Gå til innhold

hjelp!overbleket, hvitt hår-hvordan få vekk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_frøken a_*
Skrevet

hva er det beste å gjøre nå man har overbleket håret, slik at det er en blanding av hvitt og gult?!(huff og huff) :tristbla: Farge over med en mørkere farge? er redd for at fargen vil bli rar rett etter bleking, men denne blekingen her virker jo nesten som om det var en avfarging..Vil så gjerne slippe å ha denne grusomme hårfargen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hva er det beste å gjøre nå man har overbleket håret, slik at det er en blanding av hvitt og gult?!(huff og huff) :tristbla: Farge over med en mørkere farge? er redd for at fargen vil bli rar rett etter bleking, men denne blekingen her virker jo nesten som om det var en avfarging..Vil så gjerne slippe å ha denne grusomme hårfargen

gå til frisøren! håret ditt er bra skadet nå etter blekingen, så du bør absllutt la en profesjonell fikse det. hårfargene hos frisøren er snillere mot håret enn de du kjøper i butikken...

har du forresten prøvd å bleke det selv?

Skrevet

avfarging er jo det bleking er... den fjerner fargepigmentene i håret ditt

Gjest *smak*
Skrevet

Du må tilføre rødepigmenter i håret ditt, da pigmentene forsvinner når du bleiker håret. Deretter velger du fargen du vil ha på håret. Vil foreslå at du får en frisør til å gjøre det, er ikke så lett på egenhånd. Og så er frisørens produkter mildere mot håret som Pialill sier.

Gjest Gjest_frøken a_*
Skrevet

takk for svar Pialill og *smak* :)

Ja, jeg har bleket det selv..huff. Men jeg har gjort det mange ganger før, med godt resultat, så vet ikke hva som gikk galt denne gangen. Jeg er ogås flink til å kure masse(med frisørprodukter, både proteiner og fuktighet) så håret virker ikke veldig slitt egentlig

Angående bleking og avfarging-de fleste hårfargemerkene har jo både avfarging og bleking i sortimentet, hvorfor skiller de disse hvis ikke det er forskjell?

*smak*, hva er disse rødpigmentene?

Vurderer å gå til frisør, men har en slags frisørangst. Har blitt så misfornøyd og betalt i dyre dommer mange ganger, så har ikke positive erfaringer. Og den blekingen har gått bra mange ganger før altså

Skrevet

Jeg ville spurt litt rundt hos venner om hvilken frisør de bruker, og hvor fornøyd de er. og ikke gå på noen billigsjappe:P Hvis du bor i nærheten av Bergen vil jeg i hvertfall anbefale DaDa på telegrafen, og Lorrena som frisør. Hun er superflink å farge, og å klippe=)

Du trenger ikke å betale kjempe mye hvis du bare skal fikse på farge og ikke klippe deg... Men spør om den som er flinkest å farge hår når du bestiller time, for da slipper du for håpentligvis å ende opp med grusomt hår etterpå=)

Gjest Gjest_frøken a_*
Skrevet

Jeg bor i Bergen:) Har aldri vært på den frisøren før, men farging hos frisør er da veldig dyrt, man må vel betale 800-1000 kr ca? Det har jeg i alle fall gjort da jeg gikk til frisør (ca 2 år siden) og det har vel ikke akkurat blitt billigere...

Uansett, takk for svar Pialill:) Jeg sitter her med dette safrangule håret med hvite partier, men vasket det med en shampoo med lilla fargepigmenter, som tok bort litt av gulskjæret... Jeg er veldig i tvil, men det beste er vel å la håret være være en stund og være snill med det:) Og bruke hårbånd og lue

Skrevet (endret)

Som frisør så ville eg anbefalt deg en tur til salongen.

Nå høres det ut som noe er hvitt og noe gult(har fortsatt gule pigmenter). Du sier at du ikke vil være mørkere men ikke vil være gul. Det første eg tenker på er hvis du hiver en mørk farge over uten noe ekstra pigmenter(gule og oransje, IKKE røde) så blir du grønn!!!

Det eg ofte bruker på kunder som har dette utgangspunktet tester eg alltid håret først. Ta et hårstrå og dra fra hver ende....ryker det med en gang så er det meget behandlet og trenger proteiner(har mistet elastiteten), holder det seg litt sånn som en strykk når du drar i, så mangler det ikke proteiner, men trenger nok fuktighet etter behandlingen. :) Dette er alltid første steget til sunt og flott hår, spesielt etter en bleking/avfarging/farging prosess.

Vil du korrigere sånn farge så er man nødt til en med litt peiling. I vår fargeteori balanserer violett gult hår. Så den sjampoen du har brukt(blå sjampo) kan fikse problemet på kort sikt.

For deg hadde eg nok brukt en lys farge, Minicolor, eller en transparent farge.....vi bruker loreal sin Luo Color. Og da må man bruke en med violette pigmenter.....så enten en farge som heter 9.2, eller 9.13....de blir flotte og beige!!!

lykke til

Endret av icechick
Gjest Gjest_frøken a_*
Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar Icechick!:):)

Ditt forslag hørtes veldig lurt ut. Jeg prøvde det trikset med hårstrået, det røk ganske raskt ja..så håret trenger nok at jeg er snill med det fremover:) En slik minicolor sliter vel mindre enn en permanent farge kanskje? Vil håret tåle en slik behandling nå? Og har alle frisører den fargen Luocolor? Sånn ca pris??

Masse spørsmål men håper på svar:)

Skrevet
Tusen takk for utfyllende svar Icechick!:):)

Ditt forslag hørtes veldig lurt ut. Jeg prøvde det trikset med hårstrået, det røk ganske raskt ja..så håret trenger nok at jeg er snill med det fremover:) En slik minicolor sliter vel mindre enn en permanent farge kanskje? Vil håret tåle en slik behandling nå? Og har alle frisører den fargen Luocolor? Sånn ca pris??

Masse spørsmål men håper på svar:)

Ja minicolor eller en transparent farge sliter mindre, plus hvis den er i salong er det mildere en hjemmefarge.

Ja røk håret fort så er det proteiner som gjelder :)

Alle salonger som fører Loreal sine farger burde ha Luo Color, eller Richesse Minicolorasjon. Du får bare høre rundt, men fleste salonger har noe lignende regner eg med.

Du må nok høre med en frisør og se om håret tåler en behandling, det er viktig at frisøren analyserer håret før ho/han slenger på en farge.

Uansett så burde du skaffe deg en god proteinkur og bruke hver gang du vasker håret :)

Gjest Gjest_frøken a_*
Skrevet

Uansett så burde du skaffe deg en god proteinkur og bruke hver gang du vasker håret :)

Skrevet

Tusen takk for svar, dette hjalp meg veldig:) Ett spørsmål til bare:)-Tips til en god proteinkur?:)

Forcintense 3 ukers kuren fra kerastase er min favoritt! Den bruker du en gang i uken i tre uker....2 tuber for en kur behandling....step1 og step2.....skal sitte en stund i med håndkle rundt for best resultat :)

Gjest Gjest_frøken a_*
Skrevet

ja, da blir det frisør imorgen, må jo snarlig få orden på dette:) Veldig spent, har nærmest litt frisørskrekk, siden jeg har hatt mange dårlige erfaringer og det er fryktelig dyrt. Å gjøre dette vil koste meg 800-1000 kr og da bør det bli bra:)

Skrevet
ja, da blir det frisør imorgen, må jo snarlig få orden på dette:) Veldig spent, har nærmest litt frisørskrekk, siden jeg har hatt mange dårlige erfaringer og det er fryktelig dyrt. Å gjøre dette vil koste meg 800-1000 kr og da bør det bli bra:)

jada det går sikkert helt fint.

Bare informer at du har litt skrekk....vi tar hensyn på samme måte som tannlegen! :P

Si ifra kosn det gikk da :)

Gjest Gjest_frøken a_*
Skrevet

joda, da har jeg vært der og jeg er ikke fornøyd. Jeg sa tydelig ifra at jeg ikke ville ha mørkt hår, kun noen toner mørkere. Hvis det ikke gikk, ville jeg kun kure og klippe håret. Frisøren sa da at det gikk fint an. Resultatet er brunt hår. Etterpå forsikret hun meg flere ganger om at dette var også en form for blond, jo da-sikkert ifølge frisørenes fargekart, hvor blond er litt mørkere enn det de fleste tror. Så frisøren gjorde ikke feil(no offenve Icechick;)men jeg tror rett og slett hun ikke visste helt hvordan resultatet ville bli, fordi det er så vanskelig med bleket hår. Etterpå virket det som om hun ville overbevise meg om at dette var det resultatet hun hadde sagt til meg, men det var det ikke. Så nå begynner den møysommelige prosessen med å lysne håret gradvis..jeg må vel stripe det litt etter litt, men jeg liker ikke striper på meg selv, liker bedre helfarget hår. Så nå sitter jeg her med brunt hår og er 1000 kr fattigere, og må lenge gå med striper som jeg ikke liker. Eller, er det andre løsninger på dette??

Skrevet (endret)
joda, da har jeg vært der og jeg er ikke fornøyd. Jeg sa tydelig ifra at jeg ikke ville ha mørkt hår, kun noen toner mørkere. Hvis det ikke gikk, ville jeg kun kure og klippe håret. Frisøren sa da at det gikk fint an. Resultatet er brunt hår. Etterpå forsikret hun meg flere ganger om at dette var også en form for blond, jo da-sikkert ifølge frisørenes fargekart, hvor blond er litt mørkere enn det de fleste tror. Så frisøren gjorde ikke feil(no offenve Icechick;)men jeg tror rett og slett hun ikke visste helt hvordan resultatet ville bli, fordi det er så vanskelig med bleket hår. Etterpå virket det som om hun ville overbevise meg om at dette var det resultatet hun hadde sagt til meg, men det var det ikke. Så nå begynner den møysommelige prosessen med å lysne håret gradvis..jeg må vel stripe det litt etter litt, men jeg liker ikke striper på meg selv, liker bedre helfarget hår. Så nå sitter jeg her med brunt hår og er 1000 kr fattigere, og må lenge gå med striper som jeg ikke liker. Eller, er det andre løsninger på dette??

ha? nu ble eg skuffet for deg... ok men du ville jo ikke være noen toner mørkere, du ville få bort det gule.....eller misforsto eg?

Tror kanskje frisøren har misforstått....det er sååååå viktig å høre med kunden ka dem mener er brunt....eg pleier alltid å være veldig forsiktig med dere jenter som bleker håret og viser dere naturtonene og spør TYDELIG ka dere syns er for mørkt...fordi det dere mener er brunt, er jo en blonde på et frisørkart.

har hun brukt de fargene eg anbefalte? eller vet du kanskje ikke ka ho brukte? Er det en minicolorasjon kan den vaskes fort ut fordi håret er så porøst....

Men når du ikke er fornøyd så burde du si ifra til frisøren. Det er alltid bedre at vi kan prøve å rette opp feilen en at du bare ikke er fornøyd....

Si ifra til frisøren og hvis hun anbefaler deg å vente å se fordi fargen kan skli ut så hadde eg kanskje gjort det og heller pleid håret i mellomtiden....ellers kan man alltid ta en avfarging eller striper, men spørs kor behandlet håret er nu...

uansett må du kure håret ditt etter så mye behandling. :)

Endret av icechick
Gjest Gjest_frøken a_*
Skrevet

takk for sympatien Icechick og tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg, det setter jeg veldig pris på;)

jeg ville ha vekk det gule ja, og presiserte klart at jeg ikke ville ha det mørkere, nettopp fordi jeg er vant til å være lys og trives med det. Hun viste meg et fargekart og da så jeg de numrene du anbefalte meg(9.2 eller 9.13,)men hun sa at de ikke ville hjelpe og at det ikke vil bli bra resultat. Nei vel tenkte jeg, hun er tross alt eksperten. Dermed sitter jeg her og er veldig lei meg og overrasket, da vi var enige om at det ikke skulle bli mørkere. Jeg tror det ble mørkere enn hun hadde forestilt seg også. Jeg føler ikke at jeg kan gå tilbake, hun gjorde jo ikke noe feil i den forstand, jeg sa jo meg enig i de fargene hun foreslo, da man er prisgitt frisørens kunnskap når man sitter i den stolen.

Jeg skal kure håret masse fremover!! Og kan jeg vaske det ofte(med en god shampoo selvfølgelig) for å få fargen vekk? Og hvor lenge må jeg vente før jeg kan farge over dette igjen?( for det kommer jeg til å ønske uansett, men vil jo gjerne beholde håret::)

Skrevet
takk for sympatien Icechick og tusen takk for at du tar deg tid til å svare meg, det setter jeg veldig pris på;)

jeg ville ha vekk det gule ja, og presiserte klart at jeg ikke ville ha det mørkere, nettopp fordi jeg er vant til å være lys og trives med det. Hun viste meg et fargekart og da så jeg de numrene du anbefalte meg(9.2 eller 9.13,)men hun sa at de ikke ville hjelpe og at det ikke vil bli bra resultat. Nei vel tenkte jeg, hun er tross alt eksperten. Dermed sitter jeg her og er veldig lei meg og overrasket, da vi var enige om at det ikke skulle bli mørkere. Jeg tror det ble mørkere enn hun hadde forestilt seg også. Jeg føler ikke at jeg kan gå tilbake, hun gjorde jo ikke noe feil i den forstand, jeg sa jo meg enig i de fargene hun foreslo, da man er prisgitt frisørens kunnskap når man sitter i den stolen.

Jeg skal kure håret masse fremover!! Og kan jeg vaske det ofte(med en god shampoo selvfølgelig) for å få fargen vekk? Og hvor lenge må jeg vente før jeg kan farge over dette igjen?( for det kommer jeg til å ønske uansett, men vil jo gjerne beholde håret::)

Ja det er jo greit å kunne trøste deg litt....Utgangspunktet skal frisører kunne faget sitt...

Ok så da har det vært en stor misforståelse fra frisøren sin side. Høres ut som hun husker ikke helt fargeteorien sin....fordi violet eller en ,2 farge SKAL balansere ut gul.....

Liten fargeteori: vi har noe som heter en fargestjerne. på hver ende er det forskellige farger. De som står rett mot hverandre skal balansere hverandre ut. Så da har du gul mot violet, grønn mot rød, og oransj mot blå.

så der serru at hvis hun hadde brukt fargeteorien sin så hadde en ,2 vært riktig, og så nr. som kommer foran komma....det er tonehøyden....vet ikke ka ho har brukt på deg, men en skala fra 1-12 hvor 1 er svart og 12 er platina blond. Så det betyr hvis noe av håret ditt fra før var hvitt og noe gult kan eg tippe at du var rundt 10-12. Da ville en 9.2 vært kjempefin på deg.....men når håret er veldig bleket er det også viktig at frisøren følger med...ikke sikkert at hele virketiden trengs å bruke.....det er kanskje derfor ho skjønte ikke kor mørk den ble, og da prøvde å få deg til å like det. Uansett om du ikke vil tilbake så ville eg sagt ifra....fordi har man sånn "ræva" frisører så må man ta tak i det.....om det ikke var et uhell hos ho da.....

Vet du om det var en minicolorasjon????

håper du ikke skriver av ALLE frisører pga dette!

Ja og det du skal prøve fremover er å vaske håret ofte....sannsynligvis vil fargen slippe noe. Så prøv så godt du kan å vente minst 3-4 uker sånn at håret kan slappe litt av.....så kan du da eventuelt ta striper....da ville eg anbefalt MASSE tynne striper...det vil dekke ganske mye!!

Skrevet (endret)

Du kan kjøpe sånn..... åh...... sånn spray på Vita tror jeg, blonde spray ellernoe, den fjerner uønsket gulfarge.

Selv er jeg veldig mørk og har aldri prøvd det, men ei veninne av meg kjøpte dette da håret hennes ble orange!

Endret av Silmarill
Skrevet

Gå innom nærmeste frisørsalong å spørr hva frisøren anbefaler.

Frisøren har sikkert en eller annen askeblond farge du kan farge over for å nøytralisere gulrotfargen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...