Gå til innhold

Valg av maleteknikk.

Leo

Anbefalte innlegg

Etter det jeg har sett er fargene "Cafè Latte" og "Latte" kjent stoff for mange og jeg har nå som en "test" tenkt å kombinere disse to fargene på "fondveggen" på soverommet. (Farvene ble valgt fordi jeg vurderer å bruke en av dem på veggene i stuen).

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal kombinere dem; Skal jeg male vertikale striper med "Latte" etter at jeg har malt med "Cafè Latte" eller skal jeg svampe med den? (Takhøyden er standard 2,40 m).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Jeg ville malt striper! Syntes det er tøft.

Liker også malte, blanke lakkstriper på ensfarget vegg, det gir en spennende stripe-effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk disse to fargene på kjøkkenet. Cafè latte på veggene, og latte på innredningen. Synes de er veldig fine.

Vertikale striper (ca 10 cm) høres jo kjempebra ut :)

Men husk å male to strøk uansett om den dekker etter første strøk. Fargen blir mye finere da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hr. Leo har hatt maling som profesjon, så han tar seg av den kjedelige delen av jobben, d.v.s. sparkling og "rett opp og ned"-maling :D (Han får hetta hvis jeg i det hele tatt nevner at det kanskje holder med ett strøk...). Den morsomme delen av jobben, d.v.s. striper etc. overlates til meg :P...

Enig i at striper er mest elegant. (Har prøvd meg med blanke/matte striper i gangen, men må nok gjøre det om igjen fordi stripene ikke ble blanke nok. Har imidlertid ikke turt og fortelle Hr. Leo om det ennå...).

Har nå vært inne å prøvemalt litt og jeg tror kontrasten mellom de to farvene blir for stor på bare en vegg. Da måtte jeg i så fall hatt en helt blank "Cafè Latte" i bunnen. (Kanskje det var en idè??? Den kom nettopp nå!!!). En annen ting er at fargen også er hentet fra et stort litografi jeg/vi skal ha der inne og som er litt "sløret" i uttrykket. Er ikke helt sikker på om det blir fint med det "harde" i stripene mot det myke, duse i bildet.

Som dere forstår blir jeg egentlig stadig mer usikker. Kanskje jeg blir sikrere når jeg ser hvordan fargene ser ut når dagslyset treffer veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette høres ut som en kjempe ide. Ivertfall at stipene også er litt brede......og det fine med maling.....du kan gjøre det om igjen om det ikke faller i smak.....jeg ville go for it! Tenker å gjøre det samme nå!

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Slike problemstillinger man tenker på i starten, gir seg ofte selv når du er kommet i gang. Ting blir jo alltid litt annerledes ut enn slik man har tenkt. ( et problem for meg, jeg ser ting så klart for meg at jeg blir ofte litt skuffet med en gang)

Misunner deg arbeidsdelingen med Mr. Leo, trenger han øvelse må du bare sende ham hitover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan fortelle at svaret egentlig har gitt seg selv etter å ha sett fargene på veggen i dagslys; Jeg (d.v.s Hr. Leo :P) maler veggen to strøk med "Cafè Latte" og så bruker jeg "Latte" iblandet en god del vann til å svampe oppå slik at den bare blir som et diskret "tåkeslør".

Striper er kjempestilig, men akkurat her tror jeg faktisk ikke det blir så fint. Har forresten striper med matt/blank maling i taket på badet også...

Jeg kan forsikre om at jeg ofte maler om igjen! (Faktisk så ofte at Hr. Leo hevder at leilighetene våre krymper p.g.a. av alle malingsstrøkene :oops:...). Ellers pleier jeg faktisk å leie ut Hr. Leo når jeg er blakk :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å male nå og kan fortelle at som det p.t. ser ut til å bli svampede striper faktisk... :P (Evt. et par nye strøk med "øvelse" på Hr. Leo i morgen :blunke: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Leo: Kan jeg få lov å misbruke tråden din til å spørre deg om noe? Har med maleteknikk å gjøre.

Jeg holder på å male en svær vegg nesten hvit. Midt på veggen er det en stor åpning inn til et annet rom, åpningen har ingen dører, bare brede lister. Jeg har nå hoppet i det og maler listene i samme farge som veggen. På veggen (panel) bruker jeg glansgrad 15 - silkematt. Hvis jeg ønsker å bryte de brede listene fra resten av veggen ved å ha disse blankere enn veggen, bør jeg da bruke blank maling eller skal jeg ta et strøk med blank lakk over 15 malingen til slutt?

Puh....mon tro om Leo eller noen andre forstår dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere maler da jenter!

Høres ut som om dere har fått en super-pille begge to :lol:

Jeg baker kake og ser på video.. men må bare si at dere er flinke altså.

Kan desverre ikke svare på spørsmålene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på at den første stripa skal tørke jeg, så bare spør! Du bør kjøpe oljemaling med f.eks. 40 glans (Eller enda høyere hvis du ønsker at åpningen skal bryte mer. Du må helt opp på 90 glans for at malingen skal være helt blank. Bengalack har 90 glans hvis jeg ikke husker feil). Hvis du bruker lakk vil du kunne få en merkelig fargeforskjell fordi all lakk er en anelse gulaktig. Du vil også kunne få en kjemisk reaksjon mellom den vannbaserte malingen og lakken (Som ikke er vannbasert) slik at hele greia bare flasser av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripene ble ikke bra, så Hr. Leo må nok på'n igjen med et par strøk i morgen :oops: Veggen ender nok som ren "Caffe Latte" inntil videre. (Vi skal ha ettårsbefaring i november og sannsynligheten er relativt stor for at hele leiligheten må males om siden det er gjort en del feil da de la gipsplatene...)

Og til han dusten som malte her først og som har klint silikon laaangt ned over veggen: :frustrert::kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Lykken er slutt her i heimen også! Den nesten hvite fargen, er altfor hvit! I morgen skal det males over med en safe kremfarge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen godt å se at dere fortsatt har ting å holde på med :ler: .

Og når dere er ferdige, så kan dere godt komme og beise trappa mi. Etter to år er det fortsatt papp rundt trinnene og boksen med lysebrun beis står fortsatt i boden.

Kunne godt tenkt meg en annen farge i stua også, men er fryktelig avhengig av den flotte gulfargen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når dere er ferdige, så kan dere godt komme og beise trappa mi. Etter to år er det fortsatt papp rundt trinnene og boksen med lysebrun beis står fortsatt i boden.

Åh, så godt å høre, Lea! Jeg skal helst ha alt gjort på en gang, jeg - og resultatet er som regel det fullkomne kaos!

Nå har Hr. Leo malt på nytt, og nå skal det få lov å være slik!

Og, Mie, du kan få min "Latte"! Det er akkurat en slik safe kremfarge som jeg ikke var på jakt etter akkurat nå. (Det er jo lov å legge sammen to og to da siden latte = melk :ler: )

Nå tror jeg vi kaller det en dag, jeg jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjesta

Har du funnet en farge du virkelig trives med er det bare å klore seg fast Lea!

Er nå luta lei hele maleproskjektet, men forhåpentligvis kommer ting seg utover kvelden i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Leo: Kan du sende Mr. Leo over med latten? (ser for meg muligheten til å slå to fluer i en smekk her).

Kan du nevne for ham at jeg lokker med kalde pils og deilig pizza?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lokker med pizza og kalde pils, får du nok lurt Hr. Leo over med "Latte'n", ja :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg er solgt ! Har dere en link eller noe som gir en ide om fargen til latte og cafe latte?

Jeg skal shoppe - snart - det var så fint vær nå at jeg må bare nyte solen litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...