Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte inn i ny leilighet nå 1. april, lurer på om jeg har krav på flyttdag fra jobben? Har hørt dette, og at man kan ta en flyttedag med lønn. Stemmer dette? Vil ikke spørre om dette på jobben før jeg vet hva reglene er.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på det i kommune/stat i allefall. Jeg jobba i kommunen og da fikk jeg flyttedag. Hvordan det er i private bedrifter vet jeg ikke. Du har vel krav på flyttedag, men kanskje ikke med lønn.

Ring og hør med lønnskontoret, de kan sikkert svare deg.

Skrevet

Kommer an på tariffavtalen din eller personalhåndboken din. Det er ikke lovbestemt. men du kan søke om ulønnet permisjon for å flytte dersom du ikke har det i tariffavtalen eller PH-boken din. Ellers får du bruke helgen som de fleste andre.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg jobber i staten, offentlig sykehus.

Ja, helgen må brukes! - men vi overtar leiligheten søndagskvelden, og hvis man hadde krav på flyttedag så hadde jeg jo benyttet meg av den! :-)

Skrevet

Mitt inntrykk er at det enten er forbundsforhandlet, og ikke universelt fenomen. Mer en fin anledning til å bruke en avspaseringsdag eller to.

Gjest Gjest
Skrevet

Kan du ikke spørre på jobben? Jeg gjorde det, jobbet i det private, fikk flyttedag...

Skrevet

Sjekk i personalhåndboken - en slik skal/bør forekomme på alle arbeidsplasser.

Skrevet
Skal flytte inn i ny leilighet nå 1. april, lurer på om jeg har krav på flyttdag fra jobben? Har hørt dette, og at man kan ta en flyttedag med lønn. Stemmer dette? Vil ikke spørre om dette på jobben før jeg vet hva reglene er.

Sidan du jobbar i ei statleg bedrift so går du under Statens Personalhåndbok og då kan du søke om permisjon for å flytte. SPH der har du reglane. Jobbar i statleg bedrift sjølv og har vore innom på personalavdelinga.

Skrevet

Hei.

Sjefen min hadde fått med seg at jeg skulle flytte, så hun ringte meg å fortalte at jeg hadde krav på flyttedag.

Hun sa at når man flyttet til leilighet hadde man krav på en dag, og til hus hadde man krav på to dager.

(Jeg jobber i helsevesenet..)

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Sjefen min hadde fått med seg at jeg skulle flytte, så hun ringte meg å fortalte at jeg hadde krav på flyttedag.

Hun sa at når man flyttet til leilighet hadde man krav på en dag, og til hus hadde man krav på to dager.

(Jeg jobber i helsevesenet..)

Det spiller ingen rolle hvor du jobber, loven gjelder likt uansett.

Det din sjef sier stemmer ikke: det spiller ingen rolle hva du flytter til (ift. 1 eller 2 dager

-"Nei, du får bare 1 dag siden du bare skal flytte til en leilighet", er ikke i tråd med loven.

Gjest Gjest
Skrevet
Kan du ikke spørre på jobben? Jeg gjorde det, jobbet i det private, fikk flyttedag...

Privat sektor må også følge AML (arbeidsmiljøloven). Der har man krav på minst 1 flyttedag.

Gjest Gjest
Skrevet

Å ha krav på flyttedag er en ting, men om den er med lønn er noe annet. Du har ikke krav på flyttedag med lønn, det er det opp tilbedriften å avgjøre.

Når jeg flyttet (jobber i staten) kunne jeg få flyttedag, men siden det ville være uten lønn tok jeg en feriedag i stede.

Skrevet

Flyttedag er ikke hjemlet i AML.

Skrevet

Jeg fikk lønnet flyttedag, bare fylte ut ett skjema...

• 1 år senere...
Skrevet

Flyttedag er ikke hjemlet i AML.

Jo, man har krav på en flyttedag, men ifølge AML ikke lønnet.

Derimot har ulike fagforeninger avtalt / nedfelet en lønnet flyttedag i tariffavtalene med arbeidgivere rundt omkring.

Skrevet

Jo, man har krav på en flyttedag, men ifølge AML ikke lønnet.

Derimot har ulike fagforeninger avtalt / nedfelet en lønnet flyttedag i tariffavtalene med arbeidgivere rundt omkring.

Kan du vennligst henvise til paragraf, da velferdspermisjoner ikke omhandles med ett ord i min versjon av AML...

Skrevet

Kan du vennligst henvise til paragraf, da velferdspermisjoner ikke omhandles med ett ord i min versjon av AML...

Ikke i min heller, så jeg venter også i spenning ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...