kipa81 Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 Bor i by, og har lyst til å prøve og så tomater inne. Kjøpte i dag "cocktailtomat"- frø. Står at disse skal egne seg til vinduskarm. På sommeren har vi det veldig solrikt i vinduskarmen vår (bred karm), sol sikkert fra kl. 12- 22. Står at de skal såes mars-april, og at man da kan høste i jul, august, september. Hadde tenkt til å drøye med såing til ut i april, da vi er borte mye av juli. Vil gjerne være hjemme dersom det blir noe å høste Er dette vanskelig å få til? Hvor store potter krever de etterhvert, snakker vi ti-liters bøtter? 1/potte? Betyr det at man setter 1 stik stikling pr potte, altså en plante? Man må vel binde opp plantene etterhvert? Kan jeg få kjeøpt store potter med undervanning i plantebutikker/ plantasjen? Vi skal være borte i neste fire uker i sommer. Jeg skal få noen til å være innom leiligheten, men det blir sikkert ikke mer enn 1 gang per uke. Har så lyst til å få til tomater hjemme
Myrthel Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Bor i by, og har lyst til å prøve og så tomater inne. Kjøpte i dag "cocktailtomat"- frø. Står at disse skal egne seg til vinduskarm. På sommeren har vi det veldig solrikt i vinduskarmen vår (bred karm), sol sikkert fra kl. 12- 22. Står at de skal såes mars-april, og at man da kan høste i jul, august, september. Hadde tenkt til å drøye med såing til ut i april, da vi er borte mye av juli. Vil gjerne være hjemme dersom det blir noe å høste Er dette vanskelig å få til? Hvor store potter krever de etterhvert, snakker vi ti-liters bøtter? 1/potte? Betyr det at man setter 1 stik stikling pr potte, altså en plante? Man må vel binde opp plantene etterhvert? Kan jeg få kjeøpt store potter med undervanning i plantebutikker/ plantasjen? Vi skal være borte i neste fire uker i sommer. Jeg skal få noen til å være innom leiligheten, men det blir sikkert ikke mer enn 1 gang per uke. Har så lyst til å få til tomater hjemme Jeg sår alltid tomatplanter om våren (inne), men jeg planter de ut når det blir varmt i været - så jeg kan ikke svare helt på spørsmålet ditt.... Men jeg kan fortelle min erfaring av å ha tomatplanter... Ja, vi snakker 10 liters bøtter etterhvert. Eller som jeg gjør - jeg bruker digre murerbøtter, og planter flere planter sammen oppi der. De står i solveggen på terassen, eller i solveggen på hellene. Plantene blir veldig store. (har alltid mange forskjellige typer tomater - og de fleste blir store) Er det varmt og strålende sol, vanner jeg skikkelig en gang om dagen... Jeg anbefaler deg virkelig å teste ut om det funker med tomater inne;-) Jo, mer sol de får - jo bedre smak får de. Det er en type tomater, som ikke blir så store (altså både plantene og selve tomatene) - lurer på om de bare heter klasetomater.. Disse kan du henge opp i vinduet og de vil vokse nedover... Du bør prøve deg frem med hensyn til vanning... De tåler dårlig å tørke ut... Jo større bøtte evt potte de står i - jo sjeldnere trenger de vann. Og jo større bøtte/potte - jo større planter... (Dvs at de vokser dårlig hvis det blir veldig trangt - men du kan jo bare plante om etterhvert som du ser hvordan de vokser..) Lykketil.... Endret 14. mars 2009 av Myrthel
kipa81 Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2009 Takk for svar! Jeg har kjøpt inn frø til klasetomater (små, tettvoksende type) som vi skal prøve oss på! Vi er borte i fire uker, og har da fått lov til å sette planetene ut i drivhuset til svigermor som skal passe på de Så håper vi at vi kan høste tomater og kose oss når vi kommer fra sommerferie! Det blir spennende!
Kamikatze Skrevet 16. mars 2009 #4 Skrevet 16. mars 2009 (endret) Hei Tomater er meget tørste, så sett heller frøene til ulik tid. Inne kan du begynne nå, og en gang i løpet av påsken med andre halvparten. Du må anta at den suger en del gjødsel også, så skift jord etterhvert som du potter om, og spander gjerne ei flaske flytende gjødsel til ei tjuekroning på nille. For å få god avling må du knipe blader, for å få kraften inn i bærene. De bør minst være 60 cm høy, men gjerne over meteren, om vinduet tillater det. Vær rå med å knipe av topp og sideskudd, når plantene er blitt store. Da forbruker de også mindre vann. Du kan lage en enkel selvvanner ved å fylle ei 1,5 l brusflaske med vann, lage et lite hull i korken, og stikke den opp-ned i jorda. Da vil den tørste planten greie seg en dag eller tre. Tomater er ingen ideell plante å reise fra over tid, så du er heldig som har svigermor. Endret 16. mars 2009 av Kamikatze
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå