Gjest Cupcakes Skrevet 17. mars 2009 #1 Del Skrevet 17. mars 2009 hei hei:) vi skal anlegge hage nå snart (når passer det forresten å begynne med det??) vi skal legge gress, lage veranda, plante noen busker av noe slag for å "gjerde" inn plassen vår og legge noen stein heller som gang bane. det jeg lurer på er når kan vi begynne med dette? hva er best å starte med, gress, veranda busker? er det best å så gress selv eller kjøpe ferdig ruller med gress, hva er rimligst og lettest? og noen som har tips til dekkende busker som passer som bruk til "gjerde"? og til slutt, vi har ikke så mye plass, er det noen frukt trær som er små som man kan pplante? ble mange spørsmål og kanskje litt rotete, men har aldri lagd hage før...hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 17. mars 2009 #2 Del Skrevet 17. mars 2009 Kan nok ikke hjelpe deg desverre, men vil gjerne følge med litt på svarene dine Skal ikke lage så mye hage, men kanskje noe busker og blomster og sånne ting så tar til meg det du får av tips Lykke til med hagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monkeyhub Skrevet 17. mars 2009 #3 Del Skrevet 17. mars 2009 Hei! Tror du kan begynne å plante ulike planter ut i hagen når det ikkje lenger er fare for nattefrost. Du kan forhøre deg i butikken kor du kjøper plantene om når de kan plantes. De vil nok og kunne hjelpe deg mtp hvilke planter som egner seg best til hekk. Har sjølv hus med granhekk, den er i grunnen heilt grei. Skjermar for vind og innsyn, men vil tro det tar noen år før den blir slik. Mange tror det er mye arbeid med hekk, men den eg har trengs berre klippast ein gng i året (enten vår eller tidlig høst). Når det gjelder frukttrær så er jo de ganske små de første årene etter planting. Du kan holde de godt i sjakk mtp vekst da de skal beskjærast kvar vår. Har ellers lite kunnskap om hagestell, men skulle gjerne kunnet mer:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #4 Del Skrevet 17. mars 2009 Jeg er ingen ekspert, men prøver meg: det jeg lurer på er når kan vi begynne med dette? Det meste kan vel i jorda når telen slipper taket, men det er vel variasjoner ut fra plantetype. hva er best å starte med, gress, veranda busker? Er det helt bart/ uanlagt nå? Da ville jeg begynt på veranda, deretter planert og lagt/ sådd gress, deretter buskene. er det best å så gress selv eller kjøpe ferdig ruller med gress, hva er rimligst og lettest? Så selv er desidert billigst, men krever litt mer jobb ( og ikke minst tålmodighet, ettersom det må vokse seg til) Det spørs vel på størrelsen på hagen hva du bør velge. Vi sparte ca 5000,- på å så, så da valgte vi den løsningen. og noen som har tips til dekkende busker som passer som bruk til "gjerde"? Det finnes mange fine hekkbusker, men det er vanskelig å anbefale noe når du ikke sier noe om jordtype, klima der det er eller hvilke kriterier du er ute etter. (duftende, vintergrønt, tett, vokser fort osv) og til slutt, vi har ikke så mye plass, er det noen frukt trær som er små som man kan pplante? Ja, det finnes små frukttrær. Jeg anbefaler en tur på et gartneri. Der kan du spørre om hjelp og få gode svar, og ikke minst gode planter. (Joda, man sparer mange kroner på å kjøpe planter på billigkjedene, men kvaliteten er deretter.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cupcakes Skrevet 17. mars 2009 #5 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) ja er helt bart/uanlagy nå, kun gruset opp, så vi må også kjøpe jord, så vet derfor ikke jord typen sånn sett heller.. men alyså da er det lurt å lage veranda og så/rulle ut plen rundt verandaen da? (er helt blank på dette her altså..hehe..) og det er ikke snakk om mange kvadratmeterene eller hva det heter når det er ute som vi har til å lage hage på, så får kanskje forhøre meg med noen eksperter på hage om det for pris forskjeller på så selv og fferdig plen og av busk til å bruke som gjerde er det greit med noen som vokser ganske fort og tett da den skal brukes som litt skjerming da regner jeg med at jeg noterer ned diverse ting og tar en tur til gartneri eller så og får tips av dem, er det flere her inne som har tips å komme med så er det bare å slenge dem ut, er som sagt helt grønn på dette området Endret 17. mars 2009 av Cupcakes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #6 Del Skrevet 17. mars 2009 ja er helt bart/uanlagy nå, kun gruset opp, så vi må også kjøpe jord, så vet derfor ikke jord typen sånn sett heller.. Harpa matjord skal du ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cupcakes Skrevet 18. mars 2009 #7 Del Skrevet 18. mars 2009 Harpa matjord skal du ha. kan jeg spørre om hvorfor, hvorfor akkurat den?? som sagt helt grønn, så trenger å lære.. mat og gress fikk det ikke til åå gå opp...hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #8 Del Skrevet 18. mars 2009 kan jeg spørre om hvorfor, hvorfor akkurat den?? som sagt helt grønn, så trenger å lære.. mat og gress fikk det ikke til åå gå opp...hehe Matjord har ikke noe med mat å gjøre, det er det øverste laget på jorda. Harpa betyr at det er renset for stein, grus, korn o.l. Har du stein i plenjorda blir plenen ujevn. Men kjøp deg heller noen hagebøker, blir litt krevende å lære deg absolutt alt. Les, lær og spør når du har litt mer grunnlag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cupcakes Skrevet 18. mars 2009 #9 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Matjord har ikke noe med mat å gjøre, det er det øverste laget på jorda. Harpa betyr at det er renset for stein, grus, korn o.l. Har du stein i plenjorda blir plenen ujevn. Men kjøp deg heller noen hagebøker, blir litt krevende å lære deg absolutt alt. Les, lær og spør når du har litt mer grunnlag. nei det var jo direkte tullete av meg og tro at matjord hadde noe med mat å gjøre.... og hvis du synes det er krevende å svare på spørsmål som f.eks er å begrunne hvorfor du sier jeg skal ha en spesifikk type jord foreslår jeg at du rett og slett lar være å svare på et slikt krevende spørsmål, og andre spørsmål som er krevende for deg. Jeg har ikke spurt deg eller noen andre om å lære meg absolutt alt men å komme med noen tips og råd, og da må jeg få lov til å spørre om hvorfor akkurat den jorden f.eks. uten at du skal synes det skal bli så krevende for deg å begrunne hvorfor da ser jeg heller at du lar være å svare og lar andre som synes det er greit og hyggelig å hjelpe andre få svare på spørsmål folk lurer på. Endret 18. mars 2009 av Cupcakes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2009 #10 Del Skrevet 18. mars 2009 nei det var jo direkte tullete av meg og tro at matjord hadde noe med mat å gjøre.... og hvis du synes det er krevende å svare på spørsmål som f.eks er å begrunne hvorfor du sier jeg skal ha en spesifikk type jord foreslår jeg at du rett og slett lar være å svare på et slikt krevende spørsmål, og andre spørsmål som er krevende for deg. Jeg har ikke spurt deg eller noen andre om å lære meg absolutt alt men å komme med noen tips og råd, og da må jeg få lov til å spørre om hvorfor akkurat den jorden f.eks. uten at du skal synes det skal bli så krevende for deg å begrunne hvorfor da ser jeg heller at du lar være å svare og lar andre som synes det er greit og hyggelig å hjelpe andre få svare på spørsmål folk lurer på. Vanskelig å vite når du tuller og når du ikke gjør det. Klart det er krevende (dine ord) å lære et menneske om hagestell helt fra skratch, når det mennesket ikke har noe som helst kunnskap. Jeg anbefalte deg litteratur, men det falt tydeligvis i dårlig jord hos deg. Lykke til. Å anlegge hage er krevende, men med den rette kunnskap får man det til. Men jeg skal selvfølgelig holde meg unna denne tråden, jeg har ikke noe behov for å belære deg i hagestell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cupcakes Skrevet 18. mars 2009 #11 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Vanskelig å vite når du tuller og når du ikke gjør det. Klart det er krevende (dine ord) å lære et menneske om hagestell helt fra skratch, når det mennesket ikke har noe som helst kunnskap. Jeg anbefalte deg litteratur, men det falt tydeligvis i dårlig jord hos deg. Lykke til. Å anlegge hage er krevende, men med den rette kunnskap får man det til. Men jeg skal selvfølgelig holde meg unna denne tråden, jeg har ikke noe behov for å belære deg i hagestell. "Men kjøp deg heller noen hagebøker, blir litt krevende å lære deg absolutt alt." Dette var strengt tatt dine ord (krevende) før det ble mine ord. og som jeg prøvde å sa tidligere så trenger jeg ikke lære ALT som har med planter og jord og gjøre trengt/ trenger kun noen tips og råd. men det er vist vanskelig å gi for deg uten at man har lest gjennom et helt bibliotek først, ofte er en grunn til at man spør andre om man kan dele noen av sine kunnskaper er nettop å slippe å lese gjennom alt mulig. (spesielt når man kun trenger litt råd og ikke en skole time) virker som du synes det er vanskelig å skille forskjellen på råd/ tips pg lær meg absolutt alt som finnes å lære. men du må gjerne komme med tips hvis du har noen å komme med uten at tipset er les en bok. og da må jeg i såfall få lov til å be om en begrunnelse på tipset når du ikke oppgir grunn med en gang Og hvis andre har tips og råd å komme med som heller ikke dreier seg om å lese en bok kom gjerne med det. og til slutt, så har jeg tittet på nettet om diverse ting som har med hage tidligere før jeg lagde denne tråden men er ikke alltid man får de rådene man trenger forde Endret 18. mars 2009 av Cupcakes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
teebie Skrevet 18. mars 2009 #12 Del Skrevet 18. mars 2009 Henger meg på anbefalingen å begynne med å lese hagebøker. Gå og lån på biblioteket og de har billige bøker på Plantasjen. Absolutt anbefale å bygge altan først, ellers ville du bare ødelegge plen og beplantning. Det er vanskelig å si noe om hvilke busker etc. som passer når en ikke vet hvor i landet du bor og hvilken sone du tilhører. Hvor stor hagen er, form, område rundt osv. Det er mye god hjelp å få i gode hagesentere rundt om i landet. Når du har kommet litt lenger i arbeidet, anbefaler jeg å bygge opp bed av stein eller lignende og plante stauder. Det er dyrere i innkjøp, men lønner seg absolutt over tid. Når en bygger litt opp blir også luking o.l. lettere. Noen linker: Hageselskapet Grønn glede - NRK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cupcakes Skrevet 18. mars 2009 #13 Del Skrevet 18. mars 2009 Henger meg på anbefalingen å begynne med å lese hagebøker. Gå og lån på biblioteket og de har billige bøker på Plantasjen. Absolutt anbefale å bygge altan først, ellers ville du bare ødelegge plen og beplantning. Det er vanskelig å si noe om hvilke busker etc. som passer når en ikke vet hvor i landet du bor og hvilken sone du tilhører. Hvor stor hagen er, form, område rundt osv. Det er mye god hjelp å få i gode hagesentere rundt om i landet. Når du har kommet litt lenger i arbeidet, anbefaler jeg å bygge opp bed av stein eller lignende og plante stauder. Det er dyrere i innkjøp, men lønner seg absolutt over tid. Når en bygger litt opp blir også luking o.l. lettere. Noen linker: Hageselskapet Grønn glede - NRK takk for linker det ene hagesenteret som er her er det ikke mye god hjelp å få i, skulle tro de var like blanke som meg på dette hagen er som sagt ikke stor kanskje en menter på det smaleste, og 4-5 meter rundt der vi skal ha veranda og heller, og bratt skråning, bor i vestfold hvis det hjelper noe med tanke på planter/ busker, en del løvtrær som bjørk og selvfølgelig gran og furu i fleng rundt her :happy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
teebie Skrevet 18. mars 2009 #14 Del Skrevet 18. mars 2009 Når det gjelder hagesentere i Vestfold, så vet jeg de er flinke på Steinsnæs gartneri, det ligger i Horten. Ellers så har man jo Gjennestad i Stokke, som skal være supert. Har ikke kartet med soner foran meg nå, men tror Vestfold er sone 2. Det fungerer slik at kartet over Norge er delt inn i ulike soner etter klima mv. Sone 1 er der det er mildest, sone 8 der det er kaldest/mest værhardt. Når du skal kjøpe planter står det sone nr på krukken eller på en lapp. Da velger du bare planter som har sonenummer som der du bor eller lavere. Siden hagen er så liten ville jeg valgt smale busker, slik at de ikke tar opp så mye plass. Foreslår at du sier det på hagesenteret og titter rundt og ser hva du liker. I skråningen ville jeg ha satser på planter som liker surjord; einer, dvergfuru, rododenron, liljer, hortesia og stauder:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oliven Skrevet 21. mars 2009 #15 Del Skrevet 21. mars 2009 Vestfold har sone 2-4 alt ettersom hvor i Vestfold det er. Jo lenger fra kysten jo høyere sone. Rom hagesenter er også utrolig flinke http://www.bogront.no/rom/ Og nettsidene til bogrønt ha endel gode tips. Det samme med Oasen hageland sine, som Gjennestad (bra sted) og Steinsnes (lite erfaring med) hører til. Ang plen kan du sjekke med de som selger ferdigplen om de har litt avkapp og sånn som du kan kjøpe rimligere. Adamsrød ferdigplen har kalkulator på nettsidene med priser og har du mulighet til å hente der er det ikke så ille pris. www.ferdiggress.no Søylefrukttrær er et alternativ om du ønsker frukttrær. http://www.bogront.no/tema/soyleeple/index.html Dekkende busker. Vil du ha vintergrønne eller er det mest for dekking om sommeren? Veranda, busker og så gress til slutt ville vært min prioritering. Kjøper du ferdigplen skal du også være forsiktig med denne de to første ukene og ikke tråkke så mye på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cupcakes Skrevet 21. mars 2009 #16 Del Skrevet 21. mars 2009 takk for gode tips oliven! har fått lagd en liten slagplan på hvordan vi skal gjøre det nå. det med søyle trær hørtes veldig riktig ut for oss med tanke på at vi ikke har så mye predde de kan vokse på, men mye høyde også er det viktigst at det dekker mest på sommeren da det er da vi kommer til å bruke hagen mest. har lagd en liten huske lapp og tegning over hvordan vi planlegger å gjøre det, så regner med at det meste er i boks av planleggingsdelen nå, takk igjen til dere med gode råd og tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Helena_* Skrevet 23. mars 2009 #17 Del Skrevet 23. mars 2009 Hei... Vi har i fjord laget hage... Begynte med veranda, bestilte jord og planerte og sådde.... Har selv erfaring med både såing og legge ferdig-plen. Vil på det sterkeste anbefale å så!!!! *Ferdigplenen er for så vidt rask å legge, men kan bli veldig stygg i sjøtene, og etter en tid er ikke plenen på langt nær så fin og levende som når du sår!! Det er heller ikke noe vanskelig å så, og det trenger ikke ta tid før det vokser opp, sådde i sluten av Juni og plenen var nydelig etter 1 mnd... Kan jo selvsagt så før og etter.... sådde et lite stykke plen i april, og den var nydelig før juli... sådde også et stykke plen i oktober, men den fikk ikke tid til å vokse ordentlig og bli pen før vinteren... * Tips: Kjøp gressklipper og klipp gresset allerede når det bare er 4-5 cm-... det vokser enda fortere ut og plenen blir fin, jevn og holder seg veldig grønn!!! Rådfør deg med gartner på et hagesenter ang gjødsling og gjødsle jorden så raskt og ofte det en anbefalt... Hilsen en med den fineste plenen i nabolaget ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå