Gå til innhold

De narkomane på Plata

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

1. Jeg går over Plata 2 ganger daglig, på vei til og fra buss, og har gjort det i 2 år. Jeg har ALDRI opplevd noe truende der, ingen tiggere, ingen som ber om røyk, ingen som truer. Tiggere møter jeg utenfor Flytoginngangen, på Karl Johan, Stortorget og andre steder. På Plata er de narkomane mer opptatt av seg og sitt.

2. Alle busser som har stoppested der, har også stoppested rett før og rett etter. Har man kjempeproblemer med å bevege seg gjennom denne apatiske gjengen med mennesker fordi man syns det er ekkelt, kan man bruke disse stoppene, da. Trikkeperrongen er ofte fri for folk, og føler man det truende å krysse selve Plata kan man gå langs den.

Jeg gjør det når det er som mest folk på Plata, for å flytte på dem er ikke alltid like enkelt.

3. Jeg gikk glipp av selve streken, jeg - men såvidt jeg kan se av bildet, ville den plassert gjengen av narkomane akkurat der jeg krysser veien for å komme til bussen min. Man kan ikke flytte en så stor gjeng mennesker til et sted der de ikke sjenerer noen på et så sentralt knutepunkt i byen.

4. De narkomane vil naturlig oppholde seg sentralt, det er viktig for "dealingen". Vi kunne jo gitt dem et hus å deale i? Eller i det minste et rom å "skyte" i? Men nei, for da legaliserer vi lovbrudd. Ergo må vi finne oss i å ha dem på sentrale steder. Jeg kan ikke se at Plata er bedre enn Apotekertorget, men det er jo mine øyne.

5. Når røykerne er forvist til de borteste 10% av bussholdeplassen, de bakerste setene i bussen/trikken (selv om de ikke røyker der) etc., DA kan man sammenligne det med dette. Røykeloven gjelder innomhus, der - som nevnt - de narkomane ikke får være i det hele tatt.

6.

Hvis vi skulle diskutert narkomane og behandlingstilbud, plata, sorgen de påfører familier, om narkotika skulle legaliseres, hva med barna til narkomane, horer på stoff, agressive narkomane som går på amfwtamin, metadon, behandlingstilbud i Danmark, er sosialstønaden nok, er de som jobber på sosialkontoret forståelsesfulle, hva kan man kreve av en narkoman, sprøytebussen, sprøyterom, partydop, usynlige narkomane, sykdommer som er vanlig for narkomane, aids, hjemløse, narkotikamafia, smugling av narkotika unge langere mm i samme tråd, ville alt blitt bare rot.

Først når streken er en del av en plan sammensatt av ALLE disse elementene og flere til, en del av en bevisst plan for å bedre forholdene for narkomane og andre, ville den være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns faktisk de kan sette så mange streker de vil for å holde de narkomane litt i sjakk. Uansett om vi prater om frihetsberørelse eller ikke, der syns jeg ikke det er de narkomane vi skal ta hensyn til, men frihetsberørelsen av dem som ikke kan gå fritt i byen sin fordi de er redd narkomane. Vi skal ha minst like stor respekt for dem som IKKE er narkomane.

Noen ganger syns jeg samfunnet snur seg i en retning der jo mer galg man gjør jo mer sympati får man, men dersom man oppfører seg "fint" og "rett" har man ikke rett på noe, da må vi bare syns synd i alle de som har havna på skråplanet.

Og selvfølgelig skal vi hjelpe de narkomane, men å bruke masse ressurser på plassering i sentrum syns jeg er forkastelig. Det er sløsing med midler. Norge er kanskje et rikt land, men vi er ikke gutten med gullbuksene vi heller. Skal vi bruke ressurser i forhold til de narkomane bør det være forebygging og avvenning - jeg ser ikke noe poeng i noe annet. Dersom det er behov for å frata dem litt frihet, vel, da er det slik. Dersom jeg sprang naken rundt i gata ville de nok tatt meg ser dere - men dersom jeg er narkoman og skremmer livskiten ut av folk, da er det liksom greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Applause til Atmi! Veldig bra innlegg!

Hvorfor skal vi vise mer hensyn til dem som bryter samfunnets lover og regler enn dem som retter seg etter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for mennesker som ikke er narkomane også.

Men i motsetning til deg, tror jeg ikke de narkomane på Plata har planlagt å komme dit. Alle kan ta feil valg, noen blir mer katastrofale enn andre. De vi ser der nede har tatt veldig gale valg, og fått verst tenkelige (i mitt hode) resultat.

Hvis vi forutsetter at de narkomane på Plata faktisk gjør noe kriminelt, er jeg enig i at de kan begrenses med hensyn til bevegelsesfrihet.

Men om du blir skremt bare fordi de ikke ser ut som deg, fordi de har tatt feil valg i livet og ikke har dine muligheter lenger, syns jeg faktisk at det er du som kan gå et annet sted. Jeg har som sagt ingen problemer med å krysse Plata daglig, og har aldri opplevd noe truende der. Det eneste er at de er seige å flytte hvis de står i veien. Det gjelder da jammen mange andre mennesker mange andre steder også.

Hvis politiet vil ha narkohandelen bort fra Plata, er det velkomment - enig i at det ikke er noe pent møte for turister og reisende. Men man må da innse at de kommer til å flytte til et annet sted i sentrum. Utenfor Stortinget hadde kanskje vært det beste??? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...