Gjest Gjest_mariell_* Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 Hei. Jeg og kjæresten min skal flytte sammen etter påske, men lurer litt på hva som blir mest refferdig økonomisk? I første omgang skal jeg flytte inn til han, han har en stor, fin leilighet i ett område begge trives i, så da synes vi det blir litt dumt å kjøpe noe nytt som sånn ting er nå. Dessuten har ingen av oss vært samboere før, så da blir det ett litt mindre steg enn å kjøpe noe sammen enda. Men i løpet av en 1-2 års periode om alt går bra så skal vi prøve å finne hus.... Vi er enige om at han skal stå for det meste av handlingen av mat og matlagningen (jeg stinker på kjøkkenet) mens jeg skal ta det andre husarbeidet. (husvask, klesvask...) Vi har jo på en måte bodd sammen en stund, selv om det ikke er på ordentlig og hatt det på den måten og det fungerer fint for begge. Siden han betaler det meste av maten, betaler jeg med at han slipper husarbeid. Jeg tjener ca 400.000 + firmabil i året, han tjener rundt 600.000 men har billån. Jeg eier en leilighet med lite lån som jeg skal leie ut. Vil få 8.000 for denne. Så skal jeg jo betale husleie og lån på den, samt 28% skatt av leie inntektene, så jeg vil vel ha ca 3000 i inntekt på den. Så er spørsmålet skal jeg betale halvparten av strøm og husleien hans, eller er det like greit vi blir enige om en sum jeg betaler han pr. mnd som inkluderer alt?? Han har tideligere leid ut ett rom til en kompis og han betalte 3.000 pr mnd. Så om jeg betaler han feks 4000 pr mnd, blir det gankse rettferdig da?? Ingen av oss er gjerrige eller opptatt av hvem som betaler ditt eller datt. Om vi er ute så betaler vi omtrent annen hver gang. OG sånn når vi skal på ferie så betaler ofte den ene ferien og den andre betaler mat og sånn når vi er der. Så ingen av oss følger med på kr og øre. Men jeg vil jo at det skal være rettferdig og at ved event brudd eller noe så skal ikke den ene parten føle seg lurt. Hva mener dere blir den mest rettferdige løsningen?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #2 Skrevet 16. mars 2009 4000 hørtes veldig lite ut... Denne kompisen fikk kanskje ikke spise maten til samboeren din? Jeg bor hos min samboer i leilighet som han eier. Jeg står for maten (6000,- i mnd) Bil (3000,- i mnd) og kabeltv (300,- i mnd) Samboer betaler husleie/lån 5500,- mnd + strøm + komm.avg. + forsikring
Gjest farge Skrevet 16. mars 2009 #3 Skrevet 16. mars 2009 Hei. Jeg og kjæresten min skal flytte sammen etter påske, men lurer litt på hva som blir mest refferdig økonomisk? I første omgang skal jeg flytte inn til han, han har en stor, fin leilighet i ett område begge trives i, så da synes vi det blir litt dumt å kjøpe noe nytt som sånn ting er nå. Dessuten har ingen av oss vært samboere før, så da blir det ett litt mindre steg enn å kjøpe noe sammen enda. Men i løpet av en 1-2 års periode om alt går bra så skal vi prøve å finne hus.... Vi er enige om at han skal stå for det meste av handlingen av mat og matlagningen (jeg stinker på kjøkkenet) mens jeg skal ta det andre husarbeidet. (husvask, klesvask...) Vi har jo på en måte bodd sammen en stund, selv om det ikke er på ordentlig og hatt det på den måten og det fungerer fint for begge. Siden han betaler det meste av maten, betaler jeg med at han slipper husarbeid. Jeg tjener ca 400.000 + firmabil i året, han tjener rundt 600.000 men har billån. Jeg eier en leilighet med lite lån som jeg skal leie ut. Vil få 8.000 for denne. Så skal jeg jo betale husleie og lån på den, samt 28% skatt av leie inntektene, så jeg vil vel ha ca 3000 i inntekt på den. Så er spørsmålet skal jeg betale halvparten av strøm og husleien hans, eller er det like greit vi blir enige om en sum jeg betaler han pr. mnd som inkluderer alt?? Han har tideligere leid ut ett rom til en kompis og han betalte 3.000 pr mnd. Så om jeg betaler han feks 4000 pr mnd, blir det gankse rettferdig da?? Ingen av oss er gjerrige eller opptatt av hvem som betaler ditt eller datt. Om vi er ute så betaler vi omtrent annen hver gang. OG sånn når vi skal på ferie så betaler ofte den ene ferien og den andre betaler mat og sånn når vi er der. Så ingen av oss følger med på kr og øre. Men jeg vil jo at det skal være rettferdig og at ved event brudd eller noe så skal ikke den ene parten føle seg lurt. Hva mener dere blir den mest rettferdige løsningen? Selv om han lager maten, kan dere vel dele på matregningen? Og deretter dele på husarbeid og matlaging slik at det blir ca like mange timer arbeid på hver av dere. Det hadde iallefall skapt minst ergrelser i vårt hjem, der begge jobber fulltid. Hvis partneren min hadde tjent omtrent like mye, hadde jeg gått inn for en 50/50-deling av fellesutgifter som renter på lånet der jeg bor, forsikringer, husleie, strøm og mat. Hvis partneren hadde tjent mye mindre ville jeg ha foreslått en annen brøk, avhengig av hvilket nivå av luksus man legger seg på (mitt eller hans). Jeg ville ha holdt personlig sparing og betaling av avdrag på lån og egen bil utenfor beregningen. Jeg hadde ikke tenkt så mye på hva kompisen hadde betalt før. Det er en annen person og en annen situasjon.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 Selv om han lager maten, kan dere vel dele på matregningen? Og deretter dele på husarbeid og matlaging slik at det blir ca like mange timer arbeid på hver av dere. Det hadde iallefall skapt minst ergrelser i vårt hjem, der begge jobber fulltid. Veldig enig her. Du har jo også en veldig bra inntekt, og det er ikke nødvendig å jobbe for føden med å ta alt husarbeidet for dere begge. Største grunnen til at jeg er skeptisk til et slikt arrangement, er at det kan bli veldig vanskelig å snu på vanene (hans) ang husarbeidet etter dere etablerer dere sammen i felleseid leilighet/hus en gang i fremtiden.
Gjest regine ii Skrevet 16. mars 2009 #5 Skrevet 16. mars 2009 Hos oss har vi gjort det som følger: jeg eier huset, og betaler derfor lån + husleie alene, men han betaler husleie (ca 30 % av det jeg ville fått om jeg leide ut). Vi er begge enige om at jeg ikke skal tjene på det, men at han heller ikke skal bo gratis. Alle faste utgifter (strøm, internett, kommunale avgifter etc) deler vi i to, og betaler inn likt til en fast konto. Mat kjøpes etter behov, en gang handler jeg neste gang han, og vi syns denne ordningen er grei. Bilhold holder vi hver for oss. Husarbeid er ikke egentlig med i regnestykket, men stort sett så lager jeg mat og han rydder på kjøkkenet etter middag. Klesvask tar jeg ca 80% av, og jeg rydder mer og er nok den som er ansvarlig for heimenst utseende. Nå har vi fått vaskehjelp 2 g pr mnd, som er en stor avlastning for meg... Jeg ville holdt avtaler om penger og avtaler om husarbeid noenlunde adskilt. Det er ikke noe bra å sementere en rollefordeling hvor han bare har ansvaret for en tin (matlaging) mens du skal ta resten. "Resten" er nemlig ganske mye!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #6 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har vært i samme situasjon som deg. Jeg betalte alle kostnader på min leilighet og han betalte alle kostnader på sin leilighet. Felles kostnader som mat, strøm, internett etc delte vi 50/50. Leieinntekten på min leilighelt ble delt i to, så han fikk 3000 hos meg hver måned. Betal han kr 4000 i mnd som husleie og del alle felles kostnader 50/50. Dvs mat, strøm, internett, tv.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #7 Skrevet 17. mars 2009 Har du vurdert å kjøpe deg inn i hans leilighet? At dere inngår en skriftlig avtale om at du etterhvert vil eie en del av leiligheten, slik at du også får noe av et eventuelt overskudd ved salg av den leiligheten? Nå eier jo du også en leilighet, men det kan være greit å sjekke muligheten... Det er typisk at mange kvinner flytter inn til kjæresten, og ved et evt. samlivsbrudd står de på bar bakke - fordi de har dekket løpende utgifter som mat o.l. Dere bør uansett inngå en skriftlig samboerkontrakt - helst før du flytter inn. Og det med husarbeidet ville jeg ha tenkt litt over, hvis jeg var deg... Hvis dere senere får barn vil det bli mye mer husarbeid. Skal du fortsatt ta deg av alt unntatt matlaging da?
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #8 Skrevet 17. mars 2009 4000 hørtes veldig lite ut... Denne kompisen fikk kanskje ikke spise maten til samboeren din? Jeg bor hos min samboer i leilighet som han eier. Jeg står for maten (6000,- i mnd) Bil (3000,- i mnd) og kabeltv (300,- i mnd) Samboer betaler husleie/lån 5500,- mnd + strøm + komm.avg. + forsikring Du blir snytt. Du bruker opp dine penger og din samboer investerer sine penger. Dette er den klassiske fella kvinner går i gang på gang. Jeg syns forresten ordningen til trådstarter høres ganske rettferdig ut.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2009 #9 Skrevet 17. mars 2009 Er vel mest rettferidg å dele mat, strøm og renteutigfter på boligen dere bruker sammen 50/50?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå