Gå til innhold

hvor kan man levere brukte klær?

Anbefalte innlegg

Gjest frk a
Skrevet

vet ikke helt om dette spørsmålet passer helt inn i dette forumet, men men..:) Noen som vet hvor man kan levere brukte klær? Hvis man leverer de på Fretex, blir de vel solgt i butikken? Jeg husker at det før var sånn gule UFF containere som man kunne putte klær i, finnes disse idag? Jeg bor i Bergen

Håper noen kan hjelpe meg!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leverer i hvertfall mine brukte klær til Fretex, så der kan du jo levere de.. Fretex har jo også containere som du kan putte klærne dine oppi stående rundt omkring. I hvertfall her hvor jeg bor.. :) De selger klærne, ja..

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at de klærne som de ikke får solgt her i Norge blir sendt til andre land som u-hjelp, og av noen av klærne blir det laget pledd av som de kan bruke der.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener å ha hørt at de klærne som de ikke får solgt her i Norge blir sendt til andre land som u-hjelp, og av noen av klærne blir det laget pledd av som de kan bruke der.

Jeg har hørt at klærne fretex ikke får solgt blir ryer som de selger.

Jeg har masse klær, mest barneklær. De er ikke så pene, 90 talls og noen litt flekete, med hele og gode å ha på. Vet at disse ikke vil bli solgt på fretex.

Men selvom de ikke er så pene tror jeg at det er mange barn som kunne hatt god nytte av dem. Men hvor kan jeg levere det så de kan få det?

Skrevet

Fretex'en rundt her har sagt de sender det nedover til andre land, evt gjør de om til andre ting.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Finnes det andre steder man kan levere inn klær? Jeg hører rykter om at Fattighuset ikke tar i mot mer, kan det stemme?

• Liker 1
Skrevet

Dette har jeg også lurt på, bor i Bergen selv.Har masse klær som jeg har ryddet vekk, fint brukt, noe er ikke brukt i det heletatt som jeg vil sende til mennesker som trenger det :Nikke:

Gjest Gjest_Moi_*
Skrevet

Bor i Bergen og leverte klær til Uff selv for litt siden, fant containeren ved en tilfeldighet. Den lå i gamle bergen nesten ved nhh. Hvis dere går inn på uff sine nettsider http://www.uffnorge.org/ kan dere ringe eller sende mail og få vite hvor nærmeste container ligger :) De har ikke den informasjonen på nettsiden av sikkerhetsmessig årsaker.

Skrevet

Jeg leverer sjelden til Fretex, fordi jeg ikke støtter metoden deres. De selger de pene, hele klærne til altfor høye priser i butikkene sine, og sender svært lite av gårde til folk som virkelig trenger det. UFF sender mer av gårde. Jeg er også tilhenger av å arve, arranger byttefest med venninnene dine!

Og selvfølgelig fattighuset og slike organisasjoner, men kanskje ikke akkurat nå før jul.

Skrevet
Bor i Bergen og leverte klær til Uff selv for litt siden, fant containeren ved en tilfeldighet. Den lå i gamle bergen nesten ved nhh. Hvis dere går inn på uff sine nettsider http://www.uffnorge.org/ kan dere ringe eller sende mail og få vite hvor nærmeste container ligger :) De har ikke den informasjonen på nettsiden av sikkerhetsmessig årsaker.

Okei, da skal jeg sjekke det ut :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Den største forskjellen på Fretex og UFF er vel at overskuddet til UFF går til de som står bak firmaet mens Fretex går til fattige. Om de selger de fineste klærne i stedet for å gi de til fattige er vel det det samme ettersom overskuddet av salget igjen går til de som trenger det mest! Tenk på det før du leverer klær til UFF!

Gjest Gjest_Perelandra_*
Skrevet
Den største forskjellen på Fretex og UFF er vel at overskuddet til UFF går til de som står bak firmaet mens Fretex går til fattige. Om de selger de fineste klærne i stedet for å gi de til fattige er vel det det samme ettersom overskuddet av salget igjen går til de som trenger det mest! Tenk på det før du leverer klær til UFF!

Personlig vil jeg ikke støtte UFF fordi det er den danske Tvind-bevegelsen som står bak UFF butikkene. Det har vært rettet mye kritikk mot tvind, mer om dette kan dere lese her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Tvind

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/cros...nts/1885116.stm

http://www.tvindalert.com/

Jeg vil heller velge å støtte Fretex som drives av frelsesarméen, synes de gjør et flott arbeid. Fretex er organisert som attføringsbedrifter som hjelper mennesker som har vanskelig med å fungere i vanlig arbeid til å komme seg ut i arbeidslivet. Fretex hjelper også tidligere rusmisbrukere til å prøve å komme i arbeid og kunne fungere i samfunnet igjen. Dette må da være verdt å støtte?

Men noen foretrekker kanskje livssynsnøytrale organisasjoner og ønsker ikke støtte Fretex fordi det er en kristen organisasjon som står bak? UFF er i alle fall ingen nøytral oganisjon med tanke på ideologi. Den som ønsker å velge å levere klær til et foretak som er nøytralt i forhold til livssyn og ideologier, bør heller velge et lokalt loppemarked eller en klesinnsamling i regi av Røde kors. Jeg vet at Røde kors har arrangert innsamling til blant annet Romania flere steder i landet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...