Lizz84 Skrevet 17. mars 2009 #1 Skrevet 17. mars 2009 Skal flytte inn i ny leilighet nå 1. april, lurer på om jeg har krav på flyttdag fra jobben? Har hørt dette, og at man kan ta en flyttedag med lønn. Stemmer dette? Vil ikke spørre om dette på jobben før jeg vet hva reglene er.
FireFairy Skrevet 17. mars 2009 #2 Skrevet 17. mars 2009 Du har krav på det i kommune/stat i allefall. Jeg jobba i kommunen og da fikk jeg flyttedag. Hvordan det er i private bedrifter vet jeg ikke. Du har vel krav på flyttedag, men kanskje ikke med lønn. Ring og hør med lønnskontoret, de kan sikkert svare deg.
Rosalie Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Kommer an på tariffavtalen din eller personalhåndboken din. Det er ikke lovbestemt. men du kan søke om ulønnet permisjon for å flytte dersom du ikke har det i tariffavtalen eller PH-boken din. Ellers får du bruke helgen som de fleste andre.
Lizz84 Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2009 Takk for svar! Jeg jobber i staten, offentlig sykehus. Ja, helgen må brukes! - men vi overtar leiligheten søndagskvelden, og hvis man hadde krav på flyttedag så hadde jeg jo benyttet meg av den! :-)
Kamikatze Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Mitt inntrykk er at det enten er forbundsforhandlet, og ikke universelt fenomen. Mer en fin anledning til å bruke en avspaseringsdag eller to.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 Kan du ikke spørre på jobben? Jeg gjorde det, jobbet i det private, fikk flyttedag...
Sofie1 Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 Sjekk i personalhåndboken - en slik skal/bør forekomme på alle arbeidsplasser.
susanne_89 Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 Skal flytte inn i ny leilighet nå 1. april, lurer på om jeg har krav på flyttdag fra jobben? Har hørt dette, og at man kan ta en flyttedag med lønn. Stemmer dette? Vil ikke spørre om dette på jobben før jeg vet hva reglene er. Sidan du jobbar i ei statleg bedrift so går du under Statens Personalhåndbok og då kan du søke om permisjon for å flytte. SPH der har du reglane. Jobbar i statleg bedrift sjølv og har vore innom på personalavdelinga.
LiSo Skrevet 19. mars 2009 #9 Skrevet 19. mars 2009 Hei. Sjefen min hadde fått med seg at jeg skulle flytte, så hun ringte meg å fortalte at jeg hadde krav på flyttedag. Hun sa at når man flyttet til leilighet hadde man krav på en dag, og til hus hadde man krav på to dager. (Jeg jobber i helsevesenet..)
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #10 Skrevet 19. mars 2009 Hei. Sjefen min hadde fått med seg at jeg skulle flytte, så hun ringte meg å fortalte at jeg hadde krav på flyttedag. Hun sa at når man flyttet til leilighet hadde man krav på en dag, og til hus hadde man krav på to dager. (Jeg jobber i helsevesenet..) Det spiller ingen rolle hvor du jobber, loven gjelder likt uansett. Det din sjef sier stemmer ikke: det spiller ingen rolle hva du flytter til (ift. 1 eller 2 dager -"Nei, du får bare 1 dag siden du bare skal flytte til en leilighet", er ikke i tråd med loven.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #11 Skrevet 19. mars 2009 Kan du ikke spørre på jobben? Jeg gjorde det, jobbet i det private, fikk flyttedag... Privat sektor må også følge AML (arbeidsmiljøloven). Der har man krav på minst 1 flyttedag.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #12 Skrevet 19. mars 2009 Å ha krav på flyttedag er en ting, men om den er med lønn er noe annet. Du har ikke krav på flyttedag med lønn, det er det opp tilbedriften å avgjøre. Når jeg flyttet (jobber i staten) kunne jeg få flyttedag, men siden det ville være uten lønn tok jeg en feriedag i stede.
LiSo Skrevet 19. mars 2009 #14 Skrevet 19. mars 2009 Jeg fikk lønnet flyttedag, bare fylte ut ett skjema...
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #15 Skrevet 6. september 2010 Flyttedag er ikke hjemlet i AML. Jo, man har krav på en flyttedag, men ifølge AML ikke lønnet. Derimot har ulike fagforeninger avtalt / nedfelet en lønnet flyttedag i tariffavtalene med arbeidgivere rundt omkring.
Rosalie Skrevet 7. september 2010 #16 Skrevet 7. september 2010 Jo, man har krav på en flyttedag, men ifølge AML ikke lønnet. Derimot har ulike fagforeninger avtalt / nedfelet en lønnet flyttedag i tariffavtalene med arbeidgivere rundt omkring. Kan du vennligst henvise til paragraf, da velferdspermisjoner ikke omhandles med ett ord i min versjon av AML...
Glitnir Skrevet 7. september 2010 #17 Skrevet 7. september 2010 Kan du vennligst henvise til paragraf, da velferdspermisjoner ikke omhandles med ett ord i min versjon av AML... Ikke i min heller, så jeg venter også i spenning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå