Gå til innhold

Må levere tilbake ene katten til FOD

Anbefalte innlegg

Gjest LanaLane
Skrevet

Vi har vært fosterhjem for katter i 1 år nå, og det har gått bra. Men etter at vi fikk en langhåret pus før jul så kan ingen av vennene våre være her mer. Selv de som normalt sett ikke har allergi kan være på besøk pga henne, og jeg måtte spørre om FOD kunne ta henne tilbake :(

Vi har en korthåret og, men ingen som reagerer på ham.

Blir så trist, for jeg ser for meg pusen sittende i et bur, hun som er vant til å løpe omkring her :(

Og jeg tenker at nå tar vi opp plassen for en hjemløs pus.

Vi kan uansett bare ha pusene til høsten eller så(sa fra om dette før vi fikk dem), så jeg føler meg ekstra slem.

Men det er litt kjedelig å aldri kunne ha folk på besøk, hverken familie eller venner, fordi hun røyter som en tulling uansett for, stell og stress :(

Måtte bare dele det med dere, og håper jeg ikke er den verste personen i verden(jeg ELSKER dyr)...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet

Alle som er fosterhjem gjør en fantastisk jobb :klemmer:

Jeg er sikker på at dette er en riktig vurdering av deg. Og jeg håper at du ikke lar dette gå for mye inn på deg.

(ting jeg kan tenke meg som hjelper - som du sikkert har tenkt på allerede som kattekjenner - er; børsting med karde daglig, hyppigere støvsuging, endret fôr, bruke petalcleanser, eller å holde katten adskilt fra oppholdsrommet der gjestene er. )

Skrevet

Hvis katten røyter sånn at du aldri kan ha familie eller venner på besøk, så må den jo være alvorlig syk, event. ha en alvorlig hudsykdom. Katter røyter ikke på den måten bare sånn "uten videre". Det bør jo prioriteres å finne ut av årsaken til denne EKSTREME røytingen.

Gjest LanaLane
Skrevet
Hvorfor kan de ikke være der? Pga hår?

Ikke bare hår, vi kan støvsuge og vaske hele leiligheten men de reagerer enda.

Har prøvd all mulig mat, stell og slikt, men tror det har noe med psyken til pusen stakkar. Hun fiser hver gang hun er nervøs(og det er hun ofte), hun stressmjauer mye og er veldig rar.

Hun ble ikke behandla bra siste stedet hun bodde stakkar, og er vant til stimulans fra mange katter og ikke mennesker(kanskje derfor hun er så rar?).

Om hun hadde vært menneske så hadde hun nok blitt diagnosert med en eller annen psykisk sykdom stakkar, for hun oppfører seg annerledes enn noen annen katt jeg har sett.

Hun gnir seg mot alt, noe som resulterer i hår i alle krinkler og kroker, hun sikler og styrer, vasker seg ikke og er alt i alt merkverdig.

FOD sa de skulle ta henne inn til vurdering, kan være hun har psykiske skader i tillegg til de fysiske hun har(brukket hale, dårlig sterilisering og annet).

Stakkar pusen :(

Skrevet

Du må iallefall si alt det du har skrevet over her når du leverer henne tilbake til FOD, og ikke bare det med røytingen. Jeg har vondt av katten som må flytte fra sted til sted. Det hjelper iallefall ikke på noe.

Gjest LanaLane
Skrevet
Du må iallefall si alt det du har skrevet over her når du leverer henne tilbake til FOD, og ikke bare det med røytingen. Jeg har vondt av katten som må flytte fra sted til sted. Det hjelper iallefall ikke på noe.

Nei, jeg er helt enig. Har sagt alt, og hun har jo blitt bedre siden hun kom hit. Men jeg tror kanskje hun føler seg tryggere med flere katter(det var 50 katter der hun kom fra), og et liv med mer rutiner kanskje?

Hun gjemmer seg alltid under sofaen, men er dødskosete noen ganger. Jeg støvsuger flere ganger i uken, men om morgenen ligger det "klatter" av hår overalt, spesielt i sofaen der hun har lekt med den andre katten.

Hun vet heller ikke når leken er over, den andre katten vår må gjemme seg for henne eller hvese skikkelig for at hun skal la ham være i fred.

Men hun er dødsnydelig!

Nå åpna samboeren min kjøkkendøra og sannelig så feis hun ikke nå også. Hun ligger under sofaen,men jeg kjenner det helt hit der jeg sitter.

Skrevet

Etter all sannsynlighet er det allergi mot foret hun får. Har dere prøvd å bytte?

Gjest LanaLane
Skrevet
Etter all sannsynlighet er det allergi mot foret hun får. Har dere prøvd å bytte?

Jepp, prøvd alle som finnes virker det som.

Gjest Miley
Skrevet

Synd dere ikke kan ha pusen, men dere har virkelig prøvd og da synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet.

Skrevet

Huff stakkars pusen :(

men du må huske på det LanaLane at du gjør faktisk en innsats for disse kattene da, det er jo ikke du som har påført katten de psykiske plagene. Skjønner at det føles vondt og urettferdig å måtte levere den tilbake, men du skal jo oxo kunne ha et liv. Hvis dere bare kunne tatt vare på den til høsten uansett er det ikke så mange mnd den taper, OG kanskje den egentlig har det supert på FOD gården, siden den som du sier får mer stimulans fra andre katter enn fra mennesker? :)

Skjønner som sagt at det er vanskelig, har selv en katt fra FOD og elsker virkelig dyr. men som sagt, du har allerede gjort det du kunne gjøre for stakkaren, du har i allefall prøvd!

Lykke til vidre med den korthårete hvertfall, og den langhårete får det stellet den trenger på FOD, det er jo derfor de er der!

Skrevet

Ser du skriver at katten røyter så masse, og så ville jeg bare nevne en ting min svigerinne kjøpte til sin katt pga mye hår. Det er altså en slags børste som tar hårene helt fra roten, så du drar vekk ALL overflødig hår. Man skal ikke børste den hver dag, rakk ikke se så nøye på pakka, men de på dyrebutikken sa at den var helt fantastisk. Skal se om jeg kan lete opp et sted hvor de har den, for den virket veldig grei. Og de på dyrebutikken er veldig seriøse, så de ville ikke ha sagt det hvis det ikke virkelig virka :)

Skrevet

Og forresten så er jeg helt enig i alle her, at det er fantastisk å høre om mennesker som deg som passer på kattene :klemmer:

Skrevet

Her er en side fra Norge hvor de selger den, med bilde!

Her er en film, det er SYKT!!!

Skrevet

Takk for godt tips med børsten. Har lagt inn bud på den på ebay nå. :)

Gjest LanaLane
Skrevet

Tusen takk for alle snille ord :) Vi har ordentlig børste og alt, og hadde det KUN vært hårproblem så hadde vi beholdt henne. Men siden hun sleiker, sikler og "spytter" overalt(det er jo spyttet allergenene sitter i), så er det vanskelig.

Jeg tror hun får det bedre med andre katter, men jeg ser for meg henne i buret der hun tenker "hvordan kan du gjøre dette mot meg?".

Jeg overdramatiserer nok i hjernen min, men føler meg som verdens verste person.

Skrevet
Jeg overdramatiserer nok i hjernen min, men føler meg som verdens verste person.

:troest:

Hun tenker nok ikke det :) hun kommer til å være altfor opptatt av å følge med på alle de andre kattene som løper rundt der :jepp:

Skrevet

Hvis det er alle løshårene som er problemet, så hadde jeg virkelig gitt furminator en sjangse. Den skal gjøre underverker på løs underull. Men hvorfor kan du ikke ha besøk? Er det fordi det er mye kattehår eller fordi alle er allergiske? Det er to forsjellige ting det. Det vet jeg, for jeg har til tider også masse kattehår. Hadde det ikke vært for at jeg skal ha kattene med på utstilling neste måned, så hadde jeg også tatt meg en runde med furminatoreren. Jeg har parkett eller fliser på alle gulv. Eier ingen gulvtepper og har gått til anskaffelse av skinnsalong. Alt dette gjør att det er enklere og støvsuge.

Når det gjelder fising, så er jeg rimelig sikker på at det er foret som er problemet. Ta deg en tur innom en dyreklinikk og snakk med dem. De har veldig godt utvalg i for for alle slags problemer. Dette foret er nok noe dyrere enn vanlig for, men du ville ihvertfall fått konstatert om det var foret som er problemet.

Den ene av mine katter kan ikke spise Hill sitt tørrfor. Da får han MASSE luft i magen.

Gjest LanaLane
Skrevet

Hei Silvert, takk for svar.

I mine andre innlegg har jeg skrevet at det ikke er håret som er problemet, det er allergenene i spyttet hennes fordi hun har adferdsproblemer som spytting,sikling og slikking på alt og alle.

Jeg har også nevnt at jeg har prøvd alle typer mat, har gredd henne ofte etc.

Hun fiser,slikker,røyter, vasker seg ikke, spytter og stressmjauer 70% av dagen. Veldig slitsomt, kan ikke studere her hjemme pga ulingen hennes.

Nå kan vi bare ha kattene frem til sommeren/høsten da vi flytter, og som student har jeg heller ikke råd til å anlegge parkettgulv, kjøpe skinnsofa etc for en midlertidig katt. Hadde jeg adoptert en hadde jeg ikke gitt den fra meg pga dette.

Men takk for forslag :)

Gjest Gjest
Skrevet

Har du prøvd FURminator? Hvis du søker den på youtube så ser du selv for sinnsykt genial den er.

Den er super for dyr som røyter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...