Gjest Gjest_roar_* Skrevet 18. mars 2009 #1 Skrevet 18. mars 2009 hva synest dere om dem som jobber svart å er uførtrygda? jeg kjenner en som er ufør å vasker hos folk to ganger i uka svart, personen får da ca 2000 ekstra i mnd. når en ufør er ufør, hvorfor jobber dem da?
Noli Skrevet 18. mars 2009 #2 Skrevet 18. mars 2009 Jeg kan godt forstå det, men synes det er en uting. Jeg synes derimot grensen for når inntekter må meldes inn til skattemyndighetene burde vært høyere, 1000,- kr er ingenting. Men samtidig er det jo mulig å tjene en del på frikort, men da er vel problemet at de blir trukket i trygd?
cilja Skrevet 18. mars 2009 #3 Skrevet 18. mars 2009 De jobber fordi de ikke er så uføre som de har vært kanskje. Jeg liker ikke slikt lureri, men det får bli opp til hver enkelt å leve sine liv slik de vil.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #4 Skrevet 18. mars 2009 En som er 100% ufør har lov til å tjene 1G pr år i tillegg til trygda, uten å bli trukket. 1G = ca. 70.000 kroner. Så å tjene en tusenlapp i uka skal ikke være noe problem for en ufør. Å være 100% ufør er ikke det samme som å ligge lenket til senga, det betyr bare at man ikke er istand til å ha en vanlig jobb. Derfor er vel heller tema her i tråden svart arbeid generelt, ikke spesielt for uføre?
The Kitten Skrevet 18. mars 2009 #5 Skrevet 18. mars 2009 Jeg synes ikke noe om det. Jeg driter i om folk jobber svart, men ikke at de samtidig snylter på offentlige middler.
Gjest Elastica Skrevet 18. mars 2009 #6 Skrevet 18. mars 2009 Jeg synes ikke noe om det. Jeg driter i om folk jobber svart, men ikke at de samtidig snylter på offentlige middler. Eh, det å jobbe svart er da også å snylte på offentlige midler?
The Kitten Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Eh, det å jobbe svart er da også å snylte på offentlige midler? Det jeg mener er at alle mennesker har en moralsk rett til å forvalte sine egne opptjente penger slik de vil.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 Er det svart arbeid om man får 2000 i måneden uten å betale skatt? Jeg trodde alt under (var det 20000?) var skattefritt. Men det skal kanskje oppgis? Eller det blir kanskje skatt av det når det blir slått sammen med de andre pengene? Men vet du at han jobber svart, eller er det bare noe du tror? Nå er det også sånn at det finnes mange som er ufør og faktisk kan jobbe litt, fult lovlig, men de har ikke lov å tjene over en viss sum. Så det blir mye mindre enn "vanlige" ville fått. Men svart arbeid synes jeg egentlig ikke noe om, men er det bare 2000 ekstra han får og i tilegg er trygda (de får ikke all verden) så ville jeg egentlig ikke brydd meg. Verre med med de som tjener vanlig lønn og ikke betaler skatt. Men jeg mener at, skal man dømme noen for det så burde man også være helt sikker.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 En som er 100% ufør har lov til å tjene 1G pr år i tillegg til trygda, uten å bli trukket. 1G = ca. 70.000 kroner. Så å tjene en tusenlapp i uka skal ikke være noe problem for en ufør. Å være 100% ufør er ikke det samme som å ligge lenket til senga, det betyr bare at man ikke er istand til å ha en vanlig jobb. Derfor er vel heller tema her i tråden svart arbeid generelt, ikke spesielt for uføre? Helt riktig, og helt enig.
Gjest Elastica Skrevet 18. mars 2009 #10 Skrevet 18. mars 2009 Det jeg mener er at alle mennesker har en moralsk rett til å forvalte sine egne opptjente penger slik de vil. Så du synes det moralsk sett er greit å jobbe svart fordi du er uenig i regelverket?
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #11 Skrevet 18. mars 2009 På hobbyvirksomhet har en lov å tjene opp til 50 000 skattefritt før en må registrere seg og betale moms. (det er i tillegg til lønn fra vanlig arbeid) Men hvor reglene står hva som kan betegnes som "hobby" husker jeg ikke helt i farta. Vet ikke helt om det er andre regler når en går på tryg. Men det er det sikkert andre her som kan svare på.
The Kitten Skrevet 18. mars 2009 #12 Skrevet 18. mars 2009 Så du synes det moralsk sett er greit å jobbe svart fordi du er uenig i regelverket? Ja, det synes jeg. Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom moral og lovverk.
Gjest Elastica Skrevet 18. mars 2009 #13 Skrevet 18. mars 2009 Ja, det synes jeg. Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom moral og lovverk. Jeg er enig at ikke alle har samme moralske oppfatning av lovverket. Men jeg synes det er rimelig hårreisende at man forbeholder seg retten til å bryte loven bare fordi man er uenig.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #14 Skrevet 18. mars 2009 På hobbyvirksomhet har en lov å tjene opp til 50 000 skattefritt før en må registrere seg og betale moms. (det er i tillegg til lønn fra vanlig arbeid) Men hvor reglene står hva som kan betegnes som "hobby" husker jeg ikke helt i farta. Vet ikke helt om det er andre regler når en går på tryg. Men det er det sikkert andre her som kan svare på. Det er allerede svart at uføre har lov å tjene 1G pr år.
The Kitten Skrevet 18. mars 2009 #15 Skrevet 18. mars 2009 Jeg er enig at ikke alle har samme moralske oppfatning av lovverket. Men jeg synes det er rimelig hårreisende at man forbeholder seg retten til å bryte loven bare fordi man er uenig. Jeg forbeholder meg ikek retten til å bryte loven fordi jeg er uenig i den. Jeg forbeholder meg retten til å handle på bakgrunn av mine egne rasjonelle valg, slik jeg finner det moralsk riktig.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #16 Skrevet 18. mars 2009 Jeg forbeholder meg ikek retten til å bryte loven fordi jeg er uenig i den. Jeg forbeholder meg retten til å handle på bakgrunn av mine egne rasjonelle valg, slik jeg finner det moralsk riktig. Nå ble jeg veldig usikker på hva du egentlig mener her... :klø:
The Kitten Skrevet 18. mars 2009 #17 Skrevet 18. mars 2009 Nå ble jeg veldig usikker på hva du egentlig mener her... :klø: Jeg mener akkurat det jeg skrev vel.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #18 Skrevet 18. mars 2009 Man har lov til å gjøre småjobber på inntil 1000 kr hver skattefritt.
Gjest Elastica Skrevet 18. mars 2009 #19 Skrevet 18. mars 2009 Nå ble jeg veldig usikker på hva du egentlig mener her... :klø: Jeg skjønte heller ikke hva The Kitten mente.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #20 Skrevet 18. mars 2009 hva synest dere om dem som jobber svart å er uførtrygda? jeg kjenner en som er ufør å vasker hos folk to ganger i uka svart, personen får da ca 2000 ekstra i mnd. når en ufør er ufør, hvorfor jobber dem da? Du behøver ikke være lam og sengeliggende i koma forde om at du er uføretrygdet. Du har faktisk lov å jobbe ved siden av. UFØR,BETYR IKKE LAM!!! Selvsagt hvitt jobbing. Jeg forstår de,men klapper ikke i hendene. Noen kan jobbe lite, og føler vel det blir lite igjen om de i tillegg skal betale skatt. Noen vil kun ha svart hjelp til vaking også, ellers blir det dyrt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå