iss Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Jenta vår blir snart 2 år og har frem til nå vært veldig enkel å legge om kvelden og hun har aldri vært våken på nettene borsett fra når hun har vært syk. Nå er det ikke like enkelt. Hun ligger fra 30 minutter til 2 timer og jodler og synger og roper og litt av hvert. Hun har også startet med å våkne sånn i 1 tiden og 4 tiden på nattan. Ikke alltid begge klokkeslettene, men vi ser ett mønster. Men plutselig sover hun gjennom også.. Det er samboer som tar henne på natten, og jeg vet at det hender de går ut i stua for hun er helt utrøstelig. Lurer på om det er mareritt?? Sitter nå og lurer på hva vi skal gjøre. Hun legger seg mellom kl 19 og 20 på kvelden. Og på dagtid sover hun så lenge hun trenger, det kan være 1,5-2,5 timer. Hun har alltid hatt ett stort søvnbehov.. Når er det vanlig å kutte ut dagsoving? Hvordan merket dere andre at det var på tide å endre i rutinene? Hørt at det er vanlig med barnemareritt sånn rundt 2 års alder. Andre som har erfaringer med det??
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Jenta vår blir snart 2 år og har frem til nå vært veldig enkel å legge om kvelden og hun har aldri vært våken på nettene borsett fra når hun har vært syk. Nå er det ikke like enkelt. Hun ligger fra 30 minutter til 2 timer og jodler og synger og roper og litt av hvert. Hun har også startet med å våkne sånn i 1 tiden og 4 tiden på nattan. Ikke alltid begge klokkeslettene, men vi ser ett mønster. Men plutselig sover hun gjennom også.. Det er samboer som tar henne på natten, og jeg vet at det hender de går ut i stua for hun er helt utrøstelig. Lurer på om det er mareritt?? Sitter nå og lurer på hva vi skal gjøre. Hun legger seg mellom kl 19 og 20 på kvelden. Og på dagtid sover hun så lenge hun trenger, det kan være 1,5-2,5 timer. Hun har alltid hatt ett stort søvnbehov.. Når er det vanlig å kutte ut dagsoving? Hvordan merket dere andre at det var på tide å endre i rutinene? Hørt at det er vanlig med barnemareritt sånn rundt 2 års alder. Andre som har erfaringer med det?? Kan kanskje være et tegn på at hun er klar for å trappe ned på sovingen om dagen? Har også hørt at det er vanlig med barnemareritt rundt den alderen. Sønnen min hadde en periode hvor han gråt om natten, jeg trodde da det var mareritt, men viste seg å være ørebetennelse.
Gjest Patti Labella Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Jeg ville ikke kuttet ut dagsovingen, men kuttet ned på den. F.eks. la henne sove en time på dagen. Du sier ikke noe om når hun våkner på morgene, det har jo også litt å si. Da min datter var 2 år, la jeg henne 1900 og hun stod opp 0630. Sov 1- 2 timer på dagtid.
Lovis Skrevet 17. mars 2009 #5 Skrevet 17. mars 2009 Mine barn har kuttet ut dagsoving i 2-årsalderen. Rett og slett fordi de fikk problemer med å sovne om kvelden, og å sove rundt om natten. De dagene de hadde behov for det, fikk de en 15 min "powernapp". I tillegg sove de ca. 15 min i bil på vei hjem. Jeg ville nok begrenset dagsoving til max. 1,5 time i første omgang. De nettene hun sover fint, er det etter lite dagsoving? Det er også viktig å være litt i forkjøpet ang. legging, så hun ikke blir overtrøtt. Da bruker de ofte lang tid på å roe seg i sengen. Når legger hun seg, og når står hun opp? Når hviler hun? Et barn i den alderen sover normalt 12-15 timer i døgnet.
Gjest kaffedama Skrevet 17. mars 2009 #6 Skrevet 17. mars 2009 (endret) Det var sånn sønnen her var da vi kuttet dagsovingen. Han pleide sove to timer, først kutta vi ned til én, men kveldene ble ikke bedre, så da kutta vi helt ut. Han har alltid hatt stort søvnbehov (i øvre del av snittet for sin alder), men gikk fra 2 timer til ingen søvn midt på dagen på tre-fire uker. Han sutra litt ekstra i kanskje en uke, og etter det har det gått veldig greit. Edit: Han var forresten 2 år og 3 mnd da vi kutta dagsoving. Endret 17. mars 2009 av kaffedama
iss Skrevet 17. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2009 Ba de i barnehagen vekke henne kl 14 fremover, noe som tilser 1-1,5 timer søvn. Det hadde de gjort idag, men jeg lurer på om det ikke er nok kutting. Hun er hyper når det er leggetid og nå har hun jodlet og stått i der inne i snart tre kvarter. Får vel gi det uka for å se om vi ser noe endring. Hadde ikke sett for meg å kutte ut dagsovingen helt ut enda... Hun har alltid hatt ett stort søvnbehov og det har aldri vært noe problem... Glemte å skrive at hun våkner mellom kl 0600 og 0800. Ganske variabelt men hovedvekt på rundt 0630 og 0730 tror jeg...
iss Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 18. mars 2009 I går våknet hun allerede kl 2130 og var utrøstelig en lang stund. Blir nesten sånn hysterisk gråting. Sambo klarte tilslutt å roe henne i sin egen seng etter lang tid. Hun våknet faktisk ikke mer i løpet av natten. Skjønner ikke jeg... Er det vonde drømmer kankje? Tenner? Hmmmm...
Donpedro Skrevet 18. mars 2009 #9 Skrevet 18. mars 2009 Vår to-åring har for tiden flere oppvåkninger med gråt og forvirring på natten. Tar han sjelden opp, men går inn til han og roer han. Tror det er vanlig i denne alderen. Han våknet himla tidlig en stund, så da kuttet vi dagsovingen til å adri vare lenger enn 2 timer og aldri etter kl 14. Funker bedre. Legger seg ca 1900 og sovner som regel innen 15 min.
Leanne Skrevet 18. mars 2009 #10 Skrevet 18. mars 2009 er det mørkt på rommet? Begge mine barn har ved 1,5 års alderen - 2års alderen hatt perioder hvor de skrek og var utrøstelige på kvelden/natten. Ting løste seg fort da de fikk et lite nattlys på rommet - tror kanskje de plutselig ble mørk redde... Eller at de hadde vonde drømmer - våknet og det var helt mørkt og ble mer skremt... ellers er vel løsningen å korte ned på dagsovingen.. ser du har kuttet ned litt alt - prøv dette en ukes tid før du evt kutter ned mer...
iss Skrevet 18. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 18. mars 2009 Hun har som regel ett lite spøkelseslys med i senga,... Men det slukner gjerne i løpet av natta, så da blir det jo mørkt.... Skal prøve å tenne ett lys når hun har sovnet slik at det lyser på natten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå