DDuck Skrevet 16. mars 2009 #1 Skrevet 16. mars 2009 Hei. Jeg bare lurer på hvilke rettigheter mann har som selvstendignæringsdrivende når man blir gravid og skal ut i permisjon? Jeg har lest litt rundt omkring på nettet, men er det noen her som har vært i den situasjonen? Del gjerne erfaringene deres Jeg vil bare sjekke dette nøye før vi begynner å planlegge barn
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 Du har rett på 100% permisjonspenger basert på inntekten de siste tre årene, mener jeg. Nå har jeg vært i kontakt med NAV angående rett til sykepenger, og da er det ikke slik at de nødvendigvis beregner utfra de siste tre årene - evt gjør det det utfra siste kalenderår tror jeg (og de er også interessert i inntekt de siste månedene, uten at jeg vet hva de vil med det), så jeg vet ikke helt...
DDuck Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2009 Det er jo litt dumt at de baserer det på de tre siste måndene... (jeg har forstått at de gjør det slik) For man vet jo aldri om man blir delvis sykemeldt eller helt sykemeldt, og det taper man jo penger på når de da skal regne ut inntekt av de måndene...
Rosalie Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Siden du er selvstendig næringsdrivende, regner de ut permisjonspengene ut fra inntekten de tre siste ÅRENE. http://www.nav.no/page?id=328
Norbertine Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Du får uansett permisjonspenger av sykemeldingspenger, så det blir ikke mindre om du er sykemeldt.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Siden du er selvstendig næringsdrivende, regner de ut permisjonspengene ut fra inntekten de tre siste ÅRENE. http://www.nav.no/page?id=328 Til meg sa NAV at de ønsket dokumentasjon på inntekt siste året, i anledning sykepenger. Selv om det er riktig at det står på siden at de baserer det på de siste tre...
Rosalie Skrevet 16. mars 2009 #7 Skrevet 16. mars 2009 Til meg sa NAV at de ønsket dokumentasjon på inntekt siste året, i anledning sykepenger. Selv om det er riktig at det står på siden at de baserer det på de siste tre... Og da sier NAV feil... For de må forholde seg til folketrygdeloven. Det som står på nav's sider er stort sett en oppsummering av hva som står i folketrygdeloven. Sakset fra nav.no: Hva kan du få? Som selvstendig næringsdrivende eller frilanser har du rett til sykepenger fra 17. sykedag. Det er et vilkår for rett til sykepenger at du som frilanser jevnlig har inntekt av oppdrag utenfor tjeneste. For deg som selvstendig næringsdrivende utgjør sykepengene 65 prosent av sykepengegrunnlaget. For deg som frilanser utgjør sykepengene 100 prosent av sykepengegrunnlaget. Sykepengegrunnlaget skal som hovedregel svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Det er din pensjonsgivende inntekt som gir rett til sykepenger, ikke næringsinntekten. Sykepengegrunnlaget er begrenset oppad til 6 ganger grunnbeløpet (G). Du kan også forsikre deg for å få bedre dekning. Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent.Du kan motta sykepenger mens du er under attføring. Om sykepengedekning for selvstendig næringsdrivende i folketrygdeloven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå