Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har funnet drømmeleiligheten! Trodde jeg..

Prisantydning 1,5 mill! Min klasse! (er alene, med barn).

Men fellesgjeld er 1 mill, med måndlige avdrag på 8000. I tillegg kommer jo lånet mitt. Har inntekt på halv mill i året, men likevel skal nok dette holde hardt, + at banken gir meg nok ikke lån når de ser at det er så høy fellesgjeld.

For banken regner vel min del av fellesgjelda sammen med det boliglånet jeg tar opp, slik at man her regner prisen på leiligheten som ikke 1,5 mill , men 2,5 mill?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Banken vil se paa det som om den koster 2,5 mill, ja. Du skal betjene baade fellesgjelden i tillegg til det belopet banken laaner deg.

Om du maa laane hele belopet, altsaa 1,5 mill, vil banken se paa det som at du har samlet gjeld paa 2,5 mill. Og det er fem ganger din egen inntekt, noe du bare kan glemme slik tingene er naa.

Det er toft aa komme seg inn paa markedet naar man er alene, saan er det bare... Jeg sparte i aaresvis, og likevel var det hovedsaklig arv fra bestemor som gjorde det mulig for meg aa kjope en liten leilighet.

Skrevet
Har funnet drømmeleiligheten! Trodde jeg..

Prisantydning 1,5 mill! Min klasse! (er alene, med barn).

Men fellesgjeld er 1 mill, med måndlige avdrag på 8000. I tillegg kommer jo lånet mitt. Har inntekt på halv mill i året, men likevel skal nok dette holde hardt, + at banken gir meg nok ikke lån når de ser at det er så høy fellesgjeld.

For banken regner vel min del av fellesgjelda sammen med det boliglånet jeg tar opp, slik at man her regner prisen på leiligheten som ikke 1,5 mill , men 2,5 mill?

Månedlige avdrag kan da ikke være 8000,-????

Da har de et utrolig dårlig lån.

Tror heller ikke månedlige renter kan bli så høye.

Renter på 1 mill er vel kanskje 4 - 5000,-/mnd

Men mener du månedlige felleskostnader kanskje. Der komm avgifter, Tv, fellesstrøm, byggforsikring osv....er med.

Da skjønner jeg.

Slik er vel prisnivået kanskje. Uten at jeg vet noe mer om leiligheten.

Skrevet
Månedlige avdrag kan da ikke være 8000,-????

Da har de et utrolig dårlig lån.

Tror heller ikke månedlige renter kan bli så høye.

Renter på 1 mill er vel kanskje 4 - 5000,-/mnd

Men mener du månedlige felleskostnader kanskje. Der komm avgifter, Tv, fellesstrøm, byggforsikring osv....er med.

Da skjønner jeg.

Slik er vel prisnivået kanskje. Uten at jeg vet noe mer om leiligheten.

Avdrag på ca 8000 dekker:

fellesutgifter ca 1900

kabel tv ca 530

renter fellesgjeld ca 4700

fjernvarme ca 850

velforening 200

Det betyr at tallene er kanskje ikke så ille likevel, dekkr jo mer enn jeg trodde?

Men må nok finne noe billigere/noe med mye lavere fellesgjeld.

TS

Skrevet

Det blir helt feil å si at leiligheten koster 1,5 mill. Den koster 2,5 mill, og med mindre du skjønner det fullt og helt, bør du styre unna. Og ikke ser det ut til at du har råd til den heller. Den er langt unna din prisklasse.

En av grunnene til at folk sliter nå er at hverken banker eller huskjøpere har klart å legge sammen 1+1=2 (dvs fellesgjeld + innskudd = totalte kjøpesum).

Du må se på det som 2 separate lån som du tar opp. Innskuddet på 1,5 låner du fra banken din, fellesgjelden på 1 mill låner du fra banken til borettslaget. Du skal ha råd til å betjene begge + renteøkninger. Har du ikke det bør du ikke under noen omstendigheter kjøpe.

Skrevet
Det blir helt feil å si at leiligheten koster 1,5 mill. Den koster 2,5 mill, og med mindre du skjønner det fullt og helt, bør du styre unna. Og ikke ser det ut til at du har råd til den heller. Den er langt unna din prisklasse.

En av grunnene til at folk sliter nå er at hverken banker eller huskjøpere har klart å legge sammen 1+1=2 (dvs fellesgjeld + innskudd = totalte kjøpesum).

Du må se på det som 2 separate lån som du tar opp. Innskuddet på 1,5 låner du fra banken din, fellesgjelden på 1 mill låner du fra banken til borettslaget. Du skal ha råd til å betjene begge + renteøkninger. Har du ikke det bør du ikke under noen omstendigheter kjøpe.

Ja, du har rett, dette ligger nok 1 mill over hva jeg bør begi meg inn på, ble bare så fristet når jeg så prisantydningen på 1,5 mill, og så utrolig skuffet når jeg oppdaget den høye fellesgjelda. Fellesgjelda er planlagt nedbetalt i 2037. Kanskje jeg kan komme tilbake til saken da:):):)

Surt å være enslig på boligmarkedet.

TS

Gjest Gjest
Skrevet
Avdrag på ca 8000 dekker:

fellesutgifter ca 1900

kabel tv ca 530

renter fellesgjeld ca 4700

fjernvarme ca 850

velforening 200

Det betyr at tallene er kanskje ikke så ille likevel, dekkr jo mer enn jeg trodde?

Men må nok finne noe billigere/noe med mye lavere fellesgjeld.

TS

2400 kr pr år pr husstand for medlemskap i velforening? Du tuller. 1900 i fellesutgifter mye, når det kommer så høye utgifter utenom.

Hvis renta spretter opp i 8 % igjen så hår du 15 000 kr etter skatt i "husleie" (inkl. kapitalutgifter). Bare til info fra en som fulgte med i mattetimene.

Gjest Gjest
Skrevet
2400 kr pr år pr husstand for medlemskap i velforening? Du tuller. 1900 i fellesutgifter mye, når det kommer så høye utgifter utenom.

Hvis renta spretter opp i 8 % igjen så hår du 15 000 kr etter skatt i "husleie" (inkl. kapitalutgifter). Bare til info fra en som fulgte med i mattetimene.

Du kan ikke ha fulgt så godt med i mattetimene da.

Hvordan i all verden kommer du til dette. Med oppgang til "bare" 8% i rente?

((-:

Gjest Gjest
Skrevet

Bare nysjerrig: velforening, hva er det? hva dekker det? plenklipping og blomster? for i såfall er jo 2400 per husstand mye!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...