Gå til innhold

Vask av sort/hvite plagg

Anbefalte innlegg

Gjest Papirkurven
Skrevet

Jeg har et vaskepulver for sort, og ett for hvitt, et program for sort og et for hvitt, men hva gjør jeg når plaggene er sort og hvit-stripete eller mønstret da? vil jo unngå at plagget blir grått.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Mener å ha lest et sted at det hjelpe å ha litt eddik i vaskevannet - da holder fragene segbedre. Har også hørt, at mye hvitt tøy egentlig er farget og derfor skal vasket med vaskemiddel for farget tøy og ikke hvittt( som bleiker og tar ut fargepigment fra tøyet).

hvis klærne er svarte og hvite ville jeg gått for farget tøy-vaskemiddel og litt eddik.

men er ikke noen vaskeekspert altså

Skrevet (endret)
Jeg har et vaskepulver for sort, og ett for hvitt, et program for sort og et for hvitt, men hva gjør jeg når plaggene er sort og hvit-stripete eller mønstret da? vil jo unngå at plagget blir grått.

For å fiksere farger skal man legge det aktuelle plagget i en bøtte med en god klunk med eddik i, FØR man vasker det.

Jeg vasker stripete plagg og går utifra den lyseste fargen, men fiksèr det gjerne først:)

Endret av ellemeller
Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Om vaskeseddelen inni plagget anbefaler en uvanlig høy eller uvanlig lav temperatur, så forhold deg til det. Mange tenker at f.eks en genser ikke tåler 60 grader, og så skrur de ned temperaturen slik at vasken blir skånsom. Men ulempen med dette er at plagget er blitt innfarget under en viss temperatur, og for høy eller lav vasketemperatur (alt ettersom) kan medføre at fargen "blør". Dette er spesielt viktig å huske for to-fargede plagg!

Utover det ville jeg valgt vaskepulveret for sorte klær for en overdet som er 50/50 hvit og sort. Dette er naturlig nok personlig preferanse, men jeg synes en falmet sortfarge er tristere å se på enn en lett krem/grå-nyanse i hvitfargen. Men du må jo bestemme selv hva du foretrekker. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg unngår å kjøpe plagg som er i svart og hvitt.

Skrevet
Mener å ha lest et sted at det hjelpe å ha litt eddik i vaskevannet - da holder fragene segbedre. Har også hørt, at mye hvitt tøy egentlig er farget og derfor skal vasket med vaskemiddel for farget tøy og ikke hvittt( som bleiker og tar ut fargepigment fra tøyet).

hvis klærne er svarte og hvite ville jeg gått for farget tøy-vaskemiddel og litt eddik.

men er ikke noen vaskeekspert altså

hvordan er det eddik bra for fargene? funker det hvis man tar det som skyllemiddel da? eller hva? tar gjerne imot en bruksanvisning. :) hehe.

Skrevet

Heia,jeg har vasket masse 2 farga ting.Første vask,vasker jeg den alene med milo vask og skyll..og er den sort og hvit så slenger jeg inn en klut foreks.som er hvit sammen med tingen.Da finner jeg ut om den farger eller ei.Men er tinga laga i de 2 fargene så kan det nesten ikke farge, for da er det jo øddlagt etter første vask.<Milo holder på fargene og funker supert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...