Gå til innhold

Undulat som biter på alt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har to undulater, hvorav den ene ødelegger alt den kommer over. Den kan aldri være ute uten tilsyn og den prøver hele tiden å sette seg på bilderammer og sånn slik at den kan gnage og bite. Den har ødelagt flere rammer hos oss, og jeg merker at det er slitsomt å ha den ute av buret. Den andre undulaten er rolig og biter aldri i noe som helst og det går helt fint å ha den ute av buret uten at den må passes på til enhver tid. Nå har den undulaten som ødelegger masse vært i underkant av en uke hos noen jeg kjenner, og den har klart å ødelegge flere ting til de også. Jeg har varslet om at de må være forsiktige når den er ute, og det vet de. Men i et lite uoppmerksomt øyeblikk hadde den likevel klart å ødelegge noen rammer av fotografbilder av ungene deres (ca 1 års bilde), gnagd på mur og det var noe på lampa den hadde ødelagt også.

Det er ikke tenåringstendenser. Den er godt voksen, har hatt den i snart fem år, og den har bestandig vært sånn.

Jeg har fått veldig nok av at den ødelegger overalt og det er faktisk blitt en byrde. Jeg kjenner jeg skjems over at den er sånn. Samtidig er jeg veldig glad i fuglen, men alle andre er redd for den fordi den er sur og kan finne på å bite mennesker også. Den biter aldri meg, men jeg kjenner den godt og jeg ser det på den når den kjefter for å være tøff eller kjefter fordi den er sur.

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre lenger. På en måte kunne jeg solgt den, men jeg vil ikke selge en sånn fugl, føler et visst ansvar overfor nye eiere også, ingen vil ha en sur fugl. Jeg er også litt sånn at har jeg tatt på meg ansvaret for et dyr, så skal jeg ha ansvaret til den dør naturlig. Jeg føler meg veldig slem fordi jeg tenker på å avlive den, det er jo tross alt et liv.

Hva ville dere gjort? Vil gjerne ha seriøse svar fra folk som mener dyreliv betyr noe. Jeg bryr meg ikke om folk som mener man kan ødsle med dyreliv fordi det ikke blir på samme måte som med mennesker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hva ville dere gjort? Vil gjerne ha seriøse svar fra folk som mener dyreliv betyr noe. Jeg bryr meg ikke om folk som mener man kan ødsle med dyreliv fordi det ikke blir på samme måte som med mennesker.

Jeg synes ikke at du skal gi opp fuglen din. Kan du ikke ha den løs i et rom hvor det ikke er ting den kan ødelegge?

Dessuten synes jeg du skal tenke over neste gang du skal skaffe deg kjæledyr - om du synes undulater i bur lever et verdig liv. Dette er ikke ment som veldig hard kritikk, men mer min mening om at fugler i bur ikke har det så veldig bra. Fugler skal kunne fly rundt og leve et aktivt liv, noe som er uforenlig med burfuglers liv. Tenk på utrykket "fri som fuglen"...

Lykke til med fuglene dine. Håper du kommer frem til en fungerende løsning for fuglen du har problemer med.

Skrevet
Jeg synes ikke at du skal gi opp fuglen din. Kan du ikke ha den løs i et rom hvor det ikke er ting den kan ødelegge?

Dessuten synes jeg du skal tenke over neste gang du skal skaffe deg kjæledyr - om du synes undulater i bur lever et verdig liv. Dette er ikke ment som veldig hard kritikk, men mer min mening om at fugler i bur ikke har det så veldig bra. Fugler skal kunne fly rundt og leve et aktivt liv, noe som er uforenlig med burfuglers liv. Tenk på utrykket "fri som fuglen"...

Lykke til med fuglene dine. Håper du kommer frem til en fungerende løsning for fuglen du har problemer med.

Jeg har ingen ledige rom som kan være forbeholdt den.

Ang det at de ikke lever et verdig liv; det er jeg til dels uenig i. Når jeg har hatt den vanskelige fuglen borte, har den andre kunnet fly inn og ut som den ville. Buret har vært åpent hele tiden og det er slik jeg ønsker å ha det. Dermed lever de ikke et uverdig liv. Men når den andre kommer tilbake, så må buret være lukket igjen, for den kan ikke være ute å fly uten at den er under konstant overvåkning. Jeg synes dermed ikke at den lever et verdig nok liv, den blir ute maks et par timer om dagen, og det er for lite synes jeg.

Det er også en av grunnene til at jeg ikke ser meg råd til å ha den lengre, for da blir begge fuglene "skadelidende".

Gjest Samme som istad
Skrevet

Men undulater er flokkdyr - så det hjelper vel egentlig ikke stort for den "snille" om du fjerner den "slemme"?

Skrevet
Men undulater er flokkdyr - så det hjelper vel egentlig ikke stort for den "snille" om du fjerner den "slemme"?

Dersom du har en undulat alene, trenger ikke det bety at den er ensom. Da blir menneskene "flokken" dens. Jeg er hjemme hele dagen, så jeg har masse tid til han, hadde jeg jobbet, hadde det vært annerledes.

Dersom jeg fjerner den slemme, kommer jeg til å skaffe en til etter jeg har temmet den snille. Den er ikke helt tam enda, men jeg merker godt hvor mye bedre den er blitt når den andre fuglen var borte. Jeg er godt vant med undulater, så den "slemme" er en av de vanskeligste jeg noen gang har sett og hørt om. Det sier andre oppdrettere også, så jeg er ikke alene om å synes det.

Nei, jeg vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre. Får så vondt av at jeg faktisk tenker på å avlive den, jeg er jo glad i den. Kanskje jeg prøver litt til... :)

Skrevet (endret)

Jeg skjønner virkelig meg ikke på mennesker som overveier å avlive dyret sitt fordi det har uvaner!

Jeg har vokst opp med dyr, blant annet flere fugler hvor den ene hadde en ekstrem uvane med å presse seg inn i bokhyllene og sitte bak bøkene og gnage av papiret!

Har utrolig mange ødelagte bøker på grunn av dette og det skapte mye frustrasjon hos hele familien (og andre deler av familien som passet henne i ferier osv.)

Men jeg tenkte aldri på å skulle avlive henne!

Man bør ikke skaffe seg dyr (ja, jeg leste at du har hatt undulaten i 5 år), hvis man ikke har skjønt at man kan få en fugl som spiser på rammer/bøker, en katt som klorer på sofaen, en hund som bjeffer osv.

Alle har uvaner, dyr også, men jeg sliter virkelig med å ha noen som helst forståelse for hvorfor man tenker på å ta livet av dyret på grunn av det! Forhør deg hos vetrinærer, les på internett, kjøp fuglebøker osv. Du er ikke den eneste som har en fugl med uvaner, vår løsning ble å holde øye med henne når hun var ute og fløy og unngå at hun fikk krype inn i bokhyllene! Selvfølgelig er det litt mer tungvint å ha fuglene ute når man må passe ekstra på den ene, men det å ha et dyr kommer ikke uten ansvar, men gir til gjengjeld mye glede! :)

(Og hvis du er hjemme hele dagen, da kan det vel ikke være så vanskelig å holde et øye på "den slemme fuglen"? Fuglen gnager jo ikke for å være slem, den gjør det fordi den ikke vet bedre! Og hva er garantien for at når du har avlivet "den slemme fuglen" og skaffet en ny en, at den nye ikke har en uvane?? )

Endret av Reka
Skrevet

Jeg har ikke peiling på hvordan man "dresserer" en undulat, men jeg tror jeg hadde prøvd å se sjarmen i det. Den slemme fuulen :fnise:

Er selvfølgelig ikke noe gøy at den ødelegger, men det er jo liiit koselig å ha en undulat med særtrekk også? Kunne ikke annet enn å le når jeg leste innlegget over, med den som likte å gnafse bøker i bokhylla :'D Mamma har to undulater som spiser bladene på orkideene hennes, og hun har vært oppgitt mange ganger ja... Så skjønner frustrasjonen! Hva med å la den som ikke driver hærverk få være ute alene når du ikke har tid til å passe på så nøye?

Bøll

Resultat

Gjest Gjest_kari_*
Skrevet

Be om råd på undulatprat.no

Der finner du dem som kan mest og om noen kan hjelpe er det dem ;)

Lykke til:)

Skrevet

Syns det var mange kvasse svar her, ass! Jeg er ikke for å avlive dyr fordi vi kan, men ho som har disse problemene sier jo det at ho ikke vil det! Siste utveien er å avlive og det virker det som om ho vet!

Når det er sagt, er det bedre å ha en fugl en irriterer seg over og ikke får uttrykket seg fullstendig? Jeg syns at hvis du har prøvd "alt", lest bøker, søkt hjelp osv, at du må bestemme hva du syns er rett, uavhengig av hva folk mener. Men klart, da snakker jeg om at du har gjort en liten innsats for fuglen din. ;)

Jeg kjenner ei som har fugler, ho har masse leker til de og bytter de ut innimellom så det skal være gøy å leke med. Ei anna venninne av meg bryr seg ikke det minste om at bilderammene hennes til en billig penge blir gnagd i stykker... hehe!

Jeg har ikke peiling på fugl, men mulig den trenger litt stimulering og noen aktiviseringsleker?

Lykke til! :)

Skrevet

AVLIVE ?!

skal jeg avlive mine 5 fugler da fordi når dem er ute av buret så gnager dem og driter på ting ?!

dette er sånt du må være forberedt på!

om du bor i hedmark området tar jeg gjerne imot fugelen din!

jeg bryr meg fint lite om fugla mine ødlegger tinga mine; )

Skrevet
AVLIVE ?!

skal jeg avlive mine 5 fugler da fordi når dem er ute av buret så gnager dem og driter på ting ?!

dette er sånt du må være forberedt på!

om du bor i hedmark området tar jeg gjerne imot fugelen din!

jeg bryr meg fint lite om fugla mine ødlegger tinga mine; )

Høres ut som du er en av de som vett hva det innebærer å ha fugl!! :ler:

Skrevet (endret)

Nå har jo ts hatt fuglen i fem år da, så det er ikke sånn at hennes første løsning er å avlive den. Derfor er det vel ikke noe vits å hakke så forferdelig på henne?

Men ja, ta en titt på undulatprat.no, der er det sikkert noen som kan hjelpe deg. :) Skjønner godt at det er frustrerende å ha et dyr som ødelegger konstant. Men glad i dem blir man jo uansett. Håper det løser seg for deg/dere.

Edit: Skriveleif.

Endret av *Numi*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...