Gå til innhold

jobber svart

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg skjønte heller ikke hva The Kitten mente.

Hva er det du ikke skjønner med det da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Å jobbe svart er økonomisk selvforsvar. Det er absurd at hvis Kari gjør en jobb for Ola så skal Staten kunne grafse til seg en del av Karis belønning og sende det til en diktator i Afrika.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg forbeholder meg ikek retten til å bryte loven fordi jeg er uenig i den. Jeg forbeholder meg retten til å handle på bakgrunn av mine egne rasjonelle valg, slik jeg finner det moralsk riktig.

Hva er det du ikke skjønner med det da?

Betyr det at du lar være å følge loven (unndra inntekt dersom du har anledning til det) på bakgrunn av [sitat]mine egne rasjonelle valg, slik jeg finner det moralsk riktig.[sitat slutt] ?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg driter i om folk jobber svart, men ikke at de samtidig snylter på offentlige middler.

Der er jeg uenig. At folk trekker til seg det de kan av offentlige midler synes jeg er helt greit, akkurat som jeg synes at det er helt greit at folk jobber svart.

Å respektere loven ubetinget er naivt. Respekt er ikke noe man kan kreve, det må fortjenes. Jeg synes ikke politikere og rettssystemet fortjener respekt.

Derimot kunne jeg ikke tenke meg å lure med meg en ekstra plastpose fra Rimi. Rimi-Hagen synes jeg fortjener min respekt.

Gjest Gjest
Skrevet
Eh, det å jobbe svart er da også å snylte på offentlige midler?

Ikke hvis man totalt sett bidrar med mer skatter og avgifter enn gjennomsnittet.

Gjest Elastica
Skrevet
Ikke hvis man totalt sett bidrar med mer skatter og avgifter enn gjennomsnittet.

Jeg synes at man snylter på det offentlige dersom man unndrar skattepliktig inntekt, helt uavhengig av om man betaler mer eller mindre skatt enn gjennomsnittet.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes at man snylter på det offentlige dersom man unndrar skattepliktig inntekt, helt uavhengig av om man betaler mer eller mindre skatt enn gjennomsnittet.

I stedet for å prøve å påtvinge andre din høyst personlige oppfatning av ordet slik at du kan stemple dem, foreslår jeg du setter deg inn i det man vanligvis mener med ordet snylte.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)
I stedet for å prøve å påtvinge andre din høyst personlige oppfatning av ordet slik at du kan stemple dem, foreslår jeg du setter deg inn i det man vanligvis mener med ordet snylte.

Min mening er at jeg synes man snylter dersom man ikke bidrar med det man skal etter loven. Det betyr jo i prinsippet at andre er nødt til å dekke inn det den som jobber svart skulle bidratt med. :)

Endret av Elastica
Gjest Gjest
Skrevet
Min mening er at jeg synes man snylter dersom man ikke bidrar med det man skal etter loven. Det betyr jo i prinsippet at andre er nødt til å dekke inn det den som jobber svart skulle bidratt med. :)

Nei, det betyr at Staten grafser til seg mindre enn den ellers hadde gjort.

Men utsagnet ditt illustrerer godt det syke Norge. Om man skaper og bidrar mer til fellesskapet enn de aller fleste, blir man likevel stemplet som snylter av dem som nyter godt av fruktene en skaper. Politikere, trygdede, offentlige ansatte, bønder, mm. lever i høy grad på disse skapende menneskene, men kaller dem likevel snyltere om de ikke får nok av de det har skapt.

Skrevet
Betyr det at du lar være å følge loven (unndra inntekt dersom du har anledning til det) på bakgrunn av [sitat]mine egne rasjonelle valg, slik jeg finner det moralsk riktig.[sitat slutt] ?

Nei, det betyr ikke at jeg ikke følger loven. Det betyr at jeg ikke ville hatt noen moralske problemer med å bryte den.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det betyr ikke at jeg ikke følger loven. Det betyr at jeg ikke ville hatt noen moralske problemer med å bryte den.

Dette er en god holdning.

Vestlig lovgivning er under kontinuerlig forandring og hvis man forsøker å bruke en fast moral vil man komme i konflikt med loven etter hvert Odelstingsvedtak.

Statisk lovgivning, slik som f. eks. bokstavtro sharia-lovgivning, er i nærmest alles øyne særdeles umoralsk.

Lovbrytere er de som tvinger frem lovendringer. Derfor anser jeg dem som de mest moralske på det feltet de har brutt loven.

For eksempel er fritaket for skattepliktighet nå hevet fra 1000 til 2000 kroner. Følgelig vil jeg si at de som under de tidligere reglen arbeidet svart for 2000 kroner i dag må regnes som mer moralske enn dem som holdt seg til 1000-kronersregelen.

Skrevet

Tjener NN 2000,-/mnd vil dette tilsi frikort.

Mottar man månedlige ytelser fra Nav i tillegg, vil vel dette bli problematisk.

Dette er ikke en sum det er nødvendig å blåse seg opp over; men generelt er jeg imot svart arbeid. Man kan være så uenig i norske lover som man vil, men de er tuftet på at ALLE betaler en viss andel av lønn til felleskassen; og mottar ytelser fra den samme "sparekassen" når livssituasjonen tilsier det- det være seg trygd, sosialstønad, attføring, sykepenger.

Samtidig vil en arbeidsgiver- som lønner en som arbeider svart- unndra seg arbeidsgiveravgift.

Slett ikke rettferdig ovenfor samfunnet som helhet; eller alle andre arbeidsgivere.

*Just a thought*

Skrevet

Jeg liker ikke svart arbeid, av flere grunner;

For min egen del;

Trygdeverket baseres på skattepenger, dvs alt av goder vi har, gratis sykehus, fastlege hvor vi betaler relativt lav egenandel, alt av trygd vi får i forskjellige situasjoner, pensjonspenger, gratis utdanning t.o.m vgs, omskolering mm dekkes av det, så undrar man seg å betale skatt skattepliktig inntekt, så snylter man på samfunnet, dvs på meg med flere som betaler skatt.

For de arbeidende; hvis man ikke betaler skatt har man ikke krav på arbeidledighetstrygd, man mister pensjonpoeng, og de som tvinges til å jobbe svart har ofte en lønn langt under hva de har krav på, samt man har ikke sykepenger/feriepenger/ permisjonspenger osv-osv-OSV

For de som ikke vil betale skatt, fordi samfunnet/staten har så mye fra før, tenk litt på hva dere får/tar av staten... Mye vil ha mer, hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...