Gå til innhold

hvilket land er gunstig å flytte til skattemessig

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_stina_*
Skrevet

JEg lurer på hvilkene land man ikke betaler skatt i, gran canaria vet jeg. Men den charter plassen er ikke så aktuell. Noen som kan anbefale??

mannen min har reisejobb så vi kan praktisk talt bo hvor vi vil. Så har vi lyst å flytte til utlandet, men til et land som har lav skatt. For da trenger jeg praktisk talt ikke å jobbe, pga han tjener så bra :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
JEg lurer på hvilkene land man ikke betaler skatt i, gran canaria vet jeg. Men den charter plassen er ikke så aktuell. Noen som kan anbefale??

mannen min har reisejobb så vi kan praktisk talt bo hvor vi vil. Så har vi lyst å flytte til utlandet, men til et land som har lav skatt. For da trenger jeg praktisk talt ikke å jobbe, pga han tjener så bra :-)

ikke skatt på gran canaria?

Skrevet
ikke skatt på gran canaria?

Hvorfor vil du ikke jobbe og betale skatt til fellesskapet? Skal du bare flytte for å slippe å jobbe og betale skatt, men samtidig benytte deg av folketrygdens goder?

Gjest Gjest_stina_*
Skrevet

jeg vil flytte til utlandet, og har jeg muligheten til å slippe å jobbe så gjør jeg mer enn gjerne det. og dere la janteloven være utenfor.

eneste jeg spø om er om noen vet hvilket land som man betaler ingen eller lite skatt??

ja jeg hørte om noen som hadde flyttet dit og ikke betalte skatt, men dette stemmer da ikke??

Gjest Gjest
Skrevet

Monaco og Kypros.

Alle vet vel hvorfor Petter Solberg "bor" i Monaco pg John Fredriksen på Kypros.

Gjest Gjest_stina_*
Skrevet

andre land??

men hvordan er reglene - med hvor mange døgn man kan feks være i norge når man er "bosatt" feks i monaco?

Skrevet

Tommelfingerregelen er vel at man må være bosatt i skattelandet 50% av tiden. Korea er etter det jeg har hørt veldig fleksibel på skatteprosent.

Gjest Gjest_stina_*
Skrevet
Tommelfingerregelen er vel at man må være bosatt i skattelandet 50% av tiden. Korea er etter det jeg har hørt veldig fleksibel på skatteprosent.

ja min mann har også jobbet i korea - men kunne aldri tenkt meg å bo der nede!

Men hvor kan jeg feks finne ut info om å feks flytte til monaco - regler ifh til norge angående skatt osv. Hvem må jeg henvende meg til??

Skrevet

I Sveits finnes det noen artige skatteregler, men jeg tror ikke disse er nyttige før man tjener veldig mye. Mener Ingvar Kamprad har bosatt seg i en del av Sveits hvor man kan velge å betale skatt ut fra hvor mye ens bolig ville vært verd på leiemarkedet, ikke på hvor mye man faktisk tjener. Diverse arabiske land har svært lav eller fraværende inntektsskatt, men ofte begrensninger på innvandring. Bulgaria, Ukraina og Tsjekkia har flat skatt på under 20 %, Tsjekkia var bra da jeg var der og har nok bare blitt bedre med årene.

Hvis du klarer å innvandre til de britiske jomfruøyene kan du se frem til tilnærmet null skatt, men jeg vet ikke om jeg hadde orket å bo der om jeg hadde fått lov. Tropisk paradis er sikkert fint det, men jeg liker Norges kjølige, stabile klima og et "normalt" samfunn.

Gjest Gjest_stina_*
Skrevet

mannen min tjener over en mill i året, og det blir jo greit hvis vi slipper å betale 50% skatt!

Så jeg kunne tenke meg å bo i et litt varmere land også. så monaco kunne jo vært en bra mulighet..

noen som har bodd i monaco??

Gjest Illiya
Skrevet

Men hvis han jobber i et norsk firma må han vel likevel betale skatt til Norge?

Og hvis ikke må dere tenke på at rettighetene i forketrygden frafaller hvis dere er lenge i utlandet og har meldt flytting dit

Gjest Gjest
Skrevet

han jobber i et norsk firma ja, nov. Jo vi må jo betale folketrygden 7,8% uansett - men det er jo ingenting.

så 7,8% er jo ingenting opp i mot 50% :-)

så folkens kom med forslag på land med lav skatt :-D

Gjest Gjest
Skrevet

Flytte til utlandet for å slippe skatt i Norge pga 1 mill i inntekt på to personer.

Jeg må nesten le. Det er ikke akkurat all verden....

Gjest Gjest
Skrevet
Flytte til utlandet for å slippe skatt i Norge pga 1 mill i inntekt på to personer.

Må si meg helt enig der..

Du sier "mannen min", er dere gift? I så fall har dere særeie eller felleseie?

Hvordan er du sikret hvis dere skulle gå fra hverandre? Eller han skulle falle fra?

Hvis du ikke jobber, inntjener du heller ikke pensjonspoeng. Tror ikke det er mye gøy å ende opp som minstepensjonist.

Hvor gammel er du forresten?

Gjest Gjest
Skrevet

I Monaco forsvinner vinninga fort opp i bokostnadspinninga.

Gjest Gjest_stina_*
Skrevet

akkurat nå er han i brasil. og hvis han er der i 183 døgn, så får han igjen 400hundre tusen som han har skattet. så jeg syns ikke det er så dårlig - det er jo faktisk en ca gjennomsnittelig årslønn til mange.

men akkurat i fjor tjene han over en mill.

ja vi er gift og de andre pobleme som kan oppstå - er ikke problemstillingen her.

JEG spør kun etter hvilket land som er gunstig å flytte til?

altså at jeg kan slippe å jobbe fulltid her hjemme.

for selv om han "bor" feks i det landet som er lav skatt, så har han 90dager til rådighet til å oppholde seg i norge. og da kan vi kombinere det med at vi er litt i norge og det andre landet.

men jeg skal fortsatt jobbe i norge og bo mesteparten av tiden i norge, siden han faktisk jobber borte en måned av gangen, men så har han også fri en måned avgangen.

Gjest Illiya
Skrevet

Har de mulighet og lyst, så kan det være spennende å bo en stund i et annet land. Jeg ville gjort det samme om jeg kunne.

Jeg forstår det sånn at de har lyst til dette, og hvis de kan spare skatt, så er det enda bedre, da har de mer å rutte med i utlandet. Tror ikke skatten er hele årsaken

Gjest Illiya
Skrevet
akkurat nå er han i brasil. og hvis han er der i 183 døgn, så får han igjen 400hundre tusen som han har skattet. så jeg syns ikke det er så dårlig - det er jo faktisk en ca gjennomsnittelig årslønn til mange.

men akkurat i fjor tjene han over en mill.

ja vi er gift og de andre pobleme som kan oppstå - er ikke problemstillingen her.

JEG spør kun etter hvilket land som er gunstig å flytte til?

altså at jeg kan slippe å jobbe fulltid her hjemme.

for selv om han "bor" feks i det landet som er lav skatt, så har han 90dager til rådighet til å oppholde seg i norge. og da kan vi kombinere det med at vi er litt i norge og det andre landet.

men jeg skal fortsatt jobbe i norge og bo mesteparten av tiden i norge, siden han faktisk jobber borte en måned av gangen, men så har han også fri en måned avgangen.

Dere er heldige som har mulighet til det :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du gjorde meg litt nysgjerrig ts så jeg fant fram til denne tabellen, den viser total skatt og ikke skatt på lønn, men den er en indikator. Irland ser ut som et godt valg. Uansett bør du se på kjøpekraft og ikke bare skattenivå, særlig i forhold til norske kroner som jo lønnen opprinnelig er i.

Gjest Gjest_stina_*
Skrevet

helt riktig, det er da ikke bare pga skatten. MEn det er for å oppleve noe nytt, mens man enda har muigheten til det - så da sier jeg hvorfor ikke. Så da vil vi jo også prøve å flytte til et land som vi kan få mest mulig for pengene - hvem vil vell ikke det?! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...