Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Heisann,

jeg var på min første boligvisning i dag, da jeg er på utkikk etter leilighet.

Jeg var veldig usikker da jeg gikk derfra, og gav derfor ikke noe bud under selve visningen, til mekler. Nå har jeg imidlertid tenkt litt over saken, og ønsker å legge inn et bud. Jeg har ikke mobil tilgjengelig nå, men har uansett fortstått det slik at alle bud skal inn skriftlig første gangen.

Er det da greit om jeg scanner inn og mailer finansieringsbevis og bud til mekleren? Det blir jo enten det eller faks? Kan jo ikke hjemsøke selgeren heller:P Jeg er kjempeusikker på reglene her, siden jeg aldri har gjort noe sånt før, så det er både skremmende og spennende:P

Har noen noe å lære bort til en førstehjemskjøper, så hadde det vært kjempefint:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

ja du kan scanne budet ditt som en pdf, og sende på mail til megleren. Ring før du sender det så h*n vet at det er på vei.

Jeg kan ikke anbefale deg å sende med finansieringbeviset, be heller om at megler tar kontakt med din kontakt i banken - det er veldig greit at ikke megler vet hvor høyt du kan gå i en budrunde!

lykke til

Gjest Gjest
Skrevet

nei bud skal helst inn på fax, ikke mail. men ring megler imorgen og hør hva han/hun mener om det. mail er ikke en anbefalt metode... selv om noen kanskje godtar det.

Skrevet

Hmm...hehe, litt motstridende dette her ja:P Men nå leste jeg på forbrukerrådet sine sider at man skulle jo helst skrevet seg opp på denne listen som ligger tilgjengelig i leiligheten ved visning også, men det gjorde jo ikke jeg.

Trodde den gikk ut på om vi var interesserte i andre leilighter i området, og ja... Huff:P Det er ikke lett dette her! Men det er bare å få trening i det:)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg la inn bud på en krone eller så på visningen. Der hvor jeg var interessert. Virkelig interessert altså, ikke for morro skyld! Da var det skriftlige ordnet og resten kunne taes pr. telefon dagen etterpå. ;)

En megler ble sur, men det fikk så være. Vi hadde ikke mulighet til å få fakset eller stikke innom meglerkontoret hver gang vi ville være med i en budrunde. Den som ble sur, det var forresten den boligen vi vant budrunden på. :)

Skrevet

Vi fikk lov til å scanne inn skjemaet og maile det til megler. Men vi ringte først og hørte. Men det skal ikke være noe problem. Det er nok best å ikke legge ved finansieringsbevist ja.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger:)

Vi tenker at vi sender budet inn på mail nå i kveld, med frist ut i morgen, samt å skrive i mailen at han må ta kontakt dersom han ikke "godkjenner" måten å sende på.

Men et spørsmål; hva mener de med fri egenkapital? Jeg skal fylle ut bud-dokumentet, og det står: 10% av kjøpesummen skal betales inn ved kontraktsunderskrift, beløpet må være fri egenkapital".

Jeg har 80 000 på konto. Kjøpsprisen er 1,2 mill, så jeg mangler 40 000, men banken min sier at jeg må ta forbehold om at jeg får kausjonist på det resterende beløpet, eller få resten i "gave" av familie/venner. Jeg har bare mulighet for kausjonist, men kan jeg gi bud da? Gjelder dette når det kommer til fri egenkapital? Jeg er forvirret...:/ På forhånd takk for alle råd:)

Gjest Gjest
Skrevet

Herregud, ro deg ned.... PUST! Og trekk pusten dypt flere ganger. Hva i all verden er det som haster sånn? Det er finans- og boligkrise, det er ingen som trenger å kjøpe hals over hode lenger. Legg deg og SOV! Om noen dager kan du kanskje legge inn et bud, men legg det nå for guds skyld ikke på prisantydning! Jeg skjønner heller ikke hvorfor du skal by med en gang. Ring megler og si du er interessert i boligen, og at du vil holdes orientert dersom det kommer inn noen bud. Det er mennesker som deg som i sin tid førte til at prisene ble hauset opp...

Skrevet
Herregud, ro deg ned.... PUST! Og trekk pusten dypt flere ganger. Hva i all verden er det som haster sånn? Det er finans- og boligkrise, det er ingen som trenger å kjøpe hals over hode lenger. Legg deg og SOV! Om noen dager kan du kanskje legge inn et bud, men legg det nå for guds skyld ikke på prisantydning! Jeg skjønner heller ikke hvorfor du skal by med en gang. Ring megler og si du er interessert i boligen, og at du vil holdes orientert dersom det kommer inn noen bud. Det er mennesker som deg som i sin tid førte til at prisene ble hauset opp...

Helt enig.

Men ring og si du vil holdes orientert.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det MIN skyld alt sammen! Inflasjon, finanskrise, konkurser - alt sammen er min skyld! Bare fordi jeg ikke vet hvordan man går fram når man kjøper leilighet!

Hadde du forresten vært i den samme leiligheten som jeg i dag, hvor kjøperne gikk i KØ for å skrive seg opp på gud og det meste, og hadde du faktisk visst at selve boligkrisen er i ferd med å snu, med maaange flere tittere på visning nå enn for noen måneder siden, så hadde du vært litt stresset når du sku begi deg ut i kampen om drømmeleiligheten du og! :)

Gjest Gjest
Skrevet (endret)
Hadde du forresten vært i den samme leiligheten som jeg i dag, hvor kjøperne gikk i KØ for å skrive seg opp på gud og det meste, og hadde du faktisk visst at selve boligkrisen er i ferd med å snu, med maaange flere tittere på visning nå enn for noen måneder siden, så hadde du vært litt stresset når du sku begi deg ut i kampen om drømmeleiligheten du og! :)

At folk går på visning og skriver seg på lista, betyr ikke at det kommer igang et salg til den ønskede prisen, dette er elementært... Videre: Hver uke går mange titalls bedrifter konkurs, og flere hundre blir arbeidsledige. Hver eneste uke. Tror du disse kommer til å kaste seg inn i vanvittige budrunder? Og hva skjer når disse etterhvert må selge husene sine? Renta skal opp igjen, og det skjer SENEST fra høsten av. Om Gjedrem setter ned renta neste uka blir det på maksimum 0.25, og det er den siste rentenedsettelsen på lenge, lenge.

Du snakker om at boligkrisen skal snu... Hva mener du? Tror du prisene skal opp igjen? Til nye nivåer som vanlige folk ikke har råd til? Tror du noen er så dumme at de vil risikere å gå på en ny smell som den vi faktisk er godt inne i? >Du, kanskje....

Endret av Kari
Skrevet

Syns det blir sneversynt å si til TS at hun må slappe av og ta det med ro pga finanskrisen. Det kommer jo helt an på hvor hun bor. Det er ikke over alt at boligsalg går treigt.

Det kommer jo også an på selve huset, er det et bra kjøp så må man handle, ikke sitte på gjerdet å se på at det går fra en.

Skrevet

Jeg merket ikke noe til finanskrisa når jeg solgte.

Jeg hadde visning på lørdag, og fikk solgt kl. 15.30 på mandagen. Hadde budrunde også på den, og fikk prisantydning.

Det var endel på visningen, som var i vinterferien, så jeg ble faktisk litt sjokkert over at den gikk SÅ fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...