Gå til innhold

buss

Anbefalte innlegg

Gjest cybergirl
Skrevet

i hvilken fartsgrense har busser vikeplikt når de skal kjøre ut fra busslommer? eller har de aldri vikeplikt? noen som vet?

Gjest Gjest
Skrevet

Er fartsgrensen 60 km/t eller lavere har bilene som kommer bak bussen vikeplikt. Høyere fartsgrense så må bussen vente.

Gjest cybergirl
Skrevet
Er fartsgrensen 60 km/t eller lavere har bilene som kommer bak bussen vikeplikt. Høyere fartsgrense så må bussen vente.

Ok, men hva hvis det er en bil som holder på å kjøre forbi/ er rett på siden av bussen? Har bussen likevel rett til å kjøre ut og kjøre på bilen?

Gjest Gjest
Skrevet

Om fartsgrensen er 60 eller lavere, er det bilen som har vikeplikt. Bilisten skal da senke farten naar han kjoerer forbi en buss i en busslomme, og vaere klar til aa stoppe om bussen skal ut i veien.

Bussen kjoerer selvsagt ikke paa bilen med vilje. Men om en kollisjon oppstaar, saa er det bilisten som har skylden.

Gjest Gjest
Skrevet
Ok, men hva hvis det er en bil som holder på å kjøre forbi/ er rett på siden av bussen? Har bussen likevel rett til å kjøre ut og kjøre på bilen?

I teorien har man vikeplikt for buss som er på vei ut fra bussstopp når fartsgrensen er 60 eller lavere så fremst bussen bruker blinklys til å signalisere at den er på vei ut i trafikken eller allerede er i bevegelse.

I praksis skal det mye til for at bussen får skylden, selv om den treffer bilen i hekken når den er nesten forbi bussen.

Skrevet

Jeg har lært at man skal kjøre forbi en buss på holdeplass i maks 30 km/t i 60-sone eller mindre, slik at man har mulighet til å stanse hvis bussen plutselig skulle svinge ut. Man har vikeplikt til man er forbi bussen.

Dersom du ble påkjørt av en buss i et slikt tilfelle, er det nok du som får skylden.

Gjest cybergirl
Skrevet

Ja er nok jeg som får skylden da... men ganske irriterende når bussen ikke brukte blinklys, og plutselig kjørte ut når jeg var rett på siden av den. Kjørte i første gir (pga. kø) i 60 sone.

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du nær sagt var stillestående og hadde vært på siden av bussen lenge, så hadde jeg ikke godtatt helt uten videre at skylden var min hadde jeg vært deg. Trafikkreglene gjelder for bussen også, så de skal gi tegn i tide før de kjører. Så må vi andre rundt være ekstra påpasselige.

Gjest bussjåfør
Skrevet

Helt riktig at bil har vikeplikt for buss under 6o kmh sone.

Men som bussjåfør skal du se i speil å forsikre deg om at bil bak har sett at du skal ut FØR du starter å kjøre.

Det heter også at bil som passerer buss på holdeplass,skal kjøre i gangfart forbi fronten på bussen.Har hendt mange ganger at passasjerer er blitt nedkjørt av biler etter de har gått av bussen.Dette fordi noen faktisk går foran bussen å skal krysse veien,ofte er det gangfelt rett foran bussen.

Gjest Gjest
Skrevet
Helt riktig at bil har vikeplikt for buss under 6o kmh sone.

Men som bussjåfør skal du se i speil å forsikre deg om at bil bak har sett at du skal ut FØR du starter å kjøre.

Det heter også at bil som passerer buss på holdeplass,skal kjøre i gangfart forbi fronten på bussen.Har hendt mange ganger at passasjerer er blitt nedkjørt av biler etter de har gått av bussen.Dette fordi noen faktisk går foran bussen å skal krysse veien,ofte er det gangfelt rett foran bussen.

Men så er det også noe som heter; gå ikke over veien før bussen har kjørt.

Gjest bussjåfør
Skrevet

Står også "ikke forstyrr sjåføren","røyking forbudt","bruk bilbelte"........Men who care...svært få som bryr seg.Kule ungdom som går med mp3 spilleren på full spiker i ørene,følger ikke mye med skal jeg bare si...

Men mp3 spiller eller ikke,overkjørt person=din feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...