Gå til innhold

Kjønnsykdomtest for menn?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer på hvilke tester menn må ta for at de skal vite de er friske for kjønnsykdommer. Holder det med blodprøve og urinprøve? Eller må man fysisk ta andre prøver av menn? Vet at klamydia kan testes i urinen, men hva med herpes, gonore, syfilis, vorter osv?

Håper noen vet.. greit å vite før man koser uten kondom.. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Klamydia kan IKKE sjekkes ved en blodprøve, men kan sjekkes ved urinprøve, men denne er ikke like sikkert som ved en vanlig penselprøve.

Vorter kan kun påvises dersom de er synlige, dvs. en kan ha viruset i kroppen uten selv å vite om det, og dermed kan man smitte andre med vorteviruset.

Herpes er som regels svært smertefult, symptomene er sår/blemmer. Husk har du munnsår og har oralsex kan din partner få herpes i underlivet.

Gonore gir som regel masse symptomer i form av mye gul/grønn utflod, spesilet vanlig at menn har slike symptomer (men, man kan ha gonore uten å ha symptomer også).

Anbefaler deg å gå inn på helse-bergen.no og gå inn på siden til hudavdelingen og deretter poliklinikk for seksuelt overførte sykdommer.

Gjest Anonymous
Skrevet

TIl siste gjest:

Med andre ord: Dersom man tester seg for Klamydia (og såklart for HIV) trenger menn ikke flere tester dersom de er symptomfrie?

Jeg vet stort sett hvordan man blir smittet.. men bare visste ikke hvordan man blir testet for sykdommene rent praktisk.

Altså urinprøve/vevprøve til klamydia, og så evt. en kikk fra legen etter symptomer i tillegg til utspørring? Eller?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, klamydia er det som er mest vanlig å bli smittet av, og det trenger ikke gi noen form for symp.

HIV-test kan taes, men "trengs" kun dersom du har hatt utenlandske/prostituerte partnere. HIV-test (og evt. hepatitt prøver) må repeteres 3 mnd. ETTER siste seksuelle kontakt (en enkel blodprøve). Ta gjerne også en gonoreprøve (penselprøve fra penis) dersom du har vært sammen med "tilfeldig" partner (kan være smittet uten å ha symp.).

Bor du i Oslo anbefaler jeg Olafia klinikken, ellers anbefaler jeg poliklinikk for seksuelt overførte sykdommer på Haukeland Sykehus i Bergen.

Flott at du er såpass ansvarsfull at du tester deg før ny partner, men husk at hun også bør sjekke seg før dere utelater kondomen :wink:

Lykke til.

Skrevet

Da vi gikk til test sammen, fikk han q-tips i urinrør (penselprøve?) + blodprøve (hiv). Ingen som sa noe om urinprøve der, og vi gikk til poliklinikk for hud og seksuelt overførbare sykdommer (de tester gratis).

Hvis jeg skal anbefale noe for gutter, og særlig til dem som syter om at sex ikke er like bra med kondom: sex med kondom er en grei deal i forhold til å ta q-tips i urinrør med jevne mellomrom!

Han tenkte "dette skal jeg klare fint, det kan da ikke gjøre så vondt" så sa han Ææuu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...