Gå til innhold

De som ikke er bedt....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte på om noen av dere som har sendt ut invitasjoner har fått tilbakemelding fra de som IKKE er invitert at dem er fornærmet???

Vi har fått en sånn......nu har vi bedt aller nærmeste, plus tanter og onkler av OSS på begge sider.

Denne personen som er skuffet er altså onkel til svigermoren min. Vi har ikke bedt så langt bak i familien, men nu er han altså nesten sur på svigermor og meg. Nu betaler vi selv for bryllupet, så naturlig har det vært vi som har lagt opp gjestelista, og ikke svigers.

Kosn er det hos dere......kosn takler dere sånn? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Du bare overser det - det er eneste måten.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Det er jo opp til dere hvem som skal inviteres. Det er alltid noen som blir fornærmet og føler seg oversett. Jeg ville ikke endret noe nå etter at invitasjonene ble sendt ut. Men jeg hadde nok hatt en god samtale med min svigermor (eventuelt med personen selv) om temaet, slik at hun kunne forklart videre hvordan dere har tenkt. Det er jo ikke vits i å skape mer misstemning enn nødvendig.

Det jeg kan tenke meg er at han forventet å bli invitert. Fra gammelt av var de eldste i slekta de første på gjestelista. I alle bryllup jeg har vært i, har søsken av brudeparets besteforeldre vært invitert, som oftest er jo dette veldig få.

Gjest antigartner
Skrevet
Det jeg kan tenke meg er at han forventet å bli invitert. Fra gammelt av var de eldste i slekta de første på gjestelista. I alle bryllup jeg har vært i, har søsken av brudeparets besteforeldre vært invitert, som oftest er jo dette veldig få.

Jeg har vært i mange bryllup, og har aldri opplevd at grandtanter og -onkler har vært tilstede. (Jeg vet ikke om de har vært invitert.) Og med fortidens store familier, ville dette for enkeltes del utgjort ganske mange. Hvis jeg hadde giftet meg mens jeg var i 20-årene, og skulle invitert mine besteforeldres søsken, ville det bare på min side av slekten vært et sted mellom 10 og 15 grandtanter og -onkler som fremdeles var i live. I tillegg kommer ektefellene til disse. De fleste av disse er personer jeg knapt har møtt.

Skrevet

Folk må bli så fornærmet som de bare vil. Men med mindre det er 1-2 stk som er utelatt av en gruppe, så får de holde det for seg selv. Har aldri hørt om grandtanter og -onkler som obligatoriske gjester.

Gjest Gjest
Skrevet

Man må egentlig bare overse sånt. Men forklar for svigermor hva begrunnelsen er slik at hun kan videreformidle. (Ingen grandonkler, -tanter er invitert f.eks.). Vi inviterer onkelen til stemoren min, men det er fordi vi har hatt mye kontakt gjennom oppveksten min og han er som en bestefar. Dersom ene søsteren til bestemoren min var i live ville hun blitt invitert fordi vi har hatt mye kontakt. Andre derimot, har jeg knapt sett så de er det ikke naturlig å invitere. Kanskje denne grandonkelen trodde han sto brudgommen nærmere og at det er derfor han er fornærmet?

Skrevet

Takk for gode svar!

Ja dette er altså grandonkel til min kommende mann. Det er faktisk flere grunner han ikke er bedt, men først og fremst er det fordi vi har måttet tenke på de vi har mest kontakt med og de nærmeste selvfølgelig.

Nu kom eg på at vi har bedt en grandtante til min kommende....hun er ikke mer en 2 år eldre en min svigermor og er som en søster og vi har mye kontakt med ho også så derfor er ho bedt. Så kanskje han er fornærmet fordi en av søstrene hans er bedt.

For å si det sånn så har svigermor 10 tanter og onkler...så det kunne ha vært mange gjester der altså......

Men ja eg må nok overse dette....har snakket med svigermor...men tror ikke ho er fornøyd.....ho mener at fordi hennes onkel bor kun i danmark(fleste i slekta bor på island) at det er en grunn til å be han.....

Vanskeligt å ikke fornærme folk egentlig...tror hvis man ikke passet seg så kunne man hatt 2-300 personer!

Gjest Gjest
Skrevet

Tja... vi fikk litt pepper pga at vi ikke hadde invitert barn. Vi ville ha voksenfest - vi er begge over 30 og har ikke barn, det ville være ganske unaturlig for oss å arrangere tilstelning for barn (i denne alderen er det maaaange av vår generasjon som ble invitert som har barn, og med 120 gjester ville det blitt ca 25 barn i alderen 1 til 14-15 år.) Vi ville heller fylle lokalet til randen med vennene våre i stedet for barna til søskenbarn etc.

Noen tanter av meg var ganske fornærmet for at ikke de små, søte barnebarna deres fikk komme, og lot meg høre det uten å dekke noe til.

Gjest Gjest
Skrevet

I det ene bryllupet i sommer så vet jeg at en kamerat ble ganske overrasket og lei seg over at han ikke ble invitert. Vi er en vennegjeng på rundt 10 stk. som henger endel sammen. Den aktuelle kameraten er riktignok ikke like ofte med på ting som skjer som vi andre. Han er glad i en god fest, så dukker oftere opp når vi gjør noe slikt enn når vi skal ha spillkvelder, gå på kino eller lignende.

Alle andre i gjengen ble invitert, men ikke han. Jeg forstår godt at han synes det var rart og dumt at han ikke ble invitert.

Men, at onkel til svigermor skal bli fornermet har jeg ingen forståelse for. Jeg aner ikke hvem onklene til min svigermor er engang (knapt nok mine egne foreldre sine onkler og tanter), og jeg ville aldri ha vurdert engang å invitere noe så langt ut i slekten. Kan ikke huske å ha sett noen så perifer familie i noen av bryllupene jeg har vært i heller.

Skrevet
Tja... vi fikk litt pepper pga at vi ikke hadde invitert barn. Vi ville ha voksenfest - vi er begge over 30 og har ikke barn, det ville være ganske unaturlig for oss å arrangere tilstelning for barn (i denne alderen er det maaaange av vår generasjon som ble invitert som har barn, og med 120 gjester ville det blitt ca 25 barn i alderen 1 til 14-15 år.) Vi ville heller fylle lokalet til randen med vennene våre i stedet for barna til søskenbarn etc.

Noen tanter av meg var ganske fornærmet for at ikke de små, søte barnebarna deres fikk komme, og lot meg høre det uten å dekke noe til.

Ja kjenner at eg har hørt den før....vi har heller ikke bedt barn...og det har noen hatt problemer med....men det har ikke eg reagert så veldig på siden det ikke var direkte sagt til meg, bare noe eg har hørt fra andre i familien.

Men om onkelen til svigermor...det fikk eg hele 2 ganger hørt fra svigermor.....godt å vite at det ikke bare er meg som syns dette er rart :filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...