Fun Light Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 Jeg har aldri laget dette men syns det høre sså utrolig godt ut.. Er det noen som har en oppskrift å anbefale? Har søkt på google men finner bare engelske og amerikanske oppskrifter :(i
stjernekyss Skrevet 15. mars 2009 #2 Skrevet 15. mars 2009 Jeg har aldri laget dette men syns det høre sså utrolig godt ut.. Er det noen som har en oppskrift å anbefale? Har søkt på google men finner bare engelske og amerikanske oppskrifter :(i Gjør det noe da? :klø: 1
Arkana Skrevet 15. mars 2009 #3 Skrevet 15. mars 2009 Jeg liker Andreas Viestad sin oppskrift. 500 g macaroni 5-6 dl kremfløte 250-350 g revet ost (blanding av flere, f.eks cheddar, gouda og parmesan) 1 liten finhakket løk 1 finhakket hvitløksfedd 1 ts tørket timian 1 laurbærblad 1 ts Dijonsennep en dæsj worcestershiresaus en dæsj tabasco 1 ss ketchup 50 g revet parmesan 50 g revet strøkavring/tørre brødsmuler Kok makaronien i velsaltet vann til den er al dente. Ha makaronien i et dørslag og skyll godt i kaldt vann. La makaronien renne godt av seg, før du overfører den til en stor ildfast form. Jo større, jo mer god overflate. Kok opp fløten, rør inn osteblandingen (minus 50 gram parmesan), løk, hvitløk, timian, laurbærblad, sennep og smak til med litt worcestershire-saus, tabasco, salt og pepper. Den bør være nokså sterk. Hell ostesausen over makaronien og rør forsiktig rundt slik at sausen kommer til overalt. Strø over parmesan, deretter brødsmuler, og stek i ovnen ved 200 grader til sausen bobler lykkelig og toppen er gyllenbrun og sprø, det tar som regel 30-40 minutter.
Fun Light Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 15. mars 2009 Jeg liker Andreas Viestad sin oppskrift. 500 g macaroni 5-6 dl kremfløte 250-350 g revet ost (blanding av flere, f.eks cheddar, gouda og parmesan) 1 liten finhakket løk 1 finhakket hvitløksfedd 1 ts tørket timian 1 laurbærblad 1 ts Dijonsennep en dæsj worcestershiresaus en dæsj tabasco 1 ss ketchup 50 g revet parmesan 50 g revet strøkavring/tørre brødsmuler Kok makaronien i velsaltet vann til den er al dente. Ha makaronien i et dørslag og skyll godt i kaldt vann. La makaronien renne godt av seg, før du overfører den til en stor ildfast form. Jo større, jo mer god overflate. Kok opp fløten, rør inn osteblandingen (minus 50 gram parmesan), løk, hvitløk, timian, laurbærblad, sennep og smak til med litt worcestershire-saus, tabasco, salt og pepper. Den bør være nokså sterk. Hell ostesausen over makaronien og rør forsiktig rundt slik at sausen kommer til overalt. Strø over parmesan, deretter brødsmuler, og stek i ovnen ved 200 grader til sausen bobler lykkelig og toppen er gyllenbrun og sprø, det tar som regel 30-40 minutter. Tusen takk! Den skal jeg prøve!
Meaty Skrevet 15. mars 2009 #6 Skrevet 15. mars 2009 Mmm....macaroni & cheese! Det er jo noe av det beste som finnes, dessverre er det ikke vanlig her i landet. Jeg har flere ganger vært på en liten restaurant i de amerikanske sørstatene (Weaver D's, i Athens, Georgia - slagordet til eieren er "Automatic for the people" og et kjent album er oppkalt etter dette, men det er en annen historie ), der de serverer hjemmelaget mat, der har de skikkelig mac & cheese som de serverer sammen med sweet potatoes og fritert kylling. Ikke rart at mange har noen ekstra kilo der borte, nei... Men den oppskriften som Arkana postet høres interessant ut!
Impala Skrevet 16. mars 2009 #8 Skrevet 16. mars 2009 Jeg har lagd denne mange ganger, og den er kjempegod
stjernekyss Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Hva med de "shake and bake"- pakkene? Er de gode?
Impala Skrevet 16. mars 2009 #11 Skrevet 16. mars 2009 Hva serverer dere sammen med dette? Salat og evt. brød.
Arkana Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Hva serverer dere sammen med dette? ¨ Jeg serverer bare stekt bacon. Synes det er godt med salt, sprøtt bacon til dette.
Fun Light Skrevet 22. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 22. mars 2009 Skal prøve denne i dag Hvordan ble resultatet? Smakte det godt, og var det lett å lage?
teebie Skrevet 25. mars 2009 #16 Skrevet 25. mars 2009 Det var lett å lage, ja. Fikk ikke tak i alt i oppskriften (nærbutikken er så dårlig og hadde ikke bil.), men resultatet ble bra, men litt for mild etter min smak. Har laget en annen oppskrift mange ganger før, den tar litt lenger tid fordi man først lager hvit saus som man tilsetter ost. Da har jeg brukt mest cheddar, det synes jeg gir best resultat, og det er jo det mac n`cheese skal innholde. Det er forresten er veldig stor oppskrift, med salat vil jeg tippe at det holder til 8 stk.
Arpeggio E7 Skrevet 7. september 2012 #17 Skrevet 7. september 2012 mac n cheese på rett Ingredienser: 500g makaroni 600g ost 1 flaske ketchup 1 flaske hvitløksdressing 2ss smør 2ss mel 3dl melk 2ss grillkrydder kok opp makaroni kok hvit saus av smør, mel og melk hell makaroni, hvit saus, ketchup, hvitløksdressing, grillkrydder, og 300g ost i en ildfastform og bland godt sammen, strø så resten av osten på toppen så steker du dette i ovnen i 10 minutter på 200 grader. passer perfekt til 2 store bamser, eller til 10-12 vanlige personer.
Pria Skrevet 8. september 2012 #18 Skrevet 8. september 2012 mac n cheese på rett Ingredienser: 500g makaroni 600g ost 1 flaske ketchup 1 flaske hvitløksdressing 2ss smør 2ss mel 3dl melk 2ss grillkrydder kok opp makaroni kok hvit saus av smør, mel og melk hell makaroni, hvit saus, ketchup, hvitløksdressing, grillkrydder, og 300g ost i en ildfastform og bland godt sammen, strø så resten av osten på toppen så steker du dette i ovnen i 10 minutter på 200 grader. passer perfekt til 2 store bamser, eller til 10-12 vanlige personer. Fy faen dette må være kødd! 1
Susa Skrevet 6. oktober 2012 #19 Skrevet 6. oktober 2012 Tror jeg må lage Arkana sin mac`n cheese jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå