Gå til innhold

ALL vold mot barn forbys

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det går en annen diskusjon her inne som også omhandler dette å slå barn. Det er en viktig debatt som bør fortsette og dette er derfor bare en mulig tilleggsdebatt som kan gå parallellt.

Nå synes det som om loven som forbyr det å slå barn blir strengere. Ikke bare når det gjelder fysisk vold, men det diskuteres også å inkludere psykisk vold.

Selv er jeg sterk tilhenger av et strengere lovverk, men må tilstå at jeg synes presiseringene er forholdsvis dårlige utifra det jeg har klart å få med meg.

Hva er egentlig lov og hva er ikke lov ?

Jeg mener selv at enhver form for slag, spark, ørefik, "knipsing", etc, etc bør være forbudt. Slik jeg leser lovforslaget skal det fortsatt være lov å bære en trassig treåring selv om hun/han ikke er interesert i å bli bært. Det kan jeg faktisk være enig i.

Men hvordan skal en definere "psykisk vold" og "trusler" ?

Jeg er fortsatt veldig usikker på definisjonene, og om noen kan komme med en avklaring hadde det vært en fordel.

Litt mer om det nye forslaget kan leses her.

All vold mot barn forbys.

Går det nye lovforslaget for langt ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

(Jeg bare håper jordmødre får lov til å fortsette å slå barn som ikke puster når de blir født.)

Gjest ArneP
Skrevet

Det er vel denne linken du forsøkte å legge inn:

http://www.aftenposten.no/foreldreogbarn/article2978556.ece

Jeg synes det er merkelig at det ikke har vært mer diskusjon rundt dette, da den nye loven vil gjøre de aller fleste foreldre til lovbrytere og kanskje også til kriminelle.

Det står klart at det ikke vil være lov å straffe barn på noen måte. Det vil ikke være lov å gi husarrest, det vil ikke være lov å nekte barna dessert/tv/godteri hvis de ikke spiser opp maten. Det vil ikke være lov å snakke strengt til barna.

Det vil antagelig være lov å bære med seg barn som slår seg vrang på offentlig sted, forøvrig har man ikke lov til å bruke noen som helt makt overfor barna.

Det blir spennende å se rettsakene hvor grensegangen mellom nødverge og "vold" blir trukket opp. Er det nødverge å hindre et barn å trekke ned duken og medfølgende servise fra bordet? Hva hvis det står en tung gryte på duken, som kan skade barnet?

Er det nødverge å hindre et barn i å løpe ut i veien? Biler vil jo antagelig stoppe? Hva vis det ikke kommer biler?

Gjest Gjest
Skrevet
Det står klart at det ikke vil være lov å straffe barn på noen måte. Det vil ikke være lov å gi husarrest, det vil ikke være lov å nekte barna dessert/tv/godteri hvis de ikke spiser opp maten. Det vil ikke være lov å snakke strengt til barna.

Oi, her må man skynde seg å anmelde Supernanny til Politiet! Seriøst: det er klart man må ha sanksjoner overfor barn, husarrest er noe som passer fint til tenåringer, og timeout fungerer fint for de små. Å tvinge barna til å spise opp maten mener jeg faktisk er et overgrep. Når barnet er mett, så er det mett.

Gjest ArneP
Skrevet
Seriøst: det er klart man må ha sanksjoner overfor barn, husarrest er noe som passer fint til tenåringer, og timeout fungerer fint for de små.

Men nå kommer det altså til å bli forbudt.

Gjest Gjest
Skrevet
Men nå kommer det altså til å bli forbudt.

Du prater bare tull, det står ingenting i artikkelen du linket til om forbud mot timeout og husarrest, heller ikke om å bære inn en trassig treåring eller holde denne mildt og fjerne den fra bordet.

Det du ikek ser ut til å forstå er at det er VOLD som forbys og ikke STRAFF. Straff kan være å dra inn tv-timen, godteriposen, timeout, inndragning av leker. Dette kalles OPPDRAGELSE og har ingenting med vold å gjøre, og er derfor ikke straffbart.

Gjest ArneP
Skrevet
Du prater bare tull, det står ingenting i artikkelen du linket til om forbud mot timeout og husarrest, heller ikke om å bære inn en trassig treåring eller holde denne mildt og fjerne den fra bordet.

Kan straffeloven brukes mot foreldre som gir barnet sitt en mild klaps? Mot dem som gir ungdommen sin husarrest og dermed føler seg krenket? Mot dem som tar hardt i barnet når det slår seg vrang, eller mot dem som ydmyker eller baktaler barnet sitt?

Hvis du mener det jeg skriver er tull kan du lese lovforslaget og høringsskrivet. Du finner det på departementets hjemmeside.

Gjest Gjest
Skrevet

Du får kopiere inn den setningen hvor det står at husarrest skal blir forbudt....

Pr i dag er det dette som gjelder:

"I 2005 fastslo Høyesterett at det ikke er straffbart hvis foreldre i oppdragelsesøyemed tildeler sine barn lettere klaps."

Dette er omstridt, men enn så lenge er det fortsatt lov å klapse sine barn. Moralsk forkastelig, ja, men likefullt tillatt fortsatt.

Gjest ArneP
Skrevet
Det du ikek ser ut til å forstå er at det er VOLD som forbys og ikke STRAFF. Straff kan være å dra inn tv-timen, godteriposen, timeout, inndragning av leker. Dette kalles OPPDRAGELSE og har ingenting med vold å gjøre, og er derfor ikke straffbart.

Det er nettopp det som er problemet: det er straff som forbys. I Departementets forklaring står det klart at "foreldrenes refselsesrett er helt opphevet". Refs betyr straff, ikke vold.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner ikke behovet for lovendring.

Det er allerede forbudt å bruke vold mot andre mennesker. Barn er andre mennesker. Hvorfor skal det være unntak for dem?

Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig skal all vold forbys, men jeg ser ikke hva vold har med å bære en trassis 3 åring f,eks ut av en butikk fordi han ikke fikk is der og da...er det sant regner jeg med dette kan bli ett problem for handlere,hehe

Gjest Koala
Skrevet

Problemet er at den nye loven definerer ganske mye som vi ikke oppfatter som vold inn under voldsbegrepet. Det blir ikke lenger lov å snakke hardt til et barn som gjør noe annet enn det vi foreldre ønsker. Det blir nå definert som verbal vold.

De samme pedagogiske ideene har blitt gjennomført i barneskolene i noen år med ganske triste konsekvenser. Mulighetene for å stoppe en elev som bråker eller forstyrrer er små. Barna setter i stadig større grad dagsorden, mens læreren blir gjort passiv og stilt på sidelinjen.

Nå skal altså de samme ideene inn i norske hjem. Barna skal gjøre som de vil og foreldrene må bare akseptere det.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Tia_*
Skrevet (endret)
Men hvordan skal en definere "psykisk vold" og "trusler" ?

Psykisk vold og trusler er daglige trakaseringer av barn. Det er ikke snakk om normal irettesetting av barn i en normal oppdragelse. Et barn må lære hva som er rett og hva som er galt i samfunnet. Men når foreldre daglig omtaler barnet nedsettende, der ingenting av hva barnet gjør er bra nok, så er det ikke snakk om en irettesettelse, men en trakasering. Det er, desverre, mange som vokser opp i hjem der de får selvtilliten brudt ned. De får aldri positive tilbakemeldinger, aldri høre at de blir satt pris på, at noen bryr seg om dem. De får høre at de er dumme, idioter, ubrukelige, stygge, til og med at de ikke skulle ha vert født.

Det kan være kommentarer og latterligjøring av hvordan barnet beveger seg, snakker, sitter, spiser, sover, kler på seg osv osv. Barnet blir prentet inn at det er unormalt og at "alle i den store verden" synes de er dumme/tåpelige.

Av trusler kan nevnes trusler om å bli kastet ut av familien, at de fortjener juling, at de ikke fortjener å leve.

Psykisk vold er når barn står på nåler for å tilfredstille sin kritiske mor/far, men likevel blir kommentert at de gjør ting feil. Mor/far leter etter feil å kritisere sitt barn på, og om barnet ikke gjør feil, så finner de på noe å kritisere barnet for.

Det virker ikke som folk har så vanskelig for å forstå at barna som blir utsatt for en dagelig mobbing på skolen vil ta skade av det. Hvorfor er det da så vanskelig å forstå at en dagelig mobbing i hjemmet, av mor eller far er skadelig?

Endret codebox'en til et sitat. -jolie (mod)

Endret av jolie
Gjest Gjest
Skrevet
Problemet er at den nye loven definerer ganske mye som vi ikke oppfatter som vold inn under voldsbegrepet. Det blir ikke lenger lov å snakke hardt til et barn som gjør noe annet enn det vi foreldre ønsker. Det blir nå definert som verbal vold.

De samme pedagogiske ideene har blitt gjennomført i barneskolene i noen år med ganske triste konsekvenser. Mulighetene for å stoppe en elev som bråker eller forstyrrer er små. Barna setter i stadig større grad dagsorden, mens læreren blir gjort passiv og stilt på sidelinjen.

Jeg visste ikke at reglene var så strenge overfor lærere. Dette må jo blant annet medføre at lærere ikke kan si til en elev at han svarte feil på et spørsmål, og lærerens retting av oppgaver barna har levert, kan oppfattes som mobbing og således være ulovlig. Dette må da bli et problem for skolen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner ikke behovet for lovendring.

Det er allerede forbudt å bruke vold mot andre mennesker. Barn er andre mennesker. Hvorfor skal det være unntak for dem?

Prinsippene i loven er vel ikke endret, det er kun en skjerpet forståelse og presisering av hva som går under begrepet vold. En hver fysisk kontakt med barn som barnet oppfatter som ubehagelig, må oppfattes som vold. Det er viktig at loven når den blir vedtatt, følges opp med politiressurser som gjør at loven blir håndhevet konsekvent.

Det blir også viktig å etablere en forståelse for hva som omfattes av loven, spesielt når det gjelder begrepet psykisk vold. Om dette skal innbefatte en hver ytring som barnet opplever som ubehagelig, vil håndhevelse av loven kreve enormt store ressurser fra politi, fengselsvesen og barnevern. Slike ressurser må følge med når denne loven vedtas. I mange tilfeller vil etterforskningen bli overmåte vanskelig, spesielt når det er dissens om hvilke ord som ble brukt overfor barnet i en gitt situasjon.

Til syvende og sist vil håndhevelse av loven nødvendiggjøre at all menneskelig aktivitet i samvær med barn overvåkes og dokumenteres. Av hensyn til annen kriminalitet, blir det stadig mer klart at døgnkontinuerlig overvåking av alle mennesker vil være den eneste mulige vei å gå. Så lenge et slikt tiltak blir likt for alle mennesker, er det ikke noe å være redd for.

Gjest Gjest
Skrevet

Men er egentlig husarrest lovlig pr dags dato? Jeg vet det blir gjennomført, men så vidt jeg vet kan egentlig ikke foresatte stoppe en ungom som velger å gå ut. Men at det fungerer pga at mange ikke tør stå mot sine foresatte er en helt annen sak.

Uansett, før dette i det hele tatt kan ha en viss mulighet til å fungere må det opprette en eller annen reell mulighetfor barn å unge å ta tak i sitt eget liv. Krisehjem for barn etter samme modell som for kvinnet kan være en grei start.

Gjest Gjest
Skrevet
men så vidt jeg vet kan egentlig ikke foresatte stoppe en ungom som velger å gå ut.

selvsagt kan foreldre fysisk hindre barn i det foreldrene anses som farlig for barnss liv og helse. En trettenåring som vil ut i byen ved midnatt har man selvsagt lov til å holde innendørs. Hvordan skulle det ellers bli...

Gjest Gjest
Skrevet
selvsagt kan foreldre fysisk hindre barn i det foreldrene anses som farlig for barnss liv og helse. En trettenåring som vil ut i byen ved midnatt har man selvsagt lov til å holde innendørs. Hvordan skulle det ellers bli...

Foreldrene har lov til å gi ungdommen råd om å være hjemme, de kan også trolig gi uttrykk for misnøye (uten kritikk) med at ungdommen går ut, men å true med sanksjoner om han/hun går ut, vil ikke være tillatt etter den nye loven, muligens er det ikke tillatt i dag heller.

Gjest Gjest
Skrevet
Men er egentlig husarrest lovlig pr dags dato? Jeg vet det blir gjennomført, men så vidt jeg vet kan egentlig ikke foresatte stoppe en ungom som velger å gå ut. Men at det fungerer pga at mange ikke tør stå mot sine foresatte er en helt annen sak.

Husarrest er kidnapping og åpenbart kriminelt selv om få blir anmeldt. Foreldre som setter barna i husarrest, kvalifiserer til lange fengselsstraffer.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er bekymret for barna i en barnehage jeg pleier å gå forbi på veien til jobb. De ansatte har flere ganger nærmest løftet barna etter armene og dratt dem bortover til en benk som tydeligvis er en eller annen form for offentlig skammekrok.

Senest i dag var det en barnehagetante som sprang etter en gutt på 5-6 år, grep ham i armen så han ble røsket bakover og falt. Det samme skjer ofte hvis guttene herjer litt røft.

Det virker som om det er mye de samme barna det går utover. Flere av kollegaene mine har reagert på det samme. (Vi jobber rett nedenfor barnehagen, så vi ser dem ofte når vi har pause)

Såkalte pedagoger burde vel vite at man ikke har lov til å ta i barn på det viset?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...