Tanna Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 (endret) Jeg er kanskje en av de få jentene som ikke har skjønt dette her med shopping.. jeg hater å bruke penger! Jeg kjøper stort sett bare det vi "trenger", dvs matvarer, div husholdningsartikler og klær dersom jeg trenger noe (shopper klær maks 3-4 ganger i året og da rekker det ofte med gavekort fra bursdag og jul). Jeg så en reportasje der en jente ble spurt om hvor mye hun brukte på shopping i måneden - jeg kunne ikke ha svart på noe sånt, engang! Vi (samboeren min og jeg) handler mat og sånt for ca. 400 kr i uken og ellers det vi trenger når vi trenger det. Hun svarte at hun bruker 5000 kr på klær i måneden! Jeg bruker vel kanskje 3000 kr på klær i ÅRET, inkludert sko og annet. Jeg er 24 år og føler ikke at jeg mangler noe i klesskapet. Hvor mye shopper du og hvorfor shopper du? Endret 16. mars 2009 av Tanna
Gjest Gjest :) Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Jeg er kanskje en av de få jentene som ikke har skjønt dette her med shopping.. jeg hater å bruke penger! Jeg kjøper stort sett bare det vi "trenger", dvs matvarer, div husholdningsartikler og klær dersom jeg trenger noe (shopper klær maks 3-4 ganger i året og da rekker det ofte med gavekort fra bursdag og jul). Jeg så en reportasje der en jente ble spurt om hvor mye hun brukte på shopping i måneden - jeg kunne ikke ha svart på noe sånt, engang! Vi (samboeren min og jeg) handler mat og sånt for ca. 400 kr i uken og ellers det vi trenger når vi trenger det. Hun svarte at hun bruker 5000 kr på klær i måneden! Jeg bruker vel kanskje 3000 kr på klær i ÅRET, inkludert sko og annet. Jeg er 24 år og føler ikke at jeg mangler noe i klesskapet. Hvor mye shopper du og hvorfor shopper du? Jeg shopper alt for mye. Minst et par ganger i uken, senest i dag Kommer liksom alltid på noe nytt jeg trenger. Det kan enten være klær, sko, vesker, smykker, sminke osv. Hvor mye penger jeg bruker har jeg ingen anelse om. Det kan fort høres ut som et problem, men det er det nok ikke. Jeg kan la være, men syns det er gøy å shoppe. Er en slags god følelse når man kommer hjem med noe nytt. Og så shopper man jo ofte med venner og det gjør det jo sosialt. Syns bare det er morro!
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #3 Skrevet 17. mars 2009 Jeg shopper alt for mye. Minst et par ganger i uken, senest i dag Kommer liksom alltid på noe nytt jeg trenger. Det kan enten være klær, sko, vesker, smykker, sminke osv. Hvor mye penger jeg bruker har jeg ingen anelse om. Det kan fort høres ut som et problem, men det er det nok ikke. Jeg kan la være, men syns det er gøy å shoppe. Er en slags god følelse når man kommer hjem med noe nytt. Og så shopper man jo ofte med venner og det gjør det jo sosialt. Syns bare det er morro! Det er ingen som trenger nye klaer og sko et par ganger i uken! Da behandler du isaafall tingene dine svaert daarlig, om de gaar i stykker saa fort. Jeg er som ts. Jeg kjoeper nye sko max to ganger i aaret, gjerne et par vintersko og et par sommersko. Andre klaer kjoeper jeg bare naar jeg trenger det, og det vil si at de gamle klaerne er utslitte, som i saa utvasket og slitt at det ikke gaar ann aa gaa paa jobb i dem. Saa det blir vel fire fem ganger i aaret jeg kjoeper noe nytt. Jeg skjoenner ikke hva som er festlig med aa traske rundt inne i en butikk, og bruke penger paa ting man ikke trenger. Ikke er det miljoevennlig heller, alt dette unoedvendige forbruket.
Gjest Gjest :) Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Det er ingen som trenger nye klaer og sko et par ganger i uken! Da behandler du isaafall tingene dine svaert daarlig, om de gaar i stykker saa fort. Jeg er som ts. Jeg kjoeper nye sko max to ganger i aaret, gjerne et par vintersko og et par sommersko. Andre klaer kjoeper jeg bare naar jeg trenger det, og det vil si at de gamle klaerne er utslitte, som i saa utvasket og slitt at det ikke gaar ann aa gaa paa jobb i dem. Saa det blir vel fire fem ganger i aaret jeg kjoeper noe nytt. Jeg skjoenner ikke hva som er festlig med aa traske rundt inne i en butikk, og bruke penger paa ting man ikke trenger. Ikke er det miljoevennlig heller, alt dette unoedvendige forbruket. Tingene går ikke i stykker, men man kan fort trenge nye ting. Ihvertfall gjør jeg det. Jeg kan ikke skjønne hvordan man kan klare seg med to par sko i året. Jeg kritiserer ikke, for all del. Jeg bare syns det er interessant. Til vinteren så trenger jeg og da mener jeg trenger, hvertfall tre par. For eksempel gummi støvler for når det regner, noen gode ordentlig varme sko og et par pene støvletter til by turer og sånn. Samme gjelder sommeren. Men vi er jo alle forskjellig:)
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Tingene går ikke i stykker, men man kan fort trenge nye ting. Ihvertfall gjør jeg det. Jeg kan ikke skjønne hvordan man kan klare seg med to par sko i året. Jeg kritiserer ikke, for all del. Jeg bare syns det er interessant. Til vinteren så trenger jeg og da mener jeg trenger, hvertfall tre par. For eksempel gummi støvler for når det regner, noen gode ordentlig varme sko og et par pene støvletter til by turer og sånn. Samme gjelder sommeren. Men vi er jo alle forskjellig:) Hvordan kan du trenge nye ting et par gang i uken? Hva er det du trenger disse avsindige mengdene klaer til? Naar de gamle klaerne dine ikke er oedelagt? Om du kjoeper en ny topp pr maaned saa har du jo da tolv topper bare paa det ene aaret! I tillegg til alle de toppene du har kjoept forrige aar. Det er forskjell paa aa trenge og aa ha lyst paa... Jeg har ikke bare to par sko Jeg har mange par sko, men jeg kjoeper bare nye et par ganger i aaret. Et par sko varer mer enn en vinter, vet du.. Fjellstoevlene mine er ti aar gamle. Gummistoevlene mine er vel tre fire aar gamle. Om du kjoeper ordentlige sko og behandler dem pent, saa varer skoene mer enn en sesong. Og da trenger du ikke kjoepe nye vintersko hver eneste vinter, eller nye gummistoevler hver eneste hoest.
Gjest Gjest :) Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 Hvordan kan du trenge nye ting et par gang i uken? Hva er det du trenger disse avsindige mengdene klaer til? Naar de gamle klaerne dine ikke er oedelagt? Om du kjoeper en ny topp pr maaned saa har du jo da tolv topper bare paa det ene aaret! I tillegg til alle de toppene du har kjoept forrige aar. Det er forskjell paa aa trenge og aa ha lyst paa... Jeg har ikke bare to par sko Jeg har mange par sko, men jeg kjoeper bare nye et par ganger i aaret. Et par sko varer mer enn en vinter, vet du.. Fjellstoevlene mine er ti aar gamle. Gummistoevlene mine er vel tre fire aar gamle. Om du kjoeper ordentlige sko og behandler dem pent, saa varer skoene mer enn en sesong. Og da trenger du ikke kjoepe nye vintersko hver eneste vinter, eller nye gummistoevler hver eneste hoest. Det er helt klart at det går ann å ikke shoppe så mye og klare seg med det man har. Men jeg er litt opptatt av trender og mote. Og en topp som er kjøpt for et år siden er ikke like spennende som en ny. Det blir jo akkurat som at noen mennesker har en hobby de like og som de må bruke masse penger på. Jeg liker klær og bruker da gjerne penger på det.
Martine Kamilla Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 Her er det også som TS, shoper serdeles lite klær og sko. Derimor interiør går det mye av; duker, lysestaker, lys, blomsterpotter, boller osv Her unner jeg meg hvertfall noe fint en gang i uken, men da er det ikke grådig mye, kanskje bare 1-2 ting.
Tanna Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 17. mars 2009 Tingene går ikke i stykker, men man kan fort trenge nye ting. Ihvertfall gjør jeg det. Jeg kan ikke skjønne hvordan man kan klare seg med to par sko i året. Jeg kritiserer ikke, for all del. Jeg bare syns det er interessant. Til vinteren så trenger jeg og da mener jeg trenger, hvertfall tre par. For eksempel gummi støvler for når det regner, noen gode ordentlig varme sko og et par pene støvletter til by turer og sånn. Samme gjelder sommeren. Men vi er jo alle forskjellig:) Kjøper du nye hvert år? Jeg har fortsatt noen støvletter som jeg kjøpte for 5 år siden... de er fortsatt like fine. Har hatt de hos skomakeren et par ganger og fått nye såler under, men ellers er de like fine... behandler dem kanskje bedre enn andre? koster vekk gjørme og impregnerer skinnsko. Ellers bruker jeg gjerne joggesko - da trenger jeg ett nytt par i året, og det er vel det eneste jeg kjøper fast. Kjøpte noen flotte støvletter i fjor som jeg nesten ikke fikk brukt før vinteren satt inn for fullt - de blir nok godt brukt nå som det ikke er så mye saltet snø rundt omkring =) Jeg kan forsåvidt være tilbøyelig til å forstå at det blir som en hobby, dog en ganske dyr en... men nå har jo jeg også en hobby som kan bli ganske dyr etterhvert som jeg tar det mer seriøst. Golf er jo ikke nødvendigvis billig :-/ Har aldri sett på klær som en hobby - da forstår jeg det (kanskje). Det er kanskje en hobby på linje med narsicisme... Et annet moment er jo at det er så mange stygge moteklær! blir helt dålig når jeg ser folk gå rundt i tights og t-skjorte! Tar meg selv i å tenke "de har glemt å ta på seg bukse/skjørt" selv om det er noe jeg burde blitt vant til snart...
Tanna Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. mars 2009 (endret) Her er det også som TS, shoper serdeles lite klær og sko. Derimor interiør går det mye av; duker, lysestaker, lys, blomsterpotter, boller osv Her unner jeg meg hvertfall noe fint en gang i uken, men da er det ikke grådig mye, kanskje bare 1-2 ting. Det kan jo gå ut på mye det samme, avhengig av hvor mye det koster...? Etter å ha lagt ut denne tråden i går diskuterte jeg dette litt med samboeren min, spurte om han kom på noe der vi "sløser" eller gjør noe vi strengt tatt må regne som sløsing. Det eneste vi kom på er mitt (periodiske) støttemedlemskap på treningssenteret! Hoho, men det er ikke så veldig dyrt siden jeg er student. Endret 17. mars 2009 av Tanna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå