Gå til innhold

Er det noen som tar/har tatt PPU her ved UiO?

Anbefalte innlegg

Gjest JanneTS
Skrevet

Hei.

Håper jeg kan få litt hjelp her siden jeg står egentlig ganske fast og begyner nesten å lure på om jeg skal droppe av hele praksisutdanningen, ikke fordi jeg ikke vil bli lærer, men fordi det er en del ting som gjør det utrolig vanskelig å være i praksis.

Jeg har havnet på en skole som er langt unna der hvor jeg bor. Vi ble fortalt at vi kunne havne i Akershus, og måtte forvente en times reisevei, men jeg har til dags dato ikke klart å komme frem til skolen på under en time og ti minutter, og det hører til sjeldenhetene at jeg kommer frem på under en og halv time.

De fleste dager så må jeg opp klokken 5 for å i det hele tatt rekke å komme meg til praksisskolen. Dette er utrolig slitsomt siden jeg også er i et studieprogram som har lagt det opp slik at jeg skal ha fag ved siden av og jeg har sjeldent energi til å jobbe med andre fag.

Når jeg endelig møter opp så er ofte ingenting å gjøre, bare sitte i ro og stirre i veggen. Jeg får beskjed om å møte opp til fast tidspunkt, og får ikke dra før et fast tidspunkt heller av veilleder. Veileder møter derimot til tider ikke opp på møter på disse tidlige tidspunktene, rett og slett for veileder ofte ikke møter opp før lenge etter det tidspunktet som er satt for meg å møte opp, ofte drar veileder også før jeg har lov til å dra av veileder. Det skal sies at de fleste andre jeg har snakket med har ikke blitt tvunget til å være fast på praksisskolene sine hele dagen når de ikke har noe å gjøre.

Jeg hadde gjerne tatt dette opp med veileder, men veileder har vist seg å være helt uspiselig. Første uken vi var der fikk vi lite beskjed om noe som helst annet enn at vi var nødt å være på plass hele tiden, selv om vi ikke hadde noe å gjøre. Veileder var også veldig brysk og nektet å snakke om undervisning eller annet. Vi fikk også nærmest beskjed om at vi bare var i veien. Jeg og de andre studentene som er på skolen får heller ikke mer enn halvparten av de timene med undervisning og observasjon som vi har rett på.

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi jeg begynne å bli helt utslitt av dette kjøret og jeg føler at veileder rett og slett bare syntes vi er til bry, ikke får jeg og de andre studentene de timene vi har rett på heller. Jeg føler egentlig at jeg bare lider meg igjennom det hele med negativ innstilt veileder, praksisdager som ikke har noe innhold uten å ha noe energi igjen siden jeg bruker flere timer hver dag på å pendle.

Jeg lurer på, hva bør jeg gjøre? Er det noen som har tatt PPU som har fått byttet veileder, eller skole eller noe i den duren fordi de har blitt behandlet på en slik måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med universitetet, for å forklare det hele på en saklig måte, og se om det lar seg ordne opp i på et eller annet vis.

Gjest JanneTS
Skrevet
Jeg ville tatt kontakt med universitetet, for å forklare det hele på en saklig måte, og se om det lar seg ordne opp i på et eller annet vis.

Jeg har fått et ganske dårlig inntrykk av universitet. De har hintet ganske kraftig om at de egentlig ikke vil høre det om vi har klager på lang reisevei eller slike ting. Sendte faktisk en epost om reiseavstanden siden denne var lengre enn det de hadde sagt vi kunne forvente og da fikk jeg bare sitert noen regler tilbake... :tristbla:

Og det er jo umulig å gå til universitet og snakke med dem, for jeg må jo være på praksisskolen hele dagen, om jeg drar utenom tidene som veileder har satt så har jeg fått beskjed om at veileder stryker meg. Vi får et besøk i neste uke fra universitet, jeg har tenkt å snakke med dem da, men jeg har alt fått vite fra annet hold at om en sier i fra så sent så kan de visstnok ikke gjøre noe ..

Skrevet

Først så tar du det opp med koordinator på skolen du er i praksis på. Be samtidig koordinator om å skaffe en arbeidsplass, slik at du kan sitte og jobbe med andre ting i dødtiden på skolen. Hvis dette ikke hjelper så skriver du alt ned og tar med deg til ansvarlig ved UiO. Krev at noe gjøres, evt gå videre til lederen ved PLU.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Først så tar du det opp med koordinator på skolen du er i praksis på. Be samtidig koordinator om å skaffe en arbeidsplass, slik at du kan sitte og jobbe med andre ting i dødtiden på skolen. Hvis dette ikke hjelper så skriver du alt ned og tar med deg til ansvarlig ved UiO. Krev at noe gjøres, evt gå videre til lederen ved PLU.

Enig med Frey! Og samtidig biter du tennene sammen, for som du sier du "tar det opp så seint". Det er ikke lenge igjen. Og det er ikke verdt å droppe ut - for da er det kun du som taper på dette. Men du bør informere PLU. Jeg tok PPU et annet sted i landet og der ønsket de faktisk at vi informerte om negative opplevelser med praksisveiledere, slik at de kunne unngå å bruke dem i fremtiden.

Hvis jeg var deg ville jeg ikke tatt opp reisevei i det hele tatt. Jeg ville fokusert på veilederen (som hørtes helt fjern ut!). Men gjør det på en saklig måte. Så kan du helt til slutt i en bisetning nevne at dette virker meningsløst når du må reise i 1,5 timer hver vei, hver dag - også ikke får noe ut av praksisen!

Gjest JanneTS
Skrevet
Enig med Frey! Og samtidig biter du tennene sammen, for som du sier du "tar det opp så seint". Det er ikke lenge igjen. Og det er ikke verdt å droppe ut - for da er det kun du som taper på dette. Men du bør informere PLU. Jeg tok PPU et annet sted i landet og der ønsket de faktisk at vi informerte om negative opplevelser med praksisveiledere, slik at de kunne unngå å bruke dem i fremtiden.

Hvis jeg var deg ville jeg ikke tatt opp reisevei i det hele tatt. Jeg ville fokusert på veilederen (som hørtes helt fjern ut!). Men gjør det på en saklig måte. Så kan du helt til slutt i en bisetning nevne at dette virker meningsløst når du må reise i 1,5 timer hver vei, hver dag - også ikke får noe ut av praksisen!

Vi er halvveis i denne perioden, neste periode er dobbel så lang(to månder) som denne, så det er egentlig ganske lenge igjen, faktisk nesten tre kvart år...

Veileder har snudd noe helt enormt i de siste, men det virker som om hennes dagsform bestemmer humøret egentlig. Men fortsatt er hun helt fjern, og ser ikke ut til å finne det viktig å drive med veiledning, faktisk tar hun seg fri en dag nå når vi skal få hovedveiledning denne perioden fra universitet og skolen...

Men fortsatt er det jo lite sannsynlig at vi får timene vi har rett på, og jeg snakket med veileder om neste semester og spurte om vi kom til å få henne da og, siden hennes timer umulig kan romme alt vi skal igjennom neste semester(vi får jo ikke det vi har rett på dette semesteret heller).

Jaja, jeg får håpe at folk fra universitet hører på oss og gjør noe med dette.

Skrevet

Vel, din veileder får faktisk penger for å veilede deg (ikke så enorme summer, men likevel), så jeg må bare anta at det er meget interessant for både skolen og universitetet og få vite at hun ikke gjør jobben sin.

For øvrig finnes det dessverre enkelte idiotiske veiledere som aldri burde fått det ansvaret det er å veilede noen. Som andre har sagt her så antar jeg at man ønsker å luke ut disse, så jeg ville absolutt sagt fra dersom veiledningen din er mangelfull.

Når det gjelder reisevei er dette et litt vanskelig tema og jeg ville prøvd å ikke ta det opp. Ja, det er kjedelig å bruke så mye tid på reising (det har jeg erfaring med), men samtidig så er det ofte ikke så enkelt å finne praksisplasser, så man tar det man får. Det er veldig vanlig med lange reiseveier når det gjelder praksisplasser. Det viktigste er ikke at det skal hyggelig og lettvint for deg, men at du skal lære noe som du kan ta med deg ut i din fremtidige jobb. -og nettopp derfor er det viktig å fokusere på veiledningen og ikke reiseveien.

Evt. så kan du legge litt arbeid inn i å finne praksisplass selv. Hvilke fag har du og hvilke skoler tilbyr dette? Det går jo an å ta noen telefoner selv og ordne litt opp (dersom UiO lar deg bytte sted). Selv byttet jeg og det fungerte veldig bra.

Gjest JanneTS
Skrevet
Vel, din veileder får faktisk penger for å veilede deg (ikke så enorme summer, men likevel), så jeg må bare anta at det er meget interessant for både skolen og universitetet og få vite at hun ikke gjør jobben sin.

For øvrig finnes det dessverre enkelte idiotiske veiledere som aldri burde fått det ansvaret det er å veilede noen. Som andre har sagt her så antar jeg at man ønsker å luke ut disse, så jeg ville absolutt sagt fra dersom veiledningen din er mangelfull.

Når det gjelder reisevei er dette et litt vanskelig tema og jeg ville prøvd å ikke ta det opp. Ja, det er kjedelig å bruke så mye tid på reising (det har jeg erfaring med), men samtidig så er det ofte ikke så enkelt å finne praksisplasser, så man tar det man får. Det er veldig vanlig med lange reiseveier når det gjelder praksisplasser. Det viktigste er ikke at det skal hyggelig og lettvint for deg, men at du skal lære noe som du kan ta med deg ut i din fremtidige jobb. -og nettopp derfor er det viktig å fokusere på veiledningen og ikke reiseveien.

Evt. så kan du legge litt arbeid inn i å finne praksisplass selv. Hvilke fag har du og hvilke skoler tilbyr dette? Det går jo an å ta noen telefoner selv og ordne litt opp (dersom UiO lar deg bytte sted). Selv byttet jeg og det fungerte veldig bra.

Jeg vet faktisk om en skole hvor en annen student sluttet som har samme fagkombinasjon som meg som ligger mye nærmere, jeg tenkte å spørre om ikke jeg kunne få overta den plassen når jeg snakker med UiO om veileder også. Hun som jeg har som veileder har jo forbedret seg noe kraftig, men det virker som hun kan når som helst slå seg vrang igjen. Men jeg vet ikke helt jeg, hun gir meg altfor få timer i forhold til kravet og veiledningen er veldig mangelfull, men samtidig, jeg aner jo ikke om ikke neste leder blir like sprø, minst...

Før PPU studiet hadde jeg egentlig funnet en skole like i nærheten, men det ble ikke aktuelt fra UiO sin side for jeg hadde arbeidet der.

Skrevet
Jeg vet faktisk om en skole hvor en annen student sluttet som har samme fagkombinasjon som meg som ligger mye nærmere, jeg tenkte å spørre om ikke jeg kunne få overta den plassen når jeg snakker med UiO om veileder også. Hun som jeg har som veileder har jo forbedret seg noe kraftig, men det virker som hun kan når som helst slå seg vrang igjen. Men jeg vet ikke helt jeg, hun gir meg altfor få timer i forhold til kravet og veiledningen er veldig mangelfull, men samtidig, jeg aner jo ikke om ikke neste leder blir like sprø, minst...

Før PPU studiet hadde jeg egentlig funnet en skole like i nærheten, men det ble ikke aktuelt fra UiO sin side for jeg hadde arbeidet der.

-Men da ville jeg ihvertfall funnet ut hvorfor medstudenten din sluttet. Var det på grunn av manglende motivasjon eller var det pga skolen/veilederen. Om du bytter og det blir enda verre, tror jeg rett og slett løpet ditt er kjørt og UiO kommer ikke til å ta deg seriøst.

Gjest JanneTS
Skrevet
-Men da ville jeg ihvertfall funnet ut hvorfor medstudenten din sluttet. Var det på grunn av manglende motivasjon eller var det pga skolen/veilederen. Om du bytter og det blir enda verre, tror jeg rett og slett løpet ditt er kjørt og UiO kommer ikke til å ta deg seriøst.

Jeg vet hvorfor medstudennt sluttet, det hadde ingenting med at skolen eller veileder var dårlig å gjøre, det er av personlige årsaker hun velger å slutte, har ikke noe med skolen å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...