Gå til innhold

Katt som tisser inne - må den dø?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har to katter som snart er ett år. Den ene har begynt å tisse og av og til bæsje inne. Har holdt på i ukesvis nå.

Kjenner jeg er i ferd med å gi opp. Hun er kastrert, går på do men velger altså enkelte ganger å tisse i kroker hist og her.

Det er ikke doen eller plasseringen som har problemet eller noe annet praktisk.

Jeg gjetter på at katten gjør det pga nervøsitet eller noe.

Slutter hun ikke med det må jeg avlive henne for slik orker vi ikke ha det med tre små barn i huset. noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Noen katter begynner å tisse inn hvis de får UVI.

På den annen side så skriver du jo at du tror det er nervøsitet, og har du tre små barn. Sjansene for at de stresser stakkaren er sterkt tilstedet. Du snur ryggen til i fem sekunder og de små englene røsker i halen, lager skarpe lyder eller gjør andre ting som gjør en pus nervøs og redd av seg. Joda, du har sikkert lært de å være "snill mot dyra", men småunger skjønner ikke alltid like godt hva å være snill er.

Før du dreper den fordi den ikke passer deg så syns jeg du bør prøve å finne et nytt hjem til den, noen som kan ta skikkelig vare på den.

Skrevet

Utifra det du skriver så har du ikke engang forsøkt å legge noe til rette for katten, sjekket at den er syk osv. Dette er dårlig! Dette er dyrene dine! Du kan ikke bare vurdere å avlive pga av at den har et problem som ikke er blitt utredet engang!

1. Gå til dyrlege, si hva problemet er , urinveisinfeksjon er meget mulig.

2. Er doen som regel ren ? Hvis ikke, fiks det!

3. Endring av kattesand kan ha mye innvirkning. Prøv en eller to andre typer sand og se om det hjelper

3. Sikker på at barna dine ikke plager den litt ? Du har ikke øyne i nakken. Har du lært dem til å behandle dem skikkelig ? noen katter liker ikke barn!

4. Evt sett inn en ny innedo!

5.HJelper ikke noe av dette så får du ikke vurdere avlivning! Dette er en utrolig lett og dårlig løsning, det finnes flere folk som kan ta over katt.

Jeg har selv hatt 2 katter der det har vært mye tissing og bæsjing utenfor i over 1 år! Kunne aldri falt meg inn å seriøst avlive katten pga dette. De har problemer både fysisk og psykisk de også.

Den katten som hadde problemet la jeg ut annonser for med ønske om at den fikk være hos noen som har mye uteplass, aka gård eller lignende. Får du ikke napp på første omgang så prøver du igjen og igjen!

Eneste grunnen til at jeg skriver svar på innlegget ditt er fordi jeg ønsker å redde katten din.

Skrevet
Jeg gjetter på at katten gjør det pga nervøsitet eller noe.

Da bør du i det minste prøve å finne ut hvorfor hun kan være nervøs, som andre her skriver. Det blir altfor lettvint å tenke at det bare er å kvitte seg med katten fordi den ikke oppfører seg slik du ønsker...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg, det hadde ikke jeg orket heller..... Men, ring og hør med veterinær først iallfall, så du får sjekket om den har en uvi. Du kan også prøve en Feliway "dings" som du setter i støpslet. Den frigjør beroligende feromoner for katten, og kan hjelpe utrolig mye på f eks markering i huset sfa stress. Mine foreldres katt sluttet helt med markering inne etter de kjøpte en sånn. Absolutt verdt et forsøk!

Skrevet

Øhm...vil du avlive katten din fordi den tisser inne? Uten engang å gå til veterinær og kanskje finne ut HVORFOR den gjør dette? Ble lettere sjokkert når jeg leste dette...

Du kan vel i det miste gi den bort til noen som gidder å ta vare på dyrene sine?

Skrevet

Jeg velger å tro at du kanskje har prøvd NOE før spørsmålet om avlivning kom opp.

Jeg hadde en kastrert hannkatt som tissa mer og mer inne, men det var små dråper av ganga. Det viste seg å være urinveisinfeksjon pga maten! Så etter han blei frisk, kjøpte jeg spesialfor for kastrerte katter.

Hvis ikke leser jeg at samtlige mener at ungene spiller en stor rolle. Det hjelper nok ikke hvis ikke katten er vant med barn. Det er ikke alle katter som liker barn! Jeg er mer inn i hunder, men kanskje noe sånn som "klikk-godbit" også funker på katter? At ungene er rolige rundt katten og gir den noe godt hver gang den kommer bort. :)

Er mye en kan prøve før en velger avlivning!

Veldig enig i at dette med rein kattedo og riktig kattesand kan spille inn. Katter er reinslige dyr og finner anna plass hvis doen lukter vondt! Ville ikke du...? ;)

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

TS her.

Vil bare understreke at jeg har gjort nesten alt tenkelig for å finne svaret på hvorfor katten tisser inne.

Dyrlegen sier den er frisk og den vet godt hvordan doen brukes til både tiss og bæsj, så det er bare det at enkelte ganger (noen ggr i uka) velger den å tisse andre steder.

Doen renses daglig og kattesanden er av god kvalitet, siden den går på do er det ikke der problemet ligger tror jeg.

Barna plager ikke katten. 7-åringen er stor nok til å forstå at dyr skal behandles pent og er bare grei mot dem. Babyene er ikke store nok til å plage kattene.

Utearealet og de mulighetene kunne ikke vært bedre og den får gå ut når den vil.

Ser det er mange som mener jeg har gjort for lite her, men ærlig talt. Begynte å telle over nå og det er snakk om måneder med markering/tiss inne. Den har alltid vært litt sky og lite kjælen, men virker ellers som den trives godt her hos oss. Den lever et behagelig liv.

Skal forsøke med Feliway, men går ikke det er jeg redd jeg ikke orker mer tissing inne. Er glad i katten og i dyr generelt, men dette kan jeg ikke utsette barna for - hele huset stinker.

Og til dere som mener jeg bør sørge for at den får et nytt hjem. Jada. Sikkert mange som ville kastet seg på telefonen for å få en urenslig, nesten voksen og ikke spesielt kosete katt.....

Andre tips tas imot med takk...

Skrevet

Hva vasker du gulvet med når den har tisset? Og er det ca samme sted hver gang?

Ei vennine av meg hadde en katt som tisset på gulvet, hver gang vasket hun med salmiakk, og da tisser jo kattene mer pga lukten.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Noen katter liker ikke dele do da. Har du prøvd å ha to kasser?

Vi har også en pusefrøken som tisser inne. Men hadde nok ikke klart å avlive henne...

Skrevet

OK, beklager det, det virket som om du ikke hadde gjort noe særlig utifra det du skrev, og da blir jeg litt sint, så katteglad som jeg er.

Du tror kanskje det er veldig vanskelig å gi den bort.

Jeg hadde 2 katter som nevnt tidligere, den ene tisset og tisset, i sofa og gulv og seng, hvis jeg hadde pledd og dyne liggende vanlig, jeg måtte rulle opp dynene som store høyballer for at hun ikke skulle tisse på dem

Jeg kunne aldri avlivet katten, og etter jeg fant folk som kunne ta henne over , har hun ikke hatt dette problemet en eneste gang! Noen katter trives best alene, og ikke med en annen katt. Snakket med nye eier, og katten har blitt veldig selskapelig og hun har ikke tisset eller bæsjet noe sted etter at hun kom dit.

Ja, man får ikke napp ved å skrive "Katten min trenger nytt hjem". Du må prøve på nytt og på nytt! Fortjener ikke katten din det ? Kan jo være den er redd barn og ikke liker å være sammen med en annen katt. Mine katter hadde vært sammen fra de var kattunger, men de siste årene blitt litt mer ertete mot hverandre. Når det kom barn så rømte de begge to under sengen og ble der lenge etter de hadde dratt..

Værsåsnill, jeg forstår at det er utrolig vanskelig og ikke minst irriterende å ha en tissekatt rundt, men prøv iallefall å skriv annonser her og der, som sagt, det kan være den kun vil være ene og alene.

Skrevet

Babyene kan jo plage katten bare ved at de er der. At de gråter og er der. Får mye oppmerksomhet. Jeg kjenner en familie som hadde en katt som begynte å tisse inne da de fikk en baby.. de hadde fra før av et barn på 3 år. Det kan bli for mye for katten... Jeg vet ikke.. men det kan jo hende noen som bor på gård vil ha den? Så kan den være fjøskatt. Eller i en stall. Ikke avliv den, kjære deg :)

Skrevet
Hva vasker du gulvet med når den har tisset? Og er det ca samme sted hver gang?

Ei vennine av meg hadde en katt som tisset på gulvet, hver gang vasket hun med salmiakk, og da tisser jo kattene mer pga lukten.

Salmiakk og klorin tiltrekker katter! Eddik derimot er noe katten ikke er glad i!

Vask kattetiss bort med dette!

Nei, katten må da ikke dø før du har prøvd ALT som får den til å bli renslig!

Mange faktorer spiller inn her, og mange av de er nevnt!

Gjest Gjest
Skrevet

TS igjen.

Har ikke forsøkt eddik - det skal jeg gjøre! Supert. Har vasket med sitronsåpe og sprayet med en spray jeg fikk anbefalt på dyrebutikk.

Fikk også høre om noen som brukte aluminiumsfolie. Interessant. Kan også forsøkes.

Det er enkelte steder det gjentar seg. Hun har tisset i sengene også, men der sørger vi bare for lukkede dører, for senger er jo et område katter ofte markerer.

Tissingen begynte før babyene kom, så jeg tror ikke det er det. Ikke skriker babyene noe særlig heller.

Kattene er søsken og veldig glade i hverandre så jeg tror heller ikke det er problemet. De deler gjerne do. Har hatt to doer, men de foretrakk faktisk den samme.

Jeg har desperat lyst til å beholde katten, men synes ikke jeg kan la ungene vokse opp i et nedpissa hus. Amoniakklukt fra kattetiss er ikke akkurat sunt.

Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet

uff jeg skjønner deg godt!

Jeg hadde selv en katt som tisset inne. Den tisset på jakker og andre klær som lå på gulvet. Den tisset i bager med klær. Den tisset på gulvet, ja nesten overalt hvor den fant det for godt! Til og med oppi sko! Jeg holdt på å tørne "gæeren" på den forbaskade møkkakatta som jo var så nydelig at vi holdt ut med henne i 19 år! :hjerter:

Jeg har aldri forstått hvorfor hun gjorde det! Hun er født i huset.

Livet hennes hang i en tynn tråd mange ganger!

Jeg kan desverre ikke komme med noen gode råd men du har min fulle empati!

Hadde jeg fått en slik katt igjen hadde jeg nok fått et alvorlig problem med å beholde katten!

Skrevet

seriøst!

- avlive katten fordi den tisser inne ?!?

at du kan tenke tanken!

jeg HADDE aldri tenkt tanken!

samma pokker !

eneste du kan gjøre er når pus setter til og skal tisse inne er og bære henne på kattedoen!!

og si nei, men ikke no slemt..!

Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet

Ja faktisk! Man kan ikke ha en katt som tisser på klær, i møbler, senger osv!

Jeg vet hva jeg snakker om da jeg har hatt en slik katt i 19 år! Alt ble prøvd men uten å lykkes med noen tiltak.

19 år til med dette hadde ikke vært aktuelt for min del! jeg har 2 katter til som ikke har dette problemet!

ha-ha fint forslag du kom med! Det har jeg nok ikke forsøkt i løpet av 19 år!

Har du hatt en katt med et slikt problem? Neppe! Når du kommer hjem fra jobben og en eim av kattepiss møter deg i gangen..... :sad:

Du vasker og skurer men lukta er der.

Skrevet

Hva med å slutte å ha kattesand inne når den likevel er en utekatt? Når vi hadde katter, hadde vi kattesanden inne til de begynte å gå ut. Da var det å hive litt kattesand på ett sted de fikk lov å gå på do ute og de skjønte det fort!

Nå har jeg kanskje bare vært heldig med de kattene vi har hatt?

Gjest Gjest
Skrevet

Det tar jeg nok ikke sjansen på :-)

Hun liker best å gå på do inne. Får selvsagt være så mye ute hun vil, men liker seg egentlig best inne.

TS

Gjest Miley
Skrevet

Jeg hadde nok prøvd det som var å prøve og hadde ingenting nyttet så hadde det blitt avliving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...