Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Veldig enkelt og banalt spørsmål: Om jeg kjøper og selger aksjer via skandiabanken el på hobbybasis (småspekulering med andre ord), hvor mye av en eventuell fortjeneste forsvinner i skatt osv? Helt banalt eksempel bare for å ha noen tall å bruke: TECO Maritime. Et selskap jeg ikke har satt meg særlig inn i, men var lett å bruke som eksempel. Kjøper 10.000 aksjer der når de ligger på 1 kr De går opp til 1.10 kr og jeg selger det jeg har Har da en fortjeneste på 1000 kr i utgangspunktet. Hvor mye sitter jeg omtrentlig igjen med etter skatter, gebyrer osv?
Østlandet Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 (endret) Veldig enkelt og banalt spørsmål: Om jeg kjøper og selger aksjer via skandiabanken el på hobbybasis (småspekulering med andre ord), hvor mye av en eventuell fortjeneste forsvinner i skatt osv? Helt banalt eksempel bare for å ha noen tall å bruke: TECO Maritime. Et selskap jeg ikke har satt meg særlig inn i, men var lett å bruke som eksempel. Kjøper 10.000 aksjer der når de ligger på 1 kr De går opp til 1.10 kr og jeg selger det jeg har Har da en fortjeneste på 1000 kr i utgangspunktet. Hvor mye sitter jeg omtrentlig igjen med etter skatter, gebyrer osv? Kurtasje i Skandiabanken er kr 69,- Altså kjøp og salg = 2 x 69 = 138,- Realisert gevinst = kr 1000,- Skatt 28% = 280,- Du sitter igjen etter kurtasje og skatt med kr 582,- Kurtasjen betyr altså mye mindre, ved noe større beløp/handler. Skatten blir den samme uansett. Om du da ikke har sittet med aksjene over et årskifte eller flere. Da får du såkalt skjermingsfradrag og skatten blir (men bare litt) mindre. Enkelt og greit. Endret 15. mars 2009 av Østlandet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå