Gå til innhold

Macaroni & cheese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri laget dette men syns det høre sså utrolig godt ut..

Er det noen som har en oppskrift å anbefale?

Har søkt på google men finner bare engelske og amerikanske oppskrifter :(i

Skrevet
Jeg har aldri laget dette men syns det høre sså utrolig godt ut..

Er det noen som har en oppskrift å anbefale?

Har søkt på google men finner bare engelske og amerikanske oppskrifter :(i

Gjør det noe da? :klø:

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker Andreas Viestad sin oppskrift. :)

500 g macaroni

5-6 dl kremfløte

250-350 g revet ost (blanding av flere, f.eks cheddar, gouda og parmesan)

1 liten finhakket løk

1 finhakket hvitløksfedd

1 ts tørket timian

1 laurbærblad

1 ts Dijonsennep

en dæsj worcestershiresaus

en dæsj tabasco

1 ss ketchup

50 g revet parmesan

50 g revet strøkavring/tørre brødsmuler

Kok makaronien i velsaltet vann til den er al dente. Ha makaronien i et dørslag og skyll godt i kaldt vann. La makaronien renne godt av seg, før du overfører den til en stor ildfast form. Jo større, jo mer god overflate.

Kok opp fløten, rør inn osteblandingen (minus 50 gram parmesan), løk, hvitløk, timian, laurbærblad, sennep og smak til med litt worcestershire-saus, tabasco, salt og pepper. Den bør være nokså sterk.

Hell ostesausen over makaronien og rør forsiktig rundt slik at sausen kommer til overalt. Strø over parmesan, deretter brødsmuler, og stek i ovnen ved 200 grader til sausen bobler lykkelig og toppen er gyllenbrun og sprø, det tar som regel 30-40 minutter.

Skrevet
Jeg liker Andreas Viestad sin oppskrift. :)

500 g macaroni

5-6 dl kremfløte

250-350 g revet ost (blanding av flere, f.eks cheddar, gouda og parmesan)

1 liten finhakket løk

1 finhakket hvitløksfedd

1 ts tørket timian

1 laurbærblad

1 ts Dijonsennep

en dæsj worcestershiresaus

en dæsj tabasco

1 ss ketchup

50 g revet parmesan

50 g revet strøkavring/tørre brødsmuler

Kok makaronien i velsaltet vann til den er al dente. Ha makaronien i et dørslag og skyll godt i kaldt vann. La makaronien renne godt av seg, før du overfører den til en stor ildfast form. Jo større, jo mer god overflate.

Kok opp fløten, rør inn osteblandingen (minus 50 gram parmesan), løk, hvitløk, timian, laurbærblad, sennep og smak til med litt worcestershire-saus, tabasco, salt og pepper. Den bør være nokså sterk.

Hell ostesausen over makaronien og rør forsiktig rundt slik at sausen kommer til overalt. Strø over parmesan, deretter brødsmuler, og stek i ovnen ved 200 grader til sausen bobler lykkelig og toppen er gyllenbrun og sprø, det tar som regel 30-40 minutter.

Tusen takk! Den skal jeg prøve! :)

Skrevet

Mmmmmmmmmm, dette vil jeg prøve!

Skrevet

:sikle: Mmm....macaroni & cheese! Det er jo noe av det beste som finnes, dessverre er det ikke vanlig her i landet. Jeg har flere ganger vært på en liten restaurant i de amerikanske sørstatene (Weaver D's, i Athens, Georgia - slagordet til eieren er "Automatic for the people" og et kjent album er oppkalt etter dette, men det er en annen historie ;) ), der de serverer hjemmelaget mat, der har de skikkelig mac & cheese som de serverer sammen med sweet potatoes og fritert kylling. :spise: Ikke rart at mange har noen ekstra kilo der borte, nei...

Men den oppskriften som Arkana postet høres interessant ut!

Skrevet

Denne vil jeg ha i lista mi :spise:

Skrevet

Jeg har lagd denne mange ganger, og den er kjempegod :sikle:

Skrevet

Hva serverer dere sammen med dette?

Skrevet

Hva med de "shake and bake"- pakkene? Er de gode?

Skrevet

Salat og evt. brød.

Skrevet

¨

Jeg serverer bare stekt bacon. Synes det er godt med salt, sprøtt bacon til dette. :)

Skrevet
Skal prøve denne i dag :sikle:

Hvordan ble resultatet? Smakte det godt, og var det lett å lage?

Skrevet

Det var lett å lage, ja. Fikk ikke tak i alt i oppskriften (nærbutikken er så dårlig og hadde ikke bil.), men resultatet ble bra, men litt for mild etter min smak. Har laget en annen oppskrift mange ganger før, den tar litt lenger tid fordi man først lager hvit saus som man tilsetter ost. Da har jeg brukt mest cheddar, det synes jeg gir best resultat, og det er jo det mac n`cheese skal innholde.

Det er forresten er veldig stor oppskrift, med salat vil jeg tippe at det holder til 8 stk.

• 3 år senere...
Skrevet

mac n cheese på rett

Ingredienser:

500g makaroni

600g ost

1 flaske ketchup

1 flaske hvitløksdressing

2ss smør

2ss mel

3dl melk

2ss grillkrydder

kok opp makaroni

kok hvit saus av smør, mel og melk

hell makaroni, hvit saus, ketchup, hvitløksdressing, grillkrydder, og 300g ost i en ildfastform og bland godt sammen, strø så resten av osten på toppen så steker du dette i ovnen i 10 minutter på 200 grader.

passer perfekt til 2 store bamser, eller til 10-12 vanlige personer.

Skrevet

mac n cheese på rett

Ingredienser:

500g makaroni

600g ost

1 flaske ketchup

1 flaske hvitløksdressing

2ss smør

2ss mel

3dl melk

2ss grillkrydder

kok opp makaroni

kok hvit saus av smør, mel og melk

hell makaroni, hvit saus, ketchup, hvitløksdressing, grillkrydder, og 300g ost i en ildfastform og bland godt sammen, strø så resten av osten på toppen så steker du dette i ovnen i 10 minutter på 200 grader.

passer perfekt til 2 store bamser, eller til 10-12 vanlige personer.

Fy faen dette må være kødd!

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Tror jeg må lage Arkana sin mac`n cheese jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...