Gå til innhold

De narkomane på Plata

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Donpedro.... er det 700 eller 800 millioner kroner politiet får for å arrestere og gjøre det jævligere for narkomane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot
Donpedro.... er det 700 eller 800 millioner kroner politiet får for å arrestere og gjøre det jævligere for narkomane?

Aner ikke.

Men jeg er enig med deg i at visse deler av narkotikapolitikken kan endres på. Tror det er en liten endring på gang, det arresteres færre nå enn før med mengder til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg er uenig i at spørsmålet om behandling ikke er en del av diskusjonen om streken på Plata. Streken er en del av samfunnets måte å behandle de narkomane på, og når man ser den i sammenheng med samfunnets behandling (eller mangel av behandling) av de narkomane på Plata blir streken et overtramp. Når det gjelder å løse problemene på Plata er en strek på gaten så langt fra det vi trenger, at det blir helt latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i at spørsmålet om behandling ikke er en del av diskusjonen om streken på Plata. Streken er en del av samfunnets måte å behandle de narkomane på' date=' og når man ser den i sammenheng med samfunnets behandling (eller mangel av behandling) av de narkomane på Plata blir streken et overtramp. Når det gjelder å løse problemene på Plata er en strek på gaten så langt fra det vi trenger, at det blir helt latterlig.[/quote']

Helt enig med deg der!! Streken på plata ble satt opp i MANGEL på alternativ som f.eks. behandling!!

På en annen side syns jeg det gir ut fullstendig feile signaler når det gjelder ruspolitikken i Norge. Ved å tegne en strek på gata hvor de narkomane kan få "deale" dopen sin bak, har vi samtidig gått et skritt nærmere en liberalisering av salg av narkotika. Samt at vi sender ut signaler til de narkomane om at samfunnet egentlig har gitt dem opp.

Donpedro: Jeg ble litt mer beroliget av det siste innlegget ditt... Jeg er glad for at du ikke ser så kynisk på narkomane som jeg fikk et intrykk av igår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Er også enig i at det ikke ervanntette skott mellom diskusjoenene. Men min erfaring er at blir tråden for bred mister man fokus og mye kan skli ut. Her var tema en nyhet om narkomane, som mange ikke visste om.

Egentlig henger jo alt i hele verden sammen på et vis, men man bør allikevel diksutere ting hver for seg først.

Hvis vi skulle diskutert narkomane og behandlingstilbud, plata, sorgen de påfører familier, om narkotika skulle legaliseres, hva med barna til narkomane, horer på stoff, agressive narkomane som går på amfwtamin, metadon, behandlingstilbud i Danmark, er sosialstønaden nok, er de som jobber på sosialkontoret forståelsesfulle, hva kan man kreve av en narkoman, sprøytebussen, sprøyterom, partydop, usynlige narkomane, sykdommer som er vanlig for narkomane, aids, hjemløse, narkotikamafia, smugling av narkotika unge langere mm i samme tråd, ville alt blitt bare rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg Donpedro, og jeg har lært mye av dine velformulerte innlegg i denne debatten. Du er god på å sette fokus og debattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Når man starter en diskusjon som lyder: Hva synes folk om streken på plata, er det for meg veldig relevant å grunnlegge meningene man har for eller imot temaet. Jeg, som er imot streken, må selvfølgelig forklare hvorfor jeg synes dette er en usedvanlig dårlig fremgangsmåte. At temaet rundt de narkomanes livssituasjon da blir drøftet, er derfor en selvsagt ting!

Jeg grunnlegger f.eks. mine meninger med at jeg synes de narkomane har en håpløs livssituasjon, og gir noen eksempler på dette.

Dette er som sagt ikke bare en diskusjon som omhandler en strek - .....går jeg ut ifra???.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man starter en diskusjon som lyder: Hva synes folk om streken på plata, er det for meg veldig relevant å grunnlegge meningene man har for eller imot temaet. Jeg, som er imot streken, må selvfølgelig forklare hvorfor jeg synes dette er en usedvanlig dårlig fremgangsmåte. At temaet rundt de narkomanes livssituasjon da blir drøftet, er derfor en selvsagt ting!

Jeg grunnlegger f.eks. mine meninger med at jeg synes de narkomane har en håpløs livssituasjon, og gir noen eksempler på dette.

Dette er som sagt ikke bare en diskusjon som omhandler en strek - .....går jeg ut ifra???.........

Glemte å logge meg inn...dette var mitt inlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, Donpedro - det var akkurat det jeg ville fram til, og som kan være forferelig vanskelig og til tider farlig - nemlig at noen må bruke skjønn.

HVEM bestemmer hva som er å henge, og hva som er naturlig bevegelse? Så lenge dette overlates til enkeltpersoner, vil vilkårlighet råde, og det er ikke en rettsstat verdig.

Klart det finnes lover mot ordensforstyrrelser, men de dinnes jo enten det er tegnet en strek på gata eller ikke, så sterken kan ikke være en grunn for å påberope dette.

"På høyre side av streken er det ikke ordensforstyrrelse, men på venstre er det!"

Synes det blir enda mer håpløst da, jeg.

I mine øyne er den streken en skammens strek, og et monument over respektløshet og mangel på gode tiltak, både forebyggende og kurativt. For meg betyr også streken at man faktisk har gitt opp kampen. Du kan nesten legalt begå lovbrudd p den ene siden av streken, ikke den andre. Det er en fallitterklæring.

Takk for støtte forresten, Nelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mener at narkomani og følgene av dette er problemer som må tas tak i på alle tenkelige effektive måter. Det er ikke nødvendig å diskutere.

Spørsmålet er om vi andre skal måtte akseptere at de narkomane preger et viktig område i Oslo på en svært negativ måte. De som mener at vi bør akseptere dette, bør begrunne hvorfor de narkomane på denne måten skal heves over loven (andre må jo pent finne seg i å bli regulert når de plager andre).

Jeg tror ikke at det området hvor de kan/kunne henge var et friområde. Jeg tror de hadde overvåkningskameraene på seg, og jeg vet positivt at politiet slår ned på narkotikasalg som de oppdager ved hjelp av kameraene.

Spørsmålet er heller ikke om streken representerer god behandling av narkomani. Streken er overhodet ikke ment å være en del av behandlingstilbudet fra staten. Det er useriøst å påstå noe annet. Streken handler om ro, orden & trivsel, - det å opprettholde ro og orden er faktisk en samfunnsoppgave som må løses parallelt med alle andre samfunnsoppgaver.

Til deg Bettie: Både i Norge og i andre rettsstater overlates skjønnsmessige avgjørelser til enkelpersoner. Slik må det selvfølgelig være, og det er ikke problematisk nettopp i en rettsstat (hvor det finnes klage-/ankemuligheter). Det er dessuten feil at vilkårlighet råder når enkeltpersoner bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de narkomane ikke har det noe særlig i livet sitt, ivertfall de som henger rundt på plata. Likevel synes jeg ikke det rettferdiggjør at de som ikke er narkomane skal måtte vasse gjennom bønsjen og alt de fører med seg (sprøyter osv.) opptil flere ganger hver dag. Ja, det bør lages bedre behandlingsopplegg politisk. Inntil da, så får de henge litt lenger bort, tydeliggjort av en strek. Den gang de var i slottsparken, fikk de da lov å henge på trappa opp mot slottet? Nei, det tror jeg ikke. Fikk de mindreverdighetskomplekser pga det? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at ting overlates til skjønn og enkeltmennesker, men da er det gitt en eller annen ramme dette skal utøves innenfor. Tror ikke "å stå å henge utenfor streken" er definert tydelig nok, og da blir skjønn farlig.

Men tilbake til strek og ro og orden. Selvfølgelig gjelder lover og regler for alle, skulle bare mangle. Men at en strek på en gate skal være avgjørende for om lov og orden opprettholdes, blir feil for meg. Da får man heller bruke ressurser på å spre mengden, hvis det er det man ønsker. Vil man ikke ha mange narkomane på et sted, kan jeg ikke se at en strek på gata er løsningen.

Det er da jeg mener man har gitt opp og er med på å legalisere lovbrudd - så lenge de foregår på den rette eller gale siden av streken.

Folk som lager uro kan vises bort fra et sted, enten de er narkomane eller ikke, ikke sant. men folk som ikke lager uro har stort sett rett til å bevege seg fritt (eventuelt bare stå og oppholde seg fritt) i det offentlige rom. Denne retten mener man det er greit at man fratar de narkomane - ved å tegne en strek. Jeg mener det prinsipielt ikke er greit å frata en gruppe mennesker en generell rettighet for å gjøre det "enklere" for ordensmakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

De gangene politiet får i oppdrag å hindre at for mange narkomane er på ett sted, det er da den virkelige hundsingen av de narkomane begynner.

Da blir de jo nærmest overvåket og forfulgt, tauet inn hvis de ikke adlyder ordre. Ellers vil de ikke flytte seg.

Da pleier det alltid også å stå i avisene hvor synd det er på de (og jeg sier ikke at det ikke erd et)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de blir og hundset med streken også - ikke sant?

Hvilken annen gruppe får beskjed om å holde seg bak en strek?

Tror nå også at med hyppige uro-besøk, så blir ikke stedet atraktivt, men det vil ikke løse noe problem, det vil eventuelt bare flytte det, til et annet sted, der noen kanskje vil rope om en ny strek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

de blir og hundset med streken også - ikke sant?

Hvilken annen gruppe får beskjed om å holde seg bak en strek?

Tror nå også at med hyppige uro-besøk, så blir ikke stedet atraktivt, men det vil ikke løse noe problem, det vil eventuelt bare flytte det, til et annet sted, der noen kanskje vil rope om en ny strek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke lest alle innleggene, min...

Synes streken er helt grei, men de er ikke bare på Plata. Jeg jobber i kvadraturen og på mandag satt det 14 stykker på trappa rett overfor inngangen til jobben, det lå søppel og sprøyter og slang "over alt" - ikke mye festlig, men jeg klarer ikke å mobilisere den store sympatien... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke ha mange narkomane på et sted, kan jeg ikke se at en strek på gata er løsningen.

Det er da jeg mener man har gitt opp og er med på å legalisere lovbrudd - så lenge de foregår på den rette eller gale siden av streken.

Jeg mener det prinsipielt ikke er greit å frata en gruppe mennesker en generell rettighet for å gjøre det "enklere" for ordensmakten.

Som om jeg skulle sagt det selv!!!!!

Ser også det faktum at det ikke er så trivelig med sprøyter som ligger og slenger overalt, men dette er da IHVERTFALL en helt annen diskusjon...??!! At streken på plata hindrer enkelte narkomane til å kaste fra seg sprøytene sine der det måtte passe de, tror jeg neppe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Denne streken hadde vært unødvendig om de narkomane hadde vist litt "takt og tone" for de som bare vil passere Plata!

Noen sier at man skal vise de narkomane respekt også, men jeg syns det er vanskelig å være respektfull ovenfor mennesker som ikke engang lar meg gå i fred til bussen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...