Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_vimsa_*
Skrevet

Da har jeg vært å sett Mamma Mia og til alle dere som har kjøpt bilett!!! Gled dere... Var utrolig bra. Og jeg ga opp filmen etter 20 min....

Litt rart med oversettelse til norsk, og litt trange seter (ala Norwegian...) Men ellers utrolig bra. Ble kjempe imponert:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra! Jeg har tenkt veldig mye på om jeg skal gå og se den eller ikke.

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Litt rart med oversettelse til norsk, og litt trange seter (ala Norwegian...) Men ellers utrolig bra. Ble kjempe imponert:-)

Men hvordan VAR de norske tekstene? Kjenner en som jobber bak scenen, og han har sagt han liker dem veldig godt (men vanskelig å få ham til å forklare HVA han liker med dem....).

Og hvordan var ensemblet? Noen som skilte seg positivt/negativt ut?

Skrevet
Men hvordan VAR de norske tekstene? Kjenner en som jobber bak scenen, og han har sagt han liker dem veldig godt (men vanskelig å få ham til å forklare HVA han liker med dem....).

Og hvordan var ensemblet? Noen som skilte seg positivt/negativt ut?

Jeg var på forhåndspremiere i forrige uke.

Det som er med de norske tekstene er at du ikke tenker over at de synger norsk!

Det blir bare helt naturlig.

Og.... nå får jeg gåsehud bare av å tenke på det..... Når Heidi Gjerdmundsen Broch synger "Vinner tar alt". Gud bedre så god hun er!!! Jeg tror det er den beste tolkningen av sangen jeg noen gang har hørt (og jeg har både sett filmen og sett Mamma Mia i London!)

Gjest Gjest_Vimsa_*
Skrevet

Vel, jeg synes det var litt rart med de norske tekstene jeg da. For man kjenner sangene så godt på engelsk og vet hva de synger, også synger de noe annet på norsk. Men all ære til Skåber for god oversettelse. Men synes noen ganger det var litt merkelig, både i dialog og sang. Vi fikk den engelske versjonen på CD når vi gikk i går, har litt dilla nå!

Ensblemet er over all veldig gode, synes særlig hun som spilte Sofie imponerte. Ingen som skilte seg ut i noen negativ vei, synes de som spilte veninnene hennes var litt slitsomme, men sånn skal de vel være. Også synes jeg han ene som spilte en av "fedrene" var utrolig irriterende, men det er muligens fordi jeg ikke liker brautende, hårete trøndere.

Hele kvelden i går var perfekt, champagne, kanapeer og kjendiser, hehe. Men så hadde han tross alt brukt 6 mill på det også, så da skulle de kanskje bare mangle. Storkoste meg iallefall:-)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Vel, jeg synes det var litt rart med de norske tekstene jeg da. For man kjenner sangene så godt på engelsk og vet hva de synger, også synger de noe annet på norsk. Men all ære til Skåber for god oversettelse. Men synes noen ganger det var litt merkelig, både i dialog og sang. Vi fikk den engelske versjonen på CD når vi gikk i går, har litt dilla nå!

Det er vel Ingrid Bjørnov som har oversatt SANGtekstene. Linn Skåber står for dialogene.

http://www.mammamiathemusical.no/presse/pr...inger/2769.html

http://www.ingridb.no/Nyheter/Nyheter/tabi...US/Default.aspx

Gøy å høre to ulike personers meninger. Så "Mamma Mia" i London for noen år siden. Fantastisk ensemble (spesielt Donna), og selvfølgelig snadder musikk, men selve forestillingen ga meg ikke så mye. Regnet derfor med at jeg ikke var i målgruppen for filmversjonen, men den falt jeg pladask for... :popcorn:

Så nå aner jeg ikke hva jeg skal forvente av den norske oppsetningen. I prinsippet er den (visuelt sett) helt lik de andre sceneversjonene, det er tross alt snakk om en replikaproduksjon. Men det er gjerne ting som oversettelser og ensemble som gir en produksjon sitt særpreg, og DET gleder jeg meg til å oppleve. Så... fortsettelse følger!

Takk for svar, begge to!

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

....og med Anders Eljas i orkestergraven/som musikalsk ansvarlig, kommer den norske oppsetningen musikalsk sett til å være i toppklasse. Han har vært ansvarlig på sånn ca. alt av ABBA-musikk og Andersson/Ulvæus-musikaler siden "tidenes morgen". Tror ikke nordmenn er klar over hvor stor (og viktig) han egentlig er. Her omtales han som "typen til Wenche Myhre"...

Hail Eljas!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...