Gå til innhold

Hvilken avgift/skatt er den som irriterer deg mest?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest trine
Skrevet

Hvilken avgift/skatt er den som irriterer deg mest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Arveavgiften.

Jeg skal ikke si at det er ren statlig grådighet, da de uansett må få inntektene fra et sted og alternativet hadde vært høyere avgifter i en annen post, men isolert sett føles det meningsløst at mine hardtarbeidende foreldre skatter først rundt 50 % av sin inntekt, for deretter å skatte av formue og bolig, og så skal jeg betale avgift for å få det som er igjen når de dør.

Endret av Glynis
Gjest Purple Haze
Skrevet

Vegavgiften.

Som om det ikke er dyrt nok fra før å kjøpe bik, vedlikeholde den og betale blodpris for drivstoff, så må man betale avgift for å kjøre på elendige norske veier.

Og tv-lisensen. Jeg har aldri bedt om å få inn NRK, og fatter ikke hvorfor jeg skal måtte betale kun for å eie et tv-apparat.

Skrevet

Areavgift, tv-lisens og eiendomsskatt.

Gjest strykebrett
Skrevet

Arveavgift: av grunner nevnt tidligere i tråden

NRK-lisens: fordi det er like mye å betale om man er singel eller 5 personer. Og om man er minstepensjonist, student eller millionær. Virker ikke særlig solidarisk.

Piggdekkavgift: Rammer de som ikke har råd til å kjøpe seg nye vinterdekk. Altså en avgift som havner på de med minst åenger, eller de som bor slik til at de må ha pigg for å komme seg til huset sitt.

Pluss at det er jo helt bakvendt at det skal være så mye dyrere å ha 5 seter i en bil enn to i disse miljøtider.

Skrevet

Arveavgiften. Av samme grunner som de andre. Det er allerede betalt skatt på den, så der irriterer meg at arvinger skal betale en gang til...

Gjest Gjest
Skrevet

Arveavgift og eiendomsskatt. Resten er greit for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Arveavgiften er helt utrolig grisk. Synd politikerne ikke merker særlig til det og forstår frustrasjonen vår, med tanke på at enten er de tjukk i penger eller så hater foreldrene dem. Hadde jeg vært mor og far til en av dagens politikere så hadde ihvertfall jeg vært skuffet!

Skrevet

årsavgift, tv lisens, arveavgift(skatt på allerede beskattede verdier)

Skrevet

Bompenger, uten tvil.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber jo med skatt og avgift (i privat sektor), så litt av livsgrunnlaget for min bransje er jo de kompliserte skattereglene myndighetene vedtar. Prinsipielt er det to skatter jeg har problemer med å se nytten av:

-arveavgiften som nevnt tidligere her. Begunnelsen er jo fordeling og å unngå akkumulering av formue i rike familier. Men holdningene i befolkningen er nok at man ikke ønsker denne avgiften og at man synes det er greit at noen familier er rikere enn andre (?). Tradisjonelt har avgiften rammet middelklasse verst og ikke de virkelig rike. Nå har de gjort enkelte innstramminger ved arv av aksjer, men dette rammer jo bare næringslivet (tilsvarende som ved formueskatten)

-formueskatten: igjen hvem vil man ramme? Mange med store verdier på papiret eier bedrifter. De får da en skatteregning som de må betale ved å ta ut mer utbytte som tapper bedriftene for midler. Dette er til ulempe for norsk næringsliv.

Både formuesskatt og arveavgift er fjernet i mange land.

Hvis begge disse skattene hadde blitt fjernet hadde man ikke trengt å regne ut skattemessig formuesverdi. Dette er jo noe man bruker mye energi på. Ingen av skattene er særlig viktige inntektskilder for staten sett i forhold til andre skatter.

Gjest Gjest
Skrevet

I utgangspunktet arveavgift, med eiendomskatt som en god nr. 2.

Bompenger kommer i tillegg høyt opp på listen og irriterer noe voldsomt. Dette fordi man ble lovet at bompengeringen bare skulle være x-antall år da bompengeringen kom. Nå mange år senere er det ingen planer om å fjerne den, men heller øke den, både med flere bomringer og høyere satser. Løgn rett og slett, og det liker jeg ikke!

Gjest Gjest
Skrevet

Arveavgift, av samme grunner som folk over.

Formueskatt. Skal man straffes for aa ha et fornuftig forbruk og spare penger til man blir gammel og graa? Det er helt latterlig. Foerst skal man skatte naar man tjener pengene, og saa betaler man moms naar man bruker pengene. Og i mellomtiden, naar man sparer pengene, skal man pinadoe skatte da ogsaa?? Saa de som sparer pengene for aa bruke dem til noe fornuftig, maa betale mer skatt enn dem som blaaser av pengene med en gang de faar dem i hende.

Gjest Gjest
Skrevet

Bompenger. Jeg kommer fra Trondheim, da, og her i byen har politikerne rotet det skikkelig til og brutt alle tenkelige løfter, og i tillegg til at det nå blir nye bompunkter, har man økt bussprisene til 30 kr turen for en stund siden, så det er ikke så fristende å ta buss heller.

Alt under "miljø"-fanen, slik at den som kan finne på å klage blir uglesett som miljøsvin. (Men i realiteten går en forsvinnende liten prosent til miljøtiltak...)

Hadde det vært opp til meg kunne de heller økt de kommunale avgiftene en smule, da hadde vi sluppet å betale så mye som går rett inn i administrasjon, drift og vedlikehold av bomstasjonene. Som må bygges opp fra grunnen etter at de ble revet ned for noen år siden med ordene "nå er det slutt på bompenger!". Jaja...

Skrevet

I grunnen kommer jeg ikke på noen avgifter som irriterer meg nevneverdig. Jeg betaler tv-lisens med glede og jubler for hver bomring. Arveavgiften kan kanskje irritere meg etter hvert.

Skrevet

TV-lisensen og bompenger. *river ut store dotter av hår*

Skrevet

Absolutt alle skatter og avgifter.

Kjører drosje svart og sender det meste av mine penger til utlandet.

har aldri betalt tv-lisens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...