Gå til innhold

Spm om inkasso

Anbefalte innlegg

Gjest Litt i stuss
Skrevet

Hei!

Hva skjer når du allerede har betalt regningene du har fått inkasso på? I mitt tilfelle: jeg har fått inkassovarsel på to avdrag på husleia. Disse regningene har jeg betalt. Men regningen fra Lindorff eller hva det var, var jo på en del mer. Hva skal jeg gjøre med mellomlegget? La oss si at to husleier var på 8000 kroner, og regningen fra inkassobyrået var på 9000. Jeg kan jo ikke betale 9000 når jeg allerede har betalt 8000, samtidig som tillegget jo er der og må gjøres opp for... Kan jeg betale en tusenlapp til inkassoen, og så er jeg ferdig med saken? Eller hvordan gjør jeg dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Når betalte du da? Før du mottok inkassosakene, eller betalte du først etter at du fikk dem?

Gjest Litt i stuss
Skrevet

Jeg må dessverre si "etter".

Ikke rent praktisk, siden jeg har bodd et annet sted pga oppussing i flere måneder, og ikke har sett kravet på papir før nå (selv om jeg visste at det måtte komme), men jeg betalte før jeg leste brevet. Var da langt på overtid med regningene, og skjønte at det måtte komme reaksjoner på det, men betalte likevel så fort jeg fikk min første lønn. Har hatt utrolig dårlig råd det siste halve året, og på slutten gikk jeg helt tom for penger. Hadde jeg ikke fått jobb måtte jeg ha solgt leiligheten, for jeg kunne rett og slett ikke betale...

Men det er dessverre ingen tvil om at kravet har gått til inkasso, første runde (altså ingen anmerkninger, etter hva jeg kan huske fra pensum), men purre- og inkassogebyr ligger jo der og det kan jeg ikke bare overse, vil jeg tro?

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Et inkassovarsel er ikke det samme som at et krav har gått til inkasso.

For at saken skal være gått til inkasso skal du ha fått minst en purring (men denne kan inneholde et inkassovarsel).

Når inkassoselskapet overtar kan det være at de først sender ut en purring - denne får du da fra inkassoselskapet (Lindorff, Creditinform, Justitia, etc). Selv nå er ikke saken formelt til inkasso. Først hvis du ikke betaler denne purringen begynner inkassosalærene å rulle. Frem til dette er det bare renter som gjelder.

Hvis du betalte før du mottok brevet (altså ikke før du åpnet konvolutten og leste) så har du betalt i tide for å unngå salær. Dersom du derimot fortet deg å betale før du leste brevet så må du nok også ut med de 1000 i salær. Hvis du derimot betalte før du mottok brevet så er det kun eventuelle renter du skal betale.

Kontakt inkassoselskapet på mandag og finn ut av det.

Hvis du selv vet om og velger å vente med en betaling til den går til inkasso så er det en kalkulert risiko du tar. Neste gang kontakter du de du skylder penger og forklarer at du ikke kan betale før lønningsdag dato slik og sånn og ber om at saken ikke blir purret ytterligere inntil du har betalt. Dermed slipper du ekstra omkostninger både for deg og de du skylder penger.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Hvis du derimot betalte før du mottok brevet så er det kun eventuelle renter du skal betale.

... og påløpte purregebyr.

Skrevet

Jeg har vært borti en del inkassosaker i forbindelse med jobben min.

Dersom inkassokravet er reelt fordi du har betalt husleia for sent, så må du betale purregebyr og salæret i tillegg til det du allerede har betalt. Du kan helt sikkert bruke den fakturaen du har fått fra Lindorff, men du betaler kun det beløpet som blir igjen etter å ha trukket fra husleia. Det som ofte skjer er at inkassobyrået vil få beskjed fra oppdragsgiver om at husleia har kommet inn. Men salæret vil bli stående og bare vokse dersom det ikke blir betalt. Dette er penger som Lindorff skal ha for å oppdraget med å inkasse pengene du skylder. Jeg ville ha betalt så fort som mulig siden salær ofte øker fort og mye. Det blir lett unødvendige summer å betale kun fordi man er litt sen.

Dersom du er usikker på hva du skal gjøre så kan du også ringe til Lindorff. Det er sikkert noen der som kan hjelpe deg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom du betalte innen den opprinnelige betalingsfristen skal du ikke betale noe som helst nå.

Dersom du betalte etter den opprinnelige betalingsfristen skal du betale gebyrene til Lindorff, ikke det opprinnelige kravet. 1000,- i ditt eksempel.

Dersom du ikke har betalt noe som helst enda, skal du betale alt på regningen fra Lindorff. 9000,- i ditt eksempel.

Det er irrelevant om du betalte før eller etter at du leste brevet fra Lindorff. Den som skulle hatt husleien og Lindorff har gjort en jobb og den skal de ha betalt for uansett (med mindre du betalte til den opprinnelige betalingsfristen da, da har de gjort en feil). Noen er imidlertid snille og sier man kan slippe gebyrene fordi man har betalt, men jeg har ikke det inntrykket av Lindorff.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei!

Hva skjer når du allerede har betalt regningene du har fått inkasso på? I mitt tilfelle: jeg har fått inkassovarsel på to avdrag på husleia. Disse regningene har jeg betalt. Men regningen fra Lindorff eller hva det var, var jo på en del mer. Hva skal jeg gjøre med mellomlegget? La oss si at to husleier var på 8000 kroner, og regningen fra inkassobyrået var på 9000. Jeg kan jo ikke betale 9000 når jeg allerede har betalt 8000, samtidig som tillegget jo er der og må gjøres opp for... Kan jeg betale en tusenlapp til inkassoen, og så er jeg ferdig med saken? Eller hvordan gjør jeg dette?

Du ringer dem......

Skrevet

Som regel er det slik hos Lindorff at hvis betalringsoppfordringen er sendt må du betale inkassoomkostningene. For din del bør du ringe de for å få de til å sjekke med kreditor at pengene er kommet inn.

Gjest Glør
Skrevet

Ring dem, og si at du ikke fikk brevet før etter at det var betalt. Noen ganger trekker de gebyret, andre ganger går det ikke.

Skrevet
Jeg må dessverre si "etter".

Ikke rent praktisk, siden jeg har bodd et annet sted pga oppussing i flere måneder, og ikke har sett kravet på papir før nå (selv om jeg visste at det måtte komme), men jeg betalte før jeg leste brevet. Var da langt på overtid med regningene, og skjønte at det måtte komme reaksjoner på det, men betalte likevel så fort jeg fikk min første lønn. Har hatt utrolig dårlig råd det siste halve året, og på slutten gikk jeg helt tom for penger. Hadde jeg ikke fått jobb måtte jeg ha solgt leiligheten, for jeg kunne rett og slett ikke betale...

Men det er dessverre ingen tvil om at kravet har gått til inkasso, første runde (altså ingen anmerkninger, etter hva jeg kan huske fra pensum), men purre- og inkassogebyr ligger jo der og det kan jeg ikke bare overse, vil jeg tro?

Er det bare jeg som stusser på at TS tydeligvis driver med omfattende oppussing, og så ikke engang har penger til å betale husleia? Da er det virkelig tvilsomme prioriteringer å snakke om!

Gjest Litt i stuss
Skrevet
Er det bare jeg som stusser på at TS tydeligvis driver med omfattende oppussing, og så ikke engang har penger til å betale husleia? Da er det virkelig tvilsomme prioriteringer å snakke om!

Hørt om oppussing i borettslagets regi? ;)

Den oppussinga passet meg for øvrig helt utrolig dårlig, både praktisk og økonomisk, men det er ikke mye å gjøre med det. Økt husleie, mange uker på sofaen hos venner, og en aldri så liten regning i tjuetusenkronersklassen på toppen av det hele. Men vedtatt er vedtatt.

Uansett til dere alle, takk for svar. Jeg turte selvfølgelig ikke ringe, men endte med å betale alt det overskytende til inkassoselskapet. Da har jeg betalt regningene rett til borettslaget, og gebyrene til inkassoen, så da håper jeg det er i orden... krysser fingrene for det!

Skrevet

Om du ikke tør å ringe ville jeg i hvert fall sendt dem en e-post.

Skrevet

de fleste brev fra inkassoselskaper inneholder login info så du kan logge deg inn på deres sider på nettet og se sakens status. slik vil du kunne følge med og se selvom du ikke tør å ringe de.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk et brev i posten angående noe jeg hadde kjøpt på postordre fra fra dette inkasso firmaet. De kunne ikke se at jeg hadde betalt, når jeg sendte kvittering så sletta de det med en gang, men jeg må likvel si at det er unødvendig å holde på slik. Var jo postordre firmaet sin skyld, men likevel da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...