Gå til innhold

Å drikke eller ikke drikke

Anbefalte innlegg

Gjest Papirkurven
Skrevet

Jeg drikker svært lite, er ikke glad i så mange sorter og da heller ikke vin, øl og de "klassiske" drinkene som whisky, cognac, baileys osv

så leste jeg et innlegg her:

Jeg skulle likt å vite hva er det som foregår i hodene på de som holder bryllupsfest for gjester som kommer langveis fra og som har utgifter knyttet til deltagelsen som ikke lager en ordentlig fest med fri bar, med mye god drikke(...)

Jeg begyte å tenke litt da; er det virkelig så kjipt av meg å evnt. velge et alkoholfritt bryllup? Tenker at jeg sikkert komme til å føle meg teit når alle andre drikker vin og bruden drikker Cola, liksom, da er det greiere om alle drikker Cider. Men hvis det skal bli sure miner fordi folk forventer å få drikke masse gratis i bryllup, så vet jeg ikke. Det er jo mitt bryllup og jeg bestemmer, men vil ikke at folk skal synes jeg er gneten eller kjip pga. en slik filleting.

Søstra mi hadde "mye god drikke" og det ble et heftig fyllekalas utover kvelden. Brudeparet dro ganske tidlig, så de fikk det ikke med seg, men jeg synes det var ubehagelig og har ikke lyst til å oppleve det.

Mange tanker rundt det her, som jeg ikke helt klarer å strukturere. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Klart du kan velge å ha et alkoholfritt bryllup :)

Noen sure miner og fornærmede gjester vil det alltid være, uansett hvilke løsninger man velger virker det som... Det er uansett du og mannen din som skal huske denne dagen i ettertid, ikke gjestene. ;)

Skrevet

Var nettopp i et bryllup som egentlig skulle være alkoholfritt, men det endte opp emd at vi fikk en velkomstdrink, vin til maten og en liten en til kaffen. Hverken bruden eller brudgommen drikker alkohol. Det var mer enn nok alkohol og drikke, savnet ikke noe fri bar i det hele tatt. Så en kan liksom gjøre det midt i mellom. (her var det ingen mulighet til å kjøpe noe mer alkohol heller)

Skrevet

Synes det er en god løsning at de som vil ha vin eller lignende til maten eller kaffen kan få det. Så dropper man heller å ha alkoholservering/-salg etterpå. Det er jo ikke krise at bruden drikker cider mens forloveren drikker vin, liksom? :)

Gjest Papirkurven
Skrevet
Synes det er en god løsning at de som vil ha vin eller lignende til maten eller kaffen kan få det. Så dropper man heller å ha alkoholservering/-salg etterpå. Det er jo ikke krise at bruden drikker cider mens forloveren drikker vin, liksom? :)

Nei, det er greit med to alternativ. Bare et spørsmål: er det vanlig å servere vin til kaffen? Spør bare fordi jeg ikke har peil altså :)

Skrevet
Nei, det er greit med to alternativ. Bare et spørsmål: er det vanlig å servere vin til kaffen? Spør bare fordi jeg ikke har peil altså :)

Vil tro det er likør eller cognac som er vanlig, men så har jeg aldri vært i bryllup, da, så ... :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vanligst med likør (ofte baileys, har jeg inntrykk av) eller cognac til kaffen.

Jeg synes det er helt greit å velge alkoholfritt, og skjønner godt at du ikke vil ha fyllekalas. Samtidig stusset jeg litt på om det er fordi du ikke liker smaken på endel typer alkohol, men drikker andre, at du ikke ville servere alkohol. Jeg tror ingen ville reagert i det hele tatt på at du drikker noe annet enn mange av de andre gjestene.

Gjest Gjest
Skrevet
Samtidig stusset jeg litt på om det er fordi du ikke liker smaken på endel typer alkohol, men drikker andre, at du ikke ville servere alkohol. Jeg tror ingen ville reagert i det hele tatt på at du drikker noe annet enn mange av de andre gjestene.

Dette syntes jeg også var merkelig.

De få gangene jeg har vært i alkoholfritt bryllup, har det vært pga religion i en av familiene. Da er det mer forståelig.

Gjest bryllupsgjesten
Skrevet

Jeg er ikke så opptatt av om det er alkoholfritt, fri bar eller bonger i et bryllup. Det som er avgjørende for meg er om det blir dyrt for meg som gjest å delta, dvs. må jeg ta fly, må jeg bo på overnattingssted osv. :) Men alkohol eller ei blir ett fett.

Gjest Papirkurven
Skrevet
Jeg synes det er helt greit å velge alkoholfritt, og skjønner godt at du ikke vil ha fyllekalas. Samtidig stusset jeg litt på om det er fordi du ikke liker smaken på endel typer alkohol, men drikker andre, at du ikke ville servere alkohol. Jeg tror ingen ville reagert i det hele tatt på at du drikker noe annet enn mange av de andre gjestene.

Joda, men det er kanskje ikke så vanlig med Bacardi Razz til middag?

Tror nok vi ender opp med cider i tillegg, det drikker jeg ihvertfall litt av. Så slipper jeg å ha COCA COLA-flasken stående foran meg :)

Gjest Gjest
Skrevet
Joda, men det er kanskje ikke så vanlig med Bacardi Razz til middag?

Tror nok vi ender opp med cider i tillegg, det drikker jeg ihvertfall litt av. Så slipper jeg å ha COCA COLA-flasken stående foran meg :)

Hehe, nei. Bacardi razz til fin mat er kanskje ikke så vanlig :ler: Men det er lurt å servere passende vin og øl til maten, mange foretrekker nok det framfor cider også. Men høres helt greit ut å ha cider i tillegg. Ellers kan man jo drikke brus og vann, det er vanlig (og i mine øyne nødvendig) å ha alkoholfrie alternativer til maten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg drikker heller brus eller vann framfor cider og øl til en bedre middag.

For meg er det direkte merkelig å ikke få rødvin til en bedre middag, ikke forbi jeg må drikke meg full, men pga kombinasjonen.

Gjest Papirkurven
Skrevet
Jeg drikker heller brus eller vann framfor cider og øl til en bedre middag.

For meg er det direkte merkelig å ikke få rødvin til en bedre middag, ikke forbi jeg må drikke meg full, men pga kombinasjonen.

uhm..er det merkelig for deg som helst drikker brus eller vann ikke å få rødvin? Det er ikke all mat som skal ha rødvin heller.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg syns det er litt merkelig å ikke servere øl/vin til maten, når den eneste grunnen til å la være, er at man ikke liker det selv. Jeg ville hvert fall ikke hatt cider til en finere middag, og hadde syns det var rart å ikke bli tilbudt vin eller øl, så sant brudeparet ikke var ihuga avholdsfolk.

Bruden må jo ikke drikke cola, langt mindre ha colaflaska stående foran seg. Hun kan jo drikke vann eller farris, eller cider.

Syns dette virker litt egoistisk, rett og slett. Hvis ikke motivet er å spare penger da.

Gjest Gjest
Skrevet
uhm..er det merkelig for deg som helst drikker brus eller vann ikke å få rødvin? Det er ikke all mat som skal ha rødvin heller.

Men har du tenkt å servere alkoholfritt + cider, eller alkoholfritt + cider + øl + vin? Jeg ville nok blitt litt skuffet om det eneste alkoholtilbudet til maten var cider, da jeg synes en passende vin, eller øl til noen typer mat, egner seg mye bedre. Har ikke noe problem med å drikke vann i stedet for alkohol, eller med et alkoholfritt bryllup, men om man først serverer alkohol bør man velge noe som egner seg til mat.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man skal ha et alkoholfritt bryllup så er brus og vann greit som alternativ. Jeg har ingen problemer med å akseptere et alkoholfritt bryllup.

Men, å kun servere f.eks. cider synes jeg høres veldig merkelig ut. For veldig mange er vin den eneste naturlige alkoholholdige drikken til et bedre måltid. Cider, øl, bacardi razz osv. er for mange ikke et alternativ.

Jeg har vært i flere bryllup hvor bruden og/eller brudgommen har drukket annet enn vin, og har aldri reagert på det. Kan heller ikke huske at det har vært noe snakk om det blandt gjestene, så om det er et som bekymrer deg så synes jeg det er unødvendig. Hvis du skal servere alkohol til maten så synes jeg du skal gi gjestene dine valget mellom vin og evt. også øl og cider. Det er greit at det er brudeparet som bestemmer, men dette synes jeg bare blir rart.

Hvis agendaen er å begrense alkoholinntaket for å unngå en fyllefest så kan du gjøre det med å dele ut bonger og ikke gi rom for kjøp/drikke utover det f.eks. Å bare servere cider og ikke vin til maten vil ha liten eller ingen innvirkning på i forhold til hvor fulle folk blir.

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Jeg syns det er litt merkelig å ikke servere øl/vin til maten, når den eneste grunnen til å la være, er at man ikke liker det selv. Jeg ville hvert fall ikke hatt cider til en finere middag, og hadde syns det var rart å ikke bli tilbudt vin eller øl, så sant brudeparet ikke var ihuga avholdsfolk.

Bruden må jo ikke drikke cola, langt mindre ha colaflaska stående foran seg. Hun kan jo drikke vann eller farris, eller cider.

Syns dette virker litt egoistisk, rett og slett. Hvis ikke motivet er å spare penger da.

Så man har lov til å velge alkohol vekk hvis man har tatt et sterkt politisk standpunkt, men ikke hvis man ikke vil ha det i bryllupet sitt, fordi da er man egoist? Og man er IKKE egoistisk hvis det kun handler om penger? Synes da det er like egoistisk å komme som gjest og forventer å bli skjenket.

Jeg vil ihvertfall ikke sitte der med vann eller farris (som jeg sterkt misliker) på min egen bryllupsdag, mens gjestene mesker seg på min bekostning.

Og ja, da er det nok et lite økonomisk synspunkt i det hele. Jeg har aldri hatt noe til overs for å spandere fylla på folk når man ikke drikker noe særlig selv, bare fordi det er forventet fri bar i bryllup.

Men det er ikke hovedpoenget på noen måte, vi kommer nok til å tenke fornuftig på alle punkter. Jeg ville bare høre om det er "greit" å velge vekk alkohol i bryllupet sitt fordi man ikke liker det selv, men det er det tydeligvis ikke.

Endret av Papirkurven
Gjest Gjest
Skrevet
Så man har lov til å velge alkohol vekk hvis man har tatt et sterkt politisk standpunkt, men ikke hvis man ikke vil ha det i bryllupet sitt, fordi da er man egoist? Og man er IKKE egoistisk hvis det kun handler om penger? Synes da det er like egoistisk å komme som gjest og forventer å bli skjenket.

Jeg vil ihvertfall ikke sitte der med vann eller farris (som jeg sterkt misliker) på min egen bryllupsdag, mens gjestene mesker seg på min bekostning.

Og ja, da er det nok et lite økonomisk synspunkt i det hele. Jeg har aldri hatt noe til overs for å spandere fylla på folk når man ikke drikker noe særlig selv, bare fordi det er forventet fri bar i bryllup.

Men det er ikke hovedpoenget på noen måte, vi kommer nok til å tenke fornuftig på alle punkter. Jeg ville bare høre om det er "greit" å velge vekk alkohol i bryllupet sitt fordi man ikke liker det selv, men det er det tydeligvis ikke.

Poenget til oss som stusser er absolutt ikke at det ikke er greit å velge vekk alkohol/å ha et alkoholfritt bryllup. Det er i hvert fall fullt ut akseptabelt i mine øyne, uten at man trenger å fortelle alle gjestene hvorfor man har valgt det bort. Men jeg synes det virker rart å servere cider med alkohol fordi det er det eneste man liker selv, samtidig som man IKKE serverer vin eller øl som de fleste over 20 som ønsker alkohol til maten antagelig ville foretrekke. Hva slags mat skal dere servere? Hvis det er et uformelt selskap med gryterett, grillmat e.l så greit nok med cider. Men om dere har tenkt på treretters synes jeg øl eller vin hører mer til maten enn cider (eller ha cider som et ekstra alternativ) - evt at dere velger bort alkoholen helt.

Jeg må innrømme at jeg synes argumentasjonen din høres litt "barnslig" ut, selv om jeg som sagt ikke har noe problem med at det ikke serveres alkohol i det hele tatt. Hvorfor ikke la gjestene drikke øl framfor cider, f eks?

Gjest Papirkurven
Skrevet (endret)
Poenget til oss som stusser er absolutt ikke at det ikke er greit å velge vekk alkohol/å ha et alkoholfritt bryllup. Det er i hvert fall fullt ut akseptabelt i mine øyne, uten at man trenger å fortelle alle gjestene hvorfor man har valgt det bort. Men jeg synes det virker rart å servere cider med alkohol fordi det er det eneste man liker selv, samtidig som man IKKE serverer vin eller øl som de fleste over 20 som ønsker alkohol til maten antagelig ville foretrekke. Hva slags mat skal dere servere? Hvis det er et uformelt selskap med gryterett, grillmat e.l så greit nok med cider. Men om dere har tenkt på treretters synes jeg øl eller vin hører mer til maten enn cider (eller ha cider som et ekstra alternativ) - evt at dere velger bort alkoholen helt.

Jeg må innrømme at jeg synes argumentasjonen din høres litt "barnslig" ut, selv om jeg som sagt ikke har noe problem med at det ikke serveres alkohol i det hele tatt. Hvorfor ikke la gjestene drikke øl framfor cider, f eks?

Skjønner ikke helt hva som er barnslig. Jeg sa for 8 innlegg siden at "Tror nok vi ender opp med cider i tillegg", og det er dere som stusser over det med cider.

Hvis det blir alkoholfritt bryllup, serverer vi nok alkoholfri cider. Hvis vi skal ha alkohol blir det nok vin og cider, slik at alle får det de vil ha, og brus til barna :)

Endret av Papirkurven
Gjest Gjest
Skrevet
Skjønner ikke helt hva som er barnslig. Jeg sa for 8 innlegg siden at "Tror nok vi ender opp med cider i tillegg", og det er dere som stusser over det med cider.

Hvis det blir alkoholfritt bryllup, serverer vi nok alkoholfri cider. Hvis vi skal ha alkohol blir det nok vin og cider, slik at alle får det de vil ha, og brus til barna :)

Ja, men da er det bare at vi misforstår hverandre :) Det er jo ikke noe galt i å servere cider i tillegg, jeg bare forsto det slik at dere ikke hadde tenkt å servere vin/øl. Problem solved :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...