Gå til innhold

Hvordan unngå bomkjøp?

Anbefalte innlegg

Gjest kaffedama
Skrevet

Ja, rett og slett: Overskriften sier det meste.

Jeg lurer på hvordan dere unngår bomkjøp, klær som havner med merkelappen på i skapet og aldri blir brukt.

Følger dere fornuften, magefølelsen eller en kombinasjon? Bestemmer dere på forhånd hva dere skal kjøpe og kjøper det? Hvordan sikre gode kjøp når man impulsshopper?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tanita
Skrevet

*abonnere*

Prøver å følge magefølelsen og lommeboka... Kjøp aldri uten å prøve de og tenk deg om i hvilke anledinger og med hva slags klær du kan bruke plagget til.

Gjest dalieo
Skrevet

Jeg har også et problem med bomkjøp, men prøver å skjerpe meg.

En ting jeg har gjort er å skrive ned plagg jeg trenger. Noe som mangler i garderoben, og som jeg har tenkt flere ganger når jeg skal kle på meg at jeg skulle hatt. Også lar jeg meg ikke få kjøpe f.eks tunikaer, for det har jeg nok av :rolleyes:

En idé er kanskje å skrive en liste eller lage en plan over garderoben din. Hvordan vil du den skal se ut? Hva trenger du, hva har du nok av? Hvilke klær passer figuren din? Tror mange må lære seg å være mer kritisk på det man kjøper :)

Også tar jeg ikke av merkelappen på klærne med en gang jeg kommer hjem, men drøyer det. Da får jeg sjansen til å tenke litt mer på om jeg virkelig vil ha det, eller om det bare tar opp skapplass. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bruker laaang tid i proeverommet, til mine medshopperes fortvilelse. Jeg passer paa at plagget ser bra ut baade naar jeg staar og sitter. Jeg har flere plagg i proeverommet, og proever hvert plagg flere ganger. Da faar jeg mer enn bare foersteinntrykket. Og saa, naar jeg er helt sikker paa at plagget sitter bra, tenker jeg over naar jeg kunne brukt det. Er det passende til jobb, er det noe jeg ville turt aa gaa med paa byn, er dette noe jeg bare kommer til aa gaa med i fine besoeker, og er det da verdt prisen, osv.

Jeg har som regel ogsaa en plan foer jeg gaar ut og shopper. Jeg har gjerne tenkt over at jeg trenger en ny ytterjakke, og gaar og ser etter dette. Da har jeg bestemt paa forhaand at jeg vil ha en som gaar til knaerne, uten dobbeltspenn, uten hette, men med lommer, osv. Skal jeg ha en bukse, tenker jeg ogsaa over hvilket materiale den skal vaere i, og om den skal vaere lang nok til at jeg kan gaa med hoeye haeler, osv.

Det hender selvsagt jeg slenger inn i en butikk om bussen har gaatt fra meg eller en venninne ringer og sier hun blir en time forsinket, o.l. Og da har jeg jo ikke noen plan. Men siden jeg tar meg god tid i proeverommet, er det likevel veldig sjelden jeg kjoeper noe jeg ikke bruker. Om jeg ender opp med klaer som bare tar opp plass, er det som regel fordi jeg har kjoept noe jeg ikke toerr aa gaa med... Jeg er saa toeff i trynet i butikken, men naar det kommer til stykket, saa er jeg litt redd for aa gaa med det likevel.

Jeg tenker veldig mye over det og tar meg tid, rett og slett. Er jeg usikker, ber jeg dem om aa holde den av, eller saa forsikrer jeg meg om at den kan byttes. Og saa kan jeg tenke litt mer paa det.

Gjest Papirkurven
Skrevet

Har lært alt for mye gjennom erfaring når det gjelder dette temaet, og har kommet frem til noen regler:

1) TRENGER jeg virkelig denne eller har jeg bare lyst på den?

2) Har jeg noe som passer til?

3) Ikke tenk langt frem i tid (planlegging er greit, handle på salg og sånn, men;)

a) Prøv alltid plagget, hvis det ikke passer, heng det på plass. Du finner alltid noe annet du liker når du har slanket eller lagt på deg.

b) Ikke tenk at smaken din kanskje forandrer seg. Kanskje den gjør det, men da kan du alltids finne noe annet.

4) Hvilke anledninger kan den brukes i? Har jeg mye eller lite klær til slike anledninger?

5) Kommer jeg egentlig til å bruke den?

Gjennom årene har jeg lært meg hva slags fasonger, mønster og farger jeg ender opp med å bruke. Disse reglene har faktisk hjulpet meg til å halvere klesskjøpet og utelukke de tingene som er så billig, kule og/eller passende at jeg "bare MÅÅÅÅ ha dem".

Skrevet

Først og fremst: Deponer på alt du kjøper (det du kjøper på nett har du automatisk 14 dagers angrerett på, så da trenger du ikke tenke på det). Plagg ser ofte annerledes ut foran speilet hjemme enn i butikken. Selv prøver jeg så og si aldri klær i butikken, jeg deponerer og tar dem med hjem for å prøve- mye mindre stress, og jeg bommer sjelden-man blir flink med øyemål etterhvert.

Et annet viktig punkt er å alltid spørre seg selv om plagget man har lyst på passer inn i garderoben du allerede har. Hvis plagget ikke kan kombineres med minst to plagg jeg eier fra før, kjøper jeg det sjelden.

For å unngå bomkjøp er det aller viktigste tid til å tenke og prøve, og det får du nok av hvis du kjøper plagg og deponerer på dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg er usikker, kjøper jeg ikke. Jeg tenker også noen ganger: Når kan jeg bruke dette? Hva kan jeg bruke sammen med dette? Vil jeg få lyst til å ta dette plagget ut av skapet når jeg skal velge noe å ha på meg? Tro meg, ved å være streng med deg selv kan du spare deg for mange bomkjøp... Tenk at hvis du er usikker kan du henge den av, og hvis du fortsatt tenker på plagget dagen etter kan du kjøpe det. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...