Gjest virvelvind Skrevet 14. mars 2009 #1 Skrevet 14. mars 2009 I dag kjøpte jeg melk spesiallaget for katter, siden jeg vet at mine liker melk men ikke tåler det. Det som var så rart er at etter å ha drukket litt av den begynte de å skrape i gulvet med poten som om de ville grave den ned, på samme måte som etter de har vært på do. Noen som vet hvorfor i all dager de gjorde det?
Gjest Glør Skrevet 14. mars 2009 #2 Skrevet 14. mars 2009 (endret) De gjør det for markere og si at dette er deres skål. Katter har duftkjertler bak/over tråputene på labbene. Endret 14. mars 2009 av Glør
Gjest Skrevet 14. mars 2009 #3 Skrevet 14. mars 2009 Hmm, har alltid fått beskjed at det rett og slett er fordi de skal "grave" ned maten sin jeg. Min gjør det på alt de får av mat. Hvis de f.eks har en godbit på teppet og de graver den ned så er det greit å de tusler videre..
Gjest virvelvind Skrevet 14. mars 2009 #4 Skrevet 14. mars 2009 Da tar jeg det som tegn på at de likte melken da^^
Gjest Glør Skrevet 14. mars 2009 #5 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Katter spiser bare ferskt bytte, så de har ingen instinkter som går på å grave ned maten. Og det betyr nok at de likte melken, mine katter gjør også dette, når de får noe de liker esktra godt. Endret 14. mars 2009 av Glør
la Flaca Skrevet 14. mars 2009 #6 Skrevet 14. mars 2009 De gjør det for markere og si at dette er deres skål. Katter har duftkjertler bak/over tråputene på labbene. Neida, de har bare i seg at de skal ta vare på noe som er ekstra godt, selv om de ikke har mer plass i magen Jo bedre godbiten er jo lenger holder de på.
Aurora M. Skrevet 14. mars 2009 #7 Skrevet 14. mars 2009 Dette har jeg fundert litt på, siden jeg selv har fått en sånn "graver" i hus. Jeg har merket meg at det i de aller fleste tilfellene gjelder katter som enten bor flere sammen, eller som har bodd lenge sammen med søskenflokken. Det KAN være markering som Glør sier, men det ser ikke helt slik ut heller, for hun stamper/trykker ikke med potene som de gjør når de aktiverer duftkjertlene, det er mer rett "graving" med klørne. Min er tydeligvis litt "enkel" i hodet når det kommer til visse ting, for hun er like ivrig selv om fatet er tomt, bare det har vært noe godt der! Men jeg har lest noe et sted, og det er at når katter jakter i naturen (f.eks mus), så prøver de å skjule musetråkket for andre katter som kommer etter, nettopp ved å grafse over det på denne måten. Musa går jo som kjent i faste tråkk, og hvis katten vet om et musetråkk, så har den fast tilgang til godbitene. Om det lykkes å lure andre katter er jo en ganske annen sak... Ellers er det jo godt mulig at katten, når den har rikelig tilgang til mat, kan finne på at de vil gjemme unna resten til senere. Men her gravses det altså like ivrig (og spes. om det har vært godbit der) ved siden av matskåla enten det er noe i den eller ikke. Søtt er det jo i mine øyne da, samme hva grunnen er!
hilde1 Skrevet 14. mars 2009 #8 Skrevet 14. mars 2009 I dag kjøpte jeg melk spesiallaget for katter, siden jeg vet at mine liker melk men ikke tåler det. Det som var så rart er at etter å ha drukket litt av den begynte de å skrape i gulvet med poten som om de ville grave den ned, på samme måte som etter de har vært på do. Noen som vet hvorfor i all dager de gjorde det? åå det hørtes søtt ut!:D heldig du er:)
Gjest virvelvind Skrevet 14. mars 2009 #9 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Ja det var kjempesøtt, jeg "spurte" den ene hvorfor hun gjorde det mens hun drev å gravde, men da bare så hun på meg med det største alvor og fortsatte gravingen Endret 14. mars 2009 av virvelvind
Silvert Skrevet 14. mars 2009 #10 Skrevet 14. mars 2009 (endret) Mine graver også, men de har to måter de gjør det på. Hvis de spiser mat som de liker godt, så "graver" de litt på hver side av skålen mens de spiser. Hvis de har fått mat de ikke liker, så stiller de seg foran matskålen(altså med rumpen mot matskålen), legger ned ørene og "graver" over maten. Akkurat som når de har vært i dokassen Ingen tvil om hva de mente om den maten nei Endret 14. mars 2009 av Silvert
Gjest Gjest_kitty_* Skrevet 15. mars 2009 #11 Skrevet 15. mars 2009 Her har vi ti katter i hus for tiden, og her graves det ofte foran vannskåla når de skal drikke! Vet ikke helt hvorfor, har to faste som gjør det, men hva det kommer av er jeg ikke sikker på!? Om det er sølt rundt matskålen, eller om det ligger en liten bit på gulvet, og en av pusene våre vi vet ikke liker akkurat den maten kommer, begynner hun å grave ned "dritten!" Sånn kan hun holde på lenge, grave, snu seg rundt og snuse, snu seg og grave igjen osv. Hun gir seg som regel ikke før en av oss kommer og kaster biten i søppla! En smule irriterene med den skrapende lyden midt på nattan om en av storspiserene våre har sølt litt! :gjeiper: Tror ikke dette har noe med markering, ser mest ut som hun rett og slett syns det lukter dritt, og dritt skal jo graves ned, ja :D
Avalon Skrevet 16. mars 2009 #12 Skrevet 16. mars 2009 Ene katten min driver også og graver sånn, men ikke når det gjelder mat. Hun kan tasse over gulvet så stopper hun snuser på gulvet, graver og tasser videre. Ikke fordi hun skal til å sette seg ned for å gå på do, hun har heller ikke gått på do på gulvet noen gang i den leiligheten. rare greier, kanskje det rett og slett var hennes gulv?
Aurora M. Skrevet 16. mars 2009 #13 Skrevet 16. mars 2009 Hihi! Når vi først er inne på graving. Pusina mi har en annen merkverdig vane: Når hun er på do inne i kassa, så graver hun selvsagt veeldig nøye over etterpå. Men så, når hun er ferdig, så MÅ hun grafse oppe på kanten i hvert hjørne på dokassa 5-6 ganger før hun går ut. HVER eneste gang! To av venninnene mine synes dette er så søtt og vittig, at når de er her, sitter de bare å håper på at pus skal på do så de får liste seg etter å se på! Jeg ANER ikke hva hun har for seg. Sjelden å se nå da, siden hun er for det meste ute og priser våren.
Avalon Skrevet 17. mars 2009 #14 Skrevet 17. mars 2009 Hihi! Når vi først er inne på graving. Pusina mi har en annen merkverdig vane: Når hun er på do inne i kassa, så graver hun selvsagt veeldig nøye over etterpå. Men så, når hun er ferdig, så MÅ hun grafse oppe på kanten i hvert hjørne på dokassa 5-6 ganger før hun går ut. HVER eneste gang! To av venninnene mine synes dette er så søtt og vittig, at når de er her, sitter de bare å håper på at pus skal på do så de får liste seg etter å se på! Jeg ANER ikke hva hun har for seg. Sjelden å se nå da, siden hun er for det meste ute og priser våren. Det høres veldig kjent ut! Mine gjorde også, de gravde til og med veggen, lister og gulvet over også, bare for å være sikker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå