Gå til innhold

Håndballdommer

Fremhevede innlegg

Gjest Håndballentusiast
Skrevet

Jeg har tenkt litt på om jeg skal melde meg på et dommerkurs i håndball. Spiller selv på J16 men er redd jeg ikke skal takle all kritikken en får. Vår trener kjefter som bare det på dommerene for den minste ting!

Hvordan takler dere all denne dritten? Å er det kjeft å få i hver kamp? Hva tjener dere på det? Er det lønn per kamp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har tenkt litt på om jeg skal melde meg på et dommerkurs i håndball. Spiller selv på J16 men er redd jeg ikke skal takle all kritikken en får. Vår trener kjefter som bare det på dommerene for den minste ting!

Hvordan takler dere all denne dritten? Å er det kjeft å få i hver kamp? Hva tjener dere på det? Er det lønn per kamp?

Hei:-)

Jeg er håndballdommer og har vært det i snart 20 år! Riktig nok med noen pauser innimellom da det ikke alltid er så lett å kombinere å selv spille, være trener og å dømme. Nå er det "kun" dommer jeg er og jeg synes det er kjekt.

Så over til dine spørsmål. Hvordan takler vi all dritten? For det første er det stort sett hyggelig å dømme kamper,- men ja klart jeg har vært borti slike trener som du har. Det viktigste verktøyet en må ha på en håndballbane som dommer er små ører og store øyne! For meg er det også viktig å ha kontakt/være på lag med spillerne. Det er viktig med god kommunikasjon og er det noen som protesterer på dine avgjørelse er det ok å fortelle hva og hvorfor du dømte som du gjorde. Får en det ikke til der og da tar jeg det i pausen eller ved en passende anledning. Er du flink å samtale både med spillere og sidelinjen går alt så mye bedre. En annen ting er å si sorry om du ser du har blåst en feil avgjørelse. Det gjør tom meg som har dømt uttallige kamper,- men jeg innrømmer å feile. En kommer lang med det.

De fleste som dømmer godt er myndige og sikre på seg selv. Du må være trygg på at du kan spillet og reglene,- du må ikke være redd for å blåse, har du dette er det heldigvis ikke så ofte en blir skjelt ut.

Så nei, det er ikke kjeft å få i hver kamp. Snarere tvert imot! Jeg opplever for det meste en hyggelig tone rundt omkring i hallene.

Ang lønn, så får vi penger for hver kamp vi dømmer og det er forskjellige satser alt etter hvilke trinn vi dømmer. For en J16 kamp som du spiller på får vi 250,- per kamp+ oppmøte event kmgodtgjørelse, en 6 div kamp får vi 300,- for (per dommer).Litt varierende hvor mange kamper man dømmer men i morgen skal jeg avsted å dømme 4 kamper, i dag har jeg hatt en kamp. Så litt penger blir det jo.

Håper informasjonen var til hjelp for deg og spør meg gjerne om det er mer du lurer på.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar!

Synes egentlig det er rart du får så lite kjeft....Men det er bra for deg da. Du er sikkert en god dommer da:-) Kanskje jeg er litt for ung til å begynne å dømme? Bør jeg vente noen år?

Skrevet

Hehe..god og god dommer..:-) Jeg har spilt mine kamper og har begynt å få noen års erfaring;-)

Det er mange typer dommere ute omkring og mange er nok utgått på dato som fjortissønnen min pleier å si. Du må ha troen på deg selv og stå-på-vilje, en kan ikke gi opp selv om en gjør en dårlig kamp.

Jeg synes du er vell gammel nok. Min sønn som nå er fjorten har dømt i snart 2 sesonger nå og det har gått kjempebra! Han er faktisk litt beskjeden av natur så jeg var veldig spent på hvordan dette ville gå. Men så har han spilt siden han var 5 år og det hjelper jo mye på spilleforståelsen osv. Ja, jeg er stolt av han;-)

Nei, ta deg et kurs så ser du om du trives med dette. Og husk, -et smil hjelper også mye..

Skrevet

Jeg dømte i et par sesonger fra jeg var 17. Det aller viktigste vil jeg si er å ha en makker som du trives sammen med. Min første makker var 30 år eldre, manglet spilleforståelse og passet absolutt ikke inn som dommer. Den andre sesongen dømte jeg sammen med ei på min egen alder, det var hyggelig sosialt, men fordi hun var fersking, følte jeg meg litt "sjef" på banen, og det skal man ikke være som dommer...

Syns du skal melde deg på kurs jeg, jeg tok et intensivkurs på en helg, der vi dømte en del G/J 9.. Grei start :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...