Gjest ts Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Er Paven stokk dum? Noe må det være i og med at han mener at kondomer ikke hjelper mot smitte av HIV.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Selvfølgelig er han det..som katolikkenes overhode er han tross alt mot det meste som kan forhindre barnefødsler. Den romerskkatolske kirke forbyr i dag bruk av kondom og alle andre prevensjonsmidler forutenom avholdenhet.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Dum er han nok ikke. Han har bare et fortrengt syn på saker og ting
mysan Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Han vel strengt tatt ikke noe valg heller, om han skulle ment noe annet. Han er tross alt Paven, han bør nok forholde seg til det oppleste og vedtatte hvis han vil beholde plassen sin.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Som de fleste andre religiøse har paven et forvrengt syn på virkeligheten.
Gjest CookieMonster Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 Som de fleste andre religiøse har paven et forvrengt syn på virkeligheten. Godt sagt
Mann 42 Skrevet 18. mars 2009 #7 Skrevet 18. mars 2009 Han vel strengt tatt ikke noe valg heller, om han skulle ment noe annet. Han er tross alt Paven, han bør nok forholde seg til det oppleste og vedtatte hvis han vil beholde plassen sin. "beholde plassen"? Han er jo paven. Han kan si hva han vil. Jeg hadde så nær sagt at han kan si hva fanden han vil, men det passer seg ikke. Hvem kan sparke paven? Hvis han hadde ment noe annet, kunne han utmerket godt ha sagt det. Men paven er ikke den eneste religiøse som kommer med lignende utsagn om kondomer. Det er også meget populært f.eks blant predikanter for seksuell avholdenhet i USA å si at kondomer ikke beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer som HIV. Da benytter de en forvrenging av forsknignsdata som basis. For det finnes studier (har ikke tilgang nå) som viser at dersom man benytter kondomer feil, f.eks om man puler litt først, og SÅ tar på gummi for å hindre graviditet, kan man utmerket godt bli både smittet og gravid. De benytter altså data fra studier som viser konsekvensen av FEIL bruk av kondomer, som grunnlag for å uttale seg om ALL bruk av kondomer, og får dermed i pose og sekk: De kan spille på folks frykt, feilinformere, OG bevare et skinn av seriøsitet siden de kan henvise til en publisert vitenskaplig studie. Det er tre ting på en gang, løgnerens Kinderegg. Det verste er at de antakelig vet at det er en fordreining.
mysan Skrevet 18. mars 2009 #8 Skrevet 18. mars 2009 Nei, kanskje ingen kan sparke ham? Ikke vet jeg - noen har valgt ham og jeg ville tro de kunne avsette ham også dersom han tok helt av å ble satanist eller noe sånt.
Mann 42 Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Nei, kanskje ingen kan sparke ham? Ikke vet jeg - noen har valgt ham og jeg ville tro de kunne avsette ham også dersom han tok helt av å ble satanist eller noe sånt. Det er nok sikkert derfor det er så mye om og men når de skal velge en ny en: De vet at de ikke kan bli kvitt ham, så det er av den største viktighet at de velger rett mann.
Skvaldersjura Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 Han vel strengt tatt ikke noe valg heller, om han skulle ment noe annet. Han er tross alt Paven, han bør nok forholde seg til det oppleste og vedtatte hvis han vil beholde plassen sin. Dette er ifølge profetien til malakias den siste paven vi har, før den sorte paven kommer. Ingen kan gi paven sparken, men som alle mennesker kan han gå i feil rettning. Og bli antikrist i denne posisjonen er veeeeldig lett.
