Gå til innhold

Hevn...

Gjest Gjest_lurer_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Hjelper det barna at personen får det like jævlig? Har han eller hun barn som også kan få problemer pga. dette?

De involverte MÅ lære av sine feil slik at ikke fler barn blir utsatt for deres uvitenhet. Derfor handler dette ikke bare om hevn, handler om å forebygge ytterlige skade.

Hadde ALDRI hevnet meg hvis det gikk ut over barn, ALDRI. Vet ikke om jeg skal dra dette videre en gang, men føler jeg har plikt til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De involverte MÅ lære av sine feil slik at ikke fler barn blir utsatt for deres uvitenhet. Derfor handler dette ikke bare om hevn, handler om å forebygge ytterlige skade.

Hadde ALDRI hevnet meg hvis det gikk ut over barn, ALDRI. Vet ikke om jeg skal dra dette videre en gang, men føler jeg har plikt til det.

Det er forskjell på hevn og å f.eks. si ifra til barneværnet, politi, osv., for å hindre at dette skjer igjen.

Gjest Gjest_Nope_*
Skrevet

Så nå handler det ikke bare om hevn, men om å "oppdra" denne personen også?

Hmm, jeg må innrømme at jeg er svært, svært skeptisk. Du skal være bra sikker i din sak hvis du tør å ta hevn i stor skala (virkelig gå inn for å ødelegge for noen med overlegg) og i tillegg mener du er i din fulle rett til det. Men men, det kan jo hende du har rett. Jeg er nok farget av at jeg for det første synes at den beste hevnen er å bruke minst mulig tid og energi på vedkommende, og at jeg har blitt utsatt for en "hevner" som oppførte seg mildt sagt irrasjonelt. Så selv om jeg skjønner at alle kan bli eitrende forbannet (meg selv inkludert), tenker jeg at hevn er noe som i de fleste tilfeller har lite for seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er forskjell på hevn og å f.eks. si ifra til barneværnet, politi, osv., for å hindre at dette skjer igjen.

Ja, ikke sant. Det er derfor jeg ikke helt vet hvordan jeg skal gripe saken an. Noen som vet om skoler/ barnehager har ett "kontrollorgan"? noen jeg kan forklare sak for slik at de involverte får beskjed?

Gjest Gjest
Skrevet
Så nå handler det ikke bare om hevn, men om å "oppdra" denne personen også?

Hmm, jeg må innrømme at jeg er svært, svært skeptisk. Du skal være bra sikker i din sak hvis du tør å ta hevn i stor skala (virkelig gå inn for å ødelegge for noen med overlegg) og i tillegg mener du er i din fulle rett til det. Men men, det kan jo hende du har rett. Jeg er nok farget av at jeg for det første synes at den beste hevnen er å bruke minst mulig tid og energi på vedkommende, og at jeg har blitt utsatt for en "hevner" som oppførte seg mildt sagt irrasjonelt. Så selv om jeg skjønner at alle kan bli eitrende forbannet (meg selv inkludert), tenker jeg at hevn er noe som i de fleste tilfeller har lite for seg.

Mennesker som krenker andre og ikke gjør jobben sin skikkelig må ha oppdragelse-eller økt kompetanse som det heter. Du mener jeg skal sitte å se på at de behandler barn repektløst og krenkende?

Gjest Gjest_Nope_*
Skrevet
Mennesker som krenker andre og ikke gjør jobben sin skikkelig må ha oppdragelse-eller økt kompetanse som det heter. Du mener jeg skal sitte å se på at de behandler barn repektløst og krenkende?

Hey, stopp litt, du har faktisk ikke forklart oss hva som egentlig skal hevnes. Og dette med at det er barn som skal hevnes (eller at du skal hevne på vegne av barna) kom først i de par siste innleggene. Dermed blir påstandene dine om hva jeg mener eller ikke mener, litt vel krasse.

Så lenge jeg ikke aner hva saken dreier seg om, så blir svarene veldig generelle. Og når spørsmålet er om hevn er bra eller greit, er mitt _generelle_ svar at jeg stort sett synes det er bortkastet tid og energi. Og dersom det er barn som virkelig har det vondt som følge av ett eller annet vi ikke vet, så vil jeg tro at det finnes andre måter å beskytte dem på en å ta en personlig vendetta mot en eller annen vi ikke vet hvem er?

Nei, dette blir for ullent til at jeg klarer å sette meg helt inn i problemstillingen. Men som hovedregel vil jeg si at hevn bør brukes med forsiktighet, og man skal i så fall kunne forsvare hevnmotivet veldig godt. Om ikke ovenfor andre, så i alle fall for seg selv ;-)

Gjest *smak*
Skrevet

Jeg tror du må tilgi den personens galskap, udugelighet osv. Hvis ikke lar du denne personen få makt over deg og h*n vil holde deg uderkuet. Når du blir kvitt hatet kan du gå videre i livet og PUSTE.. :lur:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tror du må tilgi den personens galskap, udugelighet osv. Hvis ikke lar du denne personen få makt over deg og h*n vil holde deg uderkuet. Når du blir kvitt hatet kan du gå videre i livet og PUSTE.. :lur:

Enig, kjemper hveeer dag;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...