Gå til innhold

Hvordan se søknaden min??

MarianneE

Anbefalte innlegg

Skal søke jobb hos elkjøp, som butikkansatt, og lurer på en ting:

Hvordan kan min søknad legges merke til i jungelen av alle andre?

Er det noen som har et tips?

En annen ting..........

Etter alt som var med Glitter, hva forteller jeg om de spør om hvorfor jeg sluttet hos min tidligere arb. giver?

Takker på forhånd......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lmari

Vanskelig spørsmål. Tror det er lurt å holde seg innenfor en side - det pleier å være et godt tips. Ellers vet at jeg veldig mange arbeidsgivere synes det er kjedelig med standard åpninger, og at man heller bør velge en annen åpning på brevet. Type: I steden for å skrive "søker med dette på stillingen som... " så kan du kanskje skrive "hva har en kreativ og blid 24-åring å tilføre xxx?"

Dårlig eksempel, men det gjelder å fange oppmerksomheten fra første stund!

Ellers må du holde tunga rett i munnen når det gjelder omtale av din forrige arbeidsgiver (jeg har forresten boikottet dem etter at jeg hørte om det der... :evil: )

Fokuser på hva den nye jobben har å tilby deg, si at du ville ha nye utfordringer, at det ikke passet deg så godt eller noe sånt. Alt er bedre enn å si "dem var så dumme, atte". Da gir du dessverre et dårlig inntrykk av deg selv, selv om det er sant!

Vet ikke om det hjalp noe særlig, jeg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Imari!

Det hjalp veldig, faktisk!

Det der med og skrive "hva har en blid og kreativ 24-åring og......"

Det var lurt. Vil gjøre det......

Ang Glitter.......tenkte at om jeg blir spurt (kommer ikke til og nevne dem på eget initiativ) så foreslo Mannen at jeg kunne si at de hadde (og har) en personalpolitikk der som jeg var dypt uenig i, men ikke ønsker og gå nærmere inn på det, for jeg vil ikke sitte og sverte min tidligere arb. giver.

Grei den?

God du har boikotta Glitter, det har jeg og!

Etter jeg slutta der, har har tre av fire ansatte blitt bytta ut! Det sier litt om Glitter, mener jeg da.

Så den tidligere sjefen min her forleden, og jeg ble rett og slett kvalm. Så henne på avstand, heldigvis. Hadde jeg gått forbi henne på gata, hadde jeg nok spent bein e.l. på henne........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

Synes det var en god taktikk. Jeg var på et jobbintervju i vår, hvor jeg ble spurt om hvorfor jeg ikke ville fortsette i den jobben jeg var i. Selv om den egentlig grunnen er at jeg ikke trivdes veldig godt, svarte jeg at det ikke var noe som var galt med den jobben, men heller at den nye jobben fristet meg mye med utfordringer osv osv. Jeg fikk jobben (jippi!!), og de sa etterpå at de synes det var et godt svar. Fikk liksom vist at jeg var målbevisst og ambisiøs, uten å sverte noen.

Så jeg tror din taktikk er god. Man skal jo ikke ljuge, heller!!

Og den åpningen fikk jeg en ide om etter å ha sett søknadene til de 4 som fikk sommerjobb her som jeg jobber nå. ALLE hadde startet søknadene med noe litt annerledes enn de standardfrasene!!

Lykke til med søknadene - gleder meg til å høre hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vil bare legge til her at det er faktisk ikke alle stedene at selve søknaden blir lest av de som skal kalle inn til intervju.

Hos oss (her på jobb) har vi akkurat hatt utlyst en stilling, og her har det blitt laget en søkeriste av noen, mens noen andre kun har sett på denne søkerliste når de har plukket ut folk til intervju.

Allikevel mener også jeg at det er lurt å ha en søknad som skiller seg ut. Og ikke minst, legg ved en god CV. Det værste jeg vet er uoversiktelige CV'er! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Det Tjorven sier her stemmer veldig godt, spesielt innen "det offentlige"...

Men du må jo prøve! Skriv en frisk søknad - og husk at når du søker jobb er du en vare som skal selges! Få frem hvorfor du er best!!!!

Og så bare en liten ting til slutt: LYKKE TIL!

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden dette er på en butikk så kan du levere søknaden personlig. Stikk innom med den og spør etter daglig leder. Si at du ønsket å se arbeidsplassen du søker på.

Om du gjør det anbefaler jeg et lite bilde av deg selv i søknaden, sånn at vedkommende raskt husker deg igjen som den "hyggelige intresserte damen". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...