Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Jeg lurer på om noen her har noen erfaringer selv eller bare genrelle råd til meg angående å lese en bok jeg har tvil om er bra for meg å lese eller ei. Det er en bok (sann historie) som handler om en jente som er blitt utsatt for seksuelt misbruk og alle vanskeligjhetene dette medfører for henne. Grunnen til at jeg er i tvil om den vil være en god bok å lese er at den er veldig lik min egen historie med misbruk og jenta i denne boken har også samme diagnose som meg. Det blir veldig lett å identifisere seg med jenta og dette setter i gang følelser hos meg selv. Boken virker som en intressant bok å lese og jeg har på den ene siden lyst til å lese den. Likevel er jeg litt urolig for hva det kan gjøre med meg å lese den, om det blir utløst for mange følelser av den som påvirker meg i negativ retning. Noen som har noen gode råd eller ideer om hva jeg skal gjøre?
Gjest Glør Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Jeg har ikke erfaringer med seksuelt misbruk, men vold i parforhold, og for meg har det vært veldig nyttig å lese bøker som handler om det. For meg har det vært med å gi meg litt perspektiv på mine egne opplevelser, og hjulpet meg å bearbeide det.
yoga Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Jeg ville nok anbefalt deg å IKKE lese en sånn type bok. Som du skriver selv setter det igang mye følelser hos deg, og kan da være en sterk trigger for minner etc, som med stor sannsynlighet kan virke mer retraumatiserende enn bearbeidende.. Jeg synes du skal vente til du ikke er ambivalent til å lese den. Vente til hele deg vil lese den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå