Sort Pastill Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Vi skal ha et supertradisjonelt bryllup, med bunad til både brud og brudgom, i en gammel, laftet trekirke. Enkelt og koselig blir nok den røde tråden vår:) Blomster og pynt vil være i samsvar med tema, og jeg ønsker å ha musikk som også passer inn. Vi har en fantastisk kvinnelig solist som har en veldig dyp, kraftig stemme- hun hadde glidd rett inn i et kor med fargede kvinner fra sørstatene i USA, for å si det sånn. Utrolig dyktig er hun! Men så er det det at jeg ønsker å ha norske tekster på solistsangene, og jeg trenger tips til det (leste norske sanger tråden under, mange gode forslag der!). Ellers funderer jeg litt på inngangsmarsj og utgangsmarsj, det ideelle hadde jo vært felemusikk, men hvordan blir det med orgel? Helt utenfor alt av tema?
tommeline Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Kommer ikke på noen solistsang som er typisk norsk i farten. Men kan jo tipse om inngangs- og utngangsmarsj. Vi hadde bunadsbryllup, og valgte Buremarsj fra Slejord og Øre. De er folketoneaktig begge to. Vi hadde kun orgel, men sikkert ikke noe problem å kombinere med fele. Spør organisten! Ellers kan sikkert presten også hjelpe dere med tips til salmer og soloinnslag som kan passe.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Vi skal som norsk musikkinnslag ha "gje meg handa di", syns den er helt nydelig, og veldig norsk. Det ligger en fin versjon på youtube....
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #4 Skrevet 15. mars 2009 Vi skal som norsk musikkinnslag ha "gje meg handa di", syns den er helt nydelig, og veldig norsk. Det ligger en fin versjon på youtube.... Er ikke det en begravelsessang?! Har alltid tolket "...når det kveldar" osv som slutten på livet. Ikke noe jeg ville brukt i et bryllup, ihvertfall...
jippijaja Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Her finner du noen lytteeksempler på inn- og utmarsjer! http://www.royken.kirken.no/tekstsider.cfm?text_id=24732 http://www.sjomannskirken.no/fullstory.asp...&amid=21317 De feste av de norske bryllupsmarsjene kan du ha fele (fiolin) + orgel. Da spiller fela melodien, og orgelet blir komp. Dt finnes noter for solo+orgel til mange av de marsjene. Norske sanger, ja. hymne a l'amour (piaf), er oversatt til norsk. Det kan jo passe til ei med en dyp vakker stemme Den finnes fremført av Herborg Kråkervik, og heter da "Hymne til Kjærleiken". En veldig vakker sang, synes jeg. Nå er jeg ikke så begeustra for Herborgs stemme, men tror den blir veldig vakker med en sjelfull stemme. Det er ikke uvanlig med gjev meg handa di ven, i bryllup, men det er kanskje vanligere å bruke den i begravelser. Det er uansett en veldig vakker sang.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 For oss var det også viktig å bruke lokale tradisjoner, og jeg klarte (ved hjelp av venner i spelmannsmiljø) å spore opp en lokal bruremarsj som vi ga til organisten. Veldig gøy for meg å gå opp gulvet til. I ett av bryllupene jeg spilte i da jeg jobbet som organist selv, hadde brudeparet en felespiller som spilte bruremarsj frå Seljord til utgang (uten orgel), da gikk han foran brudeparet nedover kirkegulvet (går sikkert bra hvis han går rett bak dem også) og ut på trappen. Denne felespilleren fortsatte å spille utenfor kirken til alle gjestene hadde kommet ut, og mens det var fotografering og slikt. Det var kjempekoselig! Hvis det er sjanse for pent vær, ville jeg absolutt forhørt meg om det finnes en eller annen lokal spelmann som tar på seg et oppdrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå