Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #21 Skrevet 17. mars 2009 Kjære vene, hva skal man ikke komme over under planleggingen av et bryllup? For vår del er det foreldrene som inviterer til fest. Men det er jo klart at under planleggingen av meny etc, så er det vi som brudepar som kommer i førsterekke!? Da vi mottok et menyforslag hvor vi fikk forslått 3-6 alternativer pr rett, etter kokkens anbefaling basert på sesong, råvarer og hvor mange gjester vi skulle ha, så ble det slik at blant forrettene var det slik at jeg kun likte innholdet i en av de. Jeg er ikke sær, umoden eller har ikompetente smaksløker, men jeg er ikke fan av verken speket, gravet eller syltet sjømat, og har også en par andre matvarer jeg blir dårlig av. Dermed bestemte vi oss for "Forrett xx". Skulle jeg ta tatt høyde for at kanskje flertallet av selskapet ville foretrukket "Forrett YY"? Og så skulle jeg selv sittet der som brud og pirket i maten på et selskap arrangert for å feire meg og min ektemann? :klø: Vi bestemte det vi likte best, og så tok vi hensyn til allergier etterpå. Altså; sa ifra til kokken at gjest 1 har løkallergi, gjest 2 har melkeallergi, og gjest 3 ikke tåler nøtter. Hvordan kan dette bli så mye vanskeligere? Og ang "sær mat/kjedelig mat". Blomkålsuppen på et av selskapslokalene i min hjemby, er internasjonalt prisbelønnet i kokemesterskap. Den har over 40 ingredienser, og blir skrytt i skyene! At JEG ikke synes det er noe spesielt med den, går vel på min begrensede erfaringer med blomkålsuppe, og muligens passive holdning til blomkål, så jeg kan da ikke si at den er rar og ikke verdt pengene for det!?
Gjest utlogget bruker- trådstarter Skrevet 17. mars 2009 #22 Skrevet 17. mars 2009 Sitat:"Det kan jo hende de kom med desse kommentarene fordi de kanskje mente dere hadde betalt mye for lite, og at de syntes lokalene ikke var bra nok for dere. Nærmest for å trøste dere liksom, dersom de kanskje tenkte at DERE var skuffet. Tankeløst, men kanskje ikke vondt ment... Vet ikke, men det var det første jeg tenkte..." Skulle ønske at det var slik kommentarene kunne tolkes. Men slik kommentaren ble uttalt er det ikke tolkningsrom for hvordan den var ment. Personene var sulten når vi forlot restauranten. Det var nytt for meg. Og jeg satt igjen med følelsen av at vi burde gått på McDonalds slik at folk hadde blitt mette... Når vi snakket med restauranten, så fikk vi valget mellom fire ulike menyer og tok da utgangspunkt i den menyen som vi trodde at de aller fleste ville like. Det var litt fisk og sjømat (kamskjell, reker, og en rett med hvit fisk), ellers var det mye kjøtt og også poteter og ganske vanlige grønnsaker. Så på den måten følte vi at vi tok hensyn til at vi hadde med oss mennesker som ikke er ute å spiser så ofte, eller som spiser så mye forskjellig. Selv ønsket vi å ha god mat som vi selv også ville kose oss med. Da er ikke kjøttkaker det første vi velger til en bedre middag. Hvor langt skal man gå for å tekkes alt av gjester når man som vert faktisk er den som betaler gildet og prøver å ha en fin dag som brudepar (er ikke så mange ganger i livet man skal gifte seg ). Blir bare litt matt av slike kommentarer. Slikt holder i hvertfall jeg for meg selv.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #23 Skrevet 17. mars 2009 Sitat:"Det kan jo hende de kom med desse kommentarene fordi de kanskje mente dere hadde betalt mye for lite, og at de syntes lokalene ikke var bra nok for dere. Nærmest for å trøste dere liksom, dersom de kanskje tenkte at DERE var skuffet. Tankeløst, men kanskje ikke vondt ment... Vet ikke, men det var det første jeg tenkte..." Skulle ønske at det var slik kommentarene kunne tolkes. Men slik kommentaren ble uttalt er det ikke tolkningsrom for hvordan den var ment. Personene var sulten når vi forlot restauranten. Det var nytt for meg. Og jeg satt igjen med følelsen av at vi burde gått på McDonalds slik at folk hadde blitt mette... Når vi snakket med restauranten, så fikk vi valget mellom fire ulike menyer og tok da utgangspunkt i den menyen som vi trodde at de aller fleste ville like. Det var litt fisk og sjømat (kamskjell, reker, og en rett med hvit fisk), ellers var det mye kjøtt og også poteter og ganske vanlige grønnsaker. Så på den måten følte vi at vi tok hensyn til at vi hadde med oss mennesker som ikke er ute å spiser så ofte, eller som spiser så mye forskjellig. Selv ønsket vi å ha god mat som vi selv også ville kose oss med. Da er ikke kjøttkaker det første vi velger til en bedre middag. Hvor langt skal man gå for å tekkes alt av gjester når man som vert faktisk er den som betaler gildet og prøver å ha en fin dag som brudepar (er ikke så mange ganger i livet man skal gifte seg ). Blir bare litt matt av slike kommentarer. Slikt holder i hvertfall jeg for meg selv. Tror kanskje du bare skal akseptere at gjestene ikke var helt emd på alt du/dere sytnes var så veldig stas. Dere la opp løpet etter dere selv og tok kanskje lite hensyn til gjestene. Slutt å syte.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #24 Skrevet 17. mars 2009 Videre så er bryllup tradisjonelt ansett for å være et familieanliggende, hvor brudeparets foreldre stod for mat og skjenk og inviterte til selskap for å feire brudeparet. For mange er det ikke sånn lenger. Det er brudeparet som inviterer (for å feire seg selv), og de velger gjerne venner fremfor tanter og onkler de kanpt har kontakt med. Hele settingen har på en måte endret seg. Dette kan medføre litt kræsj mellom de forskjellige oppfatninger og tradisjon, og ikke minst mellom generasjonene. Enig, det er min oppfatning og. Etter gode råd fra mine foreldre så hadde vi to bryllupsfeiringer. Giftet oss på tinghuset med svært få til stede (jeg inngår ikke så mange kompromisser at jeg gifter meg i en kirke!), og etterpå hadde jeg den nærmeste familien på fin middag med steik og bløtkake og alt det der. Foreldrene mine spanderte dette, de syntes vel litt synd på meg fordi jeg omtrent var pliktig til å gjøre det slik. Slekta mi er opptatt av tradisjoner og god gammeldags skikk og bruk, og noen av tantene samt min mormor kan være noen hekser for å si det mildt. De hadde kommet med spydige kommentarer om jeg hadde gjort noe "galt". Dagen etter hadde vi mer uformell fest med alle mine kjære venner (og yngre slektninger som bror og søskenbarn ble invitert på dette og), hvor vi serverte mer "spesiell" og internasjonal mat og festet inn i de små nattetimer. Det var en bra løsning, hadde jeg blandet slekt og venner i en feiring helt etter mitt eget ønske så hadde det blitt kaos og furore. Lillebroren min gjorde noe lignende som trådstarter da han giftet seg, og han fikk høre det så ørene flagret. Det har nok med kræsj mellom generasjoner og tradisjoner å gjøre. Synes det er utrolig frekt å kommentere negativt i etterkant, men noen folk er bare slik. Min mormor satt og uffet seg høylytt hele kvelden, det var jo enda verre. Det var som forventet og broren min sa i forkant at han kom til å blåse i det, men han satt selvsagt og holdt på å koke over under feiringen likevel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå