Wonders Skrevet 21. august 2009 #301 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg har en kollega som panter flaskene som står på matrommet, og leverer pantelappen i kassa for å få pengene. Dette er da flasker som vi andre har kjøpt, men som ingen har betalt pant for (vi har en ordning der vi slår av panten, og en gang i uken skal alle flaskene pantes og kvitteringen kastes). Hun putter da pantepengene i lomma, så butikken går i tap. Hun har nok gjort dette lenge, men jeg oppdaget det først i sommer. Disse pengene skal man kjøpe noe til avdeligen for. Kake eller noe. Felles. Ikke privat. Det samme gjelder bofellesskap. Panting av alles flasker skal gå til dass-papir. Selvsagt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 21. august 2009 #302 Del Skrevet 21. august 2009 Til dere som opplever at noen tar regningen på kort når dere spiser ute, og stjeler tipsen: Hvorfor sier dere ikke noe til dem? Selv synes jeg det ofte er enklere å betale med kort, og gjør ofte det når jeg spiser ute med venner, men jeg stjeler ikke tipsen eller lar de andre betale for meg på noe vis. Det jeg gjør er som følger: finner ut hvor mye hver og en skal betale og betaler det med kort, tips legger man igjen på bordet etter hva man ønsker å gi selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Weasley Skrevet 21. august 2009 #303 Del Skrevet 21. august 2009 Disse pengene skal man kjøpe noe til avdeligen for. Kake eller noe. Felles. Ikke privat. Det samme gjelder bofellesskap. Panting av alles flasker skal gå til dass-papir. Selvsagt! Om du leser innlegget til Miss moneypenny en gang til ser du at det ikke er tilfellet her. Det dreier seg jo tydeligvis om en dagligvarebutikk hvor de ansatte ikke betaler pant når de kjøper brus, så når flaskene "pantes" skal bare pantelappen kastes. Det skal ikke utbetales penger for den. Når kollegaen går og panter flaskene og putter pengene i lomma er det faktisk snakk om underslag. Ellers er jeg helt enig i at når man på en arbeidsplass (eller bofellesskap) har en fellesbeholder for flasker skal panten av disse gå til fellesskapet. Om noen velger å ta med seg sine egne flasker hjem er det selvsagt opp til dem. Men det er jo litt spesielt da;-) På jobben min går "flaskekassa" til mat på personalfestene to ganger i året. Til dere som opplever at noen tar regningen på kort når dere spiser ute, og stjeler tipsen: Hvorfor sier dere ikke noe til dem? Selv synes jeg det ofte er enklere å betale med kort, og gjør ofte det når jeg spiser ute med venner, men jeg stjeler ikke tipsen eller lar de andre betale for meg på noe vis. Det jeg gjør er som følger: finner ut hvor mye hver og en skal betale og betaler det med kort, tips legger man igjen på bordet etter hva man ønsker å gi selv. Som andre har skrevet så er det jo ikke alltid noe man oppdager med en gang og når man først oppdager det er det jo grunn til å tro at dette har skjedd før. Når det oppdages sier man selvsagt fra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gunnar_* Skrevet 21. august 2009 #304 Del Skrevet 21. august 2009 litt off topic, men Jeg hørte også at nederlendere var forsiktige med pengene sine! =) Jeg flytta til Nederland i høst, kjæresten min er herfra, og jeg var også nervøs for at det skulle bli spikking og sparing på alle kanter. Men jeg er veldig positivt overrasket, når 1 går for å kjøpe øl på bar, så kjøper han til hele gjengen, og sånt er jeg ikke vant til i Norge. Fikk noen venninner på besøk for en tid tilbake siden ( fra Norge alså ) og de var ikke interessert i å kjøpe øl til runden, men kun til seg selv, selvfølgelig, skal da ikke nekte noen. Men jeg syns det var litt artig, Nederlenderne har visst en tendenes til å være forsiktig! =) Jeg har vært endel i Nederland og Belgia i forbindelse med diverse arrangementer, og på lokale puber (ikke turistfellene) så spør de faktisk om du ikke har noen venner hvis du kommer fra ett bord med en gruppe og bare kjøper en øl/drink.. Helt fantastisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #305 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg studerte i Nederland i 6 år, og jeg har mye erfaring med dette. Med generøse folk som alltid kjøper runder (og alltid tar initiativet, slik at de kjøper første runde), og andre som ALLTID tilfeldigvis må gå hjem akkurat når det er deres tur, og lignende. Hadde en venninne som var fæl til dette, og jeg må si jeg ble ganske lei etter hvert. Har nevnt andre episoder med nederlendere tidligere i denne tråden, tror jeg, bl.a. hun som alltid ba om å få penger fra meg for panten for de tomme ølflaskene sine som hun satte igjen hos meg etter jeg hadde hatt vorspiel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TheButterfly Skrevet 21. august 2009 #306 Del Skrevet 21. august 2009 Kom på en episode fra noen år tilbake.. Vi var en god gjeng, fem gutter og tre jenter, som pleide å feste sammen hver bidige helg. Vi hadde det utrolig morro sammen i lange tider. Så en helg, var jeg plutselig blakk, og kunne ikke være med på fest. Han ene kompisen tilbydde seg umiddelbart å låne meg en kasse øl så jeg kunne bli med. Kult det. Så, helga etter, eller kanskje to helger etter, kjøpte jeg en ekstra kasse øl til kompisen min, og inviterte samtidig hele gjengen på fest. Alle kom, vi drakk og koste oss, og var fornøyde med det. Så skulle plutselig denne kompisen ut for å hente dama si, og i all festligheten slo det meg ikke noe særlig at han pakket hele ølkassen sin ned i en pose. Etter å ha ventet på dem i to timer, ringte jeg kompis. Han hadde da tatt med seg dama, kassen med øl, og en annen kompis hjem for å se på film og drikke pils. Greit nok at man skal få gjøre som man vil, men når en (såpass god) venn spanderer på deg og inviterer deg på fest, da burde man jo være på den festen, i det minste til pilsen er drukket opp. Og så kom jeg på at en venninne for lenge siden sa til meg at "hvis jeg vinner en million skal jeg kjøpe en kartong med røyk til deg!" Takk for den du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss moneypenny Skrevet 21. august 2009 #307 Del Skrevet 21. august 2009 Disse pengene skal man kjøpe noe til avdeligen for. Kake eller noe. Felles. Ikke privat. Det samme gjelder bofellesskap. Panting av alles flasker skal gå til dass-papir. Selvsagt! Hehe kanskje ikke akkurat dasspapir men... det tar vi jo på internt forbruk på kassa pantepengene skal jo ikke gis ut til noen, siden de i utgangspunktet ikke har kommet inn. Men det skjønner visst ikke kollegaen min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss moneypenny Skrevet 21. august 2009 #308 Del Skrevet 21. august 2009 Og så kom jeg på at en venninne for lenge siden sa til meg at "hvis jeg vinner en million skal jeg kjøpe en kartong med røyk til deg!" Takk for den du... wow så generøst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2009 #309 Del Skrevet 21. august 2009 Greit nok at man skal få gjøre som man vil, men når en (såpass god) venn spanderer på deg og inviterer deg på fest, da burde man jo være på den festen, i det minste til pilsen er drukket opp. Du lånte en kasse øl av ham, ga han tilbake kassen og han tok den med seg hjem for å drikke den med dama si? Jeg synes det er sosialt sært kanskje, men det er vel ikke spesielt gjerrig? Kanskje han ikke var i humør til en fest, men ville allikevel ha ølen sin som han jo hadde lånt deg. Misforstod jeg noe? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TheButterfly Skrevet 21. august 2009 #310 Del Skrevet 21. august 2009 Du lånte en kasse øl av ham, ga han tilbake kassen og han tok den med seg hjem for å drikke den med dama si? Jeg synes det er sosialt sært kanskje, men det er vel ikke spesielt gjerrig? Kanskje han ikke var i humør til en fest, men ville allikevel ha ølen sin som han jo hadde lånt deg. Misforstod jeg noe? Nei det er nok heller litt mer sosialt sært ja Det som slo meg som gjerrig, var det at karen ALLTID var i humør til en fest (og det sier jeg uten å overdrive), og det at vi hadde invitert han på fest, som han takket ja til å komme på. Men han ville heller kose seg med dama og kompisen, uten å måtte kjøpe inn noe selv. Jeg blei litt snurt (og det blei resten av gjengen og) fordi han heller pakka sekken og dro hjem, i stedet for å kose seg med oss. Men er enig med deg, det er heller sært enn gjerrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 21. august 2009 #311 Del Skrevet 21. august 2009 Jeg er ikke akuratt den skarpeste så da må jeg nesten få lov å spørre. hva er frekt med at han tar regningen på sitt kort? kjønte den ikke helt ;D han tok også tipsen som de andre hadde lagt igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 21. august 2009 #312 Del Skrevet 21. august 2009 Herregud for en festlig tråd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eplefe Skrevet 21. august 2009 #313 Del Skrevet 21. august 2009 Haha! Har heldigvis ingen kjempegjerrige i min familie/vennekrets, tvert i mot, har vi en veldig jevn fordeling. Om ikke vi gjør noe som er økonomisk betaler de som tjener/har mest mest. En venninne av oss lever på VGS-stipend og er borteboer, og hun betaler nesten aldri når vi er og spiser pizza, uten at noen av oss irriterer oss over dette, for når hun får "sommerpenger" av foreldrene sine har hun tre store fester fra mai - juli hvor hun spanderer alt: mat, alkohol, strøm, vann og dasspapir. Det går sikkert ikke opp i opp med penger, men handlingen holder lenge for oss. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2009 #314 Del Skrevet 22. august 2009 Jeg har vært endel i Nederland og Belgia i forbindelse med diverse arrangementer, og på lokale puber (ikke turistfellene) så spør de faktisk om du ikke har noen venner hvis du kommer fra ett bord med en gruppe og bare kjøper en øl/drink.. Helt fantastisk. Jeg hadde belgisk samboer og han fortalte at på den lokale puben i hjembyen fulgte bartenderen godt med og kjeftet på de som måtte prøve å lure seg unna en runde Det skumleste med hvertfall Belgia var at man gjerne hadde en pot penger der alle la i 10-15 eur og én gikk og kjøpte runder til det var tomt. Dette fungerte jo flott, men de fulgte farten til han som drakk raskest, så lille meg på 55 kg ble rimelig bedugget på kort tid. Jeg lærte leksa mi og hoppet over noen øl neste gang (hadde jeg vært som en del av gjerrigknarkene i denne tråden hadde jeg vel heller dødd av alkoholforgiftning ) Jeg er forresten skikkelig gjerrigknark på ett område; taxi! Jeg har en venninne som kategorisk nekter å ta kollektiv, så hver gang vi skulle ut (vi fester minimalt nå som vi har barn) måtte vi ta taxi selv om det gikk buss/bane/tog, eller vi kunne gått dit vi skulle. For min del ville tidvis hele budsjettet for kvelden gått med, så jeg informerte klart om at dette fikk hun betale selv, jeg hadde månedskort. Enden på visa var alltid at hun ikke gadd ta taxi alene, og betalte regninga selv om jeg satt på. Det hører med at vi ikke alltid snakker 50-100 kr her, men 300 hver ettersom hun bodde langt utenfor byen og det kostet 6-700 kr med taxi. Jeg tør ikke tenke på hvor mye penger hun har brukt på taxi de årene hun har bodd der, hun var ute minst en gang i uka før. Jeg inrømmer likevel at jeg uansett hater å betale for taxi når man fint kan ta banen ned til byen, og heller ta taxi hjem, så jeg har nok snyltet litt der oppigjennom. Runder på byen er forøvrig greit nok, men når man har dårlig råd og har venner som kjøper 4 drinker til hver i slengen er det ikke alltid man har råd til å gjøre gjengjeld. I tillegg er jeg ofte mer enn full nok, og får ikke kjøpt mer alkohol innen det kanskje burde ha vært min tur Slik sett er jeg helt for at alle kjøper til seg selv, jeg vil jo egentlig ikke snylte, og jeg mister oversikten over alkoholinntaket når jeg ikke kjøper selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 22. august 2009 #315 Del Skrevet 22. august 2009 I min vennegjeng praktiserer vi ikke å betale en runde hver. Istedenfor kjøper alle det de vil ha selv, og jeg spanderer gjerne på en venninne eller kamerat om han eller hun ikke har råd til alkohol der og da. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aud Long Skrevet 23. august 2009 #316 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) For mange år siden jobbet jeg i en familiebedrift. Den ene sjefen der (junior) var utrolig gjerrig. Han hadde mange fiffige sparetiltak, blant annet fikk vi ikke bestille en hel eske med kulepenner (20 stk), men kun 5 osv. Det som likevel tok kaka var dette: På den tida hadde vi matriseskrivere, disse som printet på papir med hullremser langs kanten som man dro av etter utskrift. Vel, disse smale remsene med hull brukte han til å kladde brev til sekretæren sin på! Hehe, ser for meg en herlig jobb for sekretæren å tyde beskjedene... Da jeg gikk på videregående så vår det en fyr som bodde og gikk på skole 6 mil unna, som vi festet med av opg til. Han tok alltid med seg tomflaskene sine etterpå, men en gang glemte han dem. Da ville han at jeg skulle sende med en person jeg ikke kjenner som bodde i nærheten av meg tomflaskene, samt en halvfull colaflaske, til skolen som både han og gjerrigknarken gikk på. Så gjerrigknarken kunne få det tilbake. Litt av et tiltak, syns det skulle være et minimum å spandere panten på de som gidder å ha vors! Så også senere i tråden ei som ville ha penger for panten, helt villt! 298 svar og 25.868 har tittet! Mange som kan relatere gitt... Artig tråd! Jeg kan kanskje være litt gnien selv, så jeg skal følge med her og forhåpentligvis ikke kjenne meg igjen. Er i alle fall opptatt av å gjøre opp for meg hele tiden, men er ikke særlig glad i å dele likt på regning når alle har spist ulikt (for jeg tar meg ikke alltid råd til å spise alt jeg vil/drikke noe annet enn vann o.l, så da kan det være irriterende å betale for de som har prioritert det.) Men, jeg har ikke noe problem å spandere på en venn en gang i blant om jeg selv har god råd for tida, og h*n har det trangt, og ellers ikke kunne dratt på kafe da. Endret 23. august 2009 av Estrella 84 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 26. august 2009 #317 Del Skrevet 26. august 2009 virkelig underholdene. Tror det er mange som har vært borti fenomenet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Gina_* Skrevet 26. august 2009 #318 Del Skrevet 26. august 2009 Jeg studerte i Nederland i 6 år, og jeg har mye erfaring med dette. Med generøse folk som alltid kjøper runder (og alltid tar initiativet, slik at de kjøper første runde), og andre som ALLTID tilfeldigvis må gå hjem akkurat når det er deres tur, og lignende. Hadde en venninne som var fæl til dette, og jeg må si jeg ble ganske lei etter hvert. Bor i Nederland nå og kjenner meg SÅ igjen. Jeg syns det er rart at det skal gå på runder. Det gjør de i vennegjengen her hver gang vi er flere ute. Det kan ofte bli skeiv fordeling. Jeg vil kjøpe selv! ... spurte kjæresten min men det er visst uvanlig å IKKE kjøpe på runder. Jaja..får vel leve med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 26. august 2009 #319 Del Skrevet 26. august 2009 Bor i Nederland nå og kjenner meg SÅ igjen. Jeg syns det er rart at det skal gå på runder. Det gjør de i vennegjengen her hver gang vi er flere ute. Det kan ofte bli skeiv fordeling. Jeg vil kjøpe selv! ... spurte kjæresten min men det er visst uvanlig å IKKE kjøpe på runder. Jaja..får vel leve med det. Du får trøste deg med at de folkene slipper nok ikke så ubemerket unna med det som de selv tror. Denne tråden er jo et bevis på at folk legger godt merke til disse snylterne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gula Skrevet 4. september 2009 #320 Del Skrevet 4. september 2009 *dytte* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå