Gå til innhold

Noen med mann fra Iran her?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Forvirra_*
Skrevet

Lurer rett og slett på om det er noen som er sammen med en mann fra Iran her i forumet :-)

Skulle veldig gjerne snakket litt med dere. Ikke noe alvorlig. Men ønsker å diskutere div. praktiske ting i forhold til det å reise til Iran med barna, statsborgerskap osv. Og siden jeg ikke kjenner noen personlig som er i samme situasjon, prøver jeg her :)

Håper det er noen der ute!?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Har du et forhold med en mann fra Iran og har barn med han så må du jo regne med at han vil reise dit med barnet eller barna en gang. Faren for kidnapping er jo ganske stor, men det visste du vel fra før av????????

Ellers så kan vel reiseselskapet hjelpe deg.

Endret av Mette
Gjest Gjest
Skrevet

Kan egentlig ikke hjelpe deg med det du spør om, men vil bare si at du får unødvendig mye pepper her. Ikke alle menn fra dette området er slik. Jobber med to norske jenter som er gift med hver sin mann fra Irak. De har vært gift i 7 år, og har ingen problemer med det. Men så vidt jeg vet har de aldri vært i Irak, fordi det ikke er aktuelt for mennene å reise dit eller de har reist uten kone/barn.

Dersom mannen har et nettverk som ikke utelukkende består av iranere og virker veldig lukket, kan det fungere. Men som i alle forhold basert på forskjellig kultur, krever det mye av begge parter og begge må være villig til å ofre noe.

Skrevet

Tråden er ryddet Mette Forumansvarlig

Skrevet

Jøje meg! Her var det jammen mange spesielle svar :-/ Må nesten le litt jeg. Kidnapping? *ler* (Tja, har du noen statistikk å vise til så vil jeg gjerne se den.)

Logget meg inn med eget nick nå, så kanskje noen tar meg litt seriøst. Som sagt er jeg bare interessert i å snakke litt med andre i min situasjon, dvs at dere har barn med enn mann som er opprinnelig Persisk.

Sambo har bodd i Norge i 25 år. Familien hans er spredt for hele verden, kun hans gamle foreldre ( i 70- 80 åra) bor nå i Iran. Desverre vil helsen deres snart bli såpass svak at de ikke lenger kan besøke oss, slik de har gjort til nå. Og da er det naturlig at vi tar feriene der for å la de se barnebarnet sitt.

Og det er i den forbindelse jeg ønsker å diskutere en del praktiske ting i forhold til statsborgerskap, papirer osv med dere som evt. er i samme situasjon =)

(Til dere som kun er ute etter å komme med skremselspropaganda: setter pris på om dere tar de diskusjonene i en annen tråd!)

Gjest Gjest
Skrevet
Jøje meg! Her var det jammen mange spesielle svar :-/ Må nesten le litt jeg. Kidnapping? *ler* (Tja, har du noen statistikk å vise til så vil jeg gjerne se den.)

Logget meg inn med eget nick nå, så kanskje noen tar meg litt seriøst. Som sagt er jeg bare interessert i å snakke litt med andre i min situasjon, dvs at dere har barn med enn mann som er opprinnelig Persisk.

Sambo har bodd i Norge i 25 år. Familien hans er spredt for hele verden, kun hans gamle foreldre ( i 70- 80 åra) bor nå i Iran. Desverre vil helsen deres snart bli såpass svak at de ikke lenger kan besøke oss, slik de har gjort til nå. Og da er det naturlig at vi tar feriene der for å la de se barnebarnet sitt.

Og det er i den forbindelse jeg ønsker å diskutere en del praktiske ting i forhold til statsborgerskap, papirer osv med dere som evt. er i samme situasjon =)

(Til dere som kun er ute etter å komme med skremselspropaganda: setter pris på om dere tar de diskusjonene i en annen tråd!)

Hei.

Jeg har hatt litt å gjøre med folk fra Iran i jobben min. Vil bare si at det kan være veldig greit at dere passer på at barna deres har kun norsk statsborgerskap (altså ikke dobbelt statsborgerskap).

Dersom de har dobbelt, og får trøbbel når de er i Iran, vil den norske ambassade i Teheran ha begrenset myndighet til å hjelpe dem. Tanken bak er da at barna kan beskyttes like godt av begge land, men dersom uhellet er ute, kan ambassaden vanskelig sette seg opp mot Iran.

Dette selvsagt i motsetning til om barna "bare" er norske.

:smilyblomst: Kos dere på reisen!

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

I følge iransk lovgivning vil både du og dine barn bli iranske statborgere i det dere lander på iransk jord. Den norske ambassaden vil derfor ikke kunne bistå noen av dere med eventuelle problemer med iranske myndigheter. Vil råde deg til å kontake ambassaden før du drar for nærmere informasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Er samboer med en fra Iran og vi venter barn til sommeren. Foreldrene og han kom hit sammen på begynnelsen av 90-tallet. Da var han 9 år.

Samboeren min har vært i Iran en gang siden den gang, men han kan verken skrive eller lese persisk, så jeg er ikke redd for at han i fremtiden skal prøve å kidnappe barnet vårt og bli værende i Iran om vi reiser dit sammen. For hva kan han tilby barnet vårt i Iran?

Hele hans nettverk (foreldre, meg, venner, jobb etc.) befinner seg tross alt i Norge..

Han har tattoveringer, liker en fest i ny og ne, elsker å grille pølser og svinekotteletter på stranden om sommeren.. Kan ikke se meg at han ville klart og gi dette opp uten videre;-p

Du kjenner din man best. Har han gjort noe som har gitt deg grunn til å engste deg på noen måte??

(Foresten; Når det gjelder å være gift så teller det bare om dere har blitt viet av en Iman i Norge først. Ellers er ikke giftemålet "gyldig".)

Siden jeg ennå ikke har fått barn med samboeren min, og siden vi ennå ikke har reist til hans hjemland, så har jeg lite av tips og opplysninger å gi deg annet enn at du må stole på følelsene dine når du tar dine valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...