Gå til innhold

Erfaringer med absint?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og noen veninner skal til Praha til sommeren. Siden dette er Tsjekkia har vi snakket om å prøve ett glass eller to med absint.

Men drikken er jo ulovlig i de fleste andre land, hvorfor det?

Er absint utrolig sterkt?

Noen påstår at man hallisunerer av absint og at man kan bli direkte gal av det.

Jeg har også lest på nettet at noen opplever rusen som en følelse av "enligthenment". Er det noen som har prøvd eller iallefall kjenner noen som har prøvd "den grønne feen"? Kan noen gi skikkelig info om hvardan absint virkelig er?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og noen veninner skal til Praha til sommeren. Siden dette er Tsjekkia har vi snakket om å prøve ett glass eller to med absint.

Men drikken er jo ulovlig i de fleste andre land, hvorfor det?

Er absint utrolig sterkt?

Noen påstår at man hallisunerer av absint og at man kan bli direkte gal av det.

Jeg har også lest på nettet at noen opplever rusen som en følelse av "enligthenment". Er det noen som har prøvd eller iallefall kjenner noen som har prøvd "den grønne feen"? Kan noen gi skikkelig info om hvardan absint virkelig er?

Man får kjøpt absint (som er lovlig) i Norge nå på polet :)

Skrevet
Man får kjøpt absint (som er lovlig) i Norge nå på polet :)

Men det man nå får kjøpt på polet er ikke det man før kalte absinth.

I sin opprinnelige form hadde absinthen mer malurt (som i store mengder er svært giftig):

"Overdosering forårsaker svimmelhet, kramper, rus og delirium. Ren malurtolje er en sterk gift, men med riktig dosering er det ikke fare på ferde".

Dagens absinth som kan fås på vinmonopolet, "Bohem absinth" og "Père Kermann’s Absinthe", har et alkoholinnhold på henholdsvis 55 og 60% i tillegg til at mengden av malurt og dens "gift" thujon er sterkt redusert i forhold til de originale absinth-drikkene. Med andre ord: dårlige etterligninger, hvis man ønsker å få oppleve hva Hans Jæger egentlig satt og drakk i sin tid.

http://home.broadpark.no/~djorgens/hans/absinth.html

Gjest Gjest
Skrevet

Absinten på polet er jo ikke den samme som i Tsjekkia. Den på polet har vel ikke på langt nær så høy alkoholprosent.

Vi var nylig i Tsjekkia, og drakk mye absint ute på pub. Med en god øl til. Vi kjøpte også med oss en del hjem, en god Tsjekkisk variant på 72%. Det går jo som narkotika i Norge, men vi satset på å spille dumme i tollen, og ble ikke stoppet.

Tror det er ulovlig i Norge pga at all alkohol som er over 60% regnes som narkotika i lovene våre.

Virkningen? Man blir jo meget brisen, da. Og smaken er god. Jeg leste litt om absint før vi reiste, og mange mener at det aldri har vært malurten som gir den sagnonsuste rusen, men det at det er så sterk alkoholprosent i den. At det er dette som gjør at den virker på en annen måte enn brennevin av normal styrke.

Vi hadde forresten en fest med mange venner og den absinten vi tok med oss hjem til Norge. Det ble en heidundrandes fest, mye pga absinten. Og da mener jeg på den måten at etter å ha drukket et par glass absint, så smaker annen alkohol som vann, og da er det lett å drikke for mye av det andre etterpå. Flere av festdeltagerne sverger på at de aldri vil drikke absint igjen, pga at de ble så fulle. :)

Altså: Jeg digger absint, men ikke som hallusinogen, mer pga smaken og festligheten og stemningen knyttet til den.

Anbefales å drikke i Tsjekkia. Det er helt trygt å drikke et par glass av den (hvis man ikke tåler alkohol ekstremt dårlig), men en flaske er kanskje ikke så lurt å helle innpå.

Skrevet

Malurt inneholder, som sagt, det narkotiske stoffet thujon, som er sentralstimulerende, og i Norge klassifisert som et legemiddel. Den absinten du får kjøpt på Vinmonopolet inneholder ikke dette stoffet, så det eneste den muligens har til felles med den klassiske absinten er farge, delvis aroma, og en høy alkoholprosent.

Sånn som jeg husker det, smaker det Zalo og man blir grusomt full av det, spesielt sent på natt etter at dømmekraften har gått til sengs.

Gjest gjesten igjen
Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Absint

(Her står det litt om at det var kritikerne av absinten som satte frem påstanden om at absint inneholdt avhengighetsskapende hallusinogener (tujon i malurt). Kritikerne syntes det enorme forbruket og statusen til absint var skummel)

Men hvem vet hvordan det virkelig var... :) En spennende drikk, altså!

Gjest Gitte
Skrevet

Vi drakk også absint i Praha. Vi verken hallusinerte eller ble gale av det.. :)

Tok med oss en flaske hjem også og var riimelig nervøse i tollen. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Kjenner en som kjøpte absint hos en vinhandler i Tyskland. Og han og en kamerat hadde hatt noen hallusinasjoner da de drakk den i fellesskap. Senere ble han bare sjuk om han drakk absint på fest. Drakk vel for mye. Har hørt andre også som sier det er lett å bli veldig dårlig om en drikker seg dritings på absint.

Absint kan tas med inn i landet så lenge den ikke er over 60 % .

Gjest Gjest_Tora_*
Skrevet

Jeg og noen veninner var i Praha og som TS tenkte vi at absint måtte prøves!

Vi fant en bar som severte den grønne drikken og etter ritualet med sukker, skei osv (vi måtte "læres opp" bartenderen) så begynte vi å drikke. Vi halusinerte ikke, og etter min erfaring er absint "bare" veldig sterk alkohol. Jeg vet ikke hvor mye vi drakk, men det var flere glass. Etter litt forsiktig spørring i ettertid så vet vi litt om hva som skjedde: Vi drakk oss under bordet, bokstavelig talt, og baren nektet oss servering altfor sent for så å ringe etter drosjen som de måtte bære oss ut i. dagen etter led vi mye.

Så drikk uten frykt for hallusinasjoner, men slutt å drikke etter ett glass eller to viss du ikke vil miste kontrollen helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...