Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 TVen er kjøpt på elkjøp. På nettsidene deres, under salgsbetingelser, står det: "Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år." Hvor faller en TV inn her? Er den ment å vare vesentlig mer enn to år? Det som har skjedd er at fargebildet er helt ødelagt. Hele tv-bildet skifter mellom å være grønt og mørkt. Jeg har kvitteringen i orden. Noen som har erfaring med å reklamere hos Elkjøp?
Gjest antigartner Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 (endret) TVen er kjøpt på elkjøp. På nettsidene deres, under salgsbetingelser, står det: "Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år." Hvor faller en TV inn her? Er den ment å vare vesentlig mer enn to år? Det som har skjedd er at fargebildet er helt ødelagt. Hele tv-bildet skifter mellom å være grønt og mørkt. Jeg har kvitteringen i orden. Noen som har erfaring med å reklamere hos Elkjøp? Et TV-apparat må da være ment å vare vesentlig mer enn 2 år. Jeg leste på Forbrukerportalen (under spørsmål og svar) at en Playstation i alle fall var ment å vare mer enn 2 år, og et TV-apparat har vel normalt atskillig lengre levetid enn en PS. Jeg har klaget flere ganger på en PC jeg kjøpte på Elkjøp, og synes kundebehandlingen har vært god. De har ikke kranglet på noe, og gjort sitt beste for å reparere produktet. Det er ikke sikkert alle varehus er like på det området, da, så kanskje jeg har vært heldig. Endret 16. mars 2009 av antigartner
Eremitten Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Reklamasjonsretten for en tv gjelder i 5 år. Vær klar og tydelig når du tar det opp (f.eks. si reklamasjon, ikke garanti).
Aftensol Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Reklamasjonsretten for en tv gjelder i 5 år. Vær klar og tydelig når du tar det opp (f.eks. si reklamasjon, ikke garanti). Signerer denne! Vær tydelig på at det er en reklamasjon og ikke en garanti... (og det er 5års reklamasjon på TV ja..) Også et lite minus: har tv`en vært inne til rep for denne feilen før? For i teorien: Hvis en reklamasjon skal gå gjennom, så må det ha vært en feil som har vært der siden kjøps dato... Og det er det opp til deg å bevise (innenfor garantien så er det opp til selger, etter det er det opp til kunden)... I realiteten er dette noe som verkstedene og produsentene bryr seg lite om, men treffer du tekniker på en dårlig dag, så står han med forbrukerkjøpsloven i ryggen på dette... Jobber selv i elektrobutikk (ikke elkjøp) og har aldri hatt en sak der reklamasjonen har blitt avvist pga dette, men det kan være greit å være klar over det... For da må du eventuelt betale for undersøkelse av produktet... (Gjelder også hvis det er en del som ikke dekkes av reklamasjonen) Også greit hvis du tar med deg en kopi av kjøps kvitteringen i tilfelle de har skrevet navnet ditt eller noe sånn feil Lykke til
Eremitten Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Også et lite minus: har tv`en vært inne til rep for denne feilen før? For i teorien: Hvis en reklamasjon skal gå gjennom, så må det ha vært en feil som har vært der siden kjøps dato... Og det er det opp til deg å bevise (innenfor garantien så er det opp til selger, etter det er det opp til kunden)... Ifølge en høyesterettsdom skal det klare seg at kunden sier at h*n har brukt produktet normalt. Dersom man finner bevis for at f.eks. tv-en har blitt mistet i gulvet stiller jo saken seg annerledes. Det man ikke skal gjøre er å spørre litt tvilende: "Hei, jeg har en 4 år gammel tv som det er noe feil med. Det er vel ingen garanti på denne lenger?" Sannsynligheten er stor for at man da får "Nei" til svar, uten at noen nevner reklamasjonsretten.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Takk for svar!! Da har jeg et litt intrikat spørsmål.... : Da jeg kjøpte TV-en, kjøpte jeg også en trygghetsforsikring på 5 år som gjelder fortsatt. Denne skal gjelde for uhell og tyveri av alle slag, og man får erstattet produktet med ny TV. Skal jeg enten: 1. Forsøke reklamasjonsretten, levere inn TVen med den grønne skjermen og håpe at de vil hjelpe meg? Problemet her kan være at jeg ikke kan bevise at det er reklamasjonsfeil, og at det blir et vedvarende problem. 2. Forsøke forsikringen, siden TV-en er ødelagt, evt "miste" TV-en i gulvet så den blir ødelagt, og dermed bruke forsikringen til å få en ny? Jeg misliker egentlig tanken på nummer 2, men med tanke på at jeg kjøpte en superdyr forsikring (1000 kroner) er det kjipt om jeg ikke får noe igjen for den når TV-en faktisk ER ubrukelig og ikke mulig å se på...
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 TVen er kjøpt på elkjøp. På nettsidene deres, under salgsbetingelser, står det: "Retten til å reklamere gjelder i to år etter at du overtok produktet, eller fem år dersom produktet er ment å vare vesentlig mer enn to år." Hvor faller en TV inn her? Er den ment å vare vesentlig mer enn to år? Det som har skjedd er at fargebildet er helt ødelagt. Hele tv-bildet skifter mellom å være grønt og mørkt. Jeg har kvitteringen i orden. Noen som har erfaring med å reklamere hos Elkjøp? 5 år.
Eremitten Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 1. Forsøke reklamasjonsretten, levere inn TVen med den grønne skjermen og håpe at de vil hjelpe meg? Problemet her kan være at jeg ikke kan bevise at det er reklamasjonsfeil, og at det blir et vedvarende problem. Du har IKKE bevisbyrden her. Det er avgjort i høyesterett at det er opp til selger å bevise at problemet skyldes feil bruk av produktet. Hvorvidt forsikringen dekker dette vet jeg ikke, jeg betaler ikke for en forsikring som ikke gir meg noe ekstra. (Hvis du vanligvis går og slipper tv-er i bakken er jo saken annerledes :gjeiper: ). Ta kontakt med Elkjøp. Hvis de vil dekke det under forsikringen er det vel greit, hvis ikke er det en klar reklamasjonssak så lenge du ikke har gjort noe galt.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Ok, da kjører jeg på med reklamasjon! Takk for svar, alle. Noen som vet hvordan det er med reperasjon kontra helt ny tv i sånne saker? Hva er elkjøps policy når det er snakk om en fire år gammel bilderør-tv?
Eremitten Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 (endret) Ok, da kjører jeg på med reklamasjon! Takk for svar, alle. Noen som vet hvordan det er med reperasjon kontra helt ny tv i sånne saker? Hva er elkjøps policy når det er snakk om en fire år gammel bilderør-tv? Det blir opp til Elkjøp og de som reparerer tv-ene deres. Hvis ingen her har kjennskap til Elkjøp kan du prøve http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=439 eller http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=78 (avhengig av hvordan du stiller spørsmålet, de er ganske ivrige på at spørsmålet skal stilles i riktig forum). Der er det mer enn en Elkjøp-ansatt som kanskje kan gi deg et svar. Endret 16. mars 2009 av Eremitten
Aftensol Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Nå har jeg ikke kjøpt forsikring hos elkjøp, men alle andre steder så dekker forsikringen garantifeil i de årene du har kjøpt forsikringen for.. Så siden du har kjøpt det så burde du uansett få en reparert eller ny tv (avhengig av pris på rep..) Også hvis du "mister" den i bakken, så er du faktisk med på forsikringssvindel som i verste fall kan ende med 3år (?) i fengsel, og/eller bot.... Fult mulig det er en dom som sier at det er opp til verksted, det vet jeg ikke rett og slett.. Refererer bare til forbrukerkjøpsloven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå