Haris Pilton Skrevet 15. mars 2009 #1 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg kikker litt på nettstudier om dagene. Er det sånn at man kan ta nettstudier, få stipend/lån fra lånekassen og bo i utlandet mens man studerer, og leve på stipendet? Da tenker jeg på et EØS-land, for der kan man vel bo så lenge man vil? Eller har jeg misforstått hele opplegget? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ojo Skrevet 15. mars 2009 #2 Del Skrevet 15. mars 2009 hvor lenge har du tenkt å bo i utlandet da? om det er snakk om kort tid er det vel ingen som bryr seg hvor du oppholder deg? studielånet tikker jo inn uansett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 15. mars 2009 hvor lenge har du tenkt å bo i utlandet da? om det er snakk om kort tid er det vel ingen som bryr seg hvor du oppholder deg? studielånet tikker jo inn uansett.. Ett år, tenkte jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wrangler Skrevet 16. mars 2009 #4 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg skal! Så lenge skolen er knyttet til norsk lærested så får man stipend/lån fra lånekassen. Skal bo i Australia i ca ett år. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yihaa Skrevet 16. mars 2009 #5 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg har tidligere tatt et nettstudium på eCademy / IT-akademiet. Da var det studenter som bodde i utlandet (lånekassefinansiert/stipend). Kan jeg få spørre hva slags nettstudium dere skal ta? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg har tidligere tatt et nettstudium på eCademy / IT-akademiet. Da var det studenter som bodde i utlandet (lånekassefinansiert/stipend). Kan jeg få spørre hva slags nettstudium dere skal ta? Jeg tenker å ta noe innenfor media Hvis man tar nettstudier i et år, kan man ta de 2 siste årene på en universitet hjemme i Norge? (eller i utlandet) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 16. mars 2009 Ah, nå ringte jeg NKI Nettstudier og hørte. Jeg kan visst fortsette på et universitet etterpå ja Det virker jo kjempegreit dette her! Tenker å ta Webdesign, hvis jeg ikke kommer inn på det jeg vil her i byen. Vet dere hvordan arbeidsgivere ser på dette i ettertid? Nettstudier kontra "vanlige" studier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yihaa Skrevet 16. mars 2009 #8 Del Skrevet 16. mars 2009 Har du noen forkunnskaper? Webdesign er et heftig studium på nett. Vedr om nettstudier rangeres likt som vanlige studier, så tror jeg ikke det. Men det kommer sikkert an på hva du studerer også. NKI er vel en fagskole, og gir ikke studiepoeng? For egen del kan jeg si at mine nettstudier har hjulpet meg ved jobbsøk, men jeg har allerede høy utdannelse i bunnen og masse arbeidserfaring, så studiene har vært mer komplimentære/videreutdanning/oppfriskning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yihaa Skrevet 16. mars 2009 #9 Del Skrevet 16. mars 2009 Tenker å ta Webdesign, hvis jeg ikke kommer inn på det jeg vil her i byen. Kan jeg spørre om hva du tenker å jobbe med og hvorfor du vil ta webdesign? Jeg vet at mange har et litt vagt standpunkt til dette. Ikke for å plage deg altså, men det er et emne og fagområde som interesserer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 16. mars 2009 Har du noen forkunnskaper? Webdesign er et heftig studium på nett. Vedr om nettstudier rangeres likt som vanlige studier, så tror jeg ikke det. Men det kommer sikkert an på hva du studerer også. NKI er vel en fagskole, og gir ikke studiepoeng? For egen del kan jeg si at mine nettstudier har hjulpet meg ved jobbsøk, men jeg har allerede høy utdannelse i bunnen og masse arbeidserfaring, så studiene har vært mer komplimentære/videreutdanning/oppfriskning. NKI gir studiepoeng, jo 60 studiepoeng for årsstudium i webdesign, og man kan fortsette på "vanlig" universitet og oppnå bachelorgrad etterpå. Jeg har drevet med webdesign på hobbybasis i 7 år, og gikk på medier og kommunikasjon på VGS for noen år siden selv om det ikke akkurat var så givende i forhold til at jeg kunne det meste fra før. Kan jeg spørre om hva du tenker å jobbe med og hvorfor du vil ta webdesign? Jeg vet at mange har et litt vagt standpunkt til dette. Ikke for å plage deg altså, men det er et emne og fagområde som interesserer meg. Vel, jeg tenker å jobbe med... webdesign/medieproduksjon. Siden det er noe jeg allerede er flink til og elsker å gjøre tenker jeg at det vil være spennende å kunne livnære seg av det i framtiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yihaa Skrevet 16. mars 2009 #11 Del Skrevet 16. mars 2009 Okay, jeg trodde at NKI var en fagskole, men jeg ser jo da at jeg tok helt feil. Ikke at det har noe å si egentlig, fagskole osv altså, for alt skal jo uansett være NOKUT-godkjent. Du har sikker full oversikt over emnet og hva du ønsker å jobbe med, skal ikke pirke i det, altså. Men jeg jobber med beslektede emner og har også fungert som studierådgiver. Derfor interessen min. Det er mange som tror at webdesign er noe annet enn det det egentlig er. Jeg tror også at webdesign/mediefag er en utrolig tøff bransje. Du skal ha mer enn en teoretisk bakgrunn for å få de gode webdesign-jobbene, du må gjerne ha en portefølje. Mange av de som er gode på webdesign er fullstendig oppslukt av det, det blir som en musiker som hele tiden øver inn nye stykker av ren lidenskap. Og markedet oversvømmes for tiden av mediefagstudenter, hvis jeg ikke tar veldig feil. Men det er en spennende utdannelse, og jeg ønsker deg masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yihaa Skrevet 16. mars 2009 #12 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Vel, jeg tenker å jobbe med... webdesign/medieproduksjon. Siden det er noe jeg allerede er flink til og elsker å gjøre tenker jeg at det vil være spennende å kunne livnære seg av det i framtiden. Litt til: Det er egentlig dette jeg mener. Du er litt vag. Ønsker du å jobbe som webutvikler? Webredaktør? Grafisk designer? Osv. osv. Endret 16. mars 2009 av Yihaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 16. mars 2009 Okay, jeg trodde at NKI var en fagskole, men jeg ser jo da at jeg tok helt feil. Ikke at det har noe å si egentlig, fagskole osv altså, for alt skal jo uansett være NOKUT-godkjent. Du har sikker full oversikt over emnet og hva du ønsker å jobbe med, skal ikke pirke i det, altså. Men jeg jobber med beslektede emner og har også fungert som studierådgiver. Derfor interessen min. Det er mange som tror at webdesign er noe annet enn det det egentlig er. Jeg tror også at webdesign/mediefag er en utrolig tøff bransje. Du skal ha mer enn en teoretisk bakgrunn for å få de gode webdesign-jobbene, du må gjerne ha en portefølje. Mange av de som er gode på webdesign er fullstendig oppslukt av det, det blir som en musiker som hele tiden øver inn nye stykker av ren lidenskap. Og markedet oversvømmes for tiden av mediefagstudenter, hvis jeg ikke tar veldig feil. Men det er en spennende utdannelse, og jeg ønsker deg masse lykke til! Jeg har allerede en portefølje Jeg trenger bare en utdanning å vise til, og så skader det ikke å bli enda bedre, noe jeg kommer til å bli ved å studere det. Litt til: Det er egentlig dette jeg mener. Du er litt vag. Ønsker du å jobbe som webutvikler? Webredaktør? Grafisk designer? Osv. osv. Må jeg vite nøyaktig hva jeg vil bli per i dag da? Det er derfor jeg synes det er greit at det er et årsstudium, som jeg kan ta med meg videre i den bachelorgraden jeg kjenner på etter hvert at jeg vil ta. Jeg vet hvilke områder jeg ønsker å jobbe innen, men ønsker ikke å låse meg til et bestemt yrke. Jeg kunne tenkt meg hvilken som helst av disse retningene: Grafisk design (magasiner, web, etc) Nettaviser Journalistikk Reklame Webutvikler/webredaktør, som du nevner ...og lignende. Jeg snakket med studieveilederen på universitetet her i byen, som sa at jeg bør ha en bachelorgrad å vise til når jeg skal søke jobb, og at om jeg vil bli grafisk designer kan jeg liksågodt ha en journalistikkutdanning så lenge jeg har en portefølje å vise til, og kan programmene jeg skal kunne. En bachelor på CVen er bare et pluss, og den plussen er god å ha når jeg skal konkurrere med andre kreative arbeidssøkere fordi jeg da viser at jeg ikke bare er kreativ, men jeg har også fullført en utdanning som viser at jeg kan tenke, og så bør bachelorgraden så klart være medierelatert. Så planen min nå er å få meg en bachelorgrad som kommer til nytte når jeg skal ut i jobb om noen år, og jeg synes webdesign hos nki ser ut til å være en fin start på veien mot en bachelorgrad og bedre kunnskaper innenfor media. Og sannsynligvis ender jeg opp med å jobbe innenfor webdesign/webutvikling om dette er veien jeg velger å begynne på, for jeg elsker det jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 16. mars 2009 Forresten, måtte jeg valgt en jobb i dag ville det blitt grafisk designer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yihaa Skrevet 16. mars 2009 #15 Del Skrevet 16. mars 2009 Må jeg vite nøyaktig hva jeg vil bli per i dag da? Det er derfor jeg synes det er greit at det er et årsstudium, som jeg kan ta med meg videre i den bachelorgraden jeg kjenner på etter hvert at jeg vil ta. Jeg vet hvilke områder jeg ønsker å jobbe innen, men ønsker ikke å låse meg til et bestemt yrke. Jeg kunne tenkt meg hvilken som helst av disse retningene: Grafisk design (magasiner, web, etc) Nettaviser Journalistikk Reklame Webutvikler/webredaktør, som du nevner ...og lignende. Du behøver selvfølgelig ikke være helt sikker i din sak i dag, men det er lurt å være litt bevisst. Men vær klar over at webutvikler og webredaktør er to helt forskjellige yrker. Og jeg ville heller satset på nettjournalistikk hvis jeg hadde gått for webredaktør-retningen, mens jeg ikke ville gjort dette hvis jeg skulle bli webutvikler. Og grafisk design for magasiner og for web er to ganske forskjellige ting. Du burde også vurdere om du skal ha en bred utdannelse (som du f.eks. sier å kombinere journalistikk og utvikling) eller spesialisere deg på utvikling. - men dette vet du sikkert - Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #16 Del Skrevet 16. mars 2009 Du behøver selvfølgelig ikke være helt sikker i din sak i dag, men det er lurt å være litt bevisst. Men vær klar over at webutvikler og webredaktør er to helt forskjellige yrker. Og jeg ville heller satset på nettjournalistikk hvis jeg hadde gått for webredaktør-retningen, mens jeg ikke ville gjort dette hvis jeg skulle bli webutvikler. Og grafisk design for magasiner og for web er to ganske forskjellige ting. Du burde også vurdere om du skal ha en bred utdannelse (som du f.eks. sier å kombinere journalistikk og utvikling) eller spesialisere deg på utvikling. - men dette vet du sikkert - Ja, jeg vet jo så klart at det er forskjell på webutvikler og webredaktør, og grafisk designer for magasiner og web Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 17. mars 2009 #17 Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Jeg kikker litt på nettstudier om dagene. Er det sånn at man kan ta nettstudier, få stipend/lån fra lånekassen og bo i utlandet mens man studerer, og leve på stipendet? Da tenker jeg på et EØS-land, for der kan man vel bo så lenge man vil? Eller har jeg misforstått hele opplegget? :klø: Jeg tok så og si hele bacheloren min som nettstudier, og bodde 3 år i utlandet uten å informere hverken lånekasse eller staten om dette. Studerte i utlandet ved siden av. Måtte bare "hjem" til Norge til eksamen og eventuelle obligatoriske oppmøter, og resten av tiden så bryr de seg ikke om hvor du sitter. Det eneste du må tenke på er om du har råd til det, og det hadde jeg Har ikke hatt spørsmål fra arbeidsgiver om nettstudier (jeg tok mine ved UiO) og har fått meg jobb med det i ettertid. Det skal sies at mange av de studiene jeg tok på den tiden nå har lengre obligatorisk oppmøte, og det er ikke dermed like enkelt å gjøre det slik jeg gjorde det over 3 år, men for en stund burde være mulig. edit: jeg meldte ikke flytting, så i perioden jeg bodde i utlandet så hadde jeg norsk adresse. Måtte bare følge reglene for hvor ofte jeg måtte reise ut og inn av landet for å ikke være "bosatt" der. Endret 17. mars 2009 av Phaedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #18 Del Skrevet 17. mars 2009 Ah, nå ringte jeg NKI Nettstudier og hørte. Jeg kan visst fortsette på et universitet etterpå ja Det virker jo kjempegreit dette her! Tenker å ta Webdesign, hvis jeg ikke kommer inn på det jeg vil her i byen. Vet dere hvordan arbeidsgivere ser på dette i ettertid? Nettstudier kontra "vanlige" studier? Nettstudier teller likt med ikke-nettstudier. Det er faget som teller, ikke hvor du var. Jus eller ingeniør gjennom nett er like akseptert som fr en live-skole. Mange voksne i arbeidslivet som fra før av har en utdannelse, kan ofte ta en utdannelse nr 2 på nett fordi de jobber fullt og har mye annet å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_June_* Skrevet 20. mars 2009 #19 Del Skrevet 20. mars 2009 Ser du kunne tenkt deg å bli grafisk designer først og fremst. Leste på grafill sine nettsider (grafill.no) at man fra april må være godkjent medlem der for å kalle seg grafisk deigner. Det blir en beskyttet tittel m.a.o. Man må da ha mastergrad innenfor relevant emne og/eller relevant arbeidserfaring, men det har du jo så det er sikkert ikke noe problem. Et lite tips på veien bare Sitter selv å grubler over de samme yrkesveiene som deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haris Pilton Skrevet 20. mars 2009 Forfatter #20 Del Skrevet 20. mars 2009 Ser du kunne tenkt deg å bli grafisk designer først og fremst. Leste på grafill sine nettsider (grafill.no) at man fra april må være godkjent medlem der for å kalle seg grafisk deigner. Det blir en beskyttet tittel m.a.o. Man må da ha mastergrad innenfor relevant emne og/eller relevant arbeidserfaring, men det har du jo så det er sikkert ikke noe problem. Et lite tips på veien bare Sitter selv å grubler over de samme yrkesveiene som deg Mastergrad? Ikke bare bachelorgrad? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå