Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hei..

hvordan er det og være student på UIO? Både på skolen og utenfor.. Gruer meg litt til og flytte til oslo å begynne på UIO.. hvordan er det lagt opp med undervisninger ol. går man fra 8-3 eller hvordan er det?? Og er det enkelt å bli kjent med folk ol??

Fortell meg hvordan det er!! hehe

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ålreit å være student på UIO!

Men for å få et godt nettverk rundt seg, så lønner det seg å være aktiv i fadderuken, og å bo i Oslo slik at det er lettere å få vært med på det sosiale.

Skolen er jo veldig stor, og man ser nye ansikter hvert semester når man har nye fag, derfor er det greit å ha noen man kjenner.

Undervisningen er ikke sånn som på barne-, ungdoms- og videregående skole. På UIO er det stort sett slik at du har 3 emner hvert semester, og da er som oftest slik at du har 1 forelesning og 1 seminar per emne hver uke. Når du har forelesning sitter du bare og hører på en lærer som snakker (forelesningene varer stort sett i 1time og 45min), og når du har seminar er det mer som vanlig klasseromsundervisning (disse timene varer også i 1 time og 45min).

Dette er sånn det stort sett er, men det varierer litt fra fakultet til fakultet, og fra emne til emne.

Hvilket studie har du søkt??

Også vil jeg ønske deg lykke til. Du kommer sikkert til å like studielivet ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ålreit å være student på UIO!

Men for å få et godt nettverk rundt seg, så lønner det seg å være aktiv i fadderuken, og å bo i Oslo slik at det er lettere å få vært med på det sosiale.

Skolen er jo veldig stor, og man ser nye ansikter hvert semester når man har nye fag, derfor er det greit å ha noen man kjenner.

Undervisningen er ikke sånn som på barne-, ungdoms- og videregående skole. På UIO er det stort sett slik at du har 3 emner hvert semester, og da er som oftest slik at du har 1 forelesning og 1 seminar per emne hver uke. Når du har forelesning sitter du bare og hører på en lærer som snakker (forelesningene varer stort sett i 1time og 45min), og når du har seminar er det mer som vanlig klasseromsundervisning (disse timene varer også i 1 time og 45min).

Dette er sånn det stort sett er, men det varierer litt fra fakultet til fakultet, og fra emne til emne.

Hvilket studie har du søkt??

Også vil jeg ønske deg lykke til. Du kommer sikkert til å like studielivet ;)

Jeg har søkt kriminologi på første. Etter det er det flere forskjellige, de fleste er samfunnsrelatert.

Gjest Tidl. student
Skrevet

UiO er stort.. Og hvordan hverdagen vil se ut kommer helt an på hvilket studieprogram du skal gå på! Min erfaring med UiO var hvertfall kjempepositiv, lett å bli kjent med folk og masse muligheter for fritidsaktiviteter med andre studenter på freitiden.

Jeg gikk på et veldig organisert studium, der hadde vi gjennomsnittlig undervisning fra ni til to hver dag med en studiedag i uka. Varierte litt fra uke til uke, da.. Venninner av meg som har tatt andre studier har hatt perioder med 2-4 timer dagen i noen uker, for så å ha noen uker "fri", før noen uker med ny timeplan etc.. Andre igjen har faste forelesningstimer noen dager i uken, ofte 2 og 2 timer sammen (hvis det gir mening :happy: )

Som sagt, jeg trivdes masse!

Skrevet

Jeg har studert ved UiO i fem aar naa, og kunne ikke vaert mer fornoeyd!

Hvor lett det er aa bli kjent med folk varierer, tror jeg. Det finnes masse du kan gjoere for aa bli kjent med noen. Det enkleste er jo aa bli kjent med de du studerer med. Paa begynnelsen av semesteret er det faddergrupper, jeg vil anbefale deg aa ble med i en slik! Da treffer man andre som er nye studenter og ikek kjenner noen, i tillegg faar man en mer erfaren student som leder gruppa og kan vise deg rundt paa studiestedet og komme med tips og slikt. Pleier aa bli litt alkoholbruk i disse gruppene og, ihvertfall paa kvelden.

Det finnes ogsaa det ulike studentforeninger du kan melde deg inn i. Disse er stort sett basert paa ulike interesser, alt fra politikk og livssyn til teater og haandverk. Her er det litt mer informasjon om det.

Vet du hvor du skal bo? Studentboligene pleier ogsaa aa vaere rimelig sosiale, og mange av de man deler kjoekken med kan fort ende opp med aa bli gode venner :)

Og sist men ikke minst: det gaar jo an aa starte en traad her paa KG, du kan da ikke vaere den eneste her inne som skal flytte til Oslo til hoesten?

Skrevet

Jeg skal selv begynne på uio eller hio uten å kjenne noen. Og gruer meg. Men jeg trøster meg med at det sikkert er mange som er i samme situasjon!

Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg vurderer også å ta kriminologi til høsten, så kanskje vi sees? :)

Gjest hurramegrundt
Skrevet

Begynte som fersk student på UiO i fjor høst uten å kjenne noen, og stortrives så langt på Blindern. Blir man med på faddergruppe i starten av semesteret, er det ikke vanskelig å bli kjent med folk. Det er også massevis av aktiviteter du kan være med på ved siden av studiene. Skal nå bytte til et nytt studieprogram på UiO til høsten (da det jeg valgte i fjor ikke var helt min greie, til tross for veldig bra sosialt miljø), og selv om jeg kjenner universitetsområdet relativt godt nå, og har blitt kjent med folk, kommer jeg til å delta på fadderuka for å møte nye studenter på mitt studieprogram. Det er ingen grunn til å grue seg:)

Gjest Student UiO
Skrevet
hei..

hvordan er det og være student på UIO? Både på skolen og utenfor.. Gruer meg litt til og flytte til oslo å begynne på UIO.. hvordan er det lagt opp med undervisninger ol. går man fra 8-3 eller hvordan er det?? Og er det enkelt å bli kjent med folk ol??

Fortell meg hvordan det er!! hehe

På forhånd takk!

Det er ganske greit. Faglig utfordrende. En må kunne være i stand til å sette seg inn i pensum mye på egenhånd.

Hvor mye undervisning du har varier fra fag til fag, men rundt en 5-10 timer i uken er vel det vanligste.

Det er ganske vanskelig å bli kjent med folk om en ikke ønsker å ta del i en fyllekultur uten like. Men til tross, jeg har fått en god del gode venner på UiO uten å være med på noe av studentfylla.

Gjest Skuffet over UiO
Skrevet

Forferdelig. Dårlige forelesere (forskere som egentlig bare ønsker å grave seg ned på det kjedelige kontoret sitt) som ikke finnes interessant å høre på: de fører monologer fremfor å kommunisere. For mange folk, for lite drøfting.

Seminarer med hovedfagsstudenter som ledere funker ikke, de kan ikke erstatte den som foreleser i forhold ti lat de fokuserer på ulike ting og gir ulik og av og til motstridende råd.

Kjipe medstudenter. De er kun opptatt av å kverulere og være i mot.

Folk er kjipe og alternative, og er generelt meget uhøflige. (De er liksom rockete, og ikke jazzete. Mer elegante og jazzy people finnes på jus og NHH).

Skrevet (endret)
Forferdelig. Dårlige forelesere (forskere som egentlig bare ønsker å grave seg ned på det kjedelige kontoret sitt) som ikke finnes interessant å høre på: de fører monologer fremfor å kommunisere. For mange folk, for lite drøfting.

Jeg kan være enig med deg i at det kan være for lite drøfting i mye av undervisningen. Fastlagte seminartimer kunne mange fag hatt mer av. Noe man kan gjøre selv er å starte kollokviegrupper hvor man møtes et par ganger i uken for å diskutere stoffet man leser om. Mange forelesere er også interessert i å ta en diskusjon utenom undervisningen, så det finnes muligheter.

Ellers ser jeg på det å ha forskere som forelesere (såfremt de har et minimum av pedagogisk innsikt) som noe positivt. Forskningsbasert undervisning gir en helt annen akademisk innsikt enn noe tatt ut av en oversiktsbok, og er langt mer nyttig i det lange løp.

Seminarer med hovedfagsstudenter som ledere funker ikke, de kan ikke erstatte den som foreleser i forhold ti lat de fokuserer på ulike ting og gir ulik og av og til motstridende råd.

Det er nok et velkjent problem. I mange tilfeller hjelper det da å klage til instituttet eller direkte til personen. Fokus på ulike ting trenger ikke være et problem, med mindre man føler det er temaer som ikke blir belyst tilstrekkelig gjennom hverken pensumlitteratur eller forelesninger/seminarer. Et universitetskurs er ikke det samme som et fag på skolen, da det forventes at en skal skaffe seg oversikt over temaet selv, og skaffe seg den kunnskapen en mener er nødvendig. Motstridende råd kan definitivt være forvirrende, men det er sjeldent det finnes "rett" og "galt" (noe som selvfølgelig varierer etter hva man studerer). Snakk med andre studenter om det, snakk med faglig ansatte om det, og er det ting som er direkte feil så klag!

Kjipe medstudenter. De er kun opptatt av å kverulere og være i mot.
Det var ca. her jeg ikke klarte å ta innlegget ditt seriøst lenger. For det første var det voldsomt generaliserende, for det andre er nå engang det å stille kritiske spørsmål og å lære seg å diskutere ting rimelig grunnleggende kunnskaper om man skal studere på universitets- eller høyskolenivå.

Folk er kjipe og alternative, og er generelt meget uhøflige. (De er liksom rockete, og ikke jazzete. Mer elegante og jazzy people finnes på jus og NHH).
Haha, og her falt jeg helt av! :ler: Endret av Pingting
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg vurderer også å ta kriminologi til høsten, så kanskje vi sees? :)

det hadde vært koselig:) Men med de siste innlegget tror jeg ikke jeg tørr... hehe!! noen fler som har studert krimologi?

Gjest LanaLane
Skrevet
det hadde vært koselig:) Men med de siste innlegget tror jeg ikke jeg tørr... hehe!! noen fler som har studert krimologi?

Jeg går på UiO nå, og der som alle andre steder har du alle mulige folk og forelesere. Har en som bare snakker og snakker mens vi smiler for oss selv fordi det er så tørt at det er til å dø av.

Men det er lov å komme med innspill likevel! En kan faktisk si til foreleseren "du,jeg synes det er så vanskelig å få med meg alt om du gjør sånn og sånn, tror du at du kan gjøre litt mer sånn og sånn?", det gjorde vi og det ble da LITT bedre.

Men bedre at de snakker for mye enn at de sier for lite mener jeg. UiO er ikke et teskje-universitet, her må du jobbe for at du skal henge med.

Det kommer alltid til å være folk som synes at UiO er oppskrytt samme som at det er folk som synes HiO er en sløveskole eller at alle som går på medisin og juss er hovne blærer.

Synes det er koselig på UiO jeg, vil ikke si jeg har blitt bestevenner med noen der(har bare 2 timer i uka nå nemlig),men har mange gode klassekamerater:)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Som andre har sagt, så er nok noe av den største overgangen (fra videregående) at det kun er 1-2 forelesninger/undervisninger i uken i hvert fag. Pr. uke vil der derfor si at du har SKREKKELIG mye fritid. Det er veldig lett å falle helt ut av studierytme og heller henge hjemme/med venner, jobbe for å tjene penger etc. Det krever sin kvinne/mann å stå opp tidlig og bruke hele dagen til studier, om selve forelesningen er fra fire til seks på ettermiddagen... (jeg prater av erfaring!)

Videre har du ingen lærer som henger over deg og lurer på hvofor du ikke har gjort leksene. Det er ikke "lekser" på Blindern. Det forventes at du er såpass interessert i faget at du leser det du skal, når du skal - og gjerne litt til.

Alt i alt er det stort ansvar for egen læring.

Hva angår forelesere og medstudenter, så finner du alt mulig. Virkelig! Det kan kanskje variere noe mellom de ulike fakultetene, men jeg har møtt utrolig mange ulike mennesker i løpet av min tid på Blindern. Har fått mange gode venner, enda flere er blitt bekjente som driver med det samme som meg uten at vi nødvendigvis er bestevenner, og noen håper jeg å aldri møte igjen... Hahah!

Blindern har endel gøye studentforeninger, sjekk f.eks listen her:

http://www.uio.no/studentliv/studentforeninger/programmer/

Kan være en god start for å bli kjent med folk. :)

Skrevet

Jeg startet på UiO denne høsten, og trives godt. Selv fikk jeg ikke så veldig god kontakt med folk under fadderuka, men det var igrunn selvforskyldt. Orket ikke være med på alle aktivitetene. Det første halvåret fikk jeg kontakt med noen på seminargruppa jeg var med på da, og de jobber jeg mye sammen med nå :) Og som nevnt tidligere er det en mengde aktiviteter og foreninger du kan bli med i. Det blir hva du gjør det til :)

Undervisningen er som nevnt tidligere, stort sett forelesninger og seminargrupper. Som regel er forelesningene enveiskommunikasjon fra foreleseren, men dette kommer jo an på hvor stort studium du går på og foreleseren. I høst var vi 3-400 stykker som hadde samme innføringsfag, i år har jeg et fag hvor vi er under halvparten, og da er det lettere å delta under forelesningene.

Jeg har tre forelesninger i uken, et obligatorisk seminar og hadde muligheten til å være med på et til. Resten av tiden går med til selvstendig jobbing som du styrer selv.

Skrevet

Tok nokre fagemner på UiO, SV fakultetet, og var godt fornøgd. Tok så master ved eit anna fakultet, og har aldri vore i nærleiken av liknande inkompetanse, verken i Norge eller utlandet. Og søkte meg til utlandet, utveksling, etter 2 smester. Tar derfor Ph.D i utlandet, for å sleppe å ha meir med UiO å gjere. Så fagleg er det varierande i forhold til fakultet og fag. Kriminologi er eit av dei faga som vert omtalt som spesielt for UiO, i internasjonal samanheng.

Sosialt har eg ved alle fag funne folk eg likar å vere med og folk eg framleis har kontakt med. Fleire av mine næraste vener i Oslo har eg møtt ved UiO. Spesielt gjennom seminargruppene, og kollokvier vi arrangerte via desse seminargruppene.

Poenget er: det meste er kva du gjer det til, og er det verkeleg ille for deg, så er det berre å fullføre det du har begynt på, og evt få utveksling via Erasmus td, eller bytte utdanningsinstitusjon. Oslo er, i norsk skala, ein stor og dyr by, derfor må du rekne med at dei fleste har ein jobb ved sidan av, og ikkje er så tilgjengelige til å vere sosiale utanom helger eller enkelte kveldar. Og det kan bli einsame dagar, i alle fall om du ikkje arbeider. Men eg kjenner berre 3 menneske som har studert i Oslo uten å ha jobb ved sidan av. Og to av dei budde i studentbustader.

Lykke til

• 1 måned senere...
Gjest SnartUiOstudent!
Skrevet

jeg har også kriminologi som første valg. Håper jeg kommer inn, og at studiet fascinerer meg.. Men kanskje kriminologi-studentene skulle fiksa seg en egen tråd, så noen av oss kan tutre litt fram til opptak og studie-start;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...