Mann 42 Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 (endret) Nei, kanskje ingen kan sparke ham? Ikke vet jeg - noen har valgt ham og jeg ville tro de kunne avsette ham også dersom han tok helt av å ble satanist eller noe sånt. Tilbake til poenget: Jeg tror slett ikke han sier det fordi han må holde seg til partilinjen. Jeg tror heller at han sier det fordi han faktisk er av den oppfatning at kondomer er et onde, totalt sett. Og siden det lar seg dokumentere at dersom man har promiskuøs sex med feil kondombruk ikke er godt beskyttet mot f.eks HIV, så kan han også med en viss rett si det han sier, selv om det egentlig er feil. Man VET at når kondomer brukes slik de skal, så beskytter de veldig godt mot alle seksuelt overførbare sykdommer unntatt kjønnsvorter og flatlus. Dette er jo veldig typisk for en del fundamentalistiske kristne grupperinger. De gjorde stor skade da de nærmest lovpriste AIDS som selve "homodødaren" (Jeg vet ikke hvor mange av dere som husker hvordan dette artet seg på 80-tallet) og bedyret at dette var ikke noe man trengte å bry seg med, det var Guds straffedom over homsene og de narkomane. Men nå skulle de alle sammen utryddes. Halleluja, dere! Selv en mann som Desmond Tutu har klart å være en bremsekloss for AIDS-forebygging fordi han ikke ville godta at AIDS rammer også helt vanlige mennesker, og nektet å ta konsekvensene av den grelle utviklingen som alle kunne se. Pavens utsagn er bare mer av det samme. Endret 20. mars 2009 av Mann 42
firewater Skrevet 22. mars 2009 #12 Skrevet 22. mars 2009 (endret) Gjett hvem som sa det: "We have found no consistent associations between condom use and lower HIV-infection rates, which, 25 years into the pandemic, we should be seeing if this intervention was working." So notes Edward C. Green, director of the AIDS Prevention Research Project at the Harvard Center for Population and Development Studies, in response to papal press comments en route to Africa this week. Overrasket? Jepp, sånt som skjer når man setter seg inn i ting. Endret 22. mars 2009 av firewater
Tabris Skrevet 22. mars 2009 #13 Skrevet 22. mars 2009 Slik jeg ser det, så mener ikke paven det så bokstavlig som media fremstiller det som. Han mener vel mer at bruk av kondomer er symptombehandling og at man heller må ta tak i mer grunnleggende årsaker til at AIDS er så utbredt som det er i fattige land.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2009 #14 Skrevet 22. mars 2009 "We have found no consistent associations between condom use and lower HIV-infection rates, which, 25 years into the pandemic, we should be seeing if this intervention was working." Det må presiseres at dette er et kulturelt problem relatert til Afrika, ikke et teknisk problem med kondombruk. I Vesten og i prostitusjonsindustrien Thailand har kondomer fungert svært godt mot spredning av AIDS. I Afrika derimot har man - enkelt sagt - hatt mer risikabel sex fordi man har stolt for mye på kondomer. Vinningen har altså gått opp i spinningen. http://www.catholicnewsagency.com/new.php?n=15445
Tabris Skrevet 22. mars 2009 #15 Skrevet 22. mars 2009 Det må presiseres at dette er et kulturelt problem relatert til Afrika, ikke et teknisk problem med kondombruk. I Vesten og i prostitusjonsindustrien Thailand har kondomer fungert svært godt mot spredning av AIDS. I Afrika derimot har man - enkelt sagt - hatt mer risikabel sex fordi man har stolt for mye på kondomer. Vinningen har altså gått opp i spinningen. http://www.catholicnewsagency.com/new.php?n=15445 Og det er vel dette paven mener med at det faktisk forverrer problemet.
Mann 42 Skrevet 23. mars 2009 #16 Skrevet 23. mars 2009 Det må presiseres at dette er et kulturelt problem relatert til Afrika, ikke et teknisk problem med kondombruk. I Vesten og i prostitusjonsindustrien Thailand har kondomer fungert svært godt mot spredning av AIDS. I Afrika derimot har man - enkelt sagt - hatt mer risikabel sex fordi man har stolt for mye på kondomer. Vinningen har altså gått opp i spinningen. http://www.catholicnewsagency.com/new.php?n=15445 Det har jeg vanskelig for å tro på. Kan noen forklare meg hva det er som evt skulle forårsake at riktig bruk av kondomer overalt ellers fører til redusert smitte, mens det ikke gjør det i Afrika? Å si at "dette er et kulturelt problem relatert til Afrika" er ikke noen forklaring, ikke i det hele tatt. Hvis kondombruk kan redusere smittefaren for prostituerte, så er det litt vanskelig å se for seg at de samme kondomene ikke skulle fungere for vanlige afrikanere? Problemet i denne tråden, er forøvrig at katolikkene juger om kondomer, så da fungerer det heller dårlig med "catholic news agency" som kilde.
Gjest VinglePetter Skrevet 23. mars 2009 #17 Skrevet 23. mars 2009 Fra aftenposten: "Paven advarte mot konkurranse fra populære evangelistiske bevegelser og «den voksende innflytelse fra overtroiske former for religion»". Veldig morsomt at Paven så lett kan skille mellom overtroisk og "vanlig" form for religion.
mysan Skrevet 23. mars 2009 #18 Skrevet 23. mars 2009 (endret) Det er ikke så rart det vel, VinglePetter. I følge Paven selv så sitter han med sannheten. Da blir alt annet overtro. Endret 23. mars 2009 av mysan
Gjest VinglePetter Skrevet 23. mars 2009 #19 Skrevet 23. mars 2009 Nå er det på tide at katolikkene starter opp igjen med Inkvisisjonen. Vi må få bort all denne overtroen.
Hedlo Skrevet 30. mars 2009 #20 Skrevet 30. mars 2009 Er Paven stokk dum? Noe må det være i og med at han mener at kondomer ikke hjelper mot smitte av HIV. Ja, Paven er stokk dum. Han burde fått grundig opplæring i seksuelt overførbare sykdommer, samt at ha burde lese seg opp på hvordan HIV-viruset smitter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå