pappa26 Skrevet 15. mars 2009 #1 Skrevet 15. mars 2009 hei alle sammen! jeg er pappa til en jente på 1år og er i en familiesituasjon jeg synes er ubehagelig og vanskelig. Har aldri vært sammen med moren til barnet mitt og har et dårlig forhold/INGEN kontakt med stemoren min. Hun har likevel tatt kontakt med moren til datteren min før hun ble født og har det fortsatt enda de ikke kjente hverandre fra før. Poenget er at faren + stemoren min har isolert meg fra det som har med min datter å gjøre. De henter henne uten å snakke med meg, forteller ikke at de har hatt henne osv. Har tatt det opp med dem flere ganger men resulterer ALLTID i høylytt krangling og vi forstår tydeligvis ikke hverandre. Skjønner poenget deres at det er bra at min datter får et forhold til dem og i tillegg hjelper de moren hvis hun trenger hjelp. Men føler meg veldig umyndiggjort som pappa og mener at jeg skulle vært innvolvert i alt som har med min egen datter å gjøre. I tillegg synes jeg det er veldig rart at stemoren min (som jeg selv ikke har kontakt med) driver å henter min datter flere ganger i uka. Hvordan ville dere reagert? Hva mener dere om denne saken?
ViljaH Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 hei alle sammen! jeg er pappa til en jente på 1år og er i en familiesituasjon jeg synes er ubehagelig og vanskelig. Har aldri vært sammen med moren til barnet mitt og har et dårlig forhold/INGEN kontakt med stemoren min. Hun har likevel tatt kontakt med moren til datteren min før hun ble født og har det fortsatt enda de ikke kjente hverandre fra før. Poenget er at faren + stemoren min har isolert meg fra det som har med min datter å gjøre. De henter henne uten å snakke med meg, forteller ikke at de har hatt henne osv. Har tatt det opp med dem flere ganger men resulterer ALLTID i høylytt krangling og vi forstår tydeligvis ikke hverandre. Skjønner poenget deres at det er bra at min datter får et forhold til dem og i tillegg hjelper de moren hvis hun trenger hjelp. Men føler meg veldig umyndiggjort som pappa og mener at jeg skulle vært innvolvert i alt som har med min egen datter å gjøre. I tillegg synes jeg det er veldig rart at stemoren min (som jeg selv ikke har kontakt med) driver å henter min datter flere ganger i uka. Hvordan ville dere reagert? Hva mener dere om denne saken? Dette er vel noe du først og fremst bør avtale med moren til datteren din? Få avtalt med henne at din datters kontakt med din familie skal avtales med deg, og hun (moren) tar seg av datterens kontakt med hennes side av familien. Så vil jeg foreslå at du prøver å legge til side dine uoverenstemmelser med din far og stemor, og finner ut av en fin måte de skal få tilbringe tid med sitt barnebarn på. Synes ikke dine problemer med dem i utgangspunktet skal sperre for at din datter får et godt forhold til sine besteforeldre. MEN om det går igjennom deg så kanskje det kan hjelpe dine foreldre til å respektere og møte deg på en bedre måte.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 hei alle sammen! jeg er pappa til en jente på 1år og er i en familiesituasjon jeg synes er ubehagelig og vanskelig. Har aldri vært sammen med moren til barnet mitt og har et dårlig forhold/INGEN kontakt med stemoren min. Hun har likevel tatt kontakt med moren til datteren min før hun ble født og har det fortsatt enda de ikke kjente hverandre fra før. Poenget er at faren + stemoren min har isolert meg fra det som har med min datter å gjøre. De henter henne uten å snakke med meg, forteller ikke at de har hatt henne osv. Har tatt det opp med dem flere ganger men resulterer ALLTID i høylytt krangling og vi forstår tydeligvis ikke hverandre. Skjønner poenget deres at det er bra at min datter får et forhold til dem og i tillegg hjelper de moren hvis hun trenger hjelp. Men føler meg veldig umyndiggjort som pappa og mener at jeg skulle vært innvolvert i alt som har med min egen datter å gjøre. I tillegg synes jeg det er veldig rart at stemoren min (som jeg selv ikke har kontakt med) driver å henter min datter flere ganger i uka. Hvordan ville dere reagert? Hva mener dere om denne saken? Hva slags forhold har du til din datter ? Barnets mor er tydligvis innstilt på at barnet skal få et godt forhold til deg som far. Kansje du kan overta den rollen din far/stemor har idag og hente barnet selv og la det være hos deg (om du ikke gjør dette allerede).
pappa26 Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. mars 2009 Har godt forhold til min datter og har tatt ansvar fra begynnelsen av. Nå har jeg godt forhold til moren, men både hun og stemoren/faren min mener det er lettere og bedre at de avtaler direkte seg imellom. Og stemoren min + moren er blitt "veninner" så de styrer bare på selv om jeg har sagt at det skal gå igjennom meg. og det er jo sant, men er det ikke bare rett og rimelig at dette skal gå gjennom meg? det er også kjipt når de har henne uten å fortelle meg det og dem og moren utveksler bilder etc uten at jeg får vite om det. vet ikke en gang hva hun fikk i julegave! Men blir det rett av meg å be dem kutte kontakten med moren og forholde seg til de gangene jeg har henne? er jo tross alt jeg som er familie og biologisk bindeledd? takk for svar og tips! er litt vanskelig å forklare det akkurat slik jeg føler for det er så mange ting som ligger her spesielt i fortiden med min stemor, men bare spør hvis dere lurer på noe...
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #5 Skrevet 15. mars 2009 Har godt forhold til min datter og har tatt ansvar fra begynnelsen av. Nå har jeg godt forhold til moren, men både hun og stemoren/faren min mener det er lettere og bedre at de avtaler direkte seg imellom. Og stemoren min + moren er blitt "veninner" så de styrer bare på selv om jeg har sagt at det skal gå igjennom meg. og det er jo sant, men er det ikke bare rett og rimelig at dette skal gå gjennom meg? det er også kjipt når de har henne uten å fortelle meg det og dem og moren utveksler bilder etc uten at jeg får vite om det. vet ikke en gang hva hun fikk i julegave! Men blir det rett av meg å be dem kutte kontakten med moren og forholde seg til de gangene jeg har henne? er jo tross alt jeg som er familie og biologisk bindeledd? takk for svar og tips! er litt vanskelig å forklare det akkurat slik jeg føler for det er så mange ting som ligger her spesielt i fortiden med min stemor, men bare spør hvis dere lurer på noe... Du sier du har tatt ansvar fra begynnelsen av. Hva legger du i det ? Du sier også at du har et godt forhold til moren. Kan du ikke bare spørre henne hva jenta fikk til jul ? Å kutte kontakten med moren blir vanskelig. Dere er og blir foreldre og må derfor forholde dere til hverandre frem til barnet blir MINST 18 år. Forøvrig synes jeg du bør fortelle moren hva du mener når barnet får være hos din stemor og du ikke blir spurt først. Det er "vanlig prossedyre" å spørre den andre forelderen før en får andre til å være barnevakt,om det er det stemoren din er.
Tiit Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 Klarer nok ikke helt å sette meg inn i situasjonen, for det er langt fra min egen situasjon. Jeg syns bare at det blir smålig på ditt barns vegne at du skal ha kontroll med kontakten hun får med sine besteforeldre. Jeg syns det høres flott ut at de er så engasjerte i hennes liv, og stiller opp for barnet og moren. Det blir jo bare tungvint og til hinder at all kontakten skal gå gjennom deg. De har tydeligvis funnet ut av det utenom deg, og at det fungerer bra. Jeg tror det lureste du kan gjøre er å se det positive ved dette, og akseptere det. Rent juridisk har du ingen mulighet til å hindre det som skjer, det er den som ivaretar den daglige omsorgen som bestemmer hvem som få hente barnet i barnehage, være barnevakt osv. Vil bare råde deg til å være raus på barnets vegne. Iallfall så lenge de som stiller opp for barnet er positive voksenpersoner for henne.
Frk Johansen Skrevet 15. mars 2009 #7 Skrevet 15. mars 2009 Din far er jo den biologiske bestefaren og hvorfor skal de gjøre avtaler via deg når et besøk ikke nødvendigvis involverer deg?? Jeg skjønner på en måte at du føler deg tilsidesatt, men hva med å utvide ditt eget samvær med datteren om din ex trenger mer avlastning? Da vil jo datteren være mer med deg enn sin bestefar og hans dame. Forøvrig synes jeg det er flott at besteforeldrene stiller opp for mor så jeg tror du skal prøve å skille epler og pærer her og ta et oppgjør i forhold til din stemor som jeg ikke tror har noe med dette barnet å gjøre. Er hun skyld i at dine foreldre ble skilt? Føler du at hun dominerer/tar styringen over endel av livet ditt selv om dere ikke bor sammen?? Jeg skjønner at det kan være sårt om det er sånn, men prøv å se det fra utsiden og vær rasjonell i tankegangen din, barnet har godt av besteforeldrekontakt (jeg går ut fra at mormor/morfar ikke har like mye kontakt?) men ikke så mye at det går på bekostning av kontakt med mor eller far. Det er ikke noe gøy å bli overkjørt av en ny part til foreldrene, men kan du ikke ta det opp med din far??
leirbål Skrevet 15. mars 2009 #8 Skrevet 15. mars 2009 Hei. Jeg forstår at du synes dette er ubehagelig. Er grunnen til at du ikke har kontakt med stemoren din noe som gjør at hun er en dårlig omsorgsperson for datteren din? For hvis det er noe du er redd for der, kan du jo ta det opp med moren til barnet ditt. Ellers tror jeg du bare må leve med at faren og stemoren din har kontakt med henne. De er jo glad i henne, og ønsker det samme som deg. Å tilbringe tid med henne, og å bli kjent med henne. Nei, jeg tror ikke du kan kreve at det skal gå gjennom deg, selv om du er i familie med dem. Når det ikke er din samværstid er det moren som bestemmer hvor barnet skal være, og med hvem. Prøv å glede deg over at datteren din har mange i livet sitt som er glad i henne. Selv om det ikke alltid er innenfor din kontroll. det er del av det å være foreldre, å sette barnet foran sine egne følelser og behov.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 rett fra hjerte dette, SKJERP DEG TS!! skjønner du er furt asså, men ikke ødelegg for dattra di, hadde du reagert om det var din mor og far som hadde dattra di istede for stemor? og de er venninner og, krever du at hu skal spørre deg når de andre venninnene hennes passer jenTA OG? du har ingen rett til å kreve noe her, og synes du ikke det er litt tungvint da at avtalenen skal gå gjennom en 3person som har nada med avtalen å gjøre? ro ned kontrollfreaken i deg og kos deg med dattra di i stede mvh alenefar
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2009 #10 Skrevet 15. mars 2009 Forholdet mellom din datters mor og din far + stemor er strengt tatt ikke noe du har noe med ! Dersom moren synes kontakten er positiv, så burde du være glad på din datters vegne. Føler du deg forbigått så er det kanskje fordi du selv ikke har ofte nok kontakt med datteren din. Du burde være sjeleglad for at din datter har et forhold til sin farfar og hans kone. Ikke alle barn er så heldige å ha kontakt med besteforeldre.
Gjest reinhart Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Bruk de helgene du har sammen med barnet og kos deg med det, så slipper du unna de andre. Da kan ny nyte samværet uten innblanding fra far + stemor. Finn den ordningen som passer deg best, og nei, det er ikke umodent av deg å være egoist i en slik situasjon du har havnet oppi.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Hei TS. Jeg kan godt forstå deg, men så lenge jenta di har det bra hos sin bestefar og stebestemor tror jeg du skal spise noen kameler og godta situasjonen. Jeg har selv ikke noe godt forhold til min mors kjæreste, mitt utgangspunkt var at han aldri skulle ha noe med henne å gjøre (dette kom av noen lite hyggelige uttalelser mens jeg gikk gravid). Nå kommer han og min datter så godt overens at jeg ikke legger meg borti deres forhold, selv om jeg fortsatt ikke liker fyren. Han forguder henne, og jeg tror det er gjensidig. Min tanke er at min datter aldri kan få for mye kjærlighet og for mange som er glad i seg, og at mitt forhold til et menneske ikke skal dirigere hennes (så sant det ikke har vært snakk om mishandling el. liknende selvfølgelig). Forutsetningen må selvfølgelig være at de ikke kommer i veien for ditt forhold til din datter, enten ved at de/hun snakker nedsettende om deg, eller at de "spiser" av tid du og din datter kunne hatt sammen.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Bruk de helgene du har sammen med barnet og kos deg med det, så slipper du unna de andre. Da kan ny nyte samværet uten innblanding fra far + stemor. Finn den ordningen som passer deg best, og nei, det er ikke umodent av deg å være egoist i en slik situasjon du har havnet oppi. Klart det er umodent å være egoist i denne situasjonen! Det som betyr noe her er jo datteren, om hun har det bra eller ikke. Hvis far er mer opptatt av egne behov enn av datterens behov så er fokuset feil. TS har ikke skrevet noe om at datteren ikke har det bra sammen med besteforeldrene sine, han sier bare at han vil bestemme når de skal treffes. Og akkurat det kan jeg ikke skjønne. Det strider mot alt jeg er vant til i både eget liv og blant venner og familie. Det er ingen selvfølge at mor skal spørre far hver gang hun skal la andre passe barnet, selv om det er fars familie. Når mor har barnet er det hun som bestemmer hvem som får lov til å være sammen med barnet. Far bestemmer når han har barnet. Hvis begge to skulle være nødt til å spørre den andre først så hadde det blitt unødvendig tungvint for alle parter, og i tillegg kunne dette blitt brukt som et maktmiddel mot den andre forelderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå