Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Peonjenta skrev (2 timer siden):

Så da må du istedet vaske 70-80  hånklær i uka.  Lurt nå som strømmen er 4 ganger dyrere enn vanlig. 

Man trenger vel ikke å ta et nytt håndkle for hver gang. Om man skyller godt med vann og bare tørker lett så blir jo ikke håndkleet så skittent.

Anonymkode: b53e7...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må du forklare. Skyller du rompa med samme klut etter du har dritt???

Anonymkode: 63539...f88

Nei. Jeg bruker papir. Men om jeg hadde skylt godt med vann og brukt et håndkle for å tørke etterpå så hadde det jo ikke kommet dritt på håndkleet.. Jeg har aldri sagt noe om å skylle med en klut. 

Anonymkode: b53e7...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minnet meg om noe jeg selv har gjort, og som jeg fortsatt kan tenke på en sen kveld 😂

Vi bar bare 16år. Men vi var en gjeng med jenter, og alle i gjengen delte på pengene vi hadde til å få kjøpt mat på MacDonalds, så delte vi Maten. og om noen var sultne, men ikke hadde penger, så kjøpte gjerne de som hadde. Vi var flere som vokste opp i familier med lite tilgang på mat og tilsyn 😬

Men så var jeg med en av disse jentene, hun var litt til og fra i gjengen. Men var jo egnt ikke med på denne mat-greia. Så om jeg brukte hodet litt, så var det ikke naturlig at vi skulle dele mat. 
Men når ho kjøpte seg mat så reagerte jeg med å bare spise av maten hennes, i godt humør. Mens andre vi var med så på.. spesielt en kjekkas jeg likte godt. Men ingen var egentlig klar over denne delingen som vi andre hadde  

så blir hun sint «Men seriøst ——-!! kan du se til å kjøpe deg din egen i stedet for å ta maten min?». Jeg skammet meg så fælt, og hadde null penger. Klarte ikke å si noe annet enn «hehe Sorry, jeg får gjøre det neste gang kanskje..». Så gikk jeg bare!! 
Så jeg fremstod som tidenes gjerrigknark, alle stirra med digre øyne🙄 

Anonymkode: 5270d...693

• Liker 27
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gruppe på 8 som drakk (veldig rolig med typ 2 pils hver) hos en annen klassekamerat. Vi tok med drikke og snacks selv. 
jeg og tre til blir sultne og vil bestille oss pizza. Men spør først de andre om de også vil ha mat, slik at vi vet hvor mye vi skal bestille og fordeling av pris. Noe som da ble 2 pizzaer, for ingen andre enn oss 4 ville ha. 
så kommer maten da. Vi spiser et par stykker selv. Og tar en «pause», for vi ville jo gnaule litt på maten igjennom kvelden. Så begynner de andre å forsyne seg! 
og det er greit det altså, men hadde de bare spurt! Eller i det minste sagt noe når vi bestilte 1t tidligere, og snakket om fordeling av pris rundt bordet der alle satt🙄

så skal jeg dra og vil egnt ta med meg et par stykker på gåturen hjem. Så sier ho ene som ikke har betalt et øre «bare la pizzaen bli igjen her du, vi blir jo sultne etterhvert!»

Joda vi er studenter og «fattige». Men per pizza kosta det 180kr, altså 360, pizzaen var i nabobygget. 
delt på 4 ble det 90kr.

men delt på 8 blir det jo 45kr stk. det er ikke mye å betale for en rettferdig fordeling. Vi andre ble jo litt svette i luggen , men holdt kjeft for hyggens del 🥲

Anonymkode: 5270d...693

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 18 flyttet jeg og kjæresten 150 mil hjemmefra ilag for å studere. Etter 4 år som kjærester var det en milepæl å endelig stifte bo ilag. Jeg tok med meg sengen min på flyttelasset, og regnet med vi skulle ordne resten da vi kom til leiligheten vår. Men neida. Han mente vi verken trengte sofa eller kjøkkenbord og spisestoler. Mente vi kunne bruke bruskasser. Vi trengte heller ikke kopper eller fat og bestikk sa han. Eller kasseroller.
Så jeg endte opp med å alene kjøpe inn alt nødvendig innbo. Som 18 år og student var jeg da ganske raskt lutfattig. Levde på nudler i ukesvis. Han hadde egen hylle i kjøleskapet med alskens av mat, som jeg ikke fikk røre. Han mente det var min egen feil som hadde brukt opp alle pengene mine på masse unødvendig. 
Forholdet skrantet avgårde i noen år til, men endte nok der det hørte hjemme, i dass. Lurer på hvordan det stakkars kvinnemennesket som giftet seg med han lever i dag…

Anonymkode: 31bfb...e1a

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kollega som er veldig gjerrig. 

Han spør alltid om å bomme snus, han har aldri selv.  Han tar runden og spør alle før han starter med den han spurte først. Jeg har aldri sett han kjøpe mat eller drikke på butikken, ikke en eneste gang. Og vi har vært kollegaer i 10 år og har hatt mange lunsjpauser sammen.  Når det er spleis fordi noen har giftet seg/fått baby/slutta/ whatever har han aldri gitt en krone. Han sier han skal gjøre det, men han har aldri gjort det. Han har tre bukser og tre gensere som han bytter på. Jeg kan aldri huske og ha sett han i noen andre klær. En sommerfest skulle vi grille, og alle ble enige om å ta med en rett hver som middag. Noen tok med kjøtt, andre tok med salater eller sjømat. Han tok med en pakke saltstenger. Fra firstprice. 

Alle på avdelingen pleier og dra på en årlig hyttetur sammen. Jeg, en annen og han er de eneste som har bil, og han har aldri kjørt. Et år så streiket bilen min, så vi tenkte han kunne kjøre denne gangen. Han dro på det, men sa ja til slutt. Vi skulle selvfølgelig spleise på bensin og bompenger. Noen få dager før så sier han plutselig at hans bil også er ødelagt, og at han ikke kan kjøre. Endte opp med at jeg måtte spørre om jeg fikk låne pappas bil. Senere så kom det frem at han ikke ville kjøre fordi han ville ikke at kilometerstanden på bilen hans skulle øke. 

Nå har han kjøpt seg enebolig i Oslo, og det er ingen på jobb som synes det er rart hvordan han fikk råd til det 😅

Anonymkode: b432a...71e

• Liker 35
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ukjentjente skrev (På 27.5.2021 den 3.42):

Hmm skulle du bo der gratis da? Noe som alltid har irritert meg er at det virker som at folk som har dårligere råd bare går ut ifra at folk som har bedre økonomi da automatisk skal betale mye mer ved alle mulige anledninger. 

jeg har feks relativt grei råd, men mye er arv ++, samt at jeg er økonomisk og nøye med hva jeg bruker pengene mine på (nei ikke gjerrig og er ganske så spandabel her og der), men skal jeg da på En måte bli straffet for dette og betale for andre som ikke har god råd? (Og spesielt for andre som har dårlig råd og klager over dette samtidig som de svir av en haug av unødvendige penger på fem energidrikker og takeaway fire ganger i uka ) Ser ingen automatikk i det. Selvfølgelig skal du betale en slags leie for å bo hos han? Hva ellers?😂 

klart jeg selv tenker at jeg innimellom kan spytte i litt ekstra enn en som har generelt dårligere råd ved enkelte anledninger, men å konstant betale mer for andre bare fordi? Nei.

Dette er utrolig irriterende, ja! Jeg har et par venninner som har levd i sus og dus, og som nå er rimelig blakke. Ikke har de lagt seg opp sparepenger og heller ikke fått seg ordentlig jobber. Jeg har klart å spare opp en grei formue, men så har jeg også jobbet jevnt og trutt i alle år og ikke blåst bort penger på sprøyt. Men allikevel føler jeg alltid det ligger en slags forventning om at jeg skal sponse mat, drosje etc. fordi jeg har penger i banken og grei økonomi. Og nei, inntekten min er helt middels. 

Anonymkode: 94b93...c1f

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet i denne tråden for mange år tilbake, og det var hovedsakelig om bestefaren min. Han var bare ekstremt gjerrig, men en kan unnskylde han litt, for han var født tidlig på 1900-tallet, i dyp fattigdom i en stor familie. Og han var ikke bare gjerrig, men fryktelig uhygienisk og møkkete.

Han fikk det for seg at han kunne spare penger ved å tisse utendørs i stedet for å måtte trekke ned i do. Det ble en herlig duft foran inngangsdøra vår...
Han tisset også i Norgesglass og satte det inne i peisen til neste gangs bruk. Tømte det ikke før det var fullt :spy:

Han vasket verken seg selv eller klærne sine for å spare på vannet. Han laget middag i samme kasserolle hver dag, uten å vaske den mellom hver bruk. 
Moren min vasket leiligheten hans ukentlig, pleide han når han var syk, passet på han og tok vare på han, og fikk 25,- i julegave årlig. Jeg og mannen fikk det samme i bryllupsgave da vi giftet oss. 

En påske skulle jeg handle inn for han. Da sendte han med meg 200,-, og han skulle ha 2-4 ting. Det ble igjen over 100,- men allikevel klaget han fælt på hvor dyrt det ble. 
Jeg kunne skrevet en liten bok om alle historiene rundt han, kanskje jeg kunne tjent penger på den :ler: 

Anonymkode: fd397...6b6

• Liker 30
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar ; at rike folk er gjerrig , er det rart? Det er en grunn til at de har masse penger da. De har vært sparsomme. Er DU litt mer gjerrig så kanskje DU blir rik og . Man blir ikke rik av å bruke masse penger og ikke tenke på hva man bruker de på . 

Anonymkode: 10836...5a0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til. Faren min jobber i næringslivet, og en gang for mange år siden da jeg var tenåring så var jeg med han på en jobbreise til Oslo. Den ene dagen hadde han vært i møter til sent utpå kvelden, jeg på besøk hos noen venner. Da han var ferdig for dagen og hentet meg var jeg skrubbsulten. Men det var blitt så sent at resturantene hadde stengt. 

Til min overaskelse satt en av Norges rikeste menn i framsete. De hadde hatt møter sammen, fått en god tone og skulle samme veien hjem.  Denne mannen inviterte oss hjem til han på middag. Noe vi takket ja til. 

På veien hjem så ringer han kona for å si ifra om de får middagsgjester. Jeg hører kona spørre om hun kanskje skal ta opp mer fisk? Da svarer mannen at nei, det er ikke nødvendig! 

Så hjemme rundt middagsbordet til en milliardær deler fire stk en middag som var beregnet på to. Det ble en halv torskefilet til hver, litt poteter og enda mindre ertestuing. 

Det ble en pølse fra 7eleven etterpå..

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kom på en til. Faren min jobber i næringslivet, og en gang for mange år siden da jeg var tenåring så var jeg med han på en jobbreise til Oslo. Den ene dagen hadde han vært i møter til sent utpå kvelden, jeg på besøk hos noen venner. Da han var ferdig for dagen og hentet meg var jeg skrubbsulten. Men det var blitt så sent at resturantene hadde stengt. 

Til min overaskelse satt en av Norges rikeste menn i framsete. De hadde hatt møter sammen, fått en god tone og skulle samme veien hjem.  Denne mannen inviterte oss hjem til han på middag. Noe vi takket ja til. 

På veien hjem så ringer han kona for å si ifra om de får middagsgjester. Jeg hører kona spørre om hun kanskje skal ta opp mer fisk? Da svarer mannen at nei, det er ikke nødvendig! 

Så hjemme rundt middagsbordet til en milliardær deler fire stk en middag som var beregnet på to. Det ble en halv torskefilet til hver, litt poteter og enda mindre ertestuing. 

Det ble en pølse fra 7eleven etterpå..

wow

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg som driver og panter flasker han har funnet utenfor butikken og kommer alltid med 2 kroners pantelapper når han kjøper seg lunsj..

Anonymkode: 15c3b...e8d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på date en gang og sa fra at jeg ikke hadde råd til restaurant, så om vi kunne spise på mc Donalds. Nei, han skulle på dyr restaurant, og jeg ble sittende å se på han spise burgertallerken. Fikk smake noen chips av han!

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var en kunde som kom tilbake med bringebær hun hadde kjøpt samme uka. Lå sikkert 5 stk igjen, som ikke var så ille engang, resten hadde hun spist. Og fikk ny pakke…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

En kollega av meg som driver og panter flasker han har funnet utenfor butikken og kommer alltid med 2 kroners pantelapper når han kjøper seg lunsj..

Så smart, om man har gratis lunsj kan man spare 30.000 i året. 

Anonymkode: 246d4...07f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så smart, om man har gratis lunsj kan man spare 30.000 i året. 

Da har du usedvanlig høyt matbudsjett. 30.000 er mer enn det jeg bruker på all mat totalt i året.

Anonymkode: 8e3a2...aee

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har du usedvanlig høyt matbudsjett. 30.000 er mer enn det jeg bruker på all mat totalt i året.

Så du bruker aldri mer enn 600 kr i uken på mat? 

Det tror jeg faktisk ikke på. Det er 90 kr dagen. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var på (første og siste) date med en fyr jeg hadde møtt på nett. Vi satt og snakket i timesvis på en pub og stemningen var god. Han drakk 6 øl den kvelden og jeg bare 2, siden jeg hadde jobbhelg og skulle tidlig opp dagen etter. Da regningen kom foreslo han å dele 50/50😏

Må nevnes at jeg var student med kjip deltidsjobb og han var ferdig med master og hadde en godt betalt stilling.

Anonymkode: ce29d...8de

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker jeg var på (første og siste) date med en fyr jeg hadde møtt på nett. Vi satt og snakket i timesvis på en pub og stemningen var god. Han drakk 6 øl den kvelden og jeg bare 2, siden jeg hadde jobbhelg og skulle tidlig opp dagen etter. Da regningen kom foreslo han å dele 50/50😏

Må nevnes at jeg var student med kjip deltidsjobb og han var ferdig med master og hadde en godt betalt stilling.

Anonymkode: ce29d...8de

Håper du bare betalte for dine?

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som aldru skal ha noe mat hvis vi slumper til å stikke innom et spisested.  Men straks jeg får min mat begynner hun å spise av den . Spør åååå- kan jeg smake ? Tar så av min mat uten å vente på svar. Kjenner det ergrer meg noe fryktelig

Anonymkode: 720e7...ab8

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...