Gå til innhold

Valg av dagmamma

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på om dere kan gi noen innspill i valg av dagmamma - hvilke spørsmål spør man og hvordan velger man riktig person for gullet sitt....?

Har vært hos en kandidat og er ikke overbevist, akkurat....slitt nålefilt på gulvet, dagmammaen har nakkeproblemer og sukkersyke, men føler seg fin når hun ikke er i fast jobb og stresser, masse potteplanter............

Det er mulig jeg er veldig kritisk, men standarden var langt under det jeg kanskje hadde håpet - er det feil å tenke sånn? Dama virket jo grei, hun - snill og god, sparsom og ærlig......kanskje det er viktigst - er jeg stygg som dømmer noen som kanskje burde fått en sjanse - noen som kanskje bare har fått en litt dårlig start?!? Eller bør ikke sønnen min utsettes for det bare for at jeg skal leke Florence Nigtingale?!? Hjelp meg! Barnehageplass er jo ikke å oppdrive og jeg må ut i jobb igjen - noen guidelines along the way?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Å velge dagmamma er ikke lett, men jeg ville nok ha vært meget kritisk. Husk at det er gullet ditt som skal være der hver eneste dag, og da burde han få mulighet til å både oppleve ting å dra på turer. Et viktig spørsmål er å spørre om dagmammaen har referanse fra tidligere. Har hun det er det bare å ringe å sjekke med de. Lykke til ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lenge siden

Det er lenge siden jeg hadde dagmamma, men husker noen ting fra utsilingsprosessen:

Sjekk at de snakker MED ungen, ikke bare over hodet på h*n.

Unngå dagmammaer som røyker

Har de plass til ungen/lek inne?

har de tanker om hvordan dagen skal legges opp? Er de "på jobb" når ungen din er der, eller skal han bare suse i bakgrunnen mens de ser på TV?

Har hun plass til å oppbevare klær og utstyr, slik at du slipper å dra med alt hver dag?

- hadde en dagmamma som røyket, hun var en gammel dame (nærmere 60) og jeg var skeptisk, men det gikk fint. Hun lovte å ikke røyke inne når han var der (noe jeg tviler på om hun holdt :cry: ) men var mye ute på lekeplassen med gutten, og var veldig oppmerksom og "bestemoraktig" glad i ham.

- hadde senere en dagmamma hvor ungen kom hjem med gnistrende ren parkdress hver dag - enda hun forsikret meg om at de var ute hver dag..... Det viste seg at de var ute på kafè hver dag... :roll:

- neste dagmamma var Smiths venner, hadde ett barn selv. Hun var den mest fantastiske dagmamman du kan tenke deg: Ingen TV, ikke røyking og tull, alt var på ungenes premisser hele tiden - de lekte butikk, gikk tur og han hadde det helt fantastisk!

Vi hadde 4 dagmammaer på ett år - jeg var livredd for at han skulle bli utrygg av det. Men senere så jeg jo at han tok det helt fint - han visste jo at jeg kom og hentet ham, uansett! Og han er veldig flink til å knytte kontakt med andre mennesker. Nå er han 16, og dagmamma, park og barnehage er lenge siden :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var dagmamma en gang for lenge siden, i ni måneder.

Jeg la selv fram attester fra skoler og arbeid - hadde aldri vært dagmamma før, eller jobbet i barnehage. Men følte likevel at attestene kunne gi en pekepinn for foreldrene. Og så hadde jeg jo sønnen min - og foreldrene så vel at han var blid og fornøyd.

I tillegg var vi omtrent naboer. Og jeg fortalte hvordan jeg la opp dagen - bl.a. fikk jenta middag hos meg, var ute og inne hver dag, med lek - ikke video. Jeg røykte, men ute på terassen.

At det ser litt fattigslig ut, ville ikke jeg brydd meg om. Verre om det er urenslig osv. Det viktigste er hvordan dagmammaen er, ikke om hun har masse penger å kjøpe møbler for. Dessuten er ikke nye møbler ensbetydende med at folk er straigte.

Spør etter attester fra skoler og arbeid. Avtal at du besøker henne tre, fire ganger - da får du et bedre inntrykk - og la ungen være der par timer på prøve - for å se om hun liker seg. Vet jo ikke hvor gammel barnet ditt er? Trist å overlate babyer til andre da...

Men det er viktig at du føler deg trygg - . Tror det er en fordel om hun har barn fra før. Men vet jo om dagmammaer som har ni barn og plasserer de foran tven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for gode svar - mange fine innspill! Denne dama virker jo søt og grei, og som det nevnes - penger er ikke ensbetydende med at folk er straighte heller. Sønnen min er 10 mndr og hun har selv en datter på 7 mndr som ser frisk og sunn ut og barna lekte godt sammen når vi var der. Jeg blir nok nødt til å ta flere turer dit og "kjenne på magefølelsen" - finne ut om tvilen skyldes morsfølelsen eller om det er noe mer....

Forsto det som om hun og mannen hadde fått en skeiv start på livet og at de jobber iherdig med å komme på rett kjøl og hun er veldig ærlig og sånn, men har mye "bagasje" og jeg er redd at hun kan sluke meg litt, hvis dere skjønner - hun trenger nok en venn - jeg fikk en referanse å ringe - og kunne ringe i kveld, det passet nå, men referansen har nylig vært innlagt på psykiatrisk avd, etter en knekk og det er mange slike historier.....vet ikke om det betyr noe, men..........................denne tvilen gnager litt - jeg skal ut å jobbe om et par ukers tid og mannen min skal gå hjemme i pappaperm. - jeg har tenkt å be ham om å ta seg en tur på besøk også jeg - slik at ikke hele denne avgjørelsen ligger på meg - men uansett - som dere skriver - DET er VIKTIG at jeg føler meg trygg - både for at sønnen min skal ha det bra når mamma jobber og ikke minst for at jeg skal gjøre en god jobb der jeg er også.......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er som Tex. Hadde ikke turt å bruke en dagmamma jeg ikke kjenner. Men skjønner jo at ikke alle er så heldig at de har bekjente som skal være hjemme som dagmamma da. Hadde nok måttet ut på det åpna markedet selv om det ikke hadde vært for en venninne som skal være hjemme.

Jeg ville stolt på magefølelsen min. Dersom du har tvil OVERHODET, ikke bruk vedkommende. Det er tross alt snakk om å overlatae ungen din hos denne personen hver dag.

Det viktigste er vel å vite at ungen blir godt tatt vare på. At dagmamman bryr seg om hvordan den lille har det i løpet av dagen. For meg er det viktig at dagmamman ser på dette som en fulltidsjobb. At hun er engasjert og har et oppriktig ønske om å passe barn, at det ikke bare er noe hun gjør for å få penger mens hun dasser rundt hjemme. Tror man merker det relativt fort.

Eller er det en god idé å be om referanser. Sjekk om hun har mulighet for å ha de små ute (noe som er viktig for meg i alle fall). Spør henne hva hun ser for seg som dagmamma, altså hvordan hun vil legge opp dagene. Spør om praktiske ting som gjensidig oppsigelsestid, betaling hvis hun er syk og ikke kan passe barnet, skal du sende med matpakke eller er det inkludert ol.

Lykke til med dagmamma-jakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan bli slitsomt for henne med to såpass små barn - særlig om hun bor i blokk, og må opp og ned trapper med to unger. Det kan være bedre at hun har et barn på to, tre år.

Det kan være lurt å sette inn annonse - det må da finnes dagmammaer som har referanser i orden?

Hva med praktikant som kommer til deg/bor hos deg?

Hun er ærlig med sin fortid, - det er bra - da er det opp til deg å stole på om hun er like ærlig dersom hun skulle "sprekke". Det er ikke sikkert. Hun vil jo prøve å "skjerme" familien sin (barnet) - slik at ikke barnevernet kommer inn i bildet, vil jeg tro.

Grunnen til at jeg var dagmamma, var fordi jeg syntes det var for tidlig å sende sønnen min i barnehage (før han kunne snakke ordentlig) - og på den måten fikk han omgås andre barn, og ble ikke en bortskjemt mammadalt...

Det ble til at jeg hadde to unger på dagtid, 2,5 og 3 år. Min fetter fikk nyss om at jeg var dagmamma, og spurte om ikke datteren kunne være hos meg. Men jeg var dagmamma kun i fram til sommeren - neste år begynte sønnen min i barnehage.

Prøv å finn flere kandidater du kan vurdere? En annonse, oppslag på butikken - spør på helsestasjonen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